Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom den här tråden har "och annat" i rubriken så kan jag väl kommentera det.

Jag tror att det snarare var OS/2 och PS/2 som kommenterades på det sättet.
Vi hade en säljavdelning på mitt gamla jobb som sysslade enbart med sälj av UNIX-system, så jag kommer ihåg hur det brukade låta. Det roliga var att den avdelningen såldes för typ 1 krona efter några år till några i personalen, när man tröttnat på att den inte drog in några pengar trots systemens tekniska överlägsenhet. Det är inte alltid det mest kompetenta som vinner.

Det UNIK-folket syftade mest på var nog att DOS/Windows i början var mycket av enanvändarsystem med dåligt nätstöd (inte minst då i PS/2-datorer som hade trångt i övre minnet) och UNIX hade ju redan Internet och IP-nätstöd på plats redan då. Inte hade man minnesbegränsningarna DOS/Windows hade heller.

Det jag menade är att E-mount täcker in både APS-C och FF. FE-objektiven kan användas fritt utan adapters eller andra problem till båda produktlinjerna. FUJI har faktiskt bara APS-C för sin fattning. Mellanformatobjektiven antar jag svårligen är något man sätter på en APS-C även om det säkert går det med.

Det var bakgrunden till den kommantaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi hade en säljavdelning på mitt gamla jobb som sysslade enbart med sälj av UNIX-system, så jag kommer ihåg hur det brukade låta.
Ett halvt OperativSystem till en halv dator passar ju betydligt bättre på OS/2 och PS/2 än på MS-DOS och PC, så jag tror att du minns fel eller att dina kollegor hade tagit till sig en förvrängd version av ursprungsskämtet.

Det roliga var att den avdelningen såldes för typ 1 krona efter några år till några i personalen, när man tröttnat på att den inte drog in några pengar trots systemens tekniska överlägsenhet. Det är inte alltid det mest kompetenta som vinner.

Det UNIK-folket syftade mest på var nog att DOS/Windows i början var mycket av enanvändarsystem med dåligt nätstöd (inte minst då i PS/2-datorer som hade trångt i övre minnet) och UNIX hade ju redan Internet och IP-nätstöd på plats redan då. Inte hade man minnesbegränsningarna DOS/Windows hade heller.
En lite rolig sak i sammanhanget är att unix fick utstå liknande spott och spe när det dök upp och började ta över. Att unix började dominera berodde inte på teknisk överlägsenhet utan på att det gick att köra på billig hårdvara (jämfört med de gängse datorer som fanns innan). Allt går igen ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony A7R och A7 fick en liten uppdatering som förbättrade delar av autofokusen, det är nog det senaste jag vet om den typen av förbättring, sedan har det väl kommit mindre saker till A6500, men inget av typen flera AF-punkter eller så.


X-PRO 1 fick uppdateringar av AF och blev tacksamt bättre, men det gick väl inte att rakt av ge den vad X-PRO 2 senare fick som standard.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker det är tråkigt att inte alla kamera märken får lika mycket FW som Fuji.
Om Fuji är en av de som är ledande på att vara bra med att släppa ny FW till sina kameror, så verkar Sony tyvärr ligga på den precis motsatta ändan av skalan - vilket är tråkigt (som i fallet med när jag var nära inne på att köpa den annars så utmärkta RX-100-burken).

Är kanske ett medvetet och fullt logiskt utfall av helt olika marknadsstrategier, men så verkar det iaf. se ut för närvarande (oavsett om vi gillar det eller inte).
 

Photocon

Aktiv medlem
Om Fuji är en av de som är ledande på att vara bra med att släppa ny FW till sina kameror, så verkar Sony tyvärr ligga på den precis motsatta ändan av skalan - vilket är tråkigt (som i fallet med när jag var nära inne på att köpa den annars så utmärkta RX-100-burken).

