Annons

Tips om bomstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett bomstativ. Det finns ganska många fabrikat och varianter att välja på så det är svårt att veta vad man ska satsa på. Tänkte höra om nån kan tipsa om ett som fungerar bra?

Jag har tidigare haft ett av denna typ (dock annat fabrikat):
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372425

Var väl inte supernöjd med konstruktionen då jag tyckte den var strulig att jobba med. Själva kopplingen/leden mellan stativet och bommen ville ibland inte gå isär så att man kunde ändra vinkeln och det var svårt att hålla på att fippla med denna samtidigt som man ska hålla i bommen så att den inte vickar, speciellt om man har något lite tyngre monterat ute på bommen.

Stativet kommer primärt att användas i studio, men det är ett stort plus om den även går att använda ute (på underlags som inte är plant).

Jag är tacksam för tips och erfarenheter! :)
 

carlén

Aktiv medlem
Oj, ett halvår sedan du frågade utan respons. Det kanske inte finns någon här på FS som använder bomstativ.

Jag har inget själv, men funderar på det här från Manfrotto, eftersom det verkar hyfsat smidigt att ta med on-location. Någon med praktisk erfarenhet?

http://shop.aifo.se/sv/Start/Ovrigt/Manfrotto/Belysningsstativ/Manfrotto_Bomstativ_420B_Svart?id=MA-420B
Har läst att den bommen inte går att ställa helt horisontellt. Ett problem för mig, men kanske inte för er.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Har läst att den bommen inte går att ställa helt horisontellt. Ett problem för mig, men kanske inte för er.
Alltså, bommen går att ställa helt horisontellt på Manfrotto 420B. Däremot så är maxhöjden på själva stativdelen inte så hög, så för min del blir det oftast att bommen pekar snett uppåt för att komma upp i önskvärd höjd.
Det är lite irriterande faktiskt då bommen har en förmåga att komma med i bilden.
 

carlén

Aktiv medlem
Alltså, bommen går att ställa helt horisontellt på Manfrotto 420B. Däremot så är maxhöjden på själva stativdelen inte så hög, så för min del blir det oftast att bommen pekar snett uppåt för att komma upp i önskvärd höjd.
Det är lite irriterande faktiskt då bommen har en förmåga att komma med i bilden.
Kan du vrida och vända blixt med modifierare hur du vill utan att några fästen på bommen ger efter?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Kan du vrida och vända blixt med modifierare hur du vill utan att några fästen på bommen ger efter?
För min del brukar det gå bra, förutsatt att jag drar åt vreden på stativen och bommen tillräckligt. Självklart hänger det ihop med vad för slags utrustning då har på bommen. ...tyngd, kvalitet på fästen osv.
 

carlén

Aktiv medlem
Alltså, bommen går att ställa helt horisontellt på Manfrotto 420B. Däremot så är maxhöjden på själva stativdelen inte så hög, så för min del blir det oftast att bommen pekar snett uppåt för att komma upp i önskvärd höjd.
Det är lite irriterande faktiskt då bommen har en förmåga att komma med i bilden.
Låter inte bra med höjden. Men vad kan man tänka sig i stället, om man inte vill släpa c-stands? Kaffebrus har ett som de kallar M3 (https://kaffebrus.com/produkt/bomstativ-multi-fungerar-aven-som-lampstativ), men det väger hela 7 kg.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hur högt behöver du? Jag kör med en 135 Octa och kommer ändå upp ganska OK i höjd. Fast min setup är nog kanske på gränsen till vad bommen klarar av. Har ca 3 kgs motvikt. Och kör ganska basic med clamshell belysning

Håller dock med om höjden på själva stativet. Hade gärna fått vara ett gäng decimeter till.
 

carlén

Aktiv medlem
Hur högt behöver du? Jag kör med en 135 Octa och kommer ändå upp ganska OK i höjd. Fast min setup är nog kanske på gränsen till vad bommen klarar av. Har ca 3 kgs motvikt. Och kör ganska basic med clamshell belysning

Håller dock med om höjden på själva stativet. Hade gärna fått vara ett gäng decimeter till.
Jag tänker mig en 120-paraplyocta med ett par speedlights på bracket. Alternativt en elinchromblixt med samma box eller 50 cm beauty dish.
 

carlén

Aktiv medlem
Alltså, bommen går att ställa helt horisontellt på Manfrotto 420B. Däremot så är maxhöjden på själva stativdelen inte så hög, så för min del blir det oftast att bommen pekar snett uppåt för att komma upp i önskvärd höjd.
Det är lite irriterande faktiskt då bommen har en förmåga att komma med i bilden.
Kan du säga på vilken höjd bommen i horisontalläge hamnar om stativet är max utskjutet? Vore intressant att veta. Kan inte hitta det i några specs. Tack på förhand.
 

