Annons

Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Vad tråkigt när bara tävlande med en Nikon får tävla! Varför görs det sådan tävlingar, jag vill också vara med och tävla om omslagsbilder? Men inte har jag råd att köpa en ny kamera för det. Lite diskriminerande tycker jag. :(
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle tro att anledningen är priserna. Att låna ut ett Nikonkamerahus i 100 dagar till någon som inte har ett nikonobjektiv ger ju inte så mycket som vinst. Alternativet skulle vara att låna ut hus samt att vinnaren då också får välja ett objektiv att låna från Nikon skulle ju vara en möjlighet. Skulle kanske ge Nikon möjlighet att komma in till andra användare än Nikon.
 

Lintott

Aktiv medlem
Men jag har ingen jag kan låna några "hus" av eller Nikon kamera!? Jag har endast en liten Canon Ixus 140 men vill ändå vara med i alla tävlingar jag kan på Fotosidan. Det var det jag trodde man kunde vara när man var medlem här. I så fall ska det ju inte sättas in sådana tävlingar som inte medlemmar kan var med i utan då ska det väl bara sättas in på Nikons sida. Tycker jag.....:(
 

Nihlén

Ny medlem
TÄVLINGSREGLER
1. Bilden skall vara fotograferad med en Nikon-kamera.
Så Nikon vill inte få över fotografer från andra märken?

2. Tävlingen är öppen för alla registrerade medlemmar på Fotosidan.se.
Strider mot punkt 1.

Jag tycker nog Fotosidan satt sig lite väl bekvämt i knät på Nikon när de får styra hur tävlingsreglerna stipuleras.
 

x-country

Aktiv medlem
Inte för att jag bryr mig om själva tävlingen men det första som jag tänkte när jag läste om tävlingen var:

Korkat av Fotosidan att arrangera en tävling som utesluter ett stort antal medlemmar.

Korkad marknadsföring av Nikon. Jag blev bara anti av detta.

Jag var med i en tävling för några år sedan då man fick hemskickad en Panasonic MFT kamera med objektiv som man fick fota med i tävlingen. Snacka om smart och raka motsatsen till den här tävlingen. Jag köpte kameran några år senare. Kunde inte släppa tanken på den efter att ha använt den.

Å andra sidan är det väl bara att radera EXIF-data eller manipulera EXIF på bilderna man skickar in om man nu absolut vill vara med och jävlas lite.

Nää tummen ner till Nikon och fotosidan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tävlingen är ett samarbete mellan FS och Nikon, så det är väl helt naturligt att man bara vill ha Nikon-bilder.

Men vinsterna till pristagarna var väldigt konstiga - prova en kamera i 100 dagar.

Och näst sista paragrafen ”vinsterna kan ändra”. Man vet alltså inte vad man tävlar om.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Trist att vinna att testa en d850 när man inte har objektiv.
Är tävlingen alltså endast för de som har Nikon DSLR?
De som har kompakter är uteslutna?

/stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Trist att vinna att testa en d850 när man inte har objektiv.
Är tävlingen alltså endast för de som har Nikon DSLR?
De som har kompakter är uteslutna?

/stefan
Det står ingenting om vilken (sorts) Nikon-kamera man ska ha tagit bilden med. Jag undrar just vad de gör om man hävdar att man tagit bilden med sin gamla Nikon F3 med 105/2,5 e dyl? Måste man använda en Nikon-skanner eller fotografera av negativet med en Nikon-kamera? Mystiken tätnar! :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Och näst sista paragrafen ”vinsterna kan ändra”. Man vet alltså inte vad man tävlar om.
Det är en allmän paragraf för att reservera oss för strul med produktpriser eller liknande. Det var en tävling för några år sen där produkter blev extremt försenade och för att det skulle bli rimligt fick vi byta ut produkterna.
 

Petandsto

Aktiv medlem
Omslagsfoto

Hej

Jag är kanske lite känslig men jag reagerade på att tävlingen enbart är för de som har en Nikonkamera. Det framgår på flera ställen i det senaste julbileumsnumret att tidningens styrka och fokus alltid varit att det är själva bilden och utvecklingen att läsarna som fotografer som stått i centrum istället för teknik som får ett större fokus i andra fototidningar.
Det ekar tomt när man i en tävling begränsar sig ganska snävt genom att enbart tillåta en kameratillverkare även om det är de som står för priserna. Bilden på framsidan av Fotosidan skall inte vara till salu känner jag men jag är kanske lite känslig och det finns kanske argument för att det inte är något problem men spontant blev jag lite irriterad. För den som undrar så har jag inte Nikon men tror att jag blivit lika irriterad om det varit mitt märke Canon eftersom det hade begränsat tävlingen
 

Frekeman

Aktiv medlem
Nja, ingen vidare lyckad tävling som jag ser det. Hur attraktivt är det att få testa kameror i hundra dagar? Och så bestämmelserna om att fotona skall vara tagna med Nikon-kameror. Suck. Ingen bra reklam för det kameramärket. Men, även om de hade accepterat foton med andra kameramärken så tror jag faktiskt att jag ändå inte haft så stort intresse med tanke på priserna.
/Fredrik
 

Lintott

Aktiv medlem
Ja visst är det trist det här att alla vi som inte har Nikon blir diskriminerade?
Jag gillar alla slags fototävlingar och ställer upp i nästan alla jag hinner. Även om jag inte har en proffsig kamera och jag är en amatör. Därför är denna tävling trist då inte vi medlemmar får vara med. Priset för mig är inte viktigt utan bara kul att få vara med och visa sina bilder. Men självklart vore det ju kul att vinna någon gång.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Blir ni lika kränkta när ett viss program bara finns till MAC eller PC med? Finns hur mycket som helst att bli "diskriminerad" över isåfall. Gå vidare med livet, det kommer nya tävlingar.
 

Lintott

Aktiv medlem
Blir ni lika kränkta när ett viss program bara finns till MAC eller PC med? Finns hur mycket som helst att bli "diskriminerad" över isåfall. Gå vidare med livet, det kommer nya tävlingar.
Men nu är du väl ändå lite elak väl????
Ska man arrangera tävlingar på Fotosidan för dess medlemmar så ska väl ALLA kunna få vara med????
 

Frekeman

Aktiv medlem
Blir ni lika kränkta när ett viss program bara finns till MAC eller PC med? Finns hur mycket som helst att bli "diskriminerad" över isåfall. Gå vidare med livet, det kommer nya tävlingar.
Om du syftar på mig så är jag inte ett dugg kränkt. Ville bara uttrycka min åsikt, kanske främst för Fotosidans skull, att dessa typer av tävlingar kanske inte är det bästa att ägna sig åt. Samtidigt får de kanske mycket pengar och det gör att det hela blir en bra affär ändå, om än på kort sikt.
 

afe

Aktiv medlem
Måste verkligen alla kunna vara med i alla tävlingar? Ska man t.ex. få tävla med kattbilder i en tävling som går ut på att ta bästa hundbilden, bara för att man inte råkar gilla att fotografera hundar?

Det finns massor av tävlingar som är öppna för alla, så det är väl inget jätteproblem om du inte kan vara med i någon enstaka tävling?

För mig är tävlingen helt ointressant då jag inte längre använder Nikon, men det stör mig inte det minsta.
 

Lintott

Aktiv medlem
Måste verkligen alla kunna vara med i alla tävlingar? Ska man t.ex. få tävla med kattbilder i en tävling som går ut på att ta bästa hundbilden, bara för att man inte råkar gilla att fotografera hundar?

Det finns massor av tävlingar som är öppna för alla, så det är väl inget jätteproblem om du inte kan vara med i någon enstaka tävling?

För mig är tävlingen helt ointressant då jag inte längre använder Nikon, men det stör mig inte det minsta.
Men herrejosef, det är väl klart men inte kan tävla med kattbilder i en hundbildstävling! Vad är det för dumma kommentarer????
Nu var ju inte det frågan utan det var ju bara dem med en speciell kamera som får vara med och det tycker jag inte är juste emot alla medlemmar här med alla möjliga slags olika kameror!
 

PMD

Aktiv medlem
Hur vore det om en tävling handlade om bästa makrobilden? Det kräver ju en viss sorts utrustning som inte alla har. Vore det lika dåligt?
 
ANNONS