Är kanske ett medvetet och fullt logiskt utfall av helt olika marknadsstrategier, men så verkar det iaf. se ut för närvarande (oavsett om vi gillar det eller inte).
Visst ser det ut på det viset. Jag vet att det är svårt att alltid följa devisen om att kunden alltid styr utbudet resp framgång för ett företag. Kanske i synnerhet när man köpt in sig i ett kamerasystem.
Men jag tror att FW-uppgraderingar kommer att bli allt viktigare för användaren. Om nu allt fler av Sonys APS-C kunder säljer och byter till annat märke (läs Fuji) lär väl Sony tvingas att följa efter.

Jag kan inte se annat än att Sonys marknadsstrategi med många täta kamerasläpp utan FW-uppgraderingar samt ett påvert sortiment av native aps-c objektiv i så fall orsakar minskande kundkrets.

Jag lämnade själv Sonys APS-C segment p g a detta och jag tror inte jag är ensam.
 

PMD

Aktiv medlem
Till några av Sonys senare kameror kan man ladda ner appar. Om API:t är öppet så att vem som helst kan skriva sådana program så är det ju bättre än att vara beroende av att kameratillverkaren släpper programvara lite då och då.

Nu är det ju inte appar och systemprogramvara riktigt samma sak, så kameratillverkaren måste fortfarande fixa fel i firmware, men att kunna ha egna program i kameran är ett jättelyft (om systemet är rätt gjort).
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst ser det ut på det viset. Jag vet att det är svårt att alltid följa devisen om att kunden alltid styr utbudet resp framgång för ett företag. Kanske i synnerhet när man köpt in sig i ett kamerasystem.
Men jag tror att FW-uppgraderingar kommer att bli allt viktigare för användaren. Om nu allt fler av Sonys APS-C kunder säljer och byter till annat märke (läs Fuji) lär väl Sony tvingas att följa efter.

Jag kan inte se annat än att Sonys marknadsstrategi med många täta kamerasläpp utan FW-uppgraderingar samt ett påvert sortiment av native aps-c objektiv i så fall orsakar minskande kundkrets.

Jag lämnade själv Sonys APS-C segment p g a detta och jag tror inte jag är ensam.

Jo Sony tillhör nog bland dom sämre vad gäller FW, många av oss har påtalat det relativt ofta, kanske en önskan om att några Sony gubbar tillslut får höra talas om problemet. Jag tror nog att även C/N användare önskar sig mera av FW, som sagts så var det mycket buggar som rättades till förr, kamerorna släpptes nog lite snabbt i bland. Jag vet inte så där direkt vad som är möjligt att kunna få med FW. D800 fick aldrig den förbättrade autofokusen från D810, D750 hade behövt FW som förbättrat antalet Raw bilder, det lyckades Pentax med till sin K5 en gång i tiden.

A7II fick förändrad position med avtryckaren och inbyggd stabilisator, och A7III har inte kommit ännu. Jag tror i alla fall att Fuji spar finesser i själva hårdvaran, plockar fram dem när det behövs. 4K tror jag inte går att bara skicka med FW utan att kameran är förberedd.

Personligen har jag inte fastnat för någon av Sonys lite nyare modeller, fins en nyfikenhet på A7III och hur den blir, och även D850 fast det är förstås vansinne, vad skall jag med sådana kameror till.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror i alla fall att Fuji spar finesser i själva hårdvaran, plockar fram dem när det behövs. 4K tror jag inte går att bara skicka med FW utan att kameran är förberedd.
Kameran måste naturligtvis tekniskt kunna hantera de funktioner som läggs till i uppdateringar, men det handlar förstås inte om att Fuji "sparat" dem till senare. Det är snarare så att den utveckling som krävdes för funktionen inte prioriterades i exempelvis X-Pro 2, och när det sedan fanns färdigt i X-T2 implementerar man funktionen också i andra kameror.

Jag kan inte se vad Fuji skulle tjäna på att medvetet hålla inne med funktionerna om de ändå ämnar släppa dem gratis senare. Rimligen säljer en tillverkare fler kameror om den har fler funktioner redan från början - om en kund absolut t.ex. vill ha 4K-video väljer denna kund förstås en annan kamera och lär inte byta bara för att det kommer till kameran ett år senare.

