Posten objektiv stulet! - Sidan 3 - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-13, 18:37
Mashavet

ztenlund skrev: I villkoren står det så här:

"4 Ansvar
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek med högst 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK). Endast styrkt förlust ersätts. Ersättningen beräknas på det styrkta mark-nadsvärdet dock maximalt 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK).
Om innehållet i ett Rek överstiger ett marknadsvärde om 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK) utgår ingen ersätt-ning vid förlust eller skada."
Jag som icke-jurist tolkar detta som att om posten slarvar bort något som är värt 10 000 kr får jag i bästa fall 10 000 kr, om det är värt 10 100 kr får jag inte en spänn. Verkar inte rimligt.

Men det är klart... när man tänker på att detta är ett företag som strider med SJ om titeln "Sveriges mest kundfientliga bolag 2017" så blir det ju rimligt.
Gammal 2017-09-13, 18:49
ztenlund

Mashavet skrev: Jag som icke-jurist tolkar detta som att om posten slarvar bort något som är värt 10 000 kr får jag i bästa fall 10 000 kr, om det är värt 10 100 kr får jag inte en spänn. Verkar inte rimligt.

Men det är klart... när man tänker på att detta är ett företag som strider med SJ om titeln "Sveriges mest kundfientliga bolag 2017" så blir det ju rimligt.
Inte ett dugg kundfientligt i det här fallet, eftersom det strider mot villkoren för tjänsten att skicka något som är värt mer än 10 kkr:

"1.1 Innehåll
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde
om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas
marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses
kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel."
Gammal 2017-09-13, 19:22
PMD

tormig skrev: Han konstaterade ett värde på etablerade begagnatsajter, vad är det om inte ett "marknadspris".
Ett marknadspris bildas av utbud och efterfrågan på en marknad. En marknad kan vara mycket liten. Det pris som en köpare betalar för en vara på den marknaden är det då gällande marknadspriset.

Vad posten menar med "styrkt marknadsvärde" är förstås mycket oklart, men om det finns en verifierad transaktion för affären så är beloppet på den transaktionen rimligen ett marknadspris. (Vad skulle det annars vara?)
Gammal 2017-09-13, 19:35
tormig

Astroscapist skrev: Originalkvittot visar att du har köpt den. Vad det är för nåt. Allt annat kan vara påhittat. Sen kollar man vad det skulle kosta idag enligt marknadsmässigt pris. Kan de inte avgöra så kan de ju kolla med exempelvis försäkringsbolag. Har haft sånt ärende fast med med posten.

/Stefan
En sak, ett objektiv i detta fall, kan vara begagnat i flera led, det kan ha bytt ägare många gånga, komma från ett dödsbo osv. Det är helt orimligt att kräva att det ursprungliga kvittot skall finnas.
Gammal 2017-09-13, 20:03
BTM

PMD skrev: Ett marknadspris bildas av utbud och efterfrågan på en marknad. En marknad kan vara mycket liten. Det pris som en köpare betalar för en vara på den marknaden är det då gällande marknadspriset.

Vad posten menar med "styrkt marknadsvärde" är förstås mycket oklart, men om det finns en verifierad transaktion för affären så är beloppet på den transaktionen rimligen ett marknadspris. (Vad skulle det annars vara?)
Inlägg 14 i tråden visar väldigt bra på varför du inte kan tänka som du gör.
Gammal 2017-09-13, 20:05
PMD

BTM skrev: Inlägg 14 i tråden visar väldigt bra på varför du inte kan tänka som du gör.
Förekomsten av ekonomisk brottslighet gör förstås inte marknadsekonomisk teori helt ogiltig.

En rimligare invändning mot mitt resonemang vore att påpeka att teoribildningen kanske inte fungerar så bra med alltför små marknader.
Gammal 2017-09-13, 20:08
Astroscapist

tormig skrev: En sak, ett objektiv i detta fall, kan vara begagnat i flera led, det kan ha bytt ägare många gånga, komma från ett dödsbo osv. Det är helt orimligt att kräva att det ursprungliga kvittot skall finnas.
Kanske inte, men då blir det såklart svårare för en o bevisa detta. Nån typ av bevisbörda bör ligga på den som skickat iväg paketet. Samma sak gäller vanliga försäkringsbolag. Jag brukar fota vad jag skickar.

