Annons

Praktica-objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

JuliaR

Ny medlem
Hejsan, köpte en analog kamera av märket Praktika för någon vecka sedan. Såg sedan att jag kunde köpa en adapter för att kunna använda de objektiven jag fick med till min Canon. Beställde hem adaptern då praktika-objektiv skulle passa till men de gör dem inte...Vad är det som är fel och hur kan jag lösa problemet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns olika objektivfattningar för Canon. Du kanske har fått fel sort.

1987 införde Canon en ny fattning för Eos-systemet som kallas EF. Det finns både digitala och analoga kameror med EF-fattning. Det står oftast EF på objektiven. På senare tid har det kommer varianter som heter EF-S och EF-M

Under 60/70/80-talen hade Canon en fattning som kallas FL eller FD. Adaptrar för dessa kameror är ofta märkta FD.
 

JuliaR

Ny medlem
Det finns olika objektivfattningar för Canon. Du kanske har fått fel sort.

1987 införde Canon en ny fattning för Eos-systemet som kallas EF. Det finns både digitala och analoga kameror med EF-fattning. Det står oftast EF på objektiven. På senare tid har det kommer varianter som heter EF-S och EF-M

Under 60/70/80-talen hade Canon en fattning som kallas FL eller FD. Adaptrar för dessa kameror är ofta märkta FD.
Objektiven är av märket Praktica och vill att dem ska fästas på min nyare Canon. Jag har inga canonobjektiv av den äldre sorten. Ursäktar ifall jag uttalat mig krångligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Objektiven är av märket Praktica och vill att dem ska fästas på min nyare Canon. Jag har inga canonobjektiv av den äldre sorten. Ursäktar ifall jag uttalat mig krångligt.
Jag förstår. Då ska du ha en adapter för Canon EF. Om det inte passar så har du antagligen fått en adapter för det gamla systemet Canon FD
 

markbe

Avslutat medlemskap
Som Magnus säger finns det både Praktica/Pentacon-objektiv med bajonettfattning och med skruvgänga m42. Bajonettfattningenen kom i slutet av sjuttiotalet men de fortsatte även med tillverkningen av kameror och objektiv med m42-gänga samtidigt. Vanligast är skruvgängeobjektiv då de tillverkades i olika varianter under flera decennier medan de med bajonettfattning tillverkades i lite över ett, men i ganska stora kvantiteter så ovanliga är de inte (beroende på vilket objektiv det är så klart).

Förmodligen har du alltså råkat beställa en adapter för skruvgängeobjektiv och har objektiv med bajonettfattning eller vice versa. Om du skriver ut benämningen på objektiven eller vilken kameramodell de passar till så är det enklare att fastslå hur det ligger till. Jag har använt en del gamla Pentacon-objektiv med m42-gänga med adapter på mina gamla Canon EOS 20D vilket fungerade utmärkt.

M42-gänga kallas ibland även för prakticagänga, pentaxgänga eller bara skruvgänga. Finns säkert fler varianter också; kärt barn har många namn.
 

Smw

Aktiv medlem
Den här borde funka.

Detta är för Praktica-objektiv med så kallad bajonettfattning, de slog igenom på 70-talet. Jag kan tänka mig att det även finns äldre objektiv med skruvfattning. Alltså med en gänga så att man skruvar fast objektiven.
Det kallas M42
Hej !

Jag har några såna här:
http://www.ebay.com/itm/Programmable-AF-Confirm-Adapter-Ring-for-M42-Lens-to-Canon-EOS-EF-Camera-DC743/162275141050?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Fungerar bra och går att programera till lämplig brännvidd och maxöppning.

Vekrar behövas för att exponeriungsmätaren ska fungera anständigt, lämpligt värde
brukar vara 5,6 och då ställer man givetvis objektivet bl på detta.

Även AF-läget är justerbart, är olika av någon för mej svårbegriplig anledning.

I en av dem sitter en sån här:
http://www.ebay.com/itm/New-Lens-MC-Zenitar-M-16mm-f-2-8-M42-Fisheye/282291081288?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649


------------

Tänk på att 4-5 veckor är en normal leveranstid från asien.

Annars, pröva här, måste inneha sm rekord i snabbleverans.
https://cms.kreativfotografi.se/





//MW
 
ANNONS