Annons

Elektroniskt vattenpass direkt i sökaren? (D850)

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har nyligen bytt upp mig från D810 till D850!

Det som var bra med D810 var att man med en enkel knapptryckning på kameran
fick fram det elektroniska vattenpasset direkt i sökaren (ej Liveview) som visades med rödfärgade symboler!

Nu saknar jag denna funktionen i D850 eftersom detta var mycket praktiskt om man har som mål
att ta raka horisontella bilder!

Tack på förhand för er hjälp! :)
Packade upp kameran idag! :D

MVH at1981 !!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du måste nog ändra någon av de konfigurerbara knapparna till att ta fram vattenpasset, skulle jag tro. Jag tror inte att det är standardinställningen på D810 heller, men jag minns inte riktigt.
 

iSolen.se

Guest
Hejsan!

Jag har nyligen bytt upp mig från D810 till D850!

Det som var bra med D810 var att man med en enkel knapptryckning på kameran
fick fram det elektroniska vattenpasset direkt i sökaren (ej Liveview) som visades med rödfärgade symboler!

Nu saknar jag denna funktionen i D850 eftersom detta var mycket praktiskt om man har som mål
att ta raka horisontella bilder!

Tack på förhand för er hjälp! :)
Packade upp kameran idag! :D

MVH at1981 !!
Gå in på Menu/ F1, assigna Fn1 till viewfinder virtual horizon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gå in på Menu/ F1, assigna Fn1 till viewfinder virtual horizon.
Själv har jag alltid kastat om knapparna på framsidan på mina kameror med två knappar och lagt vattenpasset på den övre, dvs Pv. Helt en smaksak givetvis, men det kan ju vara värt att nämna att det inte måste vara just Fn/Fn1.
 

iSolen.se

Guest
Själv har jag alltid kastat om knapparna på framsidan på mina kameror med två knappar och lagt vattenpasset på den övre, dvs Pv. Helt en smaksak givetvis, men det kan ju vara värt att nämna att det inte måste vara just Fn/Fn1.
Sen finns ju Fn2 som sitter på andra sidan men det framgår rätt tydligt när man kommer till inställningssidan att man kan lägga funktionen var som helst.

Jag skulle kunna tänka mig att ha funktionen permanent påslagen, går inte det? Och på en tidigare kamera hade jag hade vanliga displayhorisonten på en annan knapp. Jag kanske måste läsa manualen i alla fall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag ingen D850, utan D750 och i den manualen så står det hur man aktiverar den med Fn2 knapp, men i D850s manual så finns det inget om aktivering med funktionsknapparna utan enbart att den finns i sökaren, därför så kanske de alltid är igång?
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag ingen D850, utan D750 och i den manualen så står det hur man aktiverar den med Fn2 knapp, men i D850s manual så finns det inget om aktivering med funktionsknapparna utan enbart att den finns i sökaren, därför så kanske de alltid är igång?
Den är inte igång normalt.

Upptäckte att när man slår på vattenpasset släcks hjälplinjerna.
 
ANNONS