Annons

Byta till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hejsan

Jag blev sugen på att byta till fullformat efter vår bröllopsfotografering, men jag fotar så sällan att det förmodligen inte är värt det. Men det jag funderar på är om objektiven jag har idag är anpassade och funkar bra till fullformat? Hur vet jag det?

Fotar främst med ett Canon EF 50/1,4 USM och ett Canon EF 70-200/4L USM
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Att kika efter en bättre begagnad 5DIII eller 6D kanske kan vara något?
6D faller väl antagligen lite i pris på begagnatmarknaden nu när uppföljaren 6DII kommit.

Mvh
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jahapp det hade ju varit bra om dom inte passat! :D Ska kolla lite på en 5DIII och 6D och se om jag har råd på en gång, annars får jag spara lite till och köpa ett beggat 30mm så länge
 

Staffis

Medlem
Jag har exakt samma objektiv som du har plus ett 24-70/2,8 L till mitt 5d Mkiii hus. Alla tre passar perfekt men jag använder mest 70-200 och får fantastiskt bra och skarpa bilder. Så jag skulle rekommendera 5d Mkiii men som sagt innan, 6d funkar alldeles utmärkt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Nej, jag tycker inte att det låter dumt alls, det är fortfarande en bra kamera. Det finns fantastiskt bra bilder här tagna med den modellen, https://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17763. Räknade jag med att behöva kameran sällan och inte ska fota huvudsakligen sport så hade jag kört på billigast tänkbara alternativ för att få lågljusegenskaperna hos en FF. Men den ska vara rätt rejält billig, den har väl 8-9 år på nacken och det ska återspeglas i priset.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Nej, jag tycker inte att det låter dumt alls, det är fortfarande en bra kamera. Det finns fantastiskt bra bilder här tagna med den modellen, https://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17763. Räknade jag med att behöva kameran sällan och inte ska fota huvudsakligen sport så hade jag kört på billigast tänkbara alternativ för att få lågljusegenskaperna hos en FF. Men den ska vara rätt rejält billig, den har väl 8-9 år på nacken och det ska återspeglas i priset.
Kom upp en på blocket för 5500, tyckte jag var rätt billigt i alla fall
 

nivas

Aktiv medlem
Är det dumt att köpa en 5d II i bra skick? Nu har jag för övrigt en 7D
Kamerorna är ju från ungefär samma tidsålder, sjuan är något nyare. Visst är det skillnad, men jag tror att det faktiskt blir en större upplevd skillnad på bilderna genom att köpa en modern APS-C-kamera, t.ex. 80D, än en gammal 5DmkII.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Kamerorna är ju från ungefär samma tidsålder, sjuan är något nyare. Visst är det skillnad, men jag tror att det faktiskt blir en större upplevd skillnad på bilderna genom att köpa en modern APS-C-kamera, t.ex. 80D, än en gammal 5DmkII.
Ja då går jag nog på originalideen att köpa ett ljusstarkt 30mm objektiv även om det kändes roligare med ny kamera :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kom upp enCanon 5d II på blocket för 5500, tyckte jag var rätt billigt i alla fall
Nja, den förefaller snarare ligga en aning högt i pris (kanske någon tusenlapp eller så). En 5DII med utrop på 5.000 kr eller mer får i princip aldrig några bud alls på Tradera, såvida inte även något annat ingår.

Men vid begagnatköp anser jag att man ska låta skicket vara avgörande. Ifall det dessutom finns möjlighet att möta säljaren ansikte mot ansikte och inspektera kameran, samt slippa osäkerheten med att man får en tegelsten eller nåt skickad till sig, är mervärden som det absolut är värt att betala mer för.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Nja, den förefaller snarare ligga en aning högt i pris (kanske någon tusenlapp eller så). En 5DII med utrop på 5.000 kr eller mer får i princip aldrig några bud alls på Tradera, såvida inte även något annat ingår.

Men vid begagnatköp anser jag att man ska låta skicket vara avgörande. Ifall det dessutom finns möjlighet att möta säljaren ansikte mot ansikte och inspektera kameran, samt slippa osäkerheten med att man får en tegelsten eller nåt skickad till sig, är mervärden som det absolut är värt att betala mer för.