En variant är att göra som Sony och ha vissa funktioner i tämligen taffliga appar (som kostar extra). Jag köpte ett par av dessa appar till min Sonykamera, men använde dem nästan aldrig då de har ett helt annat gränssnitt än resten av kameran och måste startas separat. Integrationen är minst sagt bristfällig.

När vi ändå är inne på firmware kan jag ju passa på att åter igen gnälla över att Sony fortfarande tvingar användarna att uppgradera FW via USB-anslutning till datorn - något som alltid är ett bra sätt att ha sönder saker. Mig veterligen kör alla andra kameratillverkare FW-uppdateringar via minneskort i stället, vilket är mycket säkrare (även om det förstås också kan gå snett).
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu är inte jag på något sätt ute efter någon form av tävling mellan Sony/Fuji därav vilken kamera som har mest fel och tokigheter, Sony leder absolut kritiklistan med mängder av konstigheter/egenheter, är inte ute efter att leta efter fel med Fuji, men dom lyckas ge saker med FW som inte många andra kamera märken får.
 

Photocon

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på firmware kan jag ju passa på att åter igen gnälla över att Sony fortfarande tvingar användarna att uppgradera FW via USB-anslutning till datorn - något som alltid är ett bra sätt att ha sönder saker. Mig veterligen kör alla andra kameratillverkare FW-uppdateringar via minneskort i stället, vilket är mycket säkrare (även om det förstås också kan gå snett).
Det är ett ofog som pågått sedan länge. En kamera med fulladdat batteri och uppgraderingen i minneskortets rot är mycket säkrare än kabelsanslutning till dator. Ett strömavbrott på en stationär dator t ex skapar en ofullständig uppgradering och i många fall går kameran inte att starta efteråt.

Och eftersom den inte går att starta kan operationen inte göras om. Sedan har vi väl alla råkat ut för att även laptops kan mankera. För att inte tala om att program som körs i bakgrunden kan jäklas med kabelansluten överföring.

Jag har visserligen aldrig råkat illa ut med FW-uppgradering via kabel till datorn, men det finns ju beskrivet i en del forum här på FS att andra drabbats. Jag skrev till Sony och påtalade att denna form av uppgradering inte är bra och ville höra varför man gjorde på detta vis. Fick inget svar...skrev ett nytt meddelande...inget svar. Det var för 3 år sedan.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nu ger jag också upp Sony för gott.

Visst ser det ut på det viset. Jag vet att det är svårt att alltid följa devisen om att kunden alltid styr utbudet resp framgång för ett företag. Kanske i synnerhet när man köpt in sig i ett kamerasystem.
Men jag tror att FW-uppgraderingar kommer att bli allt viktigare för användaren. Om nu allt fler av Sonys APS-C kunder säljer och byter till annat märke (läs Fuji) lär väl Sony tvingas att följa efter.

Jag kan inte se annat än att Sonys marknadsstrategi med många täta kamerasläpp utan FW-uppgraderingar samt ett påvert sortiment av native aps-c objektiv i så fall orsakar minskande kundkrets.

Jag lämnade själv Sonys APS-C segment p g a detta och jag tror inte jag är ensam.
Jag håller med. Möjligen att just fw-uppgraderingar inte nödvändigtvis måste vara så viktigt. Om tillverkarna testade ordentligt så behövs kanske inte så många fixar och nya funktioner kan vara med från början. Någon enstaka kanske behövs för att anpassa till ny standard. A900 t.ex. fungerade ju felfritt i 5 år eller nåt innan det kom en fw-uppgradering som tillförde nåt bra, men jag kommer inte ihåg.

Sony är en återvändsgränd upplever jag det som.
Jag körde ju APS-C och uppgraderade NEX-5N -> A6000 -> A6300 -> A6500.

