Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Foto är en materialsport
Men fotografering är trots allt en betydligt billigare hobby än segling (om man inte håller sig till små segeljollar).

Golf lär inte vara så värst billigt att hålla på med heller, har jag hört.

Men att Sonys A9 eller A7r II skulle vara särskilt dyra stämmer väl knappast med verkligheten eller hur?
De flesta kameratyper har blivit dyrare det senaste året eller tre, så vi ska nog inte vara förvånade över att priset på A9 är högt. Tvärtom, faktiskt. Det är lite intressant att Sony har lagt sig markant under prisnivån för Canons och Nikons toppmodeller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej i sin review tycker jag det finns finns belägg för att de "hållit igen". De har redan listat för- och nackdelar och i mina ögon tycks många av nackdelsrna inte vara särskilt tunga men de är listade precis som för alla andra kameror. I sig verkar A9 vara imponerade. Sedan gäller som alltid att den enskilde måste bedömma vad som är viktiga för- och nackdelar med kameran och med systemet och prestanda/pris för ens enskilda behov. Jag köper inte kameror längre utan system och utgår från prestanda/pris för det som är relevant för mina behov.
Jag tycker faktiskt att Tony Nothrups video nedan är lite intressant som utgångspunkt för en vidare diskussion. Det är faktiskt inte särskilt vanligt att en testare av exv. A9 helt vänder på perspektivet och istället fokuserar på synpunktet en del faktiskt kan ha utifrån A7:eek:rnas och A9:s design och prestanda. Främst när det gällde A7r II kom det ju en rätt massiv kritik utifrån de normer DSLR-användarna förfäktade som de önskvärda. Men när det gäller A7 och A9 - plattformarna så är ju dessa riktade till delvis andra användare med andra preferenser, som i grunden ser en fördel med mindre, mer flexibla och lättare system som kan vara allt detta också - om man vill och prioriterar det. Så det är väl inte mer än rätt att en diskussion kan starta i den änden för omväxlings skull

https://www.youtube.com/watch?v=WyPc7g_W6yg&feature=youtu.be

Börja gärna kolla 16:22 in i filmen där avsnittet "Flip it around" börjar. Tony listar en lång lista på saker som en del med de preferenserna jag beskrivit som en hel del som väljer A7 /A9 INTE tycker är en tillgång utan snarast en nackdel med en DSLR-konstruktion som de i CaNikons toppmodeller för sportfoto- och nyhetsreportagemarknaden:

- Högre pris
- Långsammare slutare
- Högt slutarljud (förmodligen menar han även ljudet från spegelmekanismen (min anm.)
- Fokuspunkter bara i centrala delen av sökaren
- Ingen Eye Detection
- Ingen view finder vy med live preview/histogram
- View finder black out under seriebildtagning
- Ingen view finder vy under video
- Ingen användbar DOF preview (han menar att det är svårt att se i den nedbländade OVF:en (min anm))
- Ingen ställbar skärm
- Ingen wifi
- Tyngre kamerahus
- Obligatoriskt vertikalgrepp (för de som värdesätter en mindre formfaktor är detta inte något plus (min anm.))
- 4K crop
- Oanvändbar codec out (ger stora filer enl. Northrup (min anm.))
- Ingen HDMI out (Canon)
- Oanvändbar videofokusering (Nikon)

Det är en lång lista och då har han ändå missat min huvudinvändning mot DSLR-konstruktionen och det är att den till skillnad från en spegellös som A9 har ett fokussystem som använder en separat sensor och spegel som faktiskt helt saknar naturlig synkronisering med huvudsensorn som ju faktiskt registrerar bilden. Inte heller OVF-sökaren har en sådan naturlig koppling och den använder ju dessutom en annan spegel än fokussystemet gör.

En DSLR är också mycket mer komplicerad mekaniskt med allt vad det innebär.

En del av det som en del kan se som svagheter i topp DSLR:erna upplever säkert många användare av dessa inte som något de störs av och jag tolkar Tony i detta som att användare av alla kameror (även spegellösa) lär sig att leva med de eventuella problem dessa "designproblem" skapar. Detta gäller självfallet de tillkortakommanden som traditionella DSLR:användare ser med exv. Sonys spegellösa system också. Icke desto mindre kan det ju faktiskt finnas en poäng i att följa den tekniska utveckling lite ibland för det händer ju faktiskt att det kommer en del nyheter då och då som har potentialen att underlätta livet betydligt för oss fotografer, vare sig vi har foto som yrke eller inte och vare sig vi är "stillbilds-" eller videofotografer primärt.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Men fotografering är trots allt en betydligt billigare hobby än segling (om man inte håller sig till små segeljollar).

