Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja jag tror säkert att radio är en bättre teknisk lösning, det är bara det att jag råkar ha SB-700 och 910 redan... eller vänta, går de att radiostyra med något tillbehör? Jag har inte undersökt det.
Borde förstås kunna göra det (undersöka), men hinner inte nu.
Ja

På kameran monterar du en YN622N-TX
Under var blixt en YN622N

Vill du så kan du montera YN622N på kameran med en Nikonblixt ovanpå för att styra andra YN622N eller YN685.

Vill du lägga till fler blixtar så passar YN685N utmärkt, den har inbyggd mottagare, sändare vet jag inte men jag tror det.

Funkar med HSS upp tom 1/8000.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Ja jag tror säkert att radio är en bättre teknisk lösning, det är bara det att jag råkar ha SB-700 och 910 redan... eller vänta, går de att radiostyra med något tillbehör? Jag har inte undersökt det.
Borde förstås kunna göra det (undersöka), men hinner inte nu.
Ja, vad ska man med sändare på kameran till om inte blixtarna går att styra? :D Med risk för off-topic, använder dessa just nu: http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-622N-TX-Wireless-Flash-Controller-Trigger-2PCS-YN-622N-for-Nikon-/112214000113?epid=602526708&hash=item1a2079c1f1:g:gyAAAOSw32lYvVPy

De är superenkla att använda. Jag kör dem med just vanliga speedlights (bl.a. SB-700), och eftersom sändare/mottagare fungerar som en trådlös bro mellan kamera&blixt, med samma interface som blixtarna själva så krävs inga extra inställningar på kamera eller blixt för att använda dem. Blixtarna känner alltså inte ens av att de är trådlösa, så det är bara att montera och köra med TTL eller manuellt som vanligt, vilket styrs helt från sändaren.

Det finns nog andra trådar om ämnet, alternativt meddela mig om du vill veta mer.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ja jag tror säkert att radio är en bättre teknisk lösning, det är bara det att jag råkar ha SB-700 och 910 redan... eller vänta, går de att radiostyra med något tillbehör? Jag har inte undersökt det.
Borde förstås kunna göra det (undersöka), men hinner inte nu.
Jag styr SB-700 med Phottix Strato TTL. Väldigt prisvärt, runt 1500 om jag inte minns fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du ha mer kraft i framtiden så kan det vara vettigt att också titta på AlienBees lösningar.
Också undersöka Godox.

Yongno saknar de kraftfulla varianterna om jag har förstått rätt, typ B1-blixtarna (kommer inte på märk för tillfället men du vet nog vilka jag menar.

De är väl lite som att du köper en systemlösning, precis som för ett kamerasystema. OM man nu vill ha så mycket blixtautomatik som möjligt.
Använder man blixtar manuellt och bara använder radioprylarna för att trigga så kan man blanda vissa märken.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Han kan ha rätt. Men det finns en lång rad "om", "men" och "kanske" runt den teorin :)

Han bygger ju hela sin teori på en ganska lågupplöst bild från Nikonrumours som faktiskt inte ens behöver vara äkta - det dyker då och då upp photoshoppade bilder av kommande kameror som sedan visat sig vara påhitt.

Om vi antar att bilderna han utgår ifrån är äkta så måste vi också anta att hans tolkning av detaljerna han har sett är det han gissar. Så kan det ju vara. Eller så fyller de sakerna helt andra funktioner än vad han antar.

Tekniken han beskriver är ju ganska välkänd; Sony var ju inne på ett liknande spår i sina sista DSLR-modeller, en lösning ganska få uppskattade för övrigt. Delvis för att EVF-delen var rätt kass, nu skulle det kunna funka mycket bättre idag (med dagens mycket snabbare sensorer för att mata en EVF). Men det hade dessvärre också en mycket negativ effekt på den optiska sökaren som blev trång, mörk och ... tja, rätt trist. Har Nikon hittat ett sätt runt det, och det är inte trivialt, tja, då är det en möjlighet.

Sannolikt? Tja, ett argument för som jag kan köpa är väl just att de måste vara ganska lockande för Nikon att lansera en kamera under sitt 100-årsjubileumsår som är speciell och väcker uppmärksamhet. Ett annat argument är att det sannolikt borde vara lockande för Nikon att försöka bygga kameror som kombinerar fördelar hos traditionella DSLR-kameror med fördelar från spegelfritt. Och det utan att överge F-bajonetten. Argument mot? Man kan hamna i samma position som Sonys ovan nämnda äldre DSLR-EVF-hybrider och deras nuvarande SLT-kameror - man får en typ av kamera som många upplever snarare kombinerar nackdelarna hos DSLR med nackdelarna hos en spegelfri :) En annan nackdel är att det är en krånglig och därmed - om den skall vara bra - dyr lösning.

