Annons

Sony a7rII focusering kvadrat

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Det finns liten kvadrat i center i sökaren, där meter kameran avstånd och exponering, den har gröna levande kanter. Kan jag ändra storleken på kvadraten och kan jag flytta den fritt i sökaren. Jag menar till höger och ner om jag vill. Detta är möjligt i Fujis kameror, har Sony också denna möjlighet undrar Jouni
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det har nog de flesta systemkameror idag.

Jag har ingen A7r II men jag har en A6300 och den har samma typ av fokussystem som tidigare kom i A7r II.

Det finns en Fn-knapp och ett av standardvalen under den heter "Focus Area". Om man väljer "Flexible Spot" kan man välja mellan "Small", "Medium" och "Large". När man gör detta val kommer man direkt in i ett läge där man sedan kan positionera sin fokuspunkt.

Dessutom "Expand Flexible Spot" som är ytterligare mer flexibel. Att välja placering av fokuspunkten görs som med vanlig "Flexible Spot".

Den senare kan även kombineras med en funktion som heter "Lock on AF" som används för att lära kameran vad den ska följa när man använder följande AF.

Men Sonys AF-system är mer sofistikerat än så. Tar man bilder av människor så finns ju även ett "Face Detection"-system som man kan upprätta personhierarkier (vilket fungerar fantastiskt väl om man främst vill följa vissa människor bland flera) och gör man det eller använder "följande Eye Focus" (som de senaste mer avancerade modellerna har), så kommer man finna att det här med att flytta runt fokuspunkter manuellt kanske oftast känns som en rätt förlegad, inflexibel och framförallt omständlig och långsam teknik - åtminstone om man ska fota människor. "Face Detection" kan med fördel vara på samtidigt som exv. "Eye Fokus". Om det inte finns något öga att låsa på men ett ansikte så kan det förra systemet backa upp det senare.

Detsamma kan sägas om "Lock on AF" som ju även det gör manuell inställning av fokuspunkter till en icke fråga.

Men den verkligt stora grejen med exv. A6300, A6500 och sagda A7r II tycker jag ändå är att man har hela 400 snabba fasdetektfokuspunkter fördelade över i stort sett hela bildytan till skillnad från i princip alla andra system. Det funkar dessutom inte bara i Live View som på DSLR:er. Det gör att man kan följa motiv med AF ända ute i kanterna. Många andra system och tidigare Sony modeller som exv. mina A7r och A7 II fixar inte heller detta då de har fokuspunkterna centralt i sökarna istället för över hela bildytan. Många andra äldre och enklare spegellösa hus stöder ofta bara den långsammare kontrastautofokusen. Det gäller exv. min A7r. Alla de andra nyare modellerna lutar sig mot fokuspunkterna (fasdetekt) och fokusområdena (kontrastautofokus) på huvudsensorn och använder "hybridautofokus" - snabb fasdetekt för att snabbt komma i läge och sedan lite finlir med kontrastautofokus för precisionens skull.

Jag använder själv aldrig manuell inställning av fokuspunkter numera. Det finns som sagt ett antal nya fokusmetoder i Sonys kameror som gör det näst intill onödigt och som gör att man kan koncentrera sig på motiven istället för att pilla med tekniken.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Som Stenis skriver går det att göra, om än inte lika enkelt som i vissa andra kameror. Det är väl först A9 som har en joystick som fungerar på ungefär samma sätt som Fuji (och andra).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst men dessutom går det väl snarare mot sensitiva "pekskärmar" som en del säkert föredrar före "joystick". Det är ju ingen större skillnad i funktion mellan ett navigationshjul och en "joystick" egentligen. Men en pekskärm är ju något helt annat och snabbare/enklare.