Golf lär inte vara så värst billigt att hålla på med heller, har jag hört.
(Sorry för att hoppa in så sent i tråden utan att ha hunnit läsa det mesta, men lite snabb OT-kommentar.)

Nja, jag håller nog inte riktigt med, som själv både seglar och spelar golf.

Du kan faktiskt få en riktigt hyfsat stor och fin segelbåt för en A9 (eller D5, 1DXII) och några objektiv. Har sjunkit mycket i pris de senaste åren, och är verkligen köparens marknad. Du får numera helt enkelt mycket segelbåt för ganska lite pengar.

Golfset, golfvagn, ett packe bollar och skor kan du köpa för mindre än en beg. A6000. Mitt första golfset gav jag 1500 kr för helt nytt (iofs. på rea på XXL) för en fem år sedan. Funkar helt kanon!
 

Bengf

Aktiv medlem
Svar inlägg NR 420. StenÅke.

A7RII och A9 är två olika kameror, A7RII fick sin nya 42mp sensor som utmärker sig med bra DR högre upp på Iso-stegen, så visst Sony vill ha bra betalt för den, på våra forumsidor så tyckte många att den var för dyr i alla fall. ( här vet jag inte hur övriga Europa och Asien anser om priserna )


Formafaktor/Storlek: Inga fel med att Sony bygger mindre kameror i sig. Borde dock erbjuda en större variant, för att utöka kundkretsen, fins inga tvivel om tycker jag att stora tunga objektiv skapar problem med för små kamera hus.

Mycket oroande är autofokusen hos A9 VID VIDEO, Martin Agfors anser den faktiskt som endast medioker. Sony har lagt in en patent på en Dualpixelvariant och jag förstår nu varför.


Ser inte A9 som en direkt konkurrent till 1DXII heller D5, men passar säkert alldeles utmärkt för många andra professionella uppdrag, har väl tidigare funnits en låsning att en kamera kan bara se ut på ett visst sätt för att fungera professionellt i alla sammanhang, här tycker jag mig se att det sker tanke förändringar numera över detta fenomen, Fuji och Sony har nog bidraget med att även Provfolket kan växla mellan kameror för olika uppdrag.


Länge sedan jag läste Tony Nothrup länken, men det är alltid jobbig att hänvisa till länkar där man påvisar fördelar med Sony kameror fast Tony även talar fördelar med DSLR, Tony N må väl slira med lite fakta fel bort i mellan men generellt tycker jag inte att han är dålig, intressanta med länken är hur han har upptäckt det omvända med några luringar som förstorar upp vissa tänkbara fel som går att framkalla med många kameror. Nätet kan sprida många uppgifter med en rasande fart som vi alla känner till, så man bör vara vaksam av sig.


Sedan tycker jag att när nu några kameror ligger högt i pris, så är det väl bara sunt förnuft att vara lite mera krävande och syna vad kameran erbjuder och vad man egentligen får för pengarna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja huka er gubbar och kärringar:

Läser på SAR att Nikon D850 är på gång, och Nikon är bra på reklam, vad sägs om rubriken med tillhörande kortfilm och religiös musik.

Herkules is Rising.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Svar inlägg NR 420. StenÅke.

A7RII och A9 är två olika kameror, A7RII fick sin nya 42mp sensor som utmärker sig med bra DR högre upp på Iso-stegen, så visst Sony vill ha bra betalt för den, på våra forumsidor så tyckte många att den var för dyr i alla fall. ( här vet jag inte hur övriga Europa och Asien anser om priserna )


Formafaktor/Storlek: Inga fel med att Sony bygger mindre kameror i sig. Borde dock erbjuda en större variant, för att utöka kundkretsen, fins inga tvivel om tycker jag att stora tunga objektiv skapar problem med för små kamera hus.

Mycket oroande är autofokusen hos A9 VID VIDEO, Martin Agfors anser den faktiskt som endast medioker. Sony har lagt in en patent på en Dualpixelvariant och jag förstår nu varför.


Ser inte A9 som en direkt konkurrent till 1DXII heller D5, men passar säkert alldeles utmärkt för många andra professionella uppdrag, har väl tidigare funnits en låsning att en kamera kan bara se ut på ett visst sätt för att fungera professionellt i alla sammanhang, här tycker jag mig se att det sker tanke förändringar numera över detta fenomen, Fuji och Sony har nog bidraget med att även Provfolket kan växla mellan kameror för olika uppdrag.


