Annons

Kamera för folk och figurspel.

Produkter
(logga in för att koppla)

Threepwood

Aktiv medlem
Jag funderar igen på att köpa en kamera men då pengar inte ligger i hög så tänkte jag höra hur billigt man kan komma undan.
Som rubriken säger så kommer den till stor del användas till att ta bilder på folk och figurspel.
Mitt kunnande är mycket begränsat. En kompis kamera som jag lånat har bla en 1.8 lins som jag tycker funkar rätt bra för att ta bilder på folk men inte alls för figurspel. Enskilda figurer kanske (inte testat) då fokus enbart är på en plats men för spel funka det inte alls.

Vill gärna ha en lite mindre kamera som man kan byta linser på. Får gärna ha en skärm som kan vinklas bra så man kan ta kort hållandes den över huvudet.

Ska säga att det kanske slutar med att jag inte köper någon då kraven jag har kommer göra att den kostar för mycket men jag tänkte göra ett försök.

Kan jag överhuvudtaget få något bra för under 4-5000kr?
Någon som har ett förslag?
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag funderar igen på att köpa en kamera men då pengar inte ligger i hög så tänkte jag höra hur billigt man kan komma undan.
Som rubriken säger så kommer den till stor del användas till att ta bilder på folk och figurspel.
Mitt kunnande är mycket begränsat. En kompis kamera som jag lånat har bla en 1.8 lins som jag tycker funkar rätt bra för att ta bilder på folk men inte alls för figurspel. Enskilda figurer kanske (inte testat) då fokus enbart är på en plats men för spel funka det inte alls.

Vill gärna ha en lite mindre kamera som man kan byta linser på. Får gärna ha en skärm som kan vinklas bra så man kan ta kort hållandes den över huvudet.

Ska säga att det kanske slutar med att jag inte köper någon då kraven jag har kommer göra att den kostar för mycket men jag tänkte göra ett försök.

Kan jag överhuvudtaget få något bra för under 4-5000kr?
Någon som har ett förslag?
Hej,

Uttrycket figurspel var nytt för mig, men misstänker att du syftar på Warhammer och liknande med små figurer. I de fallen är tiltshiftobjektiv populära och det har du inte råd med på den budgeten.

Troligtvis vill du köpa en aps-ckamera av något snitt och sedan kanske en Tokina 100mm f/2.8 Atx pro macro (1:1) som fungerar bra som både porträtt och makroglugg med arbetsavstånd. Köper du då en beg d7000 så har du precis råd med båda, men då får du stå på dig i prisförhandlingarna - ca 2500 kr per styck. Ingen vinklingsbar skärm dock.

Har ingen vidare koll på billigare utrustning egentligen. Ett bra och billigt makro, men med begränsad räckvidd/arbetsavstånd är 55 f/3.5 AI micro från Nikon (exempelbild:https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/36626887626/in/dateposted-public/).

Kan ev. finnas någon lensbabylösning för fusk-tiltshift, men jag har ingen bra koll på det tyvärr. Finns säkert många bra DX-objektiv som också kan passa, men jag har bara koll på FX.


Kan väl tillägga att jag hade en Sony A55 tidigare och den är liten, lätt och har vinklingsbar skärm - de är rätt billiga och hittar du ett bra objektiv till den kanske det kan vara något. Jag gillade dock inte att dyka ned i menyer för alla inställningar. Du kan använda minoltaobjektiv till den, så finns säkert en del loppisfynd som kan användas till den för det du ska göra. Räkna inte med att kunna filma med den heller - skärmen överhettar och sedan får du inte filma längre :p - men för att fota är den bra och är spegellös (första kameran de släppte med genomsläpplig spegel så har 10 b/s).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det små figurer du menar?
I så fall är väl en kompaktkamera med ett bra macroläge vettigt.
Jag kan ingenting om kompaktkameror men det dyker säkert upp ngn som vet mer.
 

unoengborg

Aktiv medlem
För människor/porträtt skulle jag föreslå något i stil med en begagnad Nikon D5200. Kan du avvara den vikbara skärm, begagnad Nikon D3200 eller D7000 som föreslogs ovan. D7000 är äldre men fortfarande helt OK.
Kombinera med 50/1.8 eller 35/1.8 om du vill ha vidare bildvinkel.

Inga av dessa kommer att fungera bra till figurspel. Makroobjekttiv som föreslogs ovan är förstås en bra ide såtillvida att det gör det möjligt att ställa in korta avstånd, men fotografering på med stor avbildningsskala ger kort skärpedjup kanske till och med under millimetern. Dvs om ställer in avståndet så att ansiktet blir skarpt på en figur kanske du inte kan händerna som häller i ett svärd eller något framför sig att bli skarpt samtidigt. Detsamma gäller förstås figurer strax bakom eller framför. För att öka skärpedjupet kan man använda mindre bländaröppning (mindre hål för ljuset) men det innebär att du måste använda längre tider och/eller högre känslighetsinställning på kameran. Ju högre känslighet desto mera brus i bilden och långa tider leder lätt till skakningsoskärpa. Alternativt går det förstås att använda fler/starkare lampor för att få mera ljus.

Riktigt små bländaröppningar som 16 eller 22 leder ochså lätt till att hela bilden förlorar lite i skärpa på grund av ett fysikaliskt fenomen kallat diffraktion. De flesta makrobjektiv brukar vara som skarpast någonstans kring bländare 8.