Vi får väl se om det blir pekskärmar i allt efter A9.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst men dessutom går det väl snarare mot sensitiva "pekskärmar" som en del säkert föredrar före "joystick". Det är ju ingen större skillnad i funktion mellan ett navigationshjul och en "joystick" egentligen. Men en pekskärm är ju något helt annat och snabbare/enklare.
Det finns säkert olika behov och åsikter, men även om jag själv har touch på många av mina kameror, så föredrar jag personligen en bra AF-joystick över touchskärm i princip i alla dagar i veckan.
 

equa

Aktiv medlem
Använd Focus Area/Flexibel Spot. Här kan du ändra storleken på kvadraten, tre lägen Large, Medium och Small. Med centrumknappen aktiveras förflyttningsfunktionen av kvadraten. Med ytterringen kan du sedan förflytta kvadraten. Om du snabbt vill centrera kvadraten igen - tryck på soptunneknappen(!) (C4). Allt detta gäller om du har dessa knappar i defaultläge.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man tycker det är viktigt med att snabbt ställa om "Focus Area" så kan man lägga den på valfri knapp för att snabbt kunna väcka den funktionen. Det är mer en prioriteringsfråga om vilka funktioner man vill ha i direkt fysiskt gränssnitt. Annars ligger den som standard under Fn-knappen. Man kan konfigurera sitt gränssnitt nästan hur som helst. Jag prioriterar annat (såsom Eye Focus, Lock on AF och Face Detection) som jag tycker är klart viktigare för mig att ha snabbt åtkomliga. Andra tycker säkert mitt sätt är hål i skallen. Det viktiga är att det går att välja precis det man själv vill även om många säkert lever med default. Det tråkiga är bara att jag tror många missar en del av de nya fina AF-metoderna eftersom de ofta har det gemensamt att de måste konfigureras medvetet innan de kan användas.

I fråga om joystick eller pekskärm så tror jag det är klart snabbast med pekskärm men att det kan vara bra med joystick eller det gamla navigationshjulet om man vill ändra punkt när man har ögat i sökaren, så de fyller ju delvis olika roller. Pekskärm funkar ju bara i Live View.

Men jag vidhåller faktiskt att det skett så mycket fantastiskt inte minst i just Sonys AF-systemen de senaste åren, som helt eller delvis ändrat förutsättningarna för fokusering - det gäller även den manuella fokustekniken. Många har upptäckt det och använder tekniken fullt ut medan åter andra känner sig mer hemma med det manuella. Det bästa med de nya finesserna är att de är vansinnigt mycket snabbare och flexiblare än de gamla och att de faktiskt går att överstyra i realtid om man nu skulle vilja det. Man behöver ju exv. inte acceptera kamerans val om man inte vill - det är bara att sikta på något annat istället.

Jag har missat en jäkla massa bra bilder när jag stått där och fipplat med att justera fokuspunktsval eller vridit på mina gamla manuella objektivs fokusringar med den enda hjälp som fanns då i form av mikroprismor och snittbild. Jag saknar verkligen inte den tiden.

Det enda jag kan ha en synpunkt kring är att det finns en poäng med "slow foto" och många finner glädje i just det manuella och det gör jag med ibland, men när det måste gå snabbt med hög accuratess och precision så är det inget av det manuella som slår de nya fokusmetoderna. Jag vet för min egen del att jag sätter skärpan där jag vill ha den i mycket högre utsträckning än tidigare med hjälp av följande Eye Focus i min A6300 och native AF-objektiv än jag någonsin gjort tidigare när jag tagit barnporträtt och barnbilder där det ofta går väldigt väldigt snabbt och motiven inte har tillstymmelse till förutsägbar diciplin. Det här har också resulterat i att jag numera tar en del barnbilder, vilket jag mer sällan brukade göra tidigare med sämre utrustning och förutsättningar. Förr var jag sällan nöjd med resultaten men det är jag betydligt oftare idag.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
I fråga om joystick eller pekskärm så tror jag det är klart snabbast med pekskärm men att det kan vara bra med joystick eller det gamla navigationshjulet om man vill ändra punkt när man har ögat i sökaren, så de fyller ju delvis olika roller. Pekskärm funkar ju bara i Live View.
Nu fotar jag i princip 95% med sökare, men det fungerar på mina kameror med pekskärm även i det läget. Bara att jag personligen då finner joystick eller traditionella styrkors enklare.