/stefan
Gammal 2017-09-13, 21:06
M7_21

Är rätt tveksam till postgången i Sverige. Beställde en mindre elektronikgrej från ett företag 10 augusti i år. Det kom aldrig så jag kollade med företaget, jodå, de hade skickat det som ett brev. Iom vi har en låst brevlåda har ingen kunnat öppna den och tagit paketet, så nånstans på vägen misstänker jag att någon inom posten kollat paketet och tänkt, fint, det här behåller jag.

Kan naturligtvis inte veta detta, men vart tog det annars vägen? Litar inte alls idag på posten (vet inte om det är PostNord eller något annat företag) eftersom det försvann ett grattisbrev till en bekant tidigare, men den som snodde brevet blev nog besviken för det var inga pengar i det, bara som sagt, en grattishälsning.
Gammal 2017-09-13, 22:10
tormig

Astroscapist skrev: Kanske inte, men då blir det såklart svårare för en o bevisa detta. Nån typ av bevisbörda bör ligga på den som skickat iväg paketet. Samma sak gäller vanliga försäkringsbolag. Jag brukar fota vad jag skickar.

/stefan
Ett foto idag är ju inte mycket till bevis.
Gammal 2017-09-13, 22:16
Astroscapist

tormig skrev: Ett foto idag är ju inte mycket till bevis.
Räknas skitbra till försäkringsärenden. Men till rättegång kan det bli svårt.

/stefan
Gammal 2017-09-13, 22:25
tormig

Tycker du skall ta det till Allmänna Reklamationsnämnden och bestrida deras beräkning av värdet.
Gammal 2017-09-13, 22:32
afe

Testa den först http://www.postnord.se/kundservice/r...ndombudsmannen. ARN får nog svårt med ett sånt här ärende
Gammal 2017-09-13, 22:48
Astroscapist

Peter - skrev: om jag skulle nämna vad det är för objektiv så skulle denna tråda bli 4 trådkilometer lång, which is beside the point.

Riktvärdet 4,000 hittade jag på etablerade begagnatsajter.
Om du nu tror att dte kan bli en ännu längre tråd ifall du namnger vad för objektiv så kan det väl endast bero på att marknadsvärdet på 4000kr kommer bestridas på denna site? En site där kameranördar vistas och känner till priserna rätt bra?
Om det är vedertaget att denna 10 år gamla obkektiv verkligen ökat så mkt i värde 60% istället för att sjunka i värde så lär det väl bara bli en bekräftelse för dig att det var felaktigt beslut av Posten. Bara att hänvisa Posten till denna tråd när du överklagar. Du kan ju även hänvisa till de siter där de sålts för 4000kr.
Jag personligen hade velat veta vad det är för objektiv. Utan att veta detta så kan vi ju bara spekulera ifall Posten i ju det detta gjort fel eller inte.

/stefan
Gammal 2017-09-14, 13:25
martinot

tormig skrev: Men ska Postnord lägga sig din prissättning? Om jag köper en pryl från en e-handel, Postnord sumpar det, jag visar kvittot, och då säger Postnord : nä, vi tycker inte det är värt så mycket, du får lite mindre, som vi hittar på godtyckligt.
Det verkar som man inte skall anförtro Postnord något annat än julkort.
Tyvärr så har vi på senare år råkat ut för många julkort som försvunnit via just normal postgång (Posten, Postnord, etc.). Har därför helt gått över till digitala sådana.
Gammal 2017-09-14, 14:08
PMD

Astroscapist skrev: Om det är vedertaget att denna 10 år gamla obkektiv verkligen ökat så mkt i värde 60% istället för att sjunka i värde så lär det väl bara bli en bekräftelse för dig att det var felaktigt beslut av Posten. Bara att hänvisa Posten till denna tråd när du överklagar. Du kan ju även hänvisa till de siter där de sålts för 4000kr.
Är det klarlagt att objektivet vad nytt när TS köpte det? Vissa objektiv är mer värda nu än när de var nya för 20-30 (eller mer) år sen. Just de senaste tio åren har dessutom marknaden för gamla kvalitetsobjektiv blivit större i och med att det har kommit en hel del spegelfria kameror som de kan användas på.
Besvara

Bokmärken

Taggar
borttappat , postnord , reklamation försändelse , stulen försändelse

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.

Elinchrom Deep Umbrella Promotion