Annons

7 artisans 7,5 mm fish-eye för APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Jag provade ett "äkta" fisheye-objektiv i Nikonfattning och tyckte det var kul så jag plockade hem ett 7,5 mm för en tusenlapp från Kina.

Hittills har allt jag köpt från Kina runnit igenom utan tull och moms.

Givetvis är ett sådant objektiv inget man ska vänta sig underverk ifrån, men det är trevlig och solid metallkänsla och kul att ha.

Fyra bilder, stallgaveln f/8 (hela bilden "as is"), utsnitt i hörnet f/2,8, dito f/8 och mitt f/8.

Väl värt pengarna tycker jag.
 

Bilagor

johlie

Aktiv medlem
Hej,

vad roligt att du testat detta. Jag har ju i en annan tråd om objektiv nämnt just 7artisans, då jag funderar på deras 23mm f/1,8 för Fujifilm. Detta kostar också blott 99 € (märkligt nog kostar 35mm 199 €)

Har du någon referens och kan jämföra med Meike/Zonlai etc? Är infattningen glapplös?

Hur står sig egentligen de här kineserna i jämförelse med till exempel Samyang, som ju är en aning dyrare?
 

ajoe

Aktiv medlem
Kan inte bedöma. Objektivet är inte glappt utan känns välbyggt. Det är inte självklart lätt att fokusera, men det beror inte på objektivets konstruktion utan mest på det nästan absurda skärpedjupet.

Men annars har jag bara Fuji och äldre Nikkor och Takumar/M42. Plus ett ryskt M39 som verkligen inte är bra utan mer för att det är litet kul.

Samyang el motsv har jag aldrig provat.

Men jag tror att ett objektiv man ska använda mycket ska vara Fuji. Dels är de väldigt bra optiskt, har enorm kvalitetskänsla och sen är det helt ok att ha autofokus och automatisk nedbländning.
 
ANNONS