Annons

Byta Eos 7D mot ...?

Produkter
(logga in för att koppla)

hufen

Medlem
Hej på er !
Jag är i köpetankarna på en ny kamera .
Har idag en eos 7d som jag fotar med och är överlag ganska nöjd med .
Det jag skulle önska är att kunna gå upp lite mer i iso tal dvs fota i mörker
vill ha en kamera med snabb autofocus o bra ljusegenskaper
Har tittat på en 7d mk2 eller beg 5d mk3 . eller måste jag gå upp till 5d mk4 för den optimala kameran
Tycker det är ganska dyrt med 35" och är den så mycket bättre än 5d mk3
Har 1st 70-200 2,8 is mk 2 , 24-105 4 is , 50 1,8

Med vänlig hälsning janne
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varken brus vid höga ISO eller autofokus skiljer så mycket mellan 5D Mark III och 5D Mark IV (jag har båda). Däremot är 7D Mark II drygt ett steg sämre pga den mindre sensorn.

Lite av mellanskillnaden (mellan Mark III och Mark IV) kan du istället lägga på att byta ditt EF 24-105/4L IS mot ett Tamron 24-70/2,8 VC G2 eller Sigma 24-70/2,8 OS Art. Då vinner du ytterligare ett steg i och med att du kan köra på 2,8 och sänka ISO.

Det kan också vara värt att komplettera med något mer ljusstarkt objektiv med fast brännvidd. Ex 35/2 IS, 85/1,8 eller 135/2L.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Jag hade precis samma "problem". Är mycket nöjd med min 7D, förutom ISO:t då. Det blev inte alls bra när jag försökte fota sport inomhus. Köpte en begagnad 5D Mk3 för 15-tusen och är helnöjd än så länge. Den är i alla fall 2 steg bättre.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gick från 7D till 5Dmk3. Tanken var att behålla 7D men så fort jag fick 5D i handen så ville jag inte använda 7D längre. Jag upplevde en stor skillnad i bildkvalité. 5D är överlägsen. Det enda jag saknade från 7D var hastigheten. Inte till vardags, men i viss sportsammanhang är det skönt med många bilder per sekund.

Nu har jag köpt 5Dmk4 och den är lite bättre på allt jämfört med mk3 men knappast värd prisskillnaden.

Prova du att köpa en 5Dmk3 - jag tror du blir mycket nöjd!
 

Hansanders

Aktiv medlem
7D Mk2

Bytte från 7D till 7D Mk2.
Jag upplever skillnaden i brus som jättestor, inga problem att gå upp till ISO 1600.
Det brus som ev. blir är bara störande när man tittar i 100% förstoring, men hur ofta printar man så stort...
Även focus är mycket snabbare och exaktare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nyare teknik och större sensor går aldrig att klå. Men jag använder ändå 7D fortfarande, när läget är det rätta och jag behöver två hus.

Du kan ju titta här och fundera på om det spelar någon roll vilken kamera som använts till de olika bilderna. Kanske för en nörd, men knappast för de som tittar på innehållet i bilderna.
 
Hej på er !
Jag är i köpetankarna på en ny kamera .
Har idag en eos 7d som jag fotar med och är överlag ganska nöjd med .
Det jag skulle önska är att kunna gå upp lite mer i iso tal dvs fota i mörker
vill ha en kamera med snabb autofocus o bra ljusegenskaper
Har tittat på en 7d mk2 eller beg 5d mk3 . eller måste jag gå upp till 5d mk4 för den optimala kameran
Tycker det är ganska dyrt med 35" och är den så mycket bättre än 5d mk3
Har 1st 70-200 2,8 is mk 2 , 24-105 4 is , 50 1,8

Med vänlig hälsning janne
Att byta från 7D till 7D Mark II tror jag är helt rätt för dig. Den är bättre på allt och om du gillar din 7D kommer du att bli mycket nöjd. Jag gjorde samma byte när 7D Mark II kom. Idag använder jag båda med Mark II som huvudkamera.

Du refererar till "den optimala kameran" och vilken kamera det är för dig, ja det vet bara du. Sett till bildkvalitet är 5D Mark IV klart bättre än 7D Mark II men då får du också betala för det. Bildkvaliteten hos 7D Mark II är jättebra.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker 5ds och dsr ska nämnas också om du har en hyfsat bra redigeringsdator. Jag köpte min dsr beg för 21000kr. Jag gillade 5d mkiii men 5dsr är bättre. ISO-egenskaperna upp till 6400 är lika bra som mkiii (har inte använt 12800) och nästan ett steg bättre dr. Af är bättre än i 5dmkiii. Du kan få wi-fi med extrakort och styra kameran från canons app. Du kommer också att älska hur mycket detaljer du kan få ut. Titta bara inte i 100% för mycket😉. Jag saknar inte 7d mkii heller eftersom det blir ungefär samma pixelmängd när du cropar till 1.6. 5dsr är mycket mångsidig.
 