Kan erkänna att jag lite motvilligt började använda spegellöst, men jag har aldrig fått den där riktiga känslan och återkopplinegen som från en DSLR. "På papperet" ska ju A6500 vara typ likvärdig, men jag har inte känt mig riktigt bekväm med det. Så jag kompletterade med Canon DSLR för att få bättre kompatibilitet med objektiv via adapter, men jag är inte riktigt bekväm med Canon heller, så allting har varit kompromisser. Säljer nu av allt och börjar om på nytt med ett renodlat Nikon FF-system istället. Sony A6500 är redan såld till en annan deltagare här i Sony-trådarna.

Så, det är min plan. Har inte tittat på Fuji, men jag är inte sugen på nåt annat spegellöst heller.
Högst personligt och andra må tycka olika, men jag vill tilbaka till fotoglädjen igen och för mig så passar Nikon DSLR bäst.

Det stora felet med Sony som jag ser det är att det aldrig blir riktigt färdigt och innebär en massa onödigt strul. Objektiven som finns börjar bli hyggligt komplett på FF-sidan, men man är hänvisad till Sony original och vill man ha bra grejer så är det hutlösa priser. För APS-C är det ganska magert med ljusstarka objektiv och bara en sån sak som att det inte finns någon 2,8 normalzoom att tillgå är ju ett skämt.

Nu med hypen kring Nikon D850 så finns det massor av D810 för runt 15 000 beg att tillgå, så kan man skaffa D850 vid ett senare tillfälle. De nya Tamron-objektiven i G2-serien är ju grymma och prisvärda och det finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser och kvaliteter.

Så det blir min väg. Blir ett litet avbrott för att jag måste sälja av grejer innan jag kan handla nytt och till helgen ska det författas annonser för resten av grejerna.

Sony, Sony, Sony - vaffö göör ni på dette viset?
Det blir aldrig klart och det är alltid konstigheter och det som är bra är sjukt dyrt och tredjeparts-tillverkarna hänger inte på.

Kanske det blir nån RX-kompakt som komplement ...



/Mats
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det stora felet med Sony som jag ser det är att det aldrig blir riktigt färdigt och innebär en massa onödigt strul. Objektiven som finns börjar bli hyggligt komplett på FF-sidan, men man är hänvisad till Sony original och vill man ha bra grejer så är det hutlösa priser. För APS-C är det ganska magert med ljusstarka objektiv och bara en sån sak som att det inte finns någon 2,8 normalzoom att tillgå är ju ett skämt.

Nu med hypen kring Nikon D850 så finns det massor av D810 för runt 15 000 beg att tillgå, så kan man skaffa D850 vid ett senare tillfälle. De nya Tamron-objektiven i G2-serien är ju grymma och prisvärda och det finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser och kvaliteter.

Så det blir min väg. Blir ett litet avbrott för att jag måste sälja av grejer innan jag kan handla nytt och till helgen ska det författas annonser för resten av grejerna.

Sony, Sony, Sony - vaffö göör ni på dette viset?
Det blir aldrig klart och det är alltid konstigheter och det som är bra är sjukt dyrt och tredjeparts-tillverkarna hänger inte på.

Kanske det blir nån RX-kompakt som komplement ...



/Mats
FF är väl rätt komplet som kamera? Tänker på A7S II, A7II A7RII och A9.
Koppla BG ifall man vill ha större med bättre batteriliv. A9 har väl rätt bra batteritid nu, mer än dubbelt mot A7R2 väl?!?
Med Metabones V eller Sigma MC-11 så har du så gott som hela Canons sortiment att välja mellan i objektivväg. Senaste Metabones verkar ju ruskigt bra och MC-11 med Sigmaobjektiv funkar mkt bra som nativa. Kört flertalet med sistnämnda adapter.

/stefan
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
FF är väl rätt komplet som kamera? Tänker på A7S II, A7II A7RII och A9.
Koppla BG ifall man vill ha större med bättre batteriliv. A9 har väl rätt bra batteritid nu, mer än dubbelt mot A7R2 väl?!?
Med Metabones V eller Sigma MC-11 så har du så gott som hela Canons sortiment att välja mellan i objektivväg. Senaste Metabones verkar ju ruskigt bra och MC-11 med Sigmaobjektiv funkar mkt bra som nativa. Kör ju flertaket med kombon.