Länge sedan jag läste Tony Nothrup länken, men det är alltid jobbig att hänvisa till länkar där man påvisar fördelar med Sony kameror fast Tony även talar fördelar med DSLR, Tony N må väl slira med lite fakta fel bort i mellan men generellt tycker jag inte att han är dålig, intressanta med länken är hur han har upptäckt det omvända med några luringar som förstorar upp vissa tänkbara fel som går att framkalla med många kameror. Nätet kan sprida många uppgifter med en rasande fart som vi alla känner till, så man bör vara vaksam av sig.


Sedan tycker jag att när nu några kameror ligger högt i pris, så är det väl bara sunt förnuft att vara lite mera krävande och syna vad kameran erbjuder och vad man egentligen får för pengarna.
Jag tror nog vi kan var rätt lugna över att folk nog håller i sina pengar rätt hårt normalt innan de släpper iväg vad som krävs för att inhandla en kamera i prosegmentet oavsett vad de är de köper. Det är en icke fråga vad mig anbelangar. Folk är redan väldigt krävande normalt när de väljer de dyraste systemen och det gäller inte minst de som tar besluten att byta system.

Vad är det som är jobbigt med den jämförelsen som Northrup gör Bengt? Är det att han för en gångs skull vänder på kuttingen och försöka se åt båda hållen en gång i sänder och fundera lite?

Vi har länge vant oss vid att man rätt ensidigt utgått från normen som väldigt länge varit high end DSLR och vad de konstruktionerna kunnat prestera i sina bästa stunder. Nu kan man med A9 (som faktiskt i vissa delar är ett paradigmskifte) som med sin nya stackade sensor inför delvis helt nya möjligheter med både stillbild och filmning i kameror som inte primärt är videodedikerade, faktiskt även utgå från en spegellös A9 som en delvis ny norm för jämförelsen i fråga.

Nu börjar det väl faktiskt bli dags att även ställa sig frågan vad en state of the art DSLR faktiskt inte klarar av idag i en jämförelse med en spegllös A9:a, för det finns nu som sagt en hel del som en sådan kamera inte kan göra/prestera över huvudtaget eller gör sämre än en A9:a.

Beträffande video och A9 så tillför denna främst en viktig förbättring och det är att i princip lösa problemet med "rolling shutter" och de fula effekter i princip alla andra stillbildssystemkameror med videofunktioner uppvisar idag. A9 är trots det inte något Sony puffar hårt som Sonys videoproalternativ i A7 eller A9 segmenten. Att den t.o.m. strippats på S-log som t.o.m. A6300 har stöd för visar väl med all tydlighet att det inte alls är den A9 varianten man dedikerat för video. A9 är 1.0 med den nya sensorn och den är dedikerad för snabbhet och jag tror vi får vänta lite till innan vi faktiskt kan se var Sony står när det gäller AF optimerad för video. Det kommer med all säkerhet en A9S positionerad och mer dedikerad för video. När man använder AF i videosammanhang så vill man exv. inte alls alltid ha den blixtsnabba AF som vid stillbildsfoto. Det fattade jag redan när jag använde den första kameran Sony gjorde med SLT-tekniken. Även i det fallet var AF värdelöst för video.

Visst kan man säkert kritisera A9 för att inte ha en optimal AF för video men den har ju i alla fall en möjlighet att bruka AF även i den vanliga sökaren vid video. Försök det med en DSLR. Utan Live View skulle de överhuvudtaget inte kunnat hantera video.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja huka er gubbar och kärringar:

Läser på SAR att Nikon D850 är på gång, och Nikon är bra på reklam, vad sägs om rubriken med tillhörande kortfilm och religiös musik.

Herkules is Rising.
Ja visst och deras CEO har redan sagt att de kommer göra bättre spegellösa FF-kameror än Sony redan på första försöket om man får tro det också. I United Bluff kallade man tidigt sånt för "vaporware".

Upp till bevis säger jag. "Seeing is believing".

Om de lyckas med det så kanske D850 är den sista DSLR av mått de behöver bry sig om att lansera. :)
 

PerKr

Aktiv medlem
Både Canon och Nikon ligger väl åtminstone 10 000:- över Sonys A9 i pris.

