Adapter till nedladdningskabel 7DMk2? - Sidan 2 - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-12, 16:35
apersson850

Ja, det är vettigare. Det är bara att acceptera att olika kameror har olika kablar. Ibland.
Gammal 2017-09-12, 17:29
Canalog

ErlandH skrev: Jag skulle köpa en vanlig usb3-kabel istället - om du nu inte redan har någon sådan, t ex till en extern hårddisk.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...l-0-5-m-p69058
Hej igen Erland -
Jag förstår hur du menar - men då är ju den ursprungliga tanken med denna tråd jag skrev förfelad - meningen var ju att jag skulle kunna använda SAMMA KABEL (den äldre gränssnittskabeln) TILL ALLA MINA CANON-KAMEROR...men bara att sätta på den lilla adaptern i ena änden vid nerladdning per kabel från 7DMk2...

En sån kabel som du rekommenderar har jag ju redan - följde ju med vid köpet av 7DMk2:an!!!
Dessutom har jag ju även en sån 0,5 m kabel du rekommenderar att köpa, som hör till min externa MAC-hårddisk (My Passport), med USB 3 i ena änden, vanlig USB i andra änden.

mvh
/B
Gammal 2017-09-13, 12:23
apersson850

Jo, men du tyckte ju den medföljande USB3-kabeln var styv och besvärlig, om jag förstod det rätt. Finns kanske någon smidigare att hitta.
Gammal 2017-09-13, 14:14
fotograf-magnus-stalberg

Canalog skrev: Finns det en adapter till gränssnittskabeln IFC150UII till 7DMk2, så att man kan använda den tidigare USB-kabeln som passar till flera Canon-kameror? Jag är nybliven ägare till en Canon EOS 7Dmk2, och Canon har nu kommit med en ny nedladdningskabel för att överföra bilderna till datorn -

Den ände av kabeln som sätts i kameran har en helt ny (plattare) kontakt, så det vore praktiskt att kunna använda den gamla kabeln som passar till flera av mina Canon-kameror, t ex 5DMk3, G1x, 50D osv, med hjälp av en adapter i ena änden.

Dessutom är den nya kabeln från Canon väldigt stel och osmidig - och har en säkerhetsanordning som skruvas i kameran för att inte ofrivilligt skada kontakten som jag inte tycker mej behöva använda.
Om du använder en USB 2.0-kabel får du inte USB 3.0-hastighet på överföringen. Skillnaden i hastighet är avsevärd. Om du vill kan du ta bort säkerhetsanordningen men då riskerar du som sagt att bryta sönder något.
Gammal 2017-09-13, 17:07
Canalog

fotograf-magnus-stalberg skrev: Om du använder en USB 2.0-kabel får du inte USB 3.0-hastighet på överföringen. Skillnaden i hastighet är avsevärd. Om du vill kan du ta bort säkerhetsanordningen men då riskerar du som sagt att bryta sönder något.
Jag tackar för ditt svar, Magnus, men det är ju inte där"skon klämmer" just nu -
Utan min undran är ju om jag kan använda den adapter jag har funnit (se mitt inlägg #12 med bild ovan) utan risk. för att skada dator eller kamera elektroniskt eller mekaniskt...Jag kommer ju bara att nyttja i princip halva USB3.0-kontakten i kameran 7DMk2, pga av utförandet på adapterns hane. Att jag får en väsentligt lägre överföringshastighet på dett sätt kan jag absolut leva med...syftet är ju att kunna använda BARA EN kabel USB2.0 vid nedladdning från alla olika Canon-kamerorna jag har!
/B
Gammal 2017-09-14, 13:32
Canalog

Problemet ÄNTLIGEN löst
apersson850 skrev: Jo, men du tyckte ju den medföljande USB3-kabeln var styv och besvärlig, om jag förstod det rätt. Finns kanske någon smidigare att hitta.
Till alla skeptiker:
Nu har jag köpt den 70:-- ers adaptern jag visade på bild i mitt inlägg #12, satt på den på min gamla Canon gränssnittskabel (USB2.0) och har testat att överföra de största raw-bilderna, ett 30-tal bilder, från min 7DMk2 till datorn...

DET FUNKAR KLOCKRENT!! PRECIS SOM JAG HADE HOPPATS!!

Så jag har därmed uppnått målet, och kan nu enkelt använda den gamla lättböjliga och flexibla gränssnittskabeln till alla 5 kamerorna, inkl G1x:en. Och inte heller går det så mycket långsammare...försumbar fördröjning!
mvh
B
Gammal 2017-09-14, 14:05
fotograf-magnus-stalberg

Canalog skrev: Till alla skeptiker:
Nu har jag köpt den 70:-- ers adaptern jag visade på bild i mitt inlägg #12, satt på den på min gamla Canon gränssnittskabel (USB2.0) och har testat att överföra de största raw-bilderna, ett 30-tal bilder, från min 7DMk2 till datorn...

DET FUNKAR KLOCKRENT!! PRECIS SOM JAG HADE HOPPATS!!

Så jag har därmed uppnått målet, och kan nu enkelt använda den gamla lättböjliga och flexibla gränssnittskabeln till alla 5 kamerorna, inkl G1x:en. Och inte heller går det så mycket långsammare...försumbar fördröjning!
mvh
B
Bra att du är nöjd men det där med hastigheten stämmer inte. Det är ingen försumbar fördröjning. Den är betydande. Bara så att de som läser tråden som vägledning inte ska bli vilseledda.
Gammal 2017-09-14, 14:14
PMD

fotograf-magnus-stalberg skrev: Bra att du är nöjd men det där med hastigheten stämmer inte. Det är ingen försumbar fördröjning. Den är betydande. Bara så att de som läser tråden som vägledning inte ska bli vilseledda.
Det gäller förstås under förutsättning att man har USB3 i datorn också. Det framgår inte av tråden om TS har det.
Gammal 2017-09-14, 14:25
apersson850

Om TS inte vet det, så brukar USB3-portar på datorerna ha blå plastbit inuti kontaktdonet, inte svart som det var tidigare.

Och ja, skillnaden är rätt rejäl, när man har USB3 i båda ändar. I teorin är USB3 tio gånger så snabbt som USB2.
Gammal 2017-09-14, 14:47
Canalog

PMD skrev: Det gäller förstås under förutsättning att man har USB3 i datorn också. Det framgår inte av tråden om TS har det.
- Jodå jag (tror nog) att jag har USB 3 i datorn (Mac MBP15" Retina ca 1,5 år gammal)
- FÖR MIG var hastighetssänkningen/-försämringen försumbar och inte alls besvärande!! '
mvh
/B
Gammal 2017-09-14, 16:57
fotograf-magnus-stalberg

PMD skrev: Det gäller förstås under förutsättning att man har USB3 i datorn också. Det framgår inte av tråden om TS har det.
Det har du helt rätt i. Har man inte USB 3 i sin dator har man ingen nytta av det i kameran.
Gammal 2017-09-14, 20:21
nivas

Kan ju även vara så att minneskortet inte hänger med i USB3-fart?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally