Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hej, det var som jag misstänkte då, att flera har blivit lurade av denna Lasse Näsström. Ju fler vi är som polisanmälan desto större blir chansen att han åker dit för sitt brott. Gör en polisanmälan och berätta även att flera har blivit lurade av Lasse. Hänvisa även till detta forumet och skicka in en bild på annonsen.
Japp, har krävt återbetalning av förskott senast i dag, i annat fall polisanmäler jag med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är märkligt med en medlem som verkar luras med annonser och vägrar svara på mail samtidigt som han har foto som yrke, har egen hemsida och är aktiv med bildpublicering på Facebook senast i förrgår.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Det sedervanliga rekommendationen räcker egentligen. Betala aldrig i förväg.

/Stefan

Hur skall du annars handla? Rekommenderar du att säljaren först skickar varan och sedan betalar köparen i efterhand eller? Glöm blocket-paket, det fungerar inte som det var tänkt.
Själv handlade jag av många medlemmar men aldrig något som var alldeles för billigt så jag blev inte besviken, hoppas det var omsesidigt...
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hur skall du annars handla? Rekommenderar du att säljaren först skickar varan och sedan betalar köparen i efterhand eller? Glöm blocket-paket, det fungerar inte som det var tänkt.
Själv handlade jag av många medlemmar men aldrig något som var alldeles för billigt så jag blev inte besviken, hoppas det var omsesidigt...
Nu har jag bara använt blocketpaket en gång, men jag märkte inte något som inte funkade. Berätta gärna.

Jag känner någon i de flesta större städer i landet och brukar använda mig av dem. De tar emot prylen i handen samtidigt som jag swishar pengarna. Åtminstone om det är lite dyrare saker. För måttliga summor chansar jag med förskottsbetalning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur skall du annars handla? Rekommenderar du att folk först skickar varan och sedan betalar i efterhand eller? Glöm blocket-paket, det fungerar inte som det var tänkt.
Finns olika sätt att säkerställa ett köp mot bedragare, Inget är felsäkert, men det absolut sämsta är att betala i förskott till okända personer utan mer kött på benen.
Bästa är att mötas upp och göra köpet öga mot öga så man kan testa.
Blocketpaket är inte felsäkert,, men definitivt mer säkert än förskott. Jag känner till ett kryphål, men även hur man förebereder sig inför en tvist om nåt lurt är på gång. Sen kan man säkerställa säljarens ärlighet. Man kan begära personuppgifter, prata med en person i säljarens krets. Finns hur mkt som helst. Hur mycket beror på hur osäker man är på personen.
Varningsklockor bör ringa fall personen har skyddat nr, inte vill svara på tfn, uppge adress etc etc.
Vad i blocketpaketet anser du är osäker?

/Stefan
 

barq83

Aktiv medlem
Lura folk på dyr optik ger väl pengar till Norge-resa om inte annat. Men visst är det förbryllande.
den tanken har jag också haft. Behövde säkert pengar för sin fotoresa till Norge. Förstår inte hur han som fotograf tänker, hans rykte kommer ju inte att förbättras utav det här. Googlar man hans namn kommer man till aftonbladet och googlar man hans namn och skriver bedragare så kommer man till den här sidan..
 

Astroscapist

Aktiv medlem
den tanken har jag också haft. Behövde säkert pengar för sin fotoresa till Norge. Förstår inte hur han som fotograf tänker, hans rykte kommer ju inte att förbättras utav det här. Googlar man hans namn kommer man till aftonbladet och googlar man hans namn och skriver bedragare så kommer man till den här sidan..
Är ni säkra på att det är samma person som luras så det inte någon som tagits hans identitet?

/stefan
 

Christer2

Aktiv medlem
De som känner sig lurade kan väl skicka faktura (med fullständig förklaring till varför det skickas faktura) till "säljaren" och kräva att beloppet återbetalas inom 15 dagar, därefter skicka påminnelser 2-3 gånger och därefter begära personen ifråga i konkurs. Konkurshot brukar få de flesta "ändor" ur vagnen.
För, en person som inte visar andra respekt förtjänar ingen respekt i retur.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är ni säkra på att det är samma person som luras så det inte någon som tagits hans identitet?

/stefan
Den troligen äkta personen är aktiv på Facebook. Men besvarar inte frågor från köpare som inte fått leverans.
Det kan ju såklart vara ett långt gånget fall av identitetsstöld. Tom åka till Norge och posta bilder därifrån i den stulna identitetens namn. Men det verkar långsökt.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Vad i blocketpaketet anser du är osäker?
/Stefan
Lår säga att du vill köpa blixt jag säljer:

Du: Skickar du med blocketpaket?
Jag: Absolut.

Du får blixt och har en viss tid att bekräfta att allt är okay och därefter får jag mina pengar av blocket.
MEN en ev slump har du en likadan blixt där hemma som du skickar tillbaka till mig och kräver dina pengar tillbaka eftersom blixten inte fungerar, blixten som egentligen är din och du behåller min blixt som fungerar och får dina pengar tillbaka... En annan scenario är att du tappar blixt/kamera/objektiv och hävdar att den kom trasig...

Så NEJ, blocket tjänar miljarder redan, och vill man inte lita på en så köper man helt enkelt inte av en ;)
 

Mike H

Aktiv medlem
Lår säga att du vill köpa blixt jag säljer:

Du: Skickar du med blocketpaket?
Jag: Absolut.

Du får blixt och har en viss tid att bekräfta att allt är okay och därefter får jag mina pengar av blocket.
MEN en ev slump har du en likadan blixt där hemma som du skickar tillbaka till mig och kräver dina pengar tillbaka eftersom blixten inte fungerar, blixten som egentligen är din och du behåller min blixt som fungerar och får dina pengar tillbaka... En annan scenario är att du tappar blixt/kamera/objektiv och hävdar att den kom trasig...

Så NEJ, blocket tjänar miljarder redan, och vill man inte lita på en så köper man helt enkelt inte av en ;)
......och ytterligare en variant är att personen säger att det var en tegelsten, eller något annat i paketet. Då får han saken som är skickad, och får tillbaka pengarna från Blocket. Det känner jag en som råkat ut för. Ord mot ord och Blocket duckar.
 
ANNONS