Men att Sonys A9 eller A7r II skulle vara särskilt dyra stämmer väl knappast med verkligheten eller hur?
Canon och Sony ligger väl riktigt nära i pris, Nikon ca 10k dyrare. Sist jag kollade priserna på cyberphoto iaf. Kollar inte A9/1Dx2/D5 sådär jätteofta

Sony A7r och A9 är inte dyra sett till konkurrenterna. Däremot kan man väl hävda att andra generationen av A7-serien var avsevärt dyrare än första. Och rent generellt kan man hävda att kameror från Canon, Nikon och Sony blivit väldigt dyra med tiden. Någon som minns nypriset för 1Dmk2? Typ 35000? Mindre? 1Ds betraktades som löjligt dyr för ca 70kkr. Vad motiverar prisnivåerna jämfört med till exempel Olympus som har en prisbild som påminner om tidigt 2000-tal sett ur ett canon-perspektiv? Man kan visserligen hänvisa till sensorstorleken men frågan är om inte varumärket är en större faktor?
 

martinot

Aktiv medlem
Ja visst och deras CEO har redan sagt att de kommer göra bättre spegellösa FF-kameror än Sony redan på första försöket om man får tro det också. I United Bluff kallade man tidigt sånt för "vaporware".
Mest sedvanligt "PR tugg" skulle jag säga. Inget att fästa någon större uppmärksamhet vid. Corporate bull.

Upp till bevis säger jag. "Seeing is believing".
Kan bara hålla med fullständigt.

Om de lyckas med det så kanske D850 är den sista DSLR av mått de behöver bry sig om att lansera. :)
Håller inte med alls (men förstår vinken :) ).

Även om Nikon släpper en spegellös redan nu (mot min förmodan), så tror jag att de kommer leva kvar sida vid sida under bra många år framåt (låt oss säga minst en ca 7-15 år till, för att ha ett litet spann).

Inte ens Nikon, trots allt "PR-tugg", kommer att kunna lösa alla dagens svaga punkter med spegellöst på så kort tid. Helt osannolikt, oavsett hur mycket Nikon än snackar om det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja visst och deras CEO har redan sagt att de kommer göra bättre spegellösa FF-kameror än Sony redan på första försöket om man får tro det också. I United Bluff kallade man tidigt sånt för "vaporware".

Upp till bevis säger jag. "Seeing is believing".

Om de lyckas med det så kanske D850 är den sista DSLR av mått de behöver bry sig om att lansera. :)

Det florerar rykten att D850 kan få hybridsökare ute på nätet, det vore något det. och så har vi en skallig typ som härjar rätt så bra över hybridsökaren till D850 och han framhåller precis som du brukar säga att man då kan hålla kvar ögat vid sökaren, och slippa att glutta på skärmen i tid och otid, och bra vid filmning också.

Autofokusen med RX100 är alldeles utmärkt vid video för övrigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Angående A9 och jag har läst Martin Agfors test flera gånger, så prisar Martin många saker, man har städat upp i menyerna och gjort dom mera logiska, A9 är betydligt mera användar vänlig, AF-systemet är lättare att ställa in o.s.v. Ju mer en kamera är förbättrad så synar man ännu mera efter eventuelle brister och om priset upplevs som något högt.


Angående storlek och ergonomi så kan det inte hjälpas att en för övrigt mycket teknisk/modern kamera tappar liksom i onödan viktiga egenskaper. Som jag ser det hade inte A9 behövt att bli lika stor som en D5 eller 1DXII. Kameror som lägger sig under 500gram är en sak, men hamnar man runt 650 gram så faller betydelsen av vikt en del, då börjar den redan att nå en mellanvikt och som i A9-fallet gör den sämre att hålla i under längre stunder, 750-800 gram, lite större på alla bredder, finslipning av vassa kanter o.s.v. så har A9:an förmodligen upplevts som en lättare kamera och mindre ansträngande, jag har Aspmans kloka uttalande om den lite bortglömda faktor som kan spela en stor roll för handhavandet speciellt med alla nya påkostade tunga glas objektiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon och Sony ligger väl riktigt nära i pris, Nikon ca 10k dyrare. Sist jag kollade priserna på cyberphoto iaf. Kollar inte A9/1Dx2/D5 sådär jätteofta

Sony A7r och A9 är inte dyra sett till konkurrenterna. Däremot kan man väl hävda att andra generationen av A7-serien var avsevärt dyrare än första. Och rent generellt kan man hävda att kameror från Canon, Nikon och Sony blivit väldigt dyra med tiden. Någon som minns nypriset för 1Dmk2? Typ 35000? Mindre? 1Ds betraktades som löjligt dyr för ca 70kkr. Vad motiverar prisnivåerna jämfört med till exempel Olympus som har en prisbild som påminner om tidigt 2000-tal sett ur ett canon-perspektiv? Man kan visserligen hänvisa till sensorstorleken men frågan är om inte varumärket är en större faktor?

