Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Sony Alpha A9

Efter att ha 'prisjagat' någon månad har jag en offert för ett Sony Alpha -hus samt ett antal objektiv. Av en tillfällighet såg jag en sponsrad annons i Google då jag gjorde ett sök och fann då annons för ett Sony A9-hus för 3319 Euro (32891:) från e-infinity. Eftersom lägsta pris i prisjakt.se angavs till 52890:- (verkar vara gemensamt lägsta pris för alla leverantärer i Sverige) fann jag det helt orimligt att jag skulle kunna köpa samma hus 20.000:- under det 'svenska' priset och la ut fråga i annat forum, mest för att få mina misstankar om att det var något oseriöst bekräftade.

Andra medlemmar guidade mig vidare till denna tråd och inser att e-inifinty verkar ha ett gott rykte. Visserligen finns lite nackdelar kring garantin men 40% lägre pris!!! Måste ju fråga mig hur det kan vara möjligt? Låter ju nästan som det ligger UNDER marginalerna för en säljare.

Fann även ett av de andra objektiv (Samyang AF 50mm f/1,4 till Sony FE) som ingår i den offert jag fått av Scandinavian Photo gällande huset och två objektiv. Där hade e-infinity i stort sett samma pris som vi betalar här, så den extrema rabatten gäller just Sony A9.

Efter all förberedelse jag gjort stod jag i begrepp att köpa efter den offert jag fått men helt plötsligt kastas alla kalyler över ända. Att få 20.000:- i rabatt går ju egentligen inte att tacka nej till. I sybberhet som ni här haft goda erfarenheter av leverantören.

Fortfarande gnager det dock en del. Låter ju som att priset är orimligt i detta fall? Är ju egentligen ingen konkret fråga, mer utkastat för att diskutera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är skattemässiga skillnader samt priser från Hong Kong och dessutom ingen EU-garanti.
Ingen svensk meny heller får man leva med.

/Stefan
 

--Micke--

Aktiv medlem
Det är skattemässiga skillnader samt priser från Hong Kong och dessutom ingen EU-garanti. Ingen svensk meny heller får man leva med. /Stefan
Tror jag kan leva med engelska menyer i alla fall. Garantifrågan är ju lite av att våga chansa. 20.000 pix är ju inget man skojar bort. Vad hade ni valt om ni vill ha en A9 i handen inom ett par veckor?
 

pela04

Ny medlem
Hej, har köpt ett objektiv därifrån och det har gått bra, enda trista är att original kartongen packas lite dåligt så den är kantstött när den kommer fram.
Jag har tidigare ställt frågan om nån vet huruvida Sony Sverige kommer att reparera denna typ av grå import, men ingen verkar veta. I USA så vill ju inte Nikon röra grå importerade saker även om man vill betala.
För iallafall lite dyrare saker har ju ett liv även efter det att garantin gått ut.
/Peter
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tror jag kan leva med engelska menyer i alla fall. Garantifrågan är ju lite av att våga chansa. 20.000 pix är ju inget man skojar bort. Vad hade ni valt om ni vill ha en A9 i handen inom ett par veckor?
Jag vet inte hur det är för Sony, men den canonkamera jag köpte sist av dem hade svenska menyer. De hade till och med bytt ut laddarens sladd mot en ”svensk” innan de skickade.

Så snart jag lyckats besluta om det är en 6D II eller en 5D IV som kommer göra mig lyckligast beställer jag en från samma ställe.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är för Sony, men den canonkamera jag köpte sist av dem hade svenska menyer. De hade till och med bytt ut laddarens sladd mot en ”svensk” innan de skickade.
Fått besked om detta från deras support. Vad gäller i alla fall A9:an kan de tyvärr bara leverera kamera med engelsk meny, däremot skickar de med adapter för batteriladdningen.

Och via den 'bakdörr' som förmodat upphör i och med Brexit går kameran från Hongkong till England för att därefter skickas till mig. De garanterar att inga avgifter för moms eller tull tillförs mig.

Även om offerten från ScandinavianPhoto var så bra jag kunde begära med svenska mått mätt så vore jag ju dum om jag inte avsäger mig svensk meny för 20.000:-. Ska snart läsa in mig på deras villkor men en gällande 12 mån garanti gäller ju hur som helst - om man får ett måndagsex lär den saken avslöjas inom ett år. Sista frågan gäller då till vem jag vänder mig om kameran i framtiden behöver service. Kan väl inte tänka mig att man vägrar befatta sig med den.

Allt tyder på att E-finity har en särskilt förmånlig drive för just A9:an. Ett av de objektiv som ingår i offerten jag fått hade samma pris där som här. Det andra hade de inte i sortimentet. Så jag får förhandla fram en ny offert på allt förutom kamerahuset. Hoppas de inte blir allt för ledsna.
 

PMD

Aktiv medlem
Sista frågan gäller då till vem jag vänder mig om kameran i framtiden behöver service. Kan väl inte tänka mig att man vägrar befatta sig med den.
Under garantitiden ska det förhoppningsvis gå att skicka kameran till E-infinity för reklamation.

För reparation och service därefter föreslår jag att du kontaktar svenska Sony och frågar om det går att få kameran reparerad/servad hos dem.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har passat frågan och redovisar här då de svarat.
Ringde nyss för jag behöver också veta!
Ringde till Sony och de sa att de inte tog emot icke europeiska produkter pga det inte var säkert att de hade reservdelar. Men när hpn fick reda på att det handlade om A7R2 så sa hon att det rimligtvis inte skulle vara några problem och sa att jag fick kontakta Infocare om detta vilket jag också gjorde.
De tar emot kameran och tittar på den och ger kostnadsförslag sa dom. Bara att registrera ärendet på deras hemsida. Det skulle inte vara några problem varifrån den kom.

/stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Funderar själv på en extra Nikon d750.
Pris på ca 11-12 tusen är acceptabelt. Så är man utrustad om man måste på bröllop.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Ringde nyss för jag behöver också veta!
Ringde till Sony och... De tar emot kameran och tittar på den och ger kostnadsförslag sa dom. Bara att registrera ärendet på deras hemsida. Det skulle inte vara några problem varifrån den kom./stefan
Kompletterar då med det svar jag fick från Sony-supporten. Ingen vill garantera något förstår jag. Jag nämnde den 1 års-garanti som E-infinity redovisar i samband med köpet och kommenterar
"Om du får TLW vid köpet så är det viktigt att du får garantidokument som visar detta."

I det fallet utgår jag från att ni som köpt tidigare fått någon form av referens som motsvarar detta "garantidokument"?

Vad gäller inköp av s.k. "parallellimporterade produkter" hänvisar hon till information via denna länk:
http://sony-eur-eu-sv-web--eur.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/144400

Finns många "kanske" i den texten. Astroscapist har i alla fall fått veta att Sony inte vägrar att ta emot en trasig kamera. Och verkar ta sig an reparation om det inte berör "regionskillnader". Vad gäller hurvida det finns avgörande skillnader i "min" modell A9:an säger hon:

"Ibland kan det finnas vissa skillnader mellan kameramodeller, men det kan vara framför allt i egenskap av regionsspecifikationer. Då vi på supporten enbart jobbar på den svenska (europeiska) marknaden kan jag tyvärr inte svara för den asiatiska. Du kan antingen kontakta deras support eller se över hjälpguiden, ofta brukar dessa specifkationer vara utmarkerade. "

...och hänvisar till denna länk vad gäller A9:
http://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/sv/index.html

Då den är hyperlänkad till alla förekommande funktioner i kameran kan jag inte påstå att jag granskat varke enskild sida, men ¨å andra sidan inte stött på någon skrivning som talar om några skillnader.

Det jag fått beta av leverantören är att jag inte har tillgång till svensk meny. Det är ju en regional skillnad men har inte kunskap eller fantasi nog att "misstänka" andra skillnader?

Känner mig rätt lugn och gör min beställning idag.
 

BMWkenta

Ny medlem
Vad innebär egentligen gråimport?
Med dom låga priser som dessa e-butiker kan hålla och ändå ha en viss marginal, så måste ju inköpspriserna vara otroligt låga. Antingen måste den normala importören ha jättemarginaler på sin försäljning eller så har gråimportören mycket lägre inköpspriser från tillverkaren.
Eftersom jag är misstänksam av mig så anar jag en och annan uggla i den här mossen...
Utan att veta eller ha några som helst bevis så har ändå en tanke börjat slå rot i min arma hjärna ;=)

För en tillverkare måste det vara guld värt att kunna sälja produkter som inte nått ända fram vid den slutliga kvalitetskontrollen, utan legat marginellt utanför någon specifikation. Här är ju en gråimportör perfekt att använda sig av, då man kan sälja produkter helt utan några garantier eller andra åtaganden. Visserligen till väsentligt lägre priser, men det är ju bättre än att kassera dem.

Bara en tanke.....

Kenneth
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För en tillverkare måste det vara guld värt att kunna sälja produkter som inte nått ända fram vid den slutliga kvalitetskontrollen, utan legat marginellt utanför någon specifikation. Här är ju en gråimportör perfekt att använda sig av, då man kan sälja produkter helt utan några garantier eller andra åtaganden. Visserligen till väsentligt lägre priser, men det är ju bättre än att kassera dem.

Bara en tanke.....

Kenneth
Finns nog inte många tillverkare som skulle sälja halvbra grejer till billigare pris och samtidigt behålla namnet/märket. Det är hur dålig reklam som helst. De som säljer sånt som inte passera QC kan istället bli märkta med annat namn och säljs billigare. Då är det helt plötsligt ok för det är inte affilierat till huvudansvarig tillverkare och alla vet ju att man får vad man betalar för. Så då vänder de sig till originalmärket istället och på så vis har man tjänat på båda hållen.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Har både läst och hört att vissa kameratillverkare säljer vissa enklare versioner av de modeller som finns normalt, och ibland med lite enklare och mindre kostsam QC, som är specifikt avsedda för tex. endast den kinesiska marknaden.

Hurvida det är korrekt, eller inte, vet jag inte.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har både läst och hört att vissa kameratillverkare säljer vissa enklare versiner av de modeller som finns normalt, och ibland med lite enklare mindre kostsam QC, som är specifikt avsedda för tex. endast den kinesiska marknaden.

Hurvida det är korrekt, eller inte, vet jag inte.
Men då är det inte samma sak. Den ena är en kamera som ska sälja för 35kkr men pga någon defekt säljs för gråimport för 19kkr.
(Enligt någons teori). Enligt mig osannolikt.

Det andra är att göra en kamera för 35kkr och en nästan likadan fast strypt, kanske billigare komponenter odyl för inhemsk marknad för 19kkr. Dessa två produkter är ju producerade efter en viss spec från början och lär heta olika.
Jag jobbar i fabrik och vi har liknande upplägg.

Sen kan vissa saker produceras för att sälja som en viss produkt. Men bli sämre än tänkt och då byta stämplingen ut och säljs under ett annat namn och ev pris. Men aldrig som om det vore samma produkt.

/Stefan
 

BMWkenta

Ny medlem
Det var skönt att höra att min teori är ytterst osannolik.
Då kan jag fortsätt att sitta och planera inköp av div. optik.

Kenneth
 

martinot

Aktiv medlem
Det andra är att göra en kamera för 35kkr och en nästan likadan fast strypt, kanske billigare komponenter odyl för inhemsk marknad för 19kkr. Dessa två produkter är ju producerade efter en viss spec från början och lär heta olika.

Sen kan vissa saker produceras för att sälja som en viss produkt. Men bli sämre än tänkt och då byta stämplingen ut och säljs under ett annat namn och ev pris. Men aldrig som om det vore samma produkt.
Ofta har de någon form av lite lätt annorlunda modellnamn och artikelnummer.

Har tex. sett gråimporterade versioner av 6D som varit avsedda för enkom just den asiatiska marknaden (främst Kina i det fallet) säljas i Europa, och har då saknat vissa funktioner som normalt finns i 6D som tex. GPS och WiFi (förutom att QC inte heller ligger på samma nivå). Om man tittar noga på förpackningen så har de då hetat "Canon EOS 6D (N)" istället för bara det normala "Canon EOS 6D".

Så för en lite ouppmärksam eller okunnig köpare så kan det i vissa fall kanske vara lätt att missa den lilla namnskillnaden på en produkt som man tror är lika (gäller iofs. normalt bara när man köper av företag som handlar med gråimporterade varor avsedda för andra marknader).

Ibland står det även på engelska på förpackningen (ofta i liten text, kika noga) att de endast är avsedda för Kina eller bara vissa delar av den asiatiska marknaden (i Japan säljs dock alltid de riktiga produkterna med full kvalitetskontroll, precis som i USA och Europa, även om vissa modeller kan vara unika, eller skilja sig i funktioner, för just den japanska marknaden).
 
ANNONS