hne

Aktiv medlem
Kan du säga på vilken höjd bommen i horisontalläge hamnar om stativet är max utskjutet? Vore intressant att veta. Kan inte hitta det i några specs. Tack på förhand.
Utan att mäta skulle jag gissa på drygt 2m. Om mittsektionen på 420B är höjd 10cm tar bommen i taket (2,40) innan den kommer så högt att den går fälla. Det är inga problem alls att vrida en DLite RX One med 66cm portalite-softbox. Man kommer nog upp i dubbla vikten utan större bekymmer, men den svåra biten är nog snarare balansen runt bommens axel än vikten i sig.
 

carlén

Aktiv medlem
Utan att mäta skulle jag gissa på drygt 2m. Om mittsektionen på 420B är höjd 10cm tar bommen i taket (2,40) innan den kommer så högt att den går fälla. Det är inga problem alls att vrida en DLite RX One med 66cm portalite-softbox. Man kommer nog upp i dubbla vikten utan större bekymmer, men den svåra biten är nog snarare balansen runt bommens axel än vikten i sig.
Tack för upplysningen!
Manfrotto har också en tredelad separat bom med flyttbar tyngd, 085BSL. Kanske man skulle lägga pengarna på en sån ihop med ett 1004BAC-stativ i stället. Jag menar, man kommer högre upp och motvikten går att flytta på ett smidigt sätt längs stången. Plus att den pivot-spännet kanske är starkare?
Nån som vill kommentera det?
Och så har dom ju den billigare 024B med "knuckle"-fäste. Men den tycker jag verkar bökig att jobba med.
Kommentarer från nån med erfarenhet av dessa produkter från verkliga livet?
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för upplysningen!
Manfrotto har också en tredelad separat bom med flyttbar tyngd, 085BSL. Kanske man skulle lägga pengarna på en sån ihop med ett 1004BAC-stativ i stället. Jag menar, man kommer högre upp och motvikten går att flytta på ett smidigt sätt längs stången. Plus att den pivot-spännet kanske är starkare?
Nån som vill kommentera det?
Och så har dom ju den billigare 024B med "knuckle"-fäste. Men den tycker jag verkar bökig att jobba med.
Kommentarer från nån med erfarenhet av dessa produkter från verkliga livet?


"Se denna tråd från i somras:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169699"

Jag har 2 st 1004BAC med BSL bomen. Väldigt bra, men jag har bara 2 av 3 sektioner monterade. Köpte även den starkare clampen i metall. Kan rekommendera manfrottos superclamps som motvikter istället för att köpa de dyra orangea. Inget att klaga på förutom att det verkar saknas luftdämpning i en av sektionerna på stativen. Perfekt att de blir platta när man fäller ihop dem och kan stacka dem (de fäster i varandra). Avsaknad av dämpning i bomfästet kanske inte är en fullträff - man får se till att hålla i bommen när man lossar den annars kan sakerna dimpa i backen.
 

carlén

Aktiv medlem
"Se denna tråd från i somras:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169699"

Jag har 2 st 1004BAC med BSL bomen. Väldigt bra, men jag har bara 2 av 3 sektioner monterade. Köpte även den starkare clampen i metall. Kan rekommendera manfrottos superclamps som motvikter istället för att köpa de dyra orangea. Inget att klaga på förutom att det verkar saknas luftdämpning i en av sektionerna på stativen. Perfekt att de blir platta när man fäller ihop dem och kan stacka dem (de fäster i varandra). Avsaknad av dämpning i bomfästet kanske inte är en fullträff - man får se till att hålla i bommen när man lossar den annars kan sakerna dimpa i backen.
Tack för bra tips!
"Den starkare clampen i metall" – det är väl den som redan sitter på 085BSL, eller vad menar du?
 

carlén

Aktiv medlem
Hej! Jag mätte nu. 192 cm är maxhöjd om bommen är i 90 grader horisontellt läge.
Tack för informationen! Jag har köpt mig en 085BSL nu, och använder den på ett sandbaggat master stand 1004. Funkar fint också med tyngre grejer, men man får dra åt hårt. Jag använder bara en eller två delar av tre för att få plats i rummet. Motvikten på 7 kg är skrämmande tung – tänk om man tappar den eller den lossnar! Undrar om det finns nåt smart sätt att fästa en sandsäck som motvikt i stället. Kanske med hjälp av en super clamp?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Ja, det låter som en rejäl och lång bomlösning, med en vikt därefter. Superclamps har ju möjlighet att fästa allt möjligt som är gängat eller har spigot-fäste, så att ersätta tyngden med en sandsäck borde vara möjligt. Dock har jag inget konkret svar eftersom jag aldrig testat det själv.
 
ANNONS