Om drygt ett år kan A9 vara 5-6000 kr billigare också. tror att den kan komma att lägga sig under 45 efter längre tid, få nya FW med S-log, kommer att dröja lite längre innan A10 kommer.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det florerar rykten att D850 kan få hybridsökare ute på nätet, ...
Nä, det gör det inte. Ett "rykte" kräver att flera/många tror att det är på det viset.
I det här fallet var det ren spekulation från en person utan någon som helst insikt baserat på två monteringshål i skyddet för sökarokularet och drog den hisnande slutsatsen att det är ögon-sensorer och att det således är hybridsökare och gjorde en Youtube-video om detta med egenhändigt skapade illustrationer.

Jag har också sett videon, men tänkte direkt att det var bullshit. Hur skulle evf-displayen kunna lysa genom prismat på det sättet som han påstår? Kan inte se att det är möjligt. En tekniskt liknande funktion skulle dock kunna göras med ett spegelhus istf. prisma och en mekanisk bortvinkling av spegel för att ändra till EVF (lite liknande den konstruktion som fanns i Sony A550/A580 med Quick LiveView, fast tvärtom).

Liiiite källkritisk kan man väll vara :)

Så här skriver https://nikonrumors.com/
"The Nikon D850 has no EVF or hybrid viewfinder, the D850 is "regular" DSLR camera"


/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Håller helt med. Finner snacket och ryktet om en hybridsökare helt osannolikt.

Är helt övertygad om att D850 blir en DSLR och en rak upplöljare till D810.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nä, det gör det inte. Ett "rykte" kräver att flera/många tror att det är på det viset.
I det här fallet var det ren spekulation från en person utan någon som helst insikt baserat på två monteringshål i skyddet för sökarokularet och drog den hisnande slutsatsen att det är ögon-sensorer och att det således är hybridsökare och gjorde en Youtube-video om detta med egenhändigt skapade illustrationer.

Jag har också sett videon, men tänkte direkt att det var bullshit. Hur skulle evf-displayen kunna lysa genom prismat på det sättet som han påstår? Kan inte se att det är möjligt. En tekniskt liknande funktion skulle dock kunna göras med ett spegelhus istf. prisma och en mekanisk bortvinkling av spegel för att ändra till EVF (lite liknande den konstruktion som fanns i Sony A550/A580 med Quick LiveView, fast tvärtom).

Liiiite källkritisk kan man väll vara :)

Så här skriver https://nikonrumors.com/
"The Nikon D850 has no EVF or hybrid viewfinder, the D850 is "regular" DSLR camera"


/Mats


Nej tror inte heller på någon hybridsökare, men han är tydligen säker på att D850 kommer att klara mer än 8bps, hur kan han veta det när så lite av äkta specar är släppta, sitter han inne med mera än vad man kan tro, men är förhindrad att avslöja för mycket.
 

PerKr

Aktiv medlem
Om drygt ett år kan A9 vara 5-6000 kr billigare också. tror att den kan komma att lägga sig under 45 efter längre tid, få nya FW med S-log, kommer att dröja lite längre innan A10 kommer.
Kanske. Så närmare 50kkr om ett år eller två. Under 45? Tveksamt om inte Canon och Nikon sänker sina priser rejält

A10, du menar a9mk2? Jämfört med uppdateringen av a7 tar det säkert längre tid för a9. Men jag är ändå tveksam till förbättrade filmfunktioner via ny firmware. Inte för att det inte vore bra utan för att jag tror att Sony vill hålla isär undermodellerna där s-varianterna är alternativet för de som filmar mycket.

*Exit: jag utgår från att Sony har förstått det vettiga i Minolta's gamla numreringssystem och inte faller i fällan som Canon och Nikon gick i med numreringen av nya modeller (vad gör Canon efter att en framtida 950D passerat bäst-före-datum? 1000D existerar ju redan...) utan istället fortsätter på samma väg som med a7, A77 och A99.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det kan bli knepigt med kamera beteckningar, jag vet inte riktigt om man gillar kommande A7MKIIIIII heller, upp till t.ex.. A9MKIII fungerar nog bra heller om man går över till en siffra framöver, A9 är bra för att skilja på A7 serien, och så fins då A7R II som senaste. Får väl se hur dom tacklar kommande modeller.