Dvs hur man vänder sig har man en viss kropsdel bak, i vart fall om man inte tar till ett knep som kallas fokusstacking som går ut på att man tar många bilder på olika avstånd och sedan slår samman de bitar som är skarpa från varje bild till en enda helt skarp bild i photoshop. Den iden faller väl förmodligen för din del på att du behöver betala för photoshop, och förmodligen även behöver ett stativ så att du kan hålla motivutsnittet konstant genom hela bildserien. Bara ett vettigt stativ kommer att äta upp halva din budget.

Som du märker blir det lätt lite komplicerat om du ska ha riktigt bra bilder av små figurer, så innan du ger dig in på sådant skulle jag prova med mobiltelefonen. De har mindre sensor vilket gör att du inte behöver så stor avbildningskala för att dina figurer ska fylla hela sensorytan vilket i sin tur ger dig mer skärpedjup. Har du en någorlunda modern mobil med hyfsad kamera kan det bli riktigt bra
 

xQubeZ

Aktiv medlem
En begagnad Sony a6000 + Sony's 35mm macro är ett bra alternativ. Lär landa på ca 5000kr begagnat. Strax över om du köper nytt. (Ifall du köper något nytt beställ från Tyskland eller Storbrittanien, är så sjukt mycket bättre priser oftast.)

Det är en liten kamera detta som är lätt att få med sig. Macro objektivet är perfekt för att ta bilder på små föremål men är även bra till porträtt.
 

Threepwood

Aktiv medlem
När det gäller folk så kanske just porträtt inte är det jag skulle vilja beskriva det som, (men det kanske är rätt) utan mer gatufoto.

Och när det gäller figurspel tänkte jag mig i första hand inte närbilder utan mer hela bord. Självklart kommer närbilder i form av bygg-blogg att vara aktuellt men i första hand så är det bord och spel som gäller här.
Tiltshift gör sig inte så bra då jag vill ha med större delar av border i dom flesta fall så man ser helheten.
Finns ju alltid plats att vara konstnärlig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
När det gäller folk så kanske just porträtt inte är det jag skulle vilja beskriva det som, (men det kanske är rätt) utan mer gatufoto.

Och när det gäller figurspel tänkte jag mig i första hand inte närbilder utan mer hela bord. Självklart kommer närbilder i form av bygg-blogg att vara aktuellt men i första hand så är det bord och spel som gäller här.
Tiltshift gör sig inte så bra då jag vill ha med större delar av border i dom flesta fall så man ser helheten.
Finns ju alltid plats att vara konstnärlig.

I sådana fall är 35mm eller kortare, på en APS-C kamera bättre än 50 mm.

När du säger hela bord och spel, menar du då att du vll fånga det som finns på borden med personer runt omkring?
 

lonian

Aktiv medlem
Mitt kunnande är mycket begränsat. En kompis kamera som jag lånat har bla en 1.8 lins som jag tycker funkar rätt bra för att ta bilder på folk men inte alls för figurspel. Enskilda figurer kanske (inte testat) då fokus enbart är på en plats men för spel funka det inte alls.
Det låter som 1: Du hade behövt blända ner till annat än 1.8 för att få större skärpedjup.

2: Ställa in fokus till fler än en punkt.

Är faktiskt osäker på om macro är det du efterfrågar. Är det ett helt spelbord du skall fota eller enskilda figurer? Länka gärna en exempelbild.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du skaffar ett enkelt stativ så kan du ju den typen av bilder med vilken kamera som helst. Det är ju inte direkt action-foto precis! :)

Om bilderna på folk dessutom handlar mer om gatufoto än porträtt, ja då tycker jag du kan titta på en bra kompaktkamera. T ex en begagnad Sony RX100 eller Canon G7X bör ju räcka alldeles utmärkt.

Det viktiga - oavsett kamera - blir väl att lära sig vilka inställningar som krävs för att få till bilderna rätt.
 

Threepwood

Aktiv medlem
Om du skaffar ett enkelt stativ så kan du ju den typen av bilder med vilken kamera som helst. Det är ju inte direkt action-foto precis! :)

Om bilderna på folk dessutom handlar mer om gatufoto än porträtt, ja då tycker jag du kan titta på en bra kompaktkamera. T ex en begagnad Sony RX100 eller Canon G7X bör ju räcka alldeles utmärkt.

Det viktiga - oavsett kamera - blir väl att lära sig vilka inställningar som krävs för att få till bilderna rätt.
Jo det är något sådant jag tittat på. Vill gärna ha något där man kan byta objektiv och fota i raw+jpg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo det är något sådant jag tittat på. Vill gärna ha något där man kan byta objektiv och fota i raw+jpg.
De modeller jag föreslog kan fota i RAW men däremot kan du inte byta objektiv, de är så kallade "kompaktkameror" och där är objektivet integrerat i kameran. De modellerna har zoom-objektiv som motsvarar en så kallad normalzoom.

Själv gillar jag systemkameror där man kan byta objektiv efter behov men för den typen av bilder som du talar om här så ser jag ingen större vits med att ha olika objektiv, en normalzoom bör funka fint. Jag tror det viktigast för dig för att få bra bilder är att lära dig att sätta rätt belysning och göra rätt inställningar i kameran.

Normalt så ger en systemkamera bättre resultat än en kompaktkamera men eftersom du har motiv där du kan få problem om skärpedjupet är för kort så tror jag en kompakt kan vara bra eftersom den mindre sensorn "automatiskt" ger lite större skärpedjup än vad du får med den större sensorn som sitter i en systemkamera. Eftersom du borde kunna använda stativ och motivet är stilla kan du använda låg ISO och lång tid så bruset bör heller inte vara något problem.
 
ANNONS