Min åsikt? Vore kul, men jag är väl inte inte övertygad. (Vilket var ungefär vad jag skrev hösten 2011 när de första ryktena dök upp att Nikon skulle sätta en helt nylanserad och oprövad typ av minneskort (XQD) i den då ännu olanserade D4 :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jämförelsen med Sonys spegelreflexkameror haltar väl en del? Det var såvitt jag minns en helt annan lösning där man klämde in en extra sensor för att åstadkomma en kombination mellan den vanliga fasdetekterande autofokusen och live-view på bakskärmen. Någon elektronisk sökare hade de inte vad jag kan påminna mig. Något sådant lär nog knappast vara aktuellt numera, utan ska man köra live-view i sökaren så lär man nog fälla upp spegeln och köra direkt på sensorn som vilken spegellös kamera som helst. I så fall måste Nikon sätta i en sensor som presterar betydligt bättre än de hittillsvarande för live-view. Först om man använder huvudsensorn kan man ju för övrigt använda sökaren vid videofilmning. Det fungerar ju inte med en extrasensor som Sony hade. Den lösningen gav ju Sony också upp och började med SLT istället, vilket onekligen har sina sidor. Det här bör röra sig om något mer i stil med en X-pro-variant på en spegelreflexkamera, fast med olika AF-system beroende på sökartypsval.

Att få till en rimlig prestanda som en spegellös kamera Nikon bör Nikon vara fullt kapabla till, bara man köper in rätt sensor, så frågan är mer om man kan få till en lösning för att klämma in en elektronisk sökare ihop med den optiska på ett bra sätt. Jag tycker att det hade varit kul om man gjort det, för detta hade troligen utlöst en flerårig hattrik diet bland somliga i Sony-forumet. ;)
 

Kiboko

Aktiv medlem
Redigerade inslaget ... såg försent att någon redan svarat på frågan om kommandoblixtar.

Passar istället på att berätta mina önskemål för D850.
- samma storlek och knappuppsättning som D500 (förutom prismat)
- samma AF eller bättre som D5/D500 (tror inte de kan göra lika brett AF-fält som på D500.
- samma filmegenskaper som D5/D500 eller bättre.
- ... kommer inte på något mer nu.

:)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
- samma AF eller bättre som D5/D500 (tror inte de kan göra lika brett AF-fält som på D500.
D5 och D500 använder av allt att döma samma fysiska AF-modul, vilket innebär att den täcker en stor del av bildbredden hos en APS-C-sensor, men en mindre del av bildbredden i en kamera med småbildssensor (som D5 och sannolikt D850).
 

afe

Aktiv medlem
Även om Af skall vara den samma som i D5 tvivlar jag på att den kommer vara lika snabb.
Varför skulle den inte kunna vara det? Det är trots allt en kamera som är ett och ett halvt år nyare. Den är förstås slöare på serietagning men AF kan nog vara minst lika snabb.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Varför skulle den inte kunna vara det? Det är trots allt en kamera som är ett och ett halvt år nyare. Den är förstås slöare på serietagning men AF kan nog vara minst lika snabb.
Tvivlar jag starkt på ändå. Lät ungefär likadant när D800 kom, dvs att af skulle vara i klass med D3-modellerna vilket den var långt ifrån. Men jag betvivlar inte att af kommer var bra på D850. D810 har ju bra af
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tvivlar jag starkt på ändå. Lät ungefär likadant när D800 kom, dvs att af skulle vara i klass med D3-modellerna vilket den var långt ifrån. Men jag betvivlar inte att af kommer var bra på D850. D810 har ju bra af
Håller helt med om din beskrivning av hur det sett ut förr, men saken är att D5 och D500 verkligen är mycket lika när det gäller fokushastighet, och D850 borde ju kunna vara minst lika snabb som D500.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Håller helt med om din beskrivning av hur det sett ut förr, men saken är att D5 och D500 verkligen är mycket lika när det gäller fokushastighet, och D850 borde ju kunna vara minst lika snabb som D500.
Hmm, kanske får bli en D850 i så fall. Väntar väl ut testerna den här gången. Men kan man få till bra af även med de yttre sensorerna plus högupplöst sensor så vore det ju fantastiskt
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle den inte kunna vara det? Det är trots allt en kamera som är ett och ett halvt år nyare. Den är förstås slöare på serietagning men AF kan nog vara minst lika snabb.
Tekniskt finns det nog inga hinder för att D850 skulle kunna ha en minst lika snabb AF som D5, men marknadsföringsmässigt finns det kanske skäl för att den inte skulle ha det.
 
ANNONS