Annons

Danskt bilteknikföretag stal 10 bilder och tvättade bort min logotyp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Ärendet ligger hos polisen i Odense där Schmeidmann har sitt kontor. De använde mina bilder kommersiellt. Jag begärde 20000 SEK men företaget vägrade. Tyvärr rullar rättvisans kvarnar långsamt. 2 år nu jag har givetvis bevisen. Mina originalbilder och skärmdumpar från företaget.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Ärendet ligger hos polisen i Odense där Schmeidmann har sitt kontor. De använde mina bilder kommersiellt. Jag begärde 20000 SEK men företaget vägrade. Tyvärr rullar rättvisans kvarnar långsamt. 2 år nu jag har givetvis bevisen. Mina originalbilder och skärmdumpar från företaget.
Kronofogden?
 

iSolen.se

Guest
Ärendet ligger hos polisen i Odense där Schmeidmann har sitt kontor. De använde mina bilder kommersiellt. Jag begärde 20000 SEK men företaget vägrade. Tyvärr rullar rättvisans kvarnar långsamt. 2 år nu jag har givetvis bevisen. Mina originalbilder och skärmdumpar från företaget.
Polisen? Varför då? Stäm dem bara.


Låter som en mer framkomlig väg.
 

PMD

Aktiv medlem
Det får man väl anta av att det i första inlägget står "Jag begärde 20000 SEK men företaget vägrade".
 

afe

Aktiv medlem
Har fakturan bestridits?

Har det ens skickats någon faktura?
Om företaget vägrat betala, lär de väl ombetts betala på något sätt ...

Ärendet ligger hos polisen i Odense där Schmeidmann har sitt kontor. De använde mina bilder kommersiellt. Jag begärde 20000 SEK men företaget vägrade. Tyvärr rullar rättvisans kvarnar långsamt. 2 år nu jag har givetvis bevisen. Mina originalbilder och skärmdumpar från företaget.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte samma sak som att skicka en faktura.
Om vi ska klyva hår så kan "jag begärde 20000 SEK" göras genom att skicka en faktura, men det är förstås klart att en sådan begäran också kan göras utan att skicka faktura. TS kan nog upplysa oss om han inte redan har tröttnat på tråden.

Ärendet ligger hos polisen i Odense, enligt urinlägget, så man kan nog med fog anta att TS har gjort det klart för Schmiedmann på ett juridisk korrekt sätt att han kräver betalt för deras användning av bilderna.

Huruvida en begäran om hjälp hos kronofogden är en framkomlig väg eller inte beror nog mycket på hur sådant fungerar i Danmark. Hur går det till där nere?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Huruvida en begäran om hjälp hos kronofogden är en framkomlig väg eller inte beror nog mycket på hur sådant fungerar i Danmark. Hur går det till där nere?
Jag kan inte svara för hur det fungerar i Danmark, men om du inte betalar för dig i Norge, kommer det så småningom ett krav via kronofogden här i Sverige.

Fråga mig inte hur jag vet =0 !!!
 

iSolen.se

Guest
Om vi ska klyva hår så kan "jag begärde 20000 SEK" göras genom att skicka en faktura, men det är förstås klart att en sådan begäran också kan göras utan att skicka faktura. TS kan nog upplysa oss om han inte redan har tröttnat på tråden.

Ärendet ligger hos polisen i Odense, enligt urinlägget, så man kan nog med fog anta att TS har gjort det klart för Schmiedmann på ett juridisk korrekt sätt att han kräver betalt för deras användning av bilderna.

Huruvida en begäran om hjälp hos kronofogden är en framkomlig väg eller inte beror nog mycket på hur sådant fungerar i Danmark. Hur går det till där nere?
Hur ska ett polisärende hjälpa honom att få betalt? Så brukar man inte göra. Det kanske funkar men knappast ett prioriterat ärende, polisen lägger ju ner solklara brott i Sverige, trots färdig bevisning.

Ett polisärende är ingen garanti för "att TS har gjort det klart för Schmiedmann på ett juridisk korrekt sätt att han kräver betalt för deras användning av bilderna "
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag kan inte svara för hur det fungerar i Danmark, men om du inte betalar för dig i Norge, kommer det så småningom ett krav via kronofogden här i Sverige.

Fråga mig inte hur jag vet =0 !!!
Hej!

Svenska Kronofogden kan jaga obetalda fakturor i många länder, men faktiskt inte i just Danmark. Skall man driva in obetalda fakturor i Danmark härifrån Sverige så måste man anlita en kommersiell inkassobyrå som också har verksamhet i Danmark. Varför är så extra krångligt med just Danmark (jämfört med t.ex. Norge) vet jag inte, men att det är så upptäckte jag 2016 när ett danskt företag jag arbetat ignorerade mina fakturor.

Jag kan lägga till att när jag pratade med en handläggare på Kronofogden om att jag hade en obetald faktura så var svaret ungefär "inga problem", när jag lade till att kunden var i Danmark berättade han att de inte kunde driva in pengar, att man måste anlita ett inkassoföretag. Och lade sedan efter en stunds tystnad till något i stil med ... "Och inte ens det hjälper alltid, tyvärr". När jag sedan pratade med ett inkassoföretag var de också först hjälpsamt entusiastiska, men när de sedan hörde att det var Danmark blev även den handläggaren lite defensiv och sa ungefär att "de givetvis kunde försöka, men att det ofta blev problem där." Med tanke på hur dyrt det var att anlita inkassoföretaget i relation till fakturans storlek och deras tveksamhet så lade jag ned det hela.
 
ANNONS