Annons

Hur funkar AF på RX100?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har egentligen aldrig förstått hur en kamera väljer var fokus ska sitta. Nu är jag specifikt intresserad av hur autofokus skiljer mellan Sony RX100 iv och v, där den senare har fått "315 phase detection points". Vad innebär det för mig som fotograf? Är chansen större att fokus sitter där jag vill att den ska sitta och hur vet kameran det?

Jag är i köptagen och tvekar mellan de två modellerna. Kameran kommer att användas primärt som semesterkamera i sikta-och-tryck-läge.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag vill bara i all ödmjukhet påminna om min fråga i hopp om att den som sitter inne med ett svar missade den i floden.

Per.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag vill bara i all ödmjukhet påminna om min fråga i hopp om att den som sitter inne med ett svar missade den i floden.

Per.
Om man använder det gröna eller oranga "nybörjarläget" eller "multi" för fokus verkar kameran göra lite som den vill när den väljer fokuspunkt(er). Tar jag flera bilder på samma motiv så får jag oftast fokus i lite olika punkter. Enligt beskrivningen står det "fokuserar på ett motiv och täcker automatiskt hela skärmområdet". Det säger inte mig så mycket då kameran inte vet vilket motiv som jag valt.

Jag använder nästan alltid "flexibel punkt" (flyttbar) i något av P, A, S eller M-läget och då fokuserar kameran (för det mesta) i vald punkt. "Centrumvägd" ger ju fast fokuspunkt i mitten. Jag har den första generationen och jag tror du blir nöjd oavsett vilken generation du väljer om användningsområdet är det du nämner.
 
ANNONS