Annons

Grundredigering raw

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en liten fundering.

Är väldigt ny på just bildbehandling, och skulle vilja ha en grundinställning som jag använder på alla raw filer innan jag fortsätter redigeringen.
Kan fortfarande tycka att det är ganska svårt att lyfta fram en rawbild från grunden, skulle vilja att den liknar jpeg formatet från kameran mer, så att jag kan utgå därifrån.

Men vad ska jag ändra då? Har försökt lite, men tycker ofta att jpeg bilden är snyggare tragiskt nog. Någon som vet vad kameran ändra på jpeg?

Tacksam för råd :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har en liten fundering.

Är väldigt ny på just bildbehandling, och skulle vilja ha en grundinställning som jag använder på alla raw filer innan jag fortsätter redigeringen.
Kan fortfarande tycka att det är ganska svårt att lyfta fram en rawbild från grunden, skulle vilja att den liknar jpeg formatet från kameran mer, så att jag kan utgå därifrån.

Men vad ska jag ändra då? Har försökt lite, men tycker ofta att jpeg bilden är snyggare tragiskt nog. Någon som vet vad kameran ändra på jpeg?

Tacksam för råd :)
Med Canon, om du nu har det, kan man använda Canon Digital Photo Professional som läser råfilen och lägger in samma bildstil som man använder för jpg-filen.

Övriga kameratillverkare har mig veterligen liknande lösning.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Även i Lightroom kan du använda Canon Standard istället för Adobe Standard vid import, detta borde ge en bild som är betydligt mer lik JPG från kameran, om du kör Canon då dvs...
 

pemrby

Aktiv medlem
Välj en annan kameraprofil i råkonverteraren. I ACR/LR så är det Adobe Standard från start, men ändrar du den till t.ex Camera Standard eller vad som nu passar dig så får du ett annat utgångsläge som mer liknar kamerans jpeg. Adobe Standard är ett bra utgångsläge för redigering, men den är ett ganska tråkigt utgångsläge. Förmodligen därför du tycker jpeg är bättre.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Det är en preset(vet inte vad det heter på svenska) som går att välja vid import, men även i både biblioteksmodulen och i framkallamodulen, ganska långt ner i högerkanten har jag för mig.
I Lightroom ändrar man profiler i Framkallamodulen.
För att kunna använda Kameraprofil som förinställning (preset) i Bibliotektsmodulen vid import, måste man först byta Profil i Framkallningsmodulen under Kamerakalibrering. Därefter spara inställningen som en egen förinställning.
 

gorred

Aktiv medlem
Jpg-bilden är ju från början mer "färdig" än RAW-bilden, den beror ju på de inställningar du gjort i kameran innan du tar bilden. Så varför inte fotografera i jpg då? Även jpg-bilderna går ju att redigera (förbättra?), om man skulle vilja. .
Sen beror det på vilket redigeringsprogram du använder. I Lightroom går det att göra grundläggande basinställningar (presets) när du importerar bilden. Sedan kan man använda en redigering som man tycker blir lyckad att gälla fler, eller alla, bilder som är tagna under samma förutsättningar, så man slipper att sitta med varje bild för sig.
Och till syvende og sisdt, och särskilt när det gäller Lightroom (som jag känner bäst eftersom jag använder det) så finns det väldigt bra små kurser och tutorials på nätet, på Youtube till exempel.
Moderskeppet har också väldigt bra kurser hur man gör när man redigerar, särskilt i Lightroom, Camera RAW och Photoshop, både grundläggande och mer avancerade.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns som sagt "presets" i Lightroom, om man nu använder det programmet.
Jag tycker inte man kan behandla alla bilder med samma inställningar eftersom alla fotosituationer är olika vad gäller färgtemperaturer dynamiskt omfång osv. Jag tror inte kamerans jpg-konvertering är statisk heller.

Det man skulle kunna ha som preset/förinställning är att korrigera en egenskap som kameran har, dvs alla bilder har samma "fel". T.ex. min kompaktkamera behöver mer färgbrusreducering än systemkameran.
Däremot när jag justerat en bild av många i samma situation kopierar jag framkallningsinställningarna och "klistrar in" på övriga bilder. Då återstår bara småjusteringar på varje enskild bild och i praktiken är det bara de utvalda bilderna som får en ytterligare behandling.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Helt ärligt skulle jag bara spendera massa tid att redigera. Se på YT videos om redigering, hur folk redigerar osv.

Redigeringen är typ halva arbetet med bilden, det är en konst i sig självt att lära sig det.

Det tar tid att bli bra på det. Men ska man bli bra kan man inte köra på ett preset till alla bilder. Alla bilder kommer behöva olika redigering beroende på hur de är tagna.

Det viktigaste att lära sig är att läsa av histogramet och veta hur de olika "slidersna" funkar i tex Lightroom. Samma sak "Curves", de är sjukt viktiga att förstå.

Men det bästa sättet att lära sig är att testa sig fram.
 

gustavh

Aktiv medlem
Utöver att använda förinställningar matchande kameran (eller någon annan generell förinställning):
Kan inte ett bra alternativ vara att använda de automatiska inställningarna för vitbalans och exponering som finns under "Grundläggande" i Lightroom (och säkert i övr råkonverterare) som utgångspunkt? Då får man ju automatiskt ett rätt så rimligt och fast standardläge att utgå ifrån för vidare redigering, oavsett hur raw-data ser ut.
Kan ju kännas kontraintuitivt om man nu fotar raw för att göra efterbehandlingen själv, å andra sidan tidsbesparande och troligen lärorikt.

Borde också kunna ge ett relativt jämnt resultat från bild till bild.


(Tips f.ö. på kortfattad, men lite ålderstigen grundläggande bok jag hittade på biblioteket: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/11984765/pagina-camera-raw-fotografera-och-bildbehandla-i-raformat)


(Lite off topic, men någon som vet förresten om man själv kan skapa egna mallar för "målbilder" för editering i Lightroom eller annan editerare och få bilden automatiskt justerad till den?)


Vh
 
Välj en annan kameraprofil i råkonverteraren. I ACR/LR så är det Adobe Standard från start, men ändrar du den till t.ex Camera Standard eller vad som nu passar dig så får du ett annat utgångsläge som mer liknar kamerans jpeg. Adobe Standard är ett bra utgångsläge för redigering, men den är ett ganska tråkigt utgångsläge. Förmodligen därför du tycker jpeg är bättre.
Testade detta, och det känns mkt bättre! Skönare start att arbeta ifrån:) tack för tips
 
Jpg-bilden är ju från början mer "färdig" än RAW-bilden, den beror ju på de inställningar du gjort i kameran innan du tar bilden. Så varför inte fotografera i jpg då? Även jpg-bilderna går ju att redigera (förbättra?), om man skulle vilja. .
Sen beror det på vilket redigeringsprogram du använder. I Lightroom går det att göra grundläggande basinställningar (presets) när du importerar bilden. Sedan kan man använda en redigering som man tycker blir lyckad att gälla fler, eller alla, bilder som är tagna under samma förutsättningar, så man slipper att sitta med varje bild för sig.
Och till syvende og sisdt, och särskilt när det gäller Lightroom (som jag känner bäst eftersom jag använder det) så finns det väldigt bra små kurser och tutorials på nätet, på Youtube till exempel.
Moderskeppet har också väldigt bra kurser hur man gör när man redigerar, särskilt i Lightroom, Camera RAW och Photoshop, både grundläggande och mer avancerade.
Alltså jag har länge föredragit jpeg, eftersom min efterbehandling varit minimal. Jag har länge haft fokus på själva fotograferingen, så att inga större saker behövt ändras.
Men nu har jag ökat mitt intresse för eftrrbegandlingen lite och känner att när jag redigerar jpeg så blir det inte samma känsla och lätt att tappa kvalité upplever jag..
Ja det finns nog väldigt bra videos på nätet som man kan lära sig mkt av, har dock ganska svårt att lära mig om jag inte har någon riktig person att fråga, men får träna på det :)
 

lonian

Aktiv medlem
Fotar själv jämt på manuellt läge och raw. När jag kommer hem och sätter mig framför datorn kan en mer simpel redigering göras på några sekunder, medan en mer avancerad kanske på 10 minuter.
Det är bara att öva så får man till det, och samtidigt så finner man sig en egen bildstil.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Eftersom du använder Canon så är det bara att plocka upp bilden i DPP så kan du sedan ta upp bilden i ACR/lightroom och ställa in en preset som du sparar och liknar dpp-bilden.
 
ANNONS