/stefan
A9 kostar 53 000 kr. A7RII ligger runt 30 000, men den har sina nackdelar och börjar bli dags för en uppdatering, den är inte så riktigt snabb heller och blixtsystemet är sisådär osv. A7II kunde vara ett alternativ, men nu har jag slagit det ur hågen också.

"Metabones eller Sigma MC-11..."

Been there - Done that!
Håller inte riktigt med om att det är lika bra som Native. Sigma 150-600 på A6500 med MC-11 funkar långt ifrån lika bra som på min Canon 80D. Med Canon är det klockrent också med TC 1,4x som inte funkar alls på Sony. Canon 50/1,8 och 85/1,8 funkade inge vidare på A6500 och låter mycket i AF. Sigma 18-35/1,8 var nog det som jag tyckte var bäst, men inte heller det kom i närheten hur det funkade på Canon-kameran. Canons EF-S passar inte i Sigma MC-11. Jag hade Metabones Mk4 innan jag bytte till MC-11, men det var också rätt tveksamt må jag säga. Metabones mkV kostar 5000, vilket är en onödig merkostnad för att kunna använda en del objektiv med sämre funktion än på en kamera de är konstruerade för.

Sigma MC-11 började bli hyggligt bra efter diverse uppdateringar på senare tid, men det var en lång period med massor av trassel innan dess.

Jag har nog varit ganska tålmodig, men nu får det vara nog.
Är trött på allt experimenterande och strulfaktorn kring Sony hela tiden.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag håller med. Möjligen att just fw-uppgraderingar inte nödvändigtvis måste vara så viktigt. Om tillverkarna testade ordentligt så behövs kanske inte så många fixar och nya funktioner kan vara med från början. Någon enstaka kanske behövs för att anpassa till ny standard. A900 t.ex. fungerade ju felfritt i 5 år eller nåt innan det kom en fw-uppgradering som tillförde nåt bra, men jag kommer inte ihåg.

Sony är en återvändsgränd upplever jag det som.
Jag körde ju APS-C och uppgraderade NEX-5N -> A6000 -> A6300 -> A6500.

Kan erkänna att jag lite motvilligt började använda spegellöst, men jag har aldrig fått den där riktiga känslan och återkopplinegen som från en DSLR. "På papperet" ska ju A6500 vara typ likvärdig, men jag har inte känt mig riktigt bekväm med det. Så jag kompletterade med Canon DSLR för att få bättre kompatibilitet med objektiv via adapter, men jag är inte riktigt bekväm med Canon heller, så allting har varit kompromisser. Säljer nu av allt och börjar om på nytt med ett renodlat Nikon FF-system istället. Sony A6500 är redan såld till en annan deltagare här i Sony-trådarna.

Så, det är min plan. Har inte tittat på Fuji, men jag är inte sugen på nåt annat spegellöst heller.
Högst personligt och andra må tycka olika, men jag vill tilbaka till fotoglädjen igen och för mig så passar Nikon DSLR bäst.

Det stora felet med Sony som jag ser det är att det aldrig blir riktigt färdigt och innebär en massa onödigt strul. Objektiven som finns börjar bli hyggligt komplett på FF-sidan, men man är hänvisad till Sony original och vill man ha bra grejer så är det hutlösa priser. För APS-C är det ganska magert med ljusstarka objektiv och bara en sån sak som att det inte finns någon 2,8 normalzoom att tillgå är ju ett skämt.

Nu med hypen kring Nikon D850 så finns det massor av D810 för runt 15 000 beg att tillgå, så kan man skaffa D850 vid ett senare tillfälle. De nya Tamron-objektiven i G2-serien är ju grymma och prisvärda och det finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser och kvaliteter.

