Annons

Nikon d3400 och fullformat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

beshar

Ny medlem
Hoppas på en svar!
Jag har köpt en Nikon d3400 och jag vill köpa en objektiv som jag kan filma och ta bilder.
Men jag har noll koll när det gäller objektiv
Jag vill köpa en objektiv spelar ingen roll fullformat eller ej, jag kommer mäst filma med den .
Fullformat, vad betyder?
Ej fullformat varför?
Viktigt att veta ljusstyrka
Hur ska jag veta denna objektiv har bra ljusstyrka så att filma med den.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man anger ljusstyrka såsom tex 50 f/1,8, där 1,8 anger ljusstyrkan. Hur lägre värde desto bättre. Om vi pratar normalområdet brännvidd runt 18-100 så kan man nog säga att bra ljusstyrka är bättre än f/2,8.

Fullformat vs icke fullformat är storleken på sensorn. Du har en icke fullformat för en sådan passar både dessa objektivtyper

Har du något objektiv nu? Några prisvärda normaler är nikons 35/1,8 och 50/1,8. Dessa är dock inte zoom, ska du ha zoom så har Sigma o Tamron några 17-50/2,8
 

unoengborg

Aktiv medlem
Man anger ljusstyrka såsom tex 50 f/1,8, där 1,8 anger ljusstyrkan. Hur lägre värde desto bättre. Om vi pratar normalområdet brännvidd runt 18-100 så kan man nog säga att bra ljusstyrka är bättre än f/2,8.

Fullformat vs icke fullformat är storleken på sensorn. Du har en icke fullformat för en sådan passar både dessa objektivtyper

Har du något objektiv nu? Några prisvärda normaler är nikons 35/1,8 och 50/1,8. Dessa är dock inte zoom, ska du ha zoom så har Sigma o Tamron några 17-50/2,8
Eller kanske Sigmas 18-35/1.8 och 50-100/1.8. Bra ljusstyrka (stor max bländaröppning) är att föredra på kameror med liten sensor. Kan man släppa in mer ljus får man mindre brus, och det ger även större möjligheter att leka med kort skärpedjup för att få motivet att stå ut mer mot bakgrunden.

När det gäller val av brännvidd så ger ett 30 mm objektiv på din kamera ungefär samma bildvinkel eller vy som du får med ett obeväpnat öga. Kortare brännvidder ger vidare bildvinkel, dvs du får med mer av motivet utan att behöva backa bakåt. Längre brännvidder ger snävare bildvinkel och det känns som om vi kommer närmare objektivet. "Förtsoringen" är proportionell mot brännvidden och ett 100 mm objektiv blir ungefär som att titta genom en kikare med 3ggr förstoring (100/30).

Köper du begagnad optik tänk på att inte alla äldre objektiv fungerar med autofokus med din kamera. För att fungera behöver de ha inbyggd motor för fokusering. Fokuserng på äldre objektiv drevs från en motor i kamerahuset som D3400 saknar. Äldre manuellt fokuserade kan dock vara bra för filmning då de oftast har bättre och mjukare fokuseringsring, vilket kommer väl till pass då Nikons autofokus för video är i princip oanvändbar oavsett Nikonmodell.

Av den anledningen hade jag nog i ditt ställe funderat på att byta till Canon eller kanske Sony innan du skaffar för mycket Nikon objektiv/prylar om huvudsakliga användningsområdet är video. Förutom att autofokus är usel vid video saknar din D3400 även hörlursuttag så att du kan hålla koll på ljudet medan du filmar.

Om du trots det vill försöka dig på autofokus med Nikon väl objektiv med beteckningen AF-P, som är byggda för snabb mjuk fokusering vid video, men ger fortfarande inte samma fina videoautofokus som du får med motsvarande teknik för t.ex. Canon.Förmodligen har du redan ett AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR då det brukar säljas tillsammans med D3400.
 
ANNONS