Annons

Nikon AW 1 köprråd/problem/nylansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas.P

Medlem
Hej har grubblat på köpa en AW 1 då jag tyckte den passade mina intressen mycket bra och att man kunde via adapter köra med andra nikon objektiv, men märkte den var svår att få tag på nu, Reserverade en på komplett men blev restad tills mitten januari, Pratade med dom om det evt skulle komma en uppföljare och dom var osäkra men kunde vara så enligt dom.. nu finns dom inte kvar alls på deras sida. och feg som jag blev så avbokade jag, Skrev även frågade nikon om skulle komma en ny modell, men fick kort svar att det tänker dom inte svara på ( anser jag är dålig kundkontakt )...

Nu är min fråga , har någon här. hört läst några ryckten eller har ni tips på någon liknande kamera, skall användas när paddlar kajak, friluftsäventyr i skog ( mark mm mm...

/Thomas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vattentäta kompakter f u AW1 har alla tyvärr små 1/2,3" sensorer så ger inte toppenkvalitet.

Ett bättre alternativ är nog att antingen köpa en vattentät dykpåse till en befintlig kamera eller ett dykhus till en bättre kompakt.

Jag har en Canon G1X lite större sensor än 4/3" med oanvänt dykhus i o f s som jag kanske kan undvara, men som sagt, man kan köpa en nyare kompakt och dykhus till (dykhus kostar väl då ett par tre tusen tror jag).
 

Thomas.P

Medlem
Vattentäta kompakter f u AW1 har alla tyvärr små 1/2,3" sensorer så ger inte toppenkvalitet.

Ett bättre alternativ är nog att antingen köpa en vattentät dykpåse till en befintlig kamera eller ett dykhus till en bättre kompakt.

Jag har en Canon G1X lite större sensor än 4/3" med oanvänt dykhus i o f s som jag kanske kan undvara, men som sagt, man kan köpa en nyare kompakt och dykhus till (dykhus kostar väl då ett par tre tusen tror jag).
vad jag just läst och kollat på youtube så har den fått grymma recensioner även av proffs fotografer som jobbar med den som komplement...var innne och tittade på komplett igen, och nu plötsligt fanns det 2 st , så frågan är om man skall köpa en iallafall eller ha is i magen och hoppas kommer en ny version...känns jobbigt detta.... fasiken vet om inte lägger en order igen...... suck alla dessa val....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
vad jag just läst och kollat på youtube så har den fått grymma recensioner även av proffs fotografer som jobbar med den som komplement...var innne och tittade på komplett igen, och nu plötsligt fanns det 2 st , så frågan är om man skall köpa en iallafall eller ha is i magen och hoppas kommer en ny version...känns jobbigt detta.... fasiken vet om inte lägger en order igen...... suck alla dessa val....
Räkna inte med någon ny version. Nikon 1 systemet verkar dött. Inga nya kameror eller objektiv på länge och patent och tydliga signaler om ett helt nytt spegellöst system i år. Skulle förvåna mig om de startade detta system med en vattentät kamera. Så finns AW1 inne nu köp med de objektiv du vill ha.
 

Thomas.P

Medlem
Räkna inte med någon ny version. Nikon 1 systemet verkar dött. Inga nya kameror eller objektiv på länge och patent och tydliga signaler om ett helt nytt spegellöst system i år. Skulle förvåna mig om de startade detta system med en vattentät kamera. Så finns AW1 inne nu köp med de objektiv du vill ha.
blev en order :)
 

Thomas.P

Medlem
Om det var en AW 1:a du beställde, försök få tag på extra o-ringar redan nu. De lär vara mycket svåra att få tag på. Fanns någon tråd om det här på fotosidan för något år sedan. Vad jag har förstått har Nikon slutat tillverka/sälja dem.

https://www.europe-nikon.com/en_GB/product/discontinued/accessories/nikon-1/2017/o-ring-wp-o2000
Tack för tipsen, adapter ringen för andra objektiv har redan hittats samt adventure kitet :)

Tack igen !!!
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om att de troligen lägger ner Nikon 1. Tror det kanske sker rätt snart.

Men håller också med om att just den vattentäta varianten AW1 är nog den grymmaste och absolut bästa vattentäta kamera som går att få tag på (och en de extremt få vattentäta systemkameror som går att få tag på).

Grattis till ett grymt fint köp! :)
 

DaMoose

Aktiv medlem
Jag fick låna en av Nikon via Cyberphoto direkt den kom till Sverige och skrev ett test i en fisketidning om den då jag tyckte att den passade bra för den kundkretsen. Det slutade med att jag tveklöst köpte den efteråt.

Grymt bra kamera, har tagit MÅNGA bilder som varit med i olika fiske samt jakttidningar. Givetvis ger den lite mindre sensorn inte lika hög kvalitet som en fullformatssensor men det är så många bilder jag tagit med den som aldrig hade blivit tagna annars.

Ett bra köp helt enkelt!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tur att jag köpte mig ett Adventurekit förra året. Får nog erkänna att jag var lite skeptisk från början, men efter att ha tagit en del bilder med den (där vissa blivit publicerade i ett föreningsorgan för en större spridning), så får jag faktiskt konstatera att den tar förbluffande bra bilder !

Den här killen använder bara Nikon 1 kameror (och han lever på sitt fotograferande). Han gjorde sig av med sina ff kameror, och gick över till Nikon 1. Han har f ö skrivit en e-bok som heter "The Little camera that could" som f ö finns att köpa på samma sida som jag länkade till. Där går han igenom samtliga Nikon 1 hus ( förutom AW 1:än, tyvärr), och objektiv samt ff-objektiv (med adapter). Titta på bilderna och förstummas !

F ö så kan jag varmt rekommendera photagrapy life, en utmärkt sida om allt som har med foto att göra, (fast på engelska).

Abslutningsvis håller jag det som osannolikt att Nikon inom överskådlig tid skulle sluta tillverka o-ringar, det finns ju som bekant en del dom äger en AW 1:a och att snuva dom på möjligheten att fotografera under vatten tror jag inte vore bra ur ett affärsperspektiv, s a s.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Abslutningsvis håller jag det som osannolikt att Nikon inom överskådlig tid skulle sluta tillverka o-ringar, det finns ju som bekant en del dom äger en AW 1:a och att snuva dom på möjligheten att fotografera under vatten tror jag inte vore bra ur ett affärsperspektiv, s a s.
De står listade på Nikons site som "discontinued" så man ska nog jaga rätt på de som finns ute i handeln eller försöka hitta någon ersättning.
 

PMD

Aktiv medlem
De står listade på Nikons site som "discontinued" så man ska nog jaga rätt på de som finns ute i handeln eller försöka hitta någon ersättning.
Det är lite märkligt att ett vitalt tillbehör till en kamera som fortfarande säljs är kategoriserad som en utgången produkt.

Nikon i USA tycks inte lista den som utgången, utan som tillfälligt slut.

Det kanske är samma sak i europeiska Nikon, men att de har blandat ihop "utgången" med "tillfälligt slut" eller helt enkelt saknar statuskod för "tillfälligt slut"?

Det är förstås fullt möjligt att det finns generiska oringar att köpa som passar. så man behöver kanske inte gripas av panik.

Det är också en mycket bra idé att köpa en eller ett par oringar att ha i reserv alldeles oavsett om och när Nikon tänker sluta sälja dem. Jag tror faktiskt att jag har kvar en oöppnad förpackning oringar till min gamla Nikonos II från 1970-talet. :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
De står listade på Nikons site som "discontinued" så man ska nog jaga rätt på de som finns ute i handeln eller försöka hitta någon ersättning.
Finns på Ebay.Med tanke på att dom skall bytas varje år, oavsett om man använder kameran eller inte, vore det konstigt om Nikon inte fortsatte att tillverkade dom inom överskådlig tid, (kan man tycka)...Beställde precis en själv, för säkerhets skull :).
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det kan man fråga sig. Om förpackningen är lufttät så är kanske oringarna fortfarande användbara, men med tanke på att jag inte har använt kameran på cirka 25 år så spelar det kanske ingen större roll. :)
 
ANNONS