Så det blir min väg. Blir ett litet avbrott för att jag måste sälja av grejer innan jag kan handla nytt och till helgen ska det författas annonser för resten av grejerna.

Sony, Sony, Sony - vaffö göör ni på dette viset?
Det blir aldrig klart och det är alltid konstigheter och det som är bra är sjukt dyrt och tredjeparts-tillverkarna hänger inte på.

Kanske det blir nån RX-kompakt som komplement ...



/Mats
Man ska ju inte släppa FW-uppgraderingar om de inte tillför något, men de FW-uppgraderingar som exv Fuji gjort har betytt mycket. Däremot håller jag fullständigt med om att "göra rätt från början" är roten till allt gott. Ska inte behövas en massa buggfixar efter att en produkt lanseras såvida inte ett framtida kompabilitetsproblem uppstår (som man inte kunnat förutse från början).

Ja, den gamla kära A900/A850. Där gjorde man mer rätt från början. Kan anse att Sony i efterhand borde utvecklat dessa modeller mer. Det fanns mycket fotoglädje i dem.

Jag gillar mycket av idén med det spegellösa, men vad gäller Sony så håller jag med dig. Å andra sidan finns omedelbara begränsningar vad gäller FF-sidan om man jämför med välbeprövade dslr-konstruktioner. Du har redan nämnt ett par exempel.

Vidare nämner du D850. Sannolikt en fruktansvärt bra kamera och föregångarna D810/D800 känns inte ett skvatt omoderna för mig. Tvärtom vad gäller DR och IQ så är de fortfarande i högsta grad potenta och upplösningen är väldigt bra. Du kan t o m välja en välskött D800 utan att bli besviken. Jag har behållit min och blir lika glad varje gång jag ser bildresultaten från den. Den främsta fördelen med D810 vs D800 enl min åsikt är iso 64-läget som D800 saknar.

Så känner du som du beskriver ser jag personligen inget fel i ditt resonemang. Jag har behållit min Sony RX1R som är en kompromisslös FF-kompakt med ett fast 35/2.0 Zeiss. Men din tanke om att komplettera med en mindre RX-kamera är inte dum.
 

PMD

Aktiv medlem
Däremot håller jag fullständigt med om att "göra rätt från början" är roten till allt gott. Ska inte behövas en massa buggfixar efter att en produkt lanseras såvida inte ett framtida kompabilitetsproblem uppstår (som man inte kunnat förutse från början).
Med dagens metoder för programutveckling är det en omöjlighet. Om man ska testa tills alla bugger garanterat är hittade så får man hålla på i en evighet, eller åtminstone så länge att kameran är omodern när den lanseras och konkurrenterna har tagit ens marknadsandelar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Med dagens metoder för programutveckling är det en omöjlighet. Om man ska testa tills alla bugger garanterat är hittade så får man hålla på i en evighet, eller åtminstone så länge att kameran är omodern när den lanseras och konkurrenterna har tagit ens marknadsandelar.
Jag åsyftade närmast uppenbara fel som påtalats av exempelvis Dprevieiw när de testat förhandsexemplar av kameror. Det har ju förekommit att s k betaexemplar hamnat som "färdiga" trots att det varit tal om en relativt enkel buggfix. Ett exempel är SLT A77 där man uppmärksammade "flammighet" i valörerna på betaexemplar. Det åtgärdades inte trots att det handlade om ett mjukvarufel.

Man kan ju vara så pass framsynt det går i alla fall och där vill jag påstå att Sony genom åren inte varit så speciellt framstående alla gånger.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte säkert att ett fel är lättåtgärdat bara för att det är ett mjukvarufel. Det kan krävas omfattande programmering och testning. Inte bara testning för att se att den nya programkoden fungerar som avsett utan även för att verifiera att den nya programkoden inte har infört buggar som påverkar befintlig kod.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mr. Goto Teng ( Nikon ) säger att en FF-spegellös kommer snart från dom, han gillar inte formen på Sony A7-kameror, Sony, Olympus och Fuji har en liten del av professionella marknaden uttrycker han sig.
 
ANNONS