En ytterligare orsak är vårt ofta kalla klimat. När jag börjar att använda vantar så fungerar normalt (om man inte har speciella mobilvantar) pekskärm dåligt.

Använder man däremot av någon orsak inte kamerans sökare (alla kameror har ju tyvärr inte det), utan fotar med bakskärmen, och det inte är kallt väder, så håller jag med om att pekskärm ofta är både enklast och snabbast.

Men så som jag normalt fotar (med sökare) och i vårt klimat (kallt en stor del av året) så föredrar jag personligen hellre en bra joystick över pekskärm, men tackar absolut inte nej till att ha bägge alternativen.
 

equa

Aktiv medlem
S-Å: Jo, de flesta knappar kan användas till mycket annat och det kan ju vara bekvämt att ha de mest lättillgängliga till det man använder mest. Tycker dock det är lätt att gå bort sig i ”customiseringen” om man samtidigt tappar viktiga basala funktioner som att t ex soptunneknappen återställer AF-rutan till centrum. Åtminstone gjorde jag det. Sedan retar jag mig på att inte Sony har en funktion där man kan ”toggla” mellan minsta kvadraten och den största. Jag som fotar mycket fåglar har användning av detta när en fågel flyger, sätter sig en kort stund och sedan flyger vidare. D500 har denna mycket användbara funktion.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
S-Å: Jo, de flesta knappar kan användas till mycket annat och det kan ju vara bekvämt att ha de mest lättillgängliga till det man använder mest. Tycker dock det är lätt att gå bort sig i ”customiseringen” om man samtidigt tappar viktiga basala funktioner som att t ex soptunneknappen återställer AF-rutan till centrum. Åtminstone gjorde jag det. Sedan retar jag mig på att inte Sony har en funktion där man kan ”toggla” mellan minsta kvadraten och den största. Jag som fotar mycket fåglar har användning av detta när en fågel flyger, sätter sig en kort stund och sedan flyger vidare. D500 har denna mycket användbara funktion.
Det finns ju två typer av Lock on AF. En av dem aktiveras när man har följande AF på AF-C (continous) och man trycker ner den så låser den ju på fågeln och följer den när den sticker. Funkar inte det? Hur funkade Expand Flexible Spot för dig? Med Sonys heltäckande focuspunktsystem så har man förmodligen mer rådrum än med de kameror som har sina fokuspunkter centrerade till centrala delarna av bildytan när fågeln väl sticker.

Det jag tycker vore ett bra nästa steg med AF-tekniken vore istället att följande Eye Focus kunde fås att låsa på och följa även djurögon. Det kunde vara ytterligare en hjälp.

Konfigurering av kameragränssnitt är svårt och man kan inte få allt "vid fingertopparna" men jag tycker jag har hittat mina konfigurationer idag och det har säkert många andra också gjort som tagit detta på hyfsat allvar (jag konfigurerar bara om några få knappar om jag filmar numera). Jag är i princip bara i menyerna när jag formaterar kort. Eftersom systemet kommer ihåg senaste menyval så hamnar jag då direkt i Format när jag går in i "Menu". Jag har konfigurerat alla mina tre hus på liknande om än inte helt identiska sätt då de faktiskt diffar marginellt. Bara A7 II har stabilisering och bara A6300 har följande Eye Focus men annars är väl det mesta sig likt. A7r har bara kontrastfokus så den saknar mycket i modern fokusmetodväg.