Alla andra på blocket verkar ligga på 7000-8000 som jag hittat så den var billig jämfört med dom :) men den vart såld så det var synd, annars hade jag kunnat skicka någon att kolla på den
 

denstorre

Aktiv medlem
Kamerorna är ju från ungefär samma tidsålder, sjuan är något nyare. Visst är det skillnad, men jag tror att det faktiskt blir en större upplevd skillnad på bilderna genom att köpa en modern APS-C-kamera, t.ex. 80D, än en gammal 5DmkII.
Jag skulle nästan säga tvärt om. Till och med en gammal 5D classic hade för mig känts mer lönt än ett byte från 7D till 80D. Visst, 80:an har kanske bättre lågljusegenskaper, men djupet i bilderna från en fullformatare finns bara inte i ett crophus, oavsett hur nytt det är.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Problemet är att du har en 7d :). Då är du van vid att ha bra af. Jag tror du skulle bli väldigt frustrerad med 5d mkii och dess af. 6d är också begränsande af-mässigt även om mittpunkten fungerar bra. Du behöver nog upp i 5d mkiii klass för att bli nöjd. Du vinner då ytterligare något i lågljusegenskap också (marginellt).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kamerorna är ju från ungefär samma tidsålder, sjuan är något nyare. Visst är det skillnad, men jag tror att det faktiskt blir en större upplevd skillnad på bilderna genom att köpa en modern APS-C-kamera, t.ex. 80D, än en gammal 5DmkII.
Mja, jag är inte säker på om jag utan vidare vill hålla med om detta. Förvisso är det så att somliga säger sig inte se någon skillnad på APS-C och FF, och så är det väl också under vissa omständigheter. Men jag har vid ett par tillfällen kunnat jämföra APS-C med äldre kameror med FF på samma motiv, och för mig var FF-bilderna klart mera tilltalande. De såg mera "levande" ut, mera 3D, mera känsla, renare på något sätt. Har haft möjlighet att jämföra detta med såväl Canon som Sony, och i båda fallen var FF-kamerorna runt 5 år äldre än APS-C kamerorna.

En av faktorerna i detta skulle jag säga handlar om färger och färgövergångar i bilderna. Så många som 75 % av männen har avvikelser i färgseendet pga genetiska defekter, varav ca 8 % är kraftiga som rödblindhet. Flertalet av dessa defekter sitter i Y-generna, vilket gör att kvinnor slipper det mesta av detta, eftersom de som bekant inte har några Y-kromosomer. Anser därför att kvinnor inte utan vidare ska ta för givet vad en man säger om detta - bättre att kolla själv. :)

Jag talar om statistik ovan, dvs självfallet finns det också vissa män som har bättre färgseende än vissa kvinnor.

Inte heller kan man förstås av mina erfarenheter i detta avseende med säkerhet hävda att bilder från Canon 5D Mark II måste se bättre ut än bilder från den närmare 8 år nyare Canon 80D, så nivas förmodan här ovan kan kanske gälla, åtminstone för somliga. Men jag har observerat att kvinnorna i mina fotobekantkretsar tycker att skillnaden mellan bilder från FF-kameror och APS-C kameror är stora, (men då har kamerorna i och för sig legat närmare varandra tidsmässigt). Inte alla män har tyckt så, utan några anser att skillnaden inte är så stor (Jag har dock inte gjort någon noggrannare undersökning huruvida orsaken t.ex. kan ligga i att somliga aldrig gör något annat än att publicera lågupplösta bilder på nätet).

För egen del lutar jag dock starkt åt att bildkvaliteten även från en gammal 5D Mark II skulle upplevas bättre än från en modernare 80D, i alla fall under vissa tagningsförhållanden. Däremot skulle jag säga att AF:en i 5D II inte är så mycket att hänga i granen. Den har knappast prisats... Har själv jämfört AF:en mellan denna och min ännu äldre EOS 1D, och den senares AF utklassade den i 5D Mark II-kameran. I och för sig inte oväntat, 1D-kamerorna är ju utvecklade för krävande pro actionfoto och priset låg på runt det fyrdubbla.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Alla andra på blocket verkar ligga på 7000-8000 som jag hittat så den var billig jämfört med dom :) men den vart såld så det var synd, annars hade jag kunnat skicka någon att kolla på den
Alla som ligger kvar på Blocket är förstås de som INTE blivit sålda...

Tradera skulle kunna vara ett mera fördelaktigt ställe att jaga på.
 
ANNONS