larjo

Aktiv medlem
Fotar du en del natur, djur och fåglar kommer de att komma lite längre bort om du väljer en FF-kamera pga brännviddsförlängningen i APS-C kameran. AF är bättre i 5D3 än i 6D, men 6Dns mittpunkt är ljuskännsligare än den i 5D3 (-3 EV vs -2 EV ).
Jag äger en 7D2 och en har 5D2 till låns. Tycker 5D2 har bättre mikrokontrast och mindre brus än 7D2. Men AFen är lite trött i 5D2an. AFen ju är bättre i 5D3 men bildmässigt skiljer det inte så mycket mot 5D2. 6D är nog ett bättre alternativ i ljussvaga miljöer om man kan leva med en lite långsammare AF.
Det är mina 5 öre...
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag har haft i tur och ordning 5DII, 7D, 5DIII och 7DII. De två senare använder jag idag. Kort sagt så är 7DII jämbördig med 5DIII när man jämför bilder vid samma presentationsstorlek. 5DIII och 7DII har dessutom väldigt lika fokussystem. Det som i praktiken skiljer är enbart antalet bilder per sekund och naturligtvis cropfaktorn med dess skilda egenskaper i "räckvidd" men inte i brus.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har haft i tur och ordning 5DII, 7D, 5DIII och 7DII. De två senare använder jag idag. Kort sagt så är 7DII jämbördig med 5DIII när man jämför bilder vid samma presentationsstorlek. 5DIII och 7DII har dessutom väldigt lika fokussystem. Det som i praktiken skiljer är enbart antalet bilder per sekund och naturligtvis cropfaktorn med dess skilda egenskaper i "räckvidd" men inte i brus.

Jag har aldrig ägt någon 7DII men har t ex M5 som väl har en liknande sensor.

Jag tycker att en 5DIII har bättre bildkvalité. Bruset är mindre på höga ISO. Överhuvudtaget så känns bilderna från 6D/5D3/5D4 "renare" och "trevligare" än de från APS-C.

Så jag tycker absolut att det är en skillnad, sedan om skillnaden har någon praktisk betydelse är kanske mera tveksamt.
 

Visom

Aktiv medlem
Hej på er !
Jag är i köpetankarna på en ny kamera .
Har idag en eos 7d som jag fotar med och är överlag ganska nöjd med .
Det jag skulle önska är att kunna gå upp lite mer i iso tal dvs fota i mörker
vill ha en kamera med snabb autofocus o bra ljusegenskaper
Har tittat på en 7d mk2 eller beg 5d mk3 . eller måste jag gå upp till 5d mk4 för den optimala kameran
Tycker det är ganska dyrt med 35" och är den så mycket bättre än 5d mk3
Har 1st 70-200 2,8 is mk 2 , 24-105 4 is , 50 1,8

Med vänlig hälsning janne
Om valet står mellan 5dIII och 7DII så är det två frågor du behöver svara på:
- hur många bilder per sekund vill du ha?
- Är cropfaktorn en fördel? Eller är det viktigare med ljusegenskaperna?

Jag uppgraderade själv från 7D till 7DII och är helnöjd En uppgradering på alla sätt och vis. Jag har också en 5Ds som har bättre ljusegenskaper och som kan ta bilder med kort(are) skärpedjup. Dock är seriebildstagningen frusterande långsam om man tex försöker fota någon typ av action...
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag uppgraderade själv från 7D till 7DII och är helnöjd En uppgradering på alla sätt och vis. Jag har också en 5Ds som har bättre ljusegenskaper och som kan ta bilder med kort(are) skärpedjup. Dock är seriebildstagningen frusterande långsam om man tex försöker fota någon typ av action...
Jag har också uppgraderat från 7D till 7DMk2 - gjorde ett inbyte för ett par veckor sedan och nyttjade Rajalas inbyteskampanj. Jag är helnöjd med bytet, och kompletterade också det nya kamerahuset med den skarpa "walk-around"-gluggen EF-S 17-55 f2,8 IS USM, som passar förträffligt m a p zoomomfång och ljusstyrka.

Därutöver har jag också sedan tidigare ett 5DMk3 hus, till mina EF-gluggar. Så jag kan verkligen rekommendera uppgraderingen från 7D till 7DMk2!

mvh
/B
 

hufen

Medlem
Efter att jag läst massor här på forumet så blev det en 5d mk3 då cyberfoto sålde ut demo ex inkl 24-105 för ett bra pris 23" som jag slog till på även om jag har detta objektivet innan .
Förstår så klart att mk 4 är bättre men svårt att motivera pris skillnaden för mig som inte ännu är så duktig .

Med vänlig hälsning jaane
 

hufen

Medlem
Vilken skillnad på bild o fokus, det lilla som jag testat, känns mycket snabbare trotts långsammare bildserie, tror det beror på autofokusen sedan tog några kort i dåligt ljus o det var stor skillnad. Nu har jag ju även köpt 7d mk2, kunde inte bestämma mig men har inte testat den ännu
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Vilken skillnad på bild o fokus, det lilla som jag testat, känns mycket snabbare trotts långsammare bildserie, tror det beror på autofokusen sedan tog några kort i dåligt ljus o det var stor skillnad. Nu har jag ju även köpt 7d mk2, kunde inte bestämma mig men har inte testat den ännu
För mig så är kombinationen 5DMk3 och 7DMk2 så bra - t ex är deras batterier är så lika att de kan användas i båda kamerahusen...kanske ingen avgörande faktor, men ett klart plus för mig iaf...
Därutöver har jag de flesta av mina Canonobjektiv EF och EF-S med filtergänga 77 mm, så jag kan använda ett och samma cirkulära polfilter till alla gluggarna...
mvh
/B
 
ANNONS