Jag tycker faktiskt att man bör se skillnaderna i fokusmetoder efter hur dynamiska eller statiska de faktiskt är. Finessen med de dynamiska är exv. i de nya husen att de använder fokuspunkter över hela sensorn och de är i de nya husen hela 400 stycken eller dubbelt så många som i A9. Med manuell fokuspunktkontroll så har man oftast ett mycket grovmaskigare nät av påverkbara punkter. De går ofta heller inte ända ut i kanterna.
 

jouni

Aktiv medlem
Tack så mycket alla

Jag har hittat och ändrat kvadraten till lite vänster. Jag fick också många fina råd. Jag ställde frågan i en annan forum, fick inga svar. Därför tackar jag er alla extra varmt, Jouni
 

equa

Aktiv medlem
Det finns ju två typer av Lock on AF. En av dem aktiveras när man har följande AF på AF-C (continous) och man trycker ner den så låser den ju på fågeln och följer den när den sticker. Funkar inte det? Hur funkade Expand Flexible Spot för dig? Med Sonys heltäckande focuspunktsystem så har man förmodligen mer rådrum än med de kameror som har sina fokuspunkter centrerade till centrala delarna av bildytan när fågeln väl sticker.
Nej, jag tycker inte Lock on AF fungerar för BiF (birds in flight) med undantag möjligen för sångsvan mot mörk granskog. Den är alldeles för långsam. Bäst för BiF är oftast zone eller största rutan mot kontrastlös himmel i naturligtvis continousläge. Sedan är det inte bara kameran som är avgörande. Med Sonys eminenta 100-400 GM får man betydligt snabbare AF än med ex-vis Tamron 150-600 och LA-EA3/4 och till det briljant skärpa. A6500 har snabbare AF än A7RII även med 1,4 x TC men A7RII:an fick nästan ett nytt liv och till det 42 sköna megapixlar... :) Tycker väl heltäckande fokuspunktsystem är lite överreklamerat åtminstone i fågelsammanhang. Vem vill ha fågeln i ena hörnet liksom med ökande optiskt fel (oskärpa och kromatisk abberation) samt mininmala möjligheter till omkomponering med crop? Fortfarande är det väl bara A9:an som möjligen når upp tiil D5/D500:s AF-säkerhet. En generation spegellöst till så är nog dessa ikapp DSLR-kamerorna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej man får inte glömma att ett aber med just A7RII var detta med längre tele objektiv, precisionen träffsäkerheten försämrades som bekant med stigande brännvidd, kanonbra med ljusstarkt 50mm på nära håll, sedan okej vid 200mm, mera tveksamt med 300mm, men fungerar med stilla föremål, följande fågel och långa teleobjektiv som knappt funnits nativa objektiv, nya 100-400 vet jag inte om A7RII klarar fullt ut att låsa och följa fågel.
 

equa

Aktiv medlem
Nej man får inte glömma att ett aber med just A7RII var detta med längre tele objektiv, precisionen träffsäkerheten försämrades som bekant med stigande brännvidd, kanonbra med ljusstarkt 50mm på nära håll, sedan okej vid 200mm, mera tveksamt med 300mm, men fungerar med stilla föremål, följande fågel och långa teleobjektiv som knappt funnits nativa objektiv, nya 100-400 vet jag inte om A7RII klarar fullt ut att låsa och följa fågel.
Som sagt, 100-400 är betydligt snabbare än alla andra längre objektiv jag har testat med A7RII. Snabbheten har därför också med objektivets prestanda att göra och dubbla af-motorer gör skillnad, stor skillnad.
 

