Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg Canon 7D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

rahl

Aktiv medlem
Hej!
Äger en 64 gb sd kort extreme pro och upptäckte att min kamera är numera seg på seriebildtagning. Både med 70-200 och 50 mm. Däremot gick det bättre med live view att ta bilder med. Vad kan det bero på? börjar kamera blir för gammal och sliten? jag har formaterat kortet flera gånger i kamera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kameror brukar inte bli segare med åren. Förklaringen är högst sannolikt något annat. Har du kollat igenom kamerans inställningar?
 

MichaelB

Aktiv medlem
Testa ta bild utan minneskort för att se om det är skillnad med & utan minneskort.
Glöm inte ställa in kameran på att ta bilder utan minneskort i kameran om du inte redan har det inställt.

Du hittar den inställningen i kameran första röda meny
 

afe

Aktiv medlem
Fast om bilden inte ska sparas någonstans (på ett minneskort) säger det ju inget om prestanda ...
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!
Äger en 64 gb sd kort extreme pro och upptäckte att min kamera är numera seg på seriebildtagning. Både med 70-200 och 50 mm. Däremot gick det bättre med live view att ta bilder med. Vad kan det bero på? börjar kamera blir för gammal och sliten? jag har formaterat kortet flera gånger i kamera.
Hej !

Långsamma kort sänker vilken kamera som helst, men inte förrän det ska
lagras ner till kortet, de första bilderna bör gå snabbt.

Tro inte på vad som står på kortet om det inte
är från någon vedertagen tillverkare typ "Sandisc, Lexar odyl.

Har du kollat att du inte har någon egendomlig inställing
för Af ?
Högdagerprio ?
Flicker ?
Ställt driven på slow/silent ? Min standard för "normalt" foto.

Är vad jag just nu kan tänka mej.


//MW
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag hade precis det problemet på min 7d mark II med likadant minneskort, fick kortet utbytt direkt på garanti och problemet var borta :).
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag skulle gissat på att AF tar mer tid på sig än vanligt.. eller lång exp-tid. Dåligt ljus slår på båda. Damm på AF sensor? Om det är minneskortet som är flaskhalsen borde du få någon slags 'busy'-varning på skärmen. Nej förresten det kanske man inte får .. men innan buffertminnet i kameran blivit fullt borde du ha full hastighet.
 
Senast ändrad:

rahl

Aktiv medlem
Jag skulle gissat på att AF tar mer tid på sig än vanligt.. eller lång exp-tid. Dåligt ljus slår på båda. Damm på AF sensor? Om det är minneskortet som är flaskhalsen borde du få någon slags 'busy'-varning på skärmen. Nej förresten det kanske man inte får .. men innan buffertminnet i kameran blivit fullt borde du ha full hastighet.
Då när jag skrev inlägget så fotade jag hemma med dåligt ljus men har upplevt det väven ute med bra ljus

nej precis ingen busy bara att den tar max en bild...

Jag hade precis det problemet på min 7d mark II med likadant minneskort, fick kortet utbytt direkt på garanti och problemet var borta :).
Tack har beställt nytt kort

Tyst läge på 7DMkII, sänker bps till 3 bilder/sek, mot normala 10 bps.
Fast då är det meningslös med snabba hundar :)

Hej !

Långsamma kort sänker vilken kamera som helst, men inte förrän det ska
lagras ner till kortet, de första bilderna bör gå snabbt.

Tro inte på vad som står på kortet om det inte
är från någon vedertagen tillverkare typ "Sandisc, Lexar