Det blir en logga på kameran också, till slut kan dom inte få plats om man inte skall snurra runt kameran för att läsa, A9:1, A9:2 kan bli snyggt heller A9-1 då räcker det längre än 20 år och mer där till om man släpper ny modell var 4 år heller nått. ( har inte räknat nu, utan ungefär så där bara )


Angående saknad av S-log så reagera väl allmänheten bara naturligt, då enklare modeller av Sony har det och A9 är skapligt dyr, frånvaro av XQD-kort tycker jag är mycket förvånande då man kan köra 20bps under 10 sek och snabbt dragit i väg 80 bilder heller nått som skall skrivas in.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kanske. Så närmare 50kkr om ett år eller två. Under 45? Tveksamt om inte Canon och Nikon sänker sina priser rejält

A10, du menar a9mk2? Jämfört med uppdateringen av a7 tar det säkert längre tid för a9. Men jag är ändå tveksam till förbättrade filmfunktioner via ny firmware. Inte för att det inte vore bra utan för att jag tror att Sony vill hålla isär undermodellerna där s-varianterna är alternativet för de som filmar mycket.

*Exit: jag utgår från att Sony har förstått det vettiga i Minolta's gamla numreringssystem och inte faller i fällan som Canon och Nikon gick i med numreringen av nya modeller (vad gör Canon efter att en framtida 950D passerat bäst-före-datum? 1000D existerar ju redan...) utan istället fortsätter på samma väg som med a7, A77 och A99.
Det är inget problem. Det går alltid att hitta på ett från grunden nytt namnschema om man vill. Sony gjorde ju så med NEX t.ex. Går att göra igen utan att det blir negativ påverkan.

Kanske som Microsoft gjorde med sina versionsnummer att de gick över till årtal istället. Genialiskt ryckerjag. De hånades i början, Men nu är det vedertaget och många andra har följt efter.

/Mats
 

PerKr

Aktiv medlem
Ja det kan bli knepigt med kamera beteckningar, jag vet inte riktigt om man gillar kommande A7MKIIIIII heller, upp till t.ex.. A9MKIII fungerar nog bra heller om man går över till en siffra framöver, A9 är bra för att skilja på A7 serien, och så fins då A7R II som senaste. Får väl se hur dom tacklar kommande modeller.


Det blir en logga på kameran också, till slut kan dom inte få plats om man inte skall snurra runt kameran för att läsa, A9:1, A9:2 kan bli snyggt heller A9-1 då räcker det längre än 20 år och mer där till om man släpper ny modell var 4 år heller nått. ( har inte räknat nu, utan ungefär så där bara )


Angående saknad av S-log så reagera väl allmänheten bara naturligt, då enklare modeller av Sony har det och A9 är skapligt dyr, frånvaro av XQD-kort tycker jag är mycket förvånande då man kan köra 20bps under 10 sek och snabbt dragit i väg 80 bilder heller nått som skall skrivas in.
Det är väl romersk numrering, så riktigt så oläsbart blir det inte 😊 att använda årtal är ju också ett sätt. Eller så skippar man det helt i modellnamnet 😊

Sony gick ju egentligen inte på något helt nytt med NEX-serien. Numreringen (3-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie) var konsekvent med det som användes för dslr. Det gör det lätt att se vilket segment modellerna är riktade mot. Klart att det går att hitta på något helt nytt men det finns ju egentligen ingen anledning 😊
 

iSolen.se

Guest
Det är inget problem. Det går alltid att hitta på ett från grunden nytt namnschema om man vill. Sony gjorde ju så med NEX t.ex. Går att göra igen utan att det blir negativ påverkan.

Kanske som Microsoft gjorde med sina versionsnummer att de gick över till årtal istället. Genialiskt ryckerjag. De hånades i början, Men nu är det vedertaget och många andra har följt efter.

/Mats
Win95, win98, win 2000...var årtal...sen kom
Xp, win7,win8, win10

...så det går åt andra hållet också.

Jag tycker årtal är bra för mycket men det räcker inte för man måste kunna skilja på D5 och D500 som inte bägge kan heta Nikon 2017.
 
ANNONS