Annons

Affinity Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa om Affinity då väldigt få verkar använda det. Bara 519 kr, ingen prenumeration, fria uppdateringar, vald till bästa Mac App av Apple 2015 och fungerar med 10.7 som jag har. Det gör inte Adobes produkter. Arbetsflödet, funktionerna och kortkommandona liknar också mycket Photoshop. :)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa om Affinity då väldigt få verkar använda det. Bara 519 kr, ingen prenumeration, fria uppdateringar, vald till bästa Mac App av Apple 2015 och fungerar med 10.7 som jag har. Det gör inte Adobes produkter. Arbetsflödet, funktionerna och kortkommandona liknar också mycket Photoshop. :)
Jag skall skaffa det nu när jag byter dator. Har en kompis som sitter och testar och är mycket nöjd
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Uppdaterade datorn och laddade ner nya versionen gratis med HDR och allt. Mycket snabbare också! Helnöjd! Fattar inte att folk betalar för abonnemang för Adobe. :)
Kompisen kommer att använda LR som RAW-konv. och för att lagra bilder. Han har inte hittat något bra sätt att lagra i Affiney. Vet du hur det fungerar där?
 

Homy

Aktiv medlem
Kompisen kommer att använda LR som RAW-konv. och för att lagra bilder. Han har inte hittat något bra sätt att lagra i Affiney. Vet du hur det fungerar där?
Jag jobbar inte med RAW men om man ska konvertera och katalogisera samtidigt är det nog bäst med LR. Affinity kan bara konvertera som Photoshop.
 

Vibybo

Medlem
Segt

Provade Affinity i dag, men det var seeegt, Lightroom är blixtsnabbt i jämförelse. Resultatet var godkänt dock bildmässigt. I datorn kör jag med ny i5 processor och 8 Gb minne samt SSD disk, Windows 10 version 1709. Kör enbart RAW.
 

Homy

Aktiv medlem
Provade Affinity i dag, men det var seeegt, Lightroom är blixtsnabbt i jämförelse. Resultatet var godkänt dock bildmässigt. I datorn kör jag med ny i5 processor och 8 Gb minne samt SSD disk, Windows 10 version 1709. Kör enbart RAW.
Intressant! Jag kör inte med RAW men har en iMac 2011 med fyrkärnig i5 2,5 GHz, 12 GB RAM, SATA 7200 rpm, Radeon HD 6750M 512 MB och Mac OS 10.12.4 och JPEG-redigeringen fungerar mycket snabbt även med flera filter.
 

barret

Aktiv medlem
Affinity på Padda

Bytte MacBooken mot Ipad Pro 12.9 och är mycket imponerad av allt. Hittar inga fel. Inga problem med hastighet eller annat.

Sök Youtube "Ipad Affinity RAW"
 

m45nu5

Avslutat medlemskap
Affinity Photo..

till iPad Pro med apple pencil är en fin kombination! dessutom ett bra och billigt alternativ till etablerade redigerings-program. rekommenderas!
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Nja

Tänkte bara tipsa om Affinity då väldigt få verkar använda det. Bara 519 kr, ingen prenumeration, fria uppdateringar, vald till bästa Mac App av Apple 2015 och fungerar med 10.7 som jag har. Det gör inte Adobes produkter. Arbetsflödet, funktionerna och kortkommandona liknar också mycket Photoshop. :)
Försöker lära mig Affinity, men är tveksam, får tex inte klonstämpeln att fungera riktigt och många andra funktioner känner jag inte alls bekväm med. Många av favoriterna från PS saknar jag, men det går säkert att lära sig Affinity
 

Homy

Aktiv medlem
Försöker lära mig Affinity, men är tveksam, får tex inte klonstämpeln att fungera riktigt och många andra funktioner känner jag inte alls bekväm med. Många av favoriterna från PS saknar jag, men det går säkert att lära sig Affinity
De har massor med instruktionsvideor man kan titta på.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Uppdaterade datorn och laddade ner nya versionen gratis med HDR och allt. Mycket snabbare också! Helnöjd! Fattar inte att folk betalar för abonnemang för Adobe. :)
Håller med. Kommer att prova att använda det istället för Photoshop i kombination med Capture One för ett helt Adobefritt arbetsflöde.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har CO ett bra system för att lagra och hitta bilder
Det är ganska snarlikt lightroom i det avseendet om man vill. Du har en databas med referenser till filerna.
Du kan ge nyckelord och nyckelordshierarkier, skapa smarta foldrar m.m. Duhar även ett överordnat projektbegrepp som kan användas för att begränsa var smart folders söker sitt innehåll. En annan skillnad mot lightroom är att man kan ha flera kataloger öppna samtidigt.

Se dessa tutorials:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbYMv1wxQd0&t=10s
https://www.youtube.com/watch?v=hxNeIPD_Q0o
(De är för Capture one 10, men det är vad jag kan minnas ingen skillnad mot senaste versionen)
 
ANNONS