Bengf

Aktiv medlem
Som sagt, 100-400 är betydligt snabbare än alla andra längre objektiv jag har testat med A7RII. Snabbheten har därför också med objektivets prestanda att göra och dubbla af-motorer gör skillnad, stor skillnad.
Jo det har varit stora skillnader genom åren beroende på äldre och nyare objektiv vad gäller DSLR-kameror också i och för sig. Ja det är bra om nya 100-400 fungerar klart bättre med A7RII, för det var nästan lite nervöst hur det skulle falla ut med nyaste A9 och 100-400, där då A9 har den hittills bästa AF-systemet inom familjen vad gäller kraft och precision. A7RII är väl inte tänkt som någon sport/fågel kamera, men det är ju trevligt om den är hyggligt snabb även över 300mm.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, jag tycker inte Lock on AF fungerar för BiF (birds in flight) med undantag möjligen för sångsvan mot mörk granskog. Den är alldeles för långsam. Bäst för BiF är oftast zone eller största rutan mot kontrastlös himmel i naturligtvis continousläge. Sedan är det inte bara kameran som är avgörande. Med Sonys eminenta 100-400 GM får man betydligt snabbare AF än med ex-vis Tamron 150-600 och LA-EA3/4 och till det briljant skärpa. A6500 har snabbare AF än A7RII även med 1,4 x TC men A7RII:an fick nästan ett nytt liv och till det 42 sköna megapixlar... :) Tycker väl heltäckande fokuspunktsystem är lite överreklamerat åtminstone i fågelsammanhang. Vem vill ha fågeln i ena hörnet liksom med ökande optiskt fel (oskärpa och kromatisk abberation) samt mininmala möjligheter till omkomponering med crop? Fortfarande är det väl bara A9:an som möjligen når upp tiil D5/D500:s AF-säkerhet. En generation spegellöst till så är nog dessa ikapp DSLR-kamerorna.
Vi pratar om flera saker här. Dels är det hanteringen av fokuspunkter på traditionellt sätt (och om man kunde växla mellan S,M och L på något bra sätt och dels att använda Eye Focus och Face Detection för personfoto eller Lock on AF som ersättning för statiska fokuspunkter för att helt slippa fippla manuellt med dessa och istället välja en mer dynamisk fokusering som faktiskt finns numera. Många har faktiskt inte upptäckt att man faktiskt helt kan lämna de statiska punkterna och ändå uppnå samma möjlighet att få fokuseringen att hamna på valfri del av motivet oavsett hur detta komponerats. Med "Lock on AF" utlagd på avtryckaren direkt så behövs bara ett "halvt nedtryck" och en omkomponering av motivet och det måste bara gå snabbare än att mickla med statiska fokuspunkter även om man har joystick.

För att komplicera det än mer så finns det två typer av Lock on AF. Den mest lättillgängliga lägger den på avtryckaren halvt nedtryckta läge och den väljs bland "Fokus områdes-valet" och i samband med det kan man välja vilken fokusområdes variant som helst och det är stor skillnad på hur de funkar i praktiken. Fördelen med den dock är att den är snabbt aktiverad men inte lika säker som den andra varianten som man lägger ut på någon programmerbar knapp där den kan slås på och av och där man sedan bekräftar vad man vill låsa på.

Om fågeln redan flyger så är det väl kanske bäst med AF-C (continous) och enbart "wide" (hela skärmen) för den är snabbare än Lock on AF med AF-C som är mer resurskrävande och då sköter kameran det så gott den kan och fördelen är att man inte riskerar att fågeln i flykt ramlar utanför ett mer begränsat fokusområde men då pratar vi väl inte längre om spotfokus med S, M eller L längre. Innan jag fick A6300 så drabbade just detta mig med min A7 II ibland - även med andra snabba mål än fåglar. Men i det fallet jag kommenterade så satt väl fågeln först på marken och då är det väl inte helt entydigt vilken metod som skulle vara bäst.

Hur som helst är AF-systemet i de nya Sony-kamerorna så pass komplexa att det förmodligen vore på sin plats med mer av intelligent hjälp till användarna med exv. scenariestyrda val för att eliminera helt olämpliga kombos av AF-metod och fokusområden. Jag undrar om inte dessa problem är särskilt accentuerade hos just Sony som möjligen har fler varianter av fokusdelsystem än några andra tillverkare idag. Det var dock bara någon dag sedan jag läste att en del andra användare av andra tillverkares AF-system har liknande problem där man lyckas ställa in sina kameror så pass illa att man missar fokus trots att man har kameror väl väldigt avancerade fokussystem där med.

Det finns många exempel på AF-förvirring kring Sony-kameror på nätet och jag har bara sett ett fåtal verkligt bra genomgångar till hjälp. Vi är trots allt i stort sett lämnade till vårt eget experimenterande.

Det är också helt klart så att det är kombinationen objektiv/kamera som sätter förutsättningarna och långtifrån bara kameran. Objektiven betyder väldigt mycket för snabbheten eller bristen på den i värsta fall. Så det konstaterande ovan håller jag helt med om.

Men jag tycker också det är viktigt att påpeka att det lätt att missa en del av de möjligheter som faktiskt finns i Sonys kameror när det gäller AF-metoder om man inte tagit till sig att dessa inte alltid ligger utlagda på de knappar som finns från fabrik. Det kan också vara så att Sony i en del fall löst problemen på andra sätt än andra tillverkare och har andra funktioner som helt eller delvis ersätter de man är vana vid från exv. Nikon eller Canon. Eye Focus är ett exempel. Face Detection var ett annat exempel när det kom för Sonys systemkameror i A550 i slutet av 2009. Båda gör ju att man egentligen inte behöver bry sig om fasta statiska fokuspunkter på samma sätt som tidigare vid mycket av personfoto. Andra hittar kanske användning för dem men jag gör det alltså inte längre kombinerat med Lock on AF för andra motiv.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej man får inte glömma att ett aber med just A7RII var detta med längre tele objektiv, precisionen träffsäkerheten försämrades som bekant med stigande brännvidd, kanonbra med ljusstarkt 50mm på nära håll, sedan okej vid 200mm, mera tveksamt med 300mm, men fungerar med stilla föremål, följande fågel och långa teleobjektiv som knappt funnits nativa objektiv, nya 100-400 vet jag inte om A7RII klarar fullt ut att låsa och följa fågel.
Det finns ju bättre Sony-grejor nu är A7 r II för den typen av foto.

Annars har jag tyckt att med mina kameror så går det en gräns någonstans mellan 3 och 400mm. Möjligen är A9:an en aning vassare då den är lite bättre på höga ISO i mörkare sammanhang.

GM-objektiven är det snabbaste som Sony har och ska det gå fort så bör man nog skaffa sådant.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja vi får se när A7R3/A73 kommer hur Sony valt att använda A9:ans AF-system i dessa, vad man kan läsa om D5/D500 är att dom tar hjälp av någon form av ljusmätare, dom har väl fördubblat till 180000 punkter i dom senaste kamerorna, Nikon kallar sitt system 3D, Canon ITR, systemet urskiljer tydligen också färger, detta lär hjälpa vid låsning av rörligt/oförutsägbart motiv som man ofta får som i fotboll, spelare framför sig och nära inpå, vilket kan göra många AF-system en aning vilsna.

Martin A. som testat A9 i Fotosidans Magasin berättar om flera riktigt bra förbättringar bland annat är Autofokusmodulen betydligt enklare att hantera/justera, hela kameran är mera snabbjobbad och svarar snabbt på olika kommandon och den är bra att ta fokus även när det mörknar på. Nätet är fullt av alla möjliga action tester med A9 och rugby-spelare och det ser ju bra ut, men man vet inte om fotografen är skicklig på att släppa och låsa igen på spelaren, A9 är väl kvick på det, med D5 går det att låsa på spelare Nr 5 sen kan han försvinna ur sökaren flera gånger med alla möjliga hinder, men sen fins han där igen i sökaren och jag vet inte hur lång tiden har gått eller hur detta mirakel går till.


För en normalt intresserad hobby fotograf vill nog bara kunna skruva på ett 150-500 också och då skall autofokusen fungera bra även där, Mats gjorde det med sin 80D och den nöp direkt enligt honom, inga problem liksom. Gamla A77 är kvick med AF så det går att låsa på en spelare, men jag får se till att trycka av innan något kommer i vägen.

En ny A7R3 kan bli ännu mera speciell med många pixlar, dyrare förmodligen också.
 
Senast ändrad:

Zajko

Aktiv medlem
Fokus val för hundfoto

Hej,

Första inlägget här på FS. Hoppas att jag gör rätt och den tråd är ok att ställa frågan i.

Jag har en A5100 med kitobjektiven, samt ett 35/1.8 fast objektiv. Anledningen till mitt val av kameran var dess storlek, perfekt att få med ut på vandringen och ha lätt åtkomligt i en ficka. Men, ändå sen inköpet för 3 år sedan så tycker jag att det är svårt att få fokusområdet rätt, speciellt när jag tar på våra hundar som springer runt band stock och sten.

Jag har testat de flesta kombinationer av fokusmetoder tycker jag, men slutar allt som oftast att jag använder AF-C med fokusområde Centrum då det är oftast där hundarna är när man försöker följa deras framfart i skogen. Men det blir ändå inte bra tycker jag. Flera ggr blir det fokus på grässtrån/träd/sten m.m i för- eller bakgrunden i stället för det rörliga motiv jag vill ha fokus på.

Några tips på vad jag gör för fel? Spelar ingen roll vad det är för ljus ute.

Jag är inne på att byta till en A7RII, mycket för 5-axliga bildstabilisation och för att få en sökare, för det jag tycker är svårt många gånger är att se se på skärmen vart fokus ligger och hur bilden blev. Många gånger de sett bra ut på kamerans skärm och sen hemma på datorn är det suddigt. Inbillar mig att det är lättare att se detta i en sökare där man inte störs av ljuset runt skärmen? Sökaren är väl kanske mest användbar på stilla motiv, kontra en hund som kommer rusandes i full fart?

https://www.flickr.com/photos/zajkocc/ kan ni se de bilder som jag är mest nöjd med, utan att påstå att jag är 100% nöjd med alla av dem när det gäller vart fokus ligger, eller skärpan alltid heller för den delen.

Tack på förhand 😊
 

martinot

Aktiv medlem
Jag gillar själv sökare på mina kameror, men normalt så brukar ju kamerans AF sätta fokus rätt oavsett om jag använder bakskärm eller sökaren (den blir inte i sig sämre eller bättre pga. det ena eller andra).

Är mest för bildkomponeringen och statusinfo (inklusive AF-punkter, och massor med annat) som det kan vara bekvämt med sökare när man har svårt att se bakskärmen. Som du själv är inne på så är det under vissa speciella förhållanden (extremt soligt i nacken, soligt snölandskap, etc.) ibland vara lite svårt att se bakskärmen tydligt. Men det märker du ju själv när du inte ser den bra.

Sedan kan ju med sökare ha möjlighet att hålla kameran i ett bra stabilt grepp nära ansiktet/kroppen också hjälpa till att minska skakningarna, jämfört att hålla kameran med usträckta händer framför sig när man tittar på bakskärmen.

Vill du se om anti-skak hjälper dig så kan du testa enkelt genom att skaffa ett objektiv med OIS till din nuvarande kamera.

En annan bra möjlighet är genom att testa att fota en bild med och utan stativ.

Skall du däremot fota snabbrörliga djur så hjälper inte varken OIS eller IBIS. Då är det till att skaffa snabbt fokuserande objektiv och kamerahus med riktigt bra och säker snabb AF. Då skulle jag rekommendera en bra DSLR istället för spegellös kamera.

A7RII är dessutom ett mycket dåligt val för detta, och om det måste vara spegellöst så testa hellre istället tex. A6500, A9 eller X-T2 som alla tre har mycket bättre och snabbare AF för snabbt rörliga objekt än A7RII - eller vänta på den snart kommande A7RIII som sägs vara kraftigt förbättrad på denna punkten (och många andra punkter, som tex. just sökaren).

Men en bra snabb DSLR är ändå min absoluta huvudrekommendation för denna typ av svåra motiv.
 
Senast ändrad:
ANNONS