Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Ofta har de någon form av lite lätt annorlunda modellnamn och artikelnummer.

Har tex. sett gråimporterade versioner av 6D som varit avsedda för enkom just den asiatiska marknaden (främst Kina i det fallet) säljas i Europa, och har då saknat vissa funktioner som normalt finns i 6D som tex. GPS och WiFi (förutom att QC inte heller ligger på samma nivå). Om man tittar noga på förpackningen så har de då hetat "Canon EOS 6D (N)" istället för bara det normala "Canon EOS 6D".

Så för en lite ouppmärksam eller okunnig köpare så kan det i vissa fall kanske vara lätt att missa den lilla namnskillnaden på en produkt som man tror är lika (gäller iofs. normalt bara när man köper av företag som handlar med gråimporterade varor avsedda för andra marknader).

Ibland står det även på engelska på förpackningen (ofta i liten text, kika noga) att de endast är avsedda för Kina eller bara vissa delar av den asiatiska marknaden (i Japan säljs dock alltid de riktiga produkterna med full kvalitetskontroll, precis som i USA och Europa, även om vissa modeller kan vara unika, eller skilja sig i funktioner, för just den japanska marknaden).
Fortfarande olika produkter. 6D (N) är ingen sådan produkt. Det är inget misstag av Canon i deras QC som de säljer billigare. Det är en annan produkt. Den är heller inte enbart avsedd för asiatisk marknad. Den såldes även i Europa.
Vissa modeller släpps inte i andra delar av världen. Exempelvis EOS M2, men det är en annan sak. Det är ett säljstrategisk val.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Det är en annan produkt.
Ja, eller en något lite annan version av den normala modellen (var det jag avsåg).

Den är heller inte enbart avsedd för asiatisk marknad. Den såldes även i Europa.
Har som jag skrev själv sett den säljas i Europa, både i Sverige och andra europeiska länder som Storbritannien, men att den togs fram för den kinesiska marknaden (man kan ju fått fel information).

Därav att den inte officiellt är en officiellt listad produkt hos varken tex. Canon Sverige eller tex. Canon UK (när jag kikade).

Vissa modeller släpps inte i andra delar av världen. Exempelvis EOS M2, men det är en annan sak. Det är ett säljstrategisk val.
Absolut.
 

Third eye

Aktiv medlem
Bl,a Cyberphoto sålde 6D N, det kan ju ha varit svar från Canons sida på svag försäljning...många tykte den var för dyr när den kom.
 

martinot

Aktiv medlem
Bl,a Cyberphoto sålde 6D N, det kan ju ha varit svar från Canons sida på svag försäljning...många tykte den var för dyr när den kom.
Stämmer. Fick mailreklam om det på den tiden. Tror dock att det var gråimport även i det fallet med CP.

Inget som jag som sagt någonsin sett officiellt hos Canon Sverige (checkade på den tiden, men kan ju missat det, så rätta mig om fel).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det man ofta vill göra är att skydda sina marknader och använda differentierad prissättning. Sedan förklarar man det med någon påhittad ursäkt som man hoppas alla går på.

Nikon svenska är en filial till Nikon UK. Men ändå är UK väldigt många tusenlappar billigare än svenska Nikon på samma hus.

Amerikanska Nikon och dess auktoriserade verkstäder vägrar rakt av att serva gråimporterade produkter om de köpts av någon i USA. De som sålts på den amerikanska marknaden har serienummer märkta med US.
Däremot har de erbjudit fem års garanti om du registrerar din produkt. Så där ”får” man något för priset man betalar i alla fall.

Att sidoimportera från helt annan världsdel ser jag inget problem med, men man bör dock inte förvänta sig garantiåtaganden och goodwill. Men det är ju och andra sidan en del av det lägre priset. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Priserna är mycket olika i olika världsdelar. Är inget som helst unikt för fotoprodukter.

Generellt så är UK och Europa utan för Norden billigare. Generellt så är USA mycket billigare än alla europeiska länder. Osv. Beror mycket på olika makroekonomiska faktorer, skatter, lönenivåer, miljöavgifter, konkurrens, storlek på inre marknader och olika myndighetsregleringar.

Nej, jag har inte heller något problem med gråimport, eller någon form av import (har fått ”insmugglat” mycket varor från USA, Japan, Hong Kong, etc. till mig när jag reser, eller via bekanta som reser, eller skickat paket till mig). 😎

Men alltid bra att vara försiktig, ha koll på eventuella produktskillnader (även om det många gånger inte är några skillnader alls), vara medveten om vilka villkor man har att göra med och allmänt uppmärksam på vad man gör. 🙂
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Stämmer. Fick mailreklam om det på den tiden. Tror dock att det var gråimport även i det fallet med CP.

Inget som jag som sagt någonsin sett officiellt hos Canon Sverige (checkade på den tiden, men kan ju missat det, så rätta mig om fel).
Är inte Cyberphoto officiella återförsäljare av Canon? Har svårt att tro isåfall att de får köpa gråimport.
GPS är(var) ovanligt att ha inbyggt i en systemkamera på den tiden och kan tro att Canon gjorde en version utan vare sig WiFi och GPS pga lagmässiga orsaker för vissa länder/platser. Precis som de kapade inspelningstiden för vanliga systemkameror så de inte skulle behöva klassas som videokamera. Kanske har lagarna förändrats sedan 6D kom ut, se bara hur reglerna för drönare snabbt förändrades då de började bli populära. Oftast är regelverket trögare än vad ny teknik förändras. Nu spånar jag bara. Har inget som helt fakta bakom ovanstående funderingar. Men nedan är från databladet om 6D.

" GPS use may be restricted in certain countries or regions. Use of GPS should comply with the laws and regulations of the country and area in which it is being operated including any restriction on the use of electronics."

- Canon UK

Tillägg: A7R2 kan man köpa för 23kkr i Sverige. Gråimport ca 20kkr. Det är inte stor skillnad längre. Sverige har "kommit ikapp" Sen är nog moms/skatt högre på elektronik än i Hong Kong (vet ej).

/Stefan
 

JaQoB

Aktiv medlem
...
Tillägg: A7R2 kan man köpa för 23kkr i Sverige. Gråimport ca 20kkr. Det är inte stor skillnad längre. Sverige har "kommit ikapp" Sen är nog moms/skatt högre på elektronik än i Hong Kong (vet ej).

/Stefan
A7R2 är nere på €1,799.00 från just E-infinity nu. (Men med det sagt så kan man köpa den billigare än 23 i Sverige med, om man använder Sonys Cashback de kör nu).
 

martinot

Aktiv medlem
Är inte Cyberphoto officiella återförsäljare av Canon? Har svårt att tro isåfall att de får köpa gråimport.
GPS är(var) ovanligt att ha inbyggt i en systemkamera på den tiden och kan tro att Canon gjorde en version utan vare sig WiFi och GPS pga lagmässiga orsaker för vissa länder/platser. Precis som de kapade inspelningstiden för vanliga systemkameror så de inte skulle behöva klassas som videokamera. Kanske har lagarna förändrats sedan 6D kom ut, se bara hur reglerna för drönare snabbt förändrades då de började bli populära. Oftast är regelverket trögare än vad ny teknik förändras. Nu spånar jag bara. Har inget som helt fakta bakom ovanstående funderingar. Men nedan är från databladet om 6D.

" GPS use may be restricted in certain countries or regions. Use of GPS should comply with the laws and regulations of the country and area in which it is being operated including any restriction on the use of electronics."

- Canon UK

Tillägg: A7R2 kan man köpa för 23kkr i Sverige. Gråimport ca 20kkr. Det är inte stor skillnad längre. Sverige har "kommit ikapp" Sen är nog moms/skatt högre på elektronik än i Hong Kong (vet ej).

/Stefan
Du får fråga CP.

FYI: Stora elektronikkjedjor som tex. Elgiganten och Dustin kör ibland med gråimporterade varor (trots att de ofta även är oficiella ÅF av många av de produkterna).

FYI2: Varken Canon UK eller Canon Sverige har manualer för 6D (n).

FYI3: Varningar om GPS-användning är legio för alla typer av GPS-produkter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du får fråga CP.

FYI: Stora elektronikkjedjor som tex. Elgiganten och Dustin kör ibland med gråimporterade varor (trots att de ofta även är oficiella ÅF av många av de produkterna).

FYI2: Varken Canon UK eller Canon Sverige har manualer för 6D (n).

FYI3: Varningar om GPS-användning är legio för alla typer av GPS-produkter.
1: Visste jag inte att det körde gråimport. Men jag vet att de säljer varor som de fått annan beteckning på än övriga kedjor. Är det dessa som du menar är gråimport? Just dessa är väldigt svåra att utläsa då de ha en annan siffra eller bokstav som skiljer. Sen vad de betyder har jag ingen aning om. Vet bara att det blir svårt att jämföra på bl.a. prisjakt.

2. Är 100% säker på att manualen är samma för 6D (WG) som (N). Har ägt 6D (WG) aka 6D

3. Tänkte mer på att det kanske är skillnad på att sätta GPS och WIFI på en systemkamera. Av samma anledning som de bl.a. ströp inspelningstiden för kameror samt att ex så på många ställen ser man skillnad på systemkameror, kompaktkameror, telefon. Tänker för tillfället på konserter. Men som jag påpekade, detta har jag ingen fakta om alls.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
1. och 2. får du diskutera direkt med kjedjorna resp. Canon. Men med gråimport så avser jag gråimport (dvs. att man i Sverige säljer versioner och/eller annorlunda paketering av varor avsedda för andra länder/marknader än Sverige). Detta har jag själv råkat ut för hos både Dustin och El-giganten, och är inte heller helt ovanligt har jag förstått när jag googlat på det (flera andra som råkat ut för samma sak).

3. Nu är vi rätt så väldigt mycket OT, men det avser att olika länder kan ha olika juridiska begränsningar kring GPS-användning, och är mer eller mindre standardtexter för alla typer av produkter med GPS-funktionalitet. Syftet är att juridiskt friskriva tillverkaren från att inte ha upplyst användaren om eventuella brott som denne potentiellt skulle kunna begå mot vissa länders lagstiftning på området.
 
Senast ändrad:

plenty1

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag är i svängarna på att köpa mig en ny utrustning.
Jag fick tips/tag på en företag som heter E-Infinity på nätet.

De har väldigt mycket bättre priser än vad alla de svenska ÅF kan erbjuda.
Frågan är, någon som har erfarenheter ifrån E-Infinity, Pålitlig? Äkta varor?

Mvh
Jag har handlat objektiv därifrån utan problem.
 

martinot

Aktiv medlem
Behövs väl inte för nr2? Manualen säger tydligt 6D (WG) och 6D (N). Samma manual. Det är rätt vanligt att ha samma manual för flera produker.

/Stefan
Absolut, jag tror dig. Så kan det säkert vara. Är inte helt ovanligt precis som du påpekar. Förklarar ju varför det inte finns egna manualer för 6D (n). Köper det.

Vad jag egentligen avsåg var att du får diskutera med Canon varför vissa av deras ÅF i Sverige och UK eventuellt säljer, eller har sålt, för länderna icke officiella produkter (om det är korrekt information). Samma sak med Dustin och Elgiganten.

Men det var som sagt bara ett enda löst exempel med 6D (n) (gränsar nog nu till att börja bli rätt OT för tråden, även det här) på produkter som eventuellt kan skilja sig på olika marknader.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bara tänker på att du "anklagade" Cyberphoto att köpa in gråimport och hade 6D (N) som exempel när det finns manual på svenska för båda versionerna. Men det är löst nu.
De andra företagen vet jag inget om. Bara det att deras betckningar inte existerar någon annanstans förutom hos den egna kedjan.

On Topic igen (OT = Off Topic, = On Topic)??

E-infinity är verkligen ett företag som man kan lita på och vad de gör är inget olagligt eller tillkommer dolda avgifter. Dock tror jag säkerligen att detta "hål" i lagen kommer täppas igen inom en snar framtid.
Ett som man dock bör se upp med är Wish som är ett företag som förmedlar köp från Kina. Här har dock inte alla koll på att som köpare är man skyldig att betala momsen själv.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Bara tänker på att du "anklagade" Cyberphoto att köpa in gråimport och hade 6D (N) som exempel när det finns manual på svenska för båda versionerna.
Lätt OT-varning:

Manualen är utredd, ja. Absolut. Köper det helt. Det var en enkel och trovärdig förklaring till att det inte fanns en separat manual att ladda ner. Köper helt att man har samma manual för flera produktversioner, även om de alla versioner inte nödvändigtvis ens säljs i landet som språket är skrivet för. Så är det för tex. mina Onkyo hemmabioförstärkare, där även den svenska manualen tar upp funktioner på förstärkare som bara säljs i USA (antar att det är lättare att översätta hela manualen, och mer kostnadseffektivt logistiskt att bara ha en enda manual för hela världen, även om det inkluderar olika marknadsspecifika versioner av produkten). Samma sak för manualen för min Raymarine VHF i segelbåten.

Men inte resten; om du inte kan komma upp med mer/bättre information i ämnet?

Anledningen till att jag misstänker gråimport (var inte specifikt riktat mot CP, det var en annan postare i tråden som tog upp de som exempel - se inlägg #83) gällande 6D (n) är att jag dels fått förklarat för mig (korrekt, eller inte) att det är en modell framtagen för främst den kinesiska/asiatiska marknaden, och dels när jag en gång i tiden kikade på att eventuellt köpa den, så fanns det (vad jag kunde hitta då) ingen som helst officiell information om den produkten (oavsett manualen beskaffanhet, eller inte) hos varken Canon Sverige och Canon UK.

Är beredd att bli korrigerad om någon har bättre information kring 6D (n). Det var som sagt bara ett löst exempel i farten gällande att det kan ibland skilja mellan på ytan väldigt lika produkter, och ganska lika produktnamn, på olika marknader.

Har inget som helst emot gråimport, eller att någon köper produkter utomlands (gör det själv, när det passar mig), men kan vara bra för de som köper utomlands att känna till att så kan kan vara fallet.
 

martinot

Aktiv medlem
De andra företagen vet jag inget om. Bara det att deras betckningar inte existerar någon annanstans förutom hos den egna kedjan.
Stor OT-varning:

Återigen; Det gällde som sagt inte främst/enbart beteckningar, eller något om butiksspecifika produkter. Exemplen med Elgiganten och Dustin var att man även kan råka ut för gråimporterade produkter även i Sverige, från ganska stora och väletablerade ÅF som dessa.

Detaljer (så att du skall förstå):

I ett fall med Dustin Home så fick jag en telefon som var avsedd för tyska marknaden (sket i att det bara var tyska manualer), och med Elgiganten så fick jag en version av högtalarna som var avsedda för den östeuropeiska marknaden (FYI: beteckeningen som enbart skiljde på förpackning och manualer, angavs inte på varken deras webbsida eller orderbekräftelse). I ett tredje fall så fick jag en telefonprodukt avsedd för UK, men där de bytte ut laddaren i paketet mot en EU-variant (så sket personligen också i det).

Stora kedjor kan specialbeställa egna produkter för just deras butiker/kunder, och får då egna modellversioner och beteckningar, men det har i sig inget som helst att göra med gråimport (är något helt annat du pratar om här).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I ett fall med Dustin Home så fick jag en telefon som var avsedd för tyska marknaden (sket i att det bara var tyska manualer), och med Elgiganten så fick jag en version av högtalarna som var avsedda för den östeuropeiska marknaden (FYI: beteckeningen som enbart skiljde på förpackning och manualer, angavs inte på varken deras webbsida eller orderbekräftelse). I ett tredje fall så fick jag en telefonprodukt avsedd för UK, men där de bytte ut laddaren i paketet mot en EU-variant (så sket personligen också i det).
Det du skrev kallas som laglig gråimport aka parallelimport, en helt ok sätt att sälja billigare varor till ett pris som exempelvis ingen svensk manual. I värsta fall ingen passande el-adapter. Nu är det så fint att de flesta leverantörer skickar med adaptrar.
Den vanliga gråimporten i vanligt tal är den olagliga som köpa in från en annan region och sälja vidare. För våran del utanför EU.
Hong Kong är ett kryphål i denna röra och det är därför denna tråd finns till.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Det du skrev kallas som laglig gråimport aka parallelimport.
Den vanliga gråimporten är den olagliga som köpa in från en annan region. För våran del utanför EU.
Hong Kong är ett kryphål i denna röra och det är därför denna tråd finns till.

/Stefan
Visste inte att gråimport någonsin var olagligt i sig, men jag är iofs. ingen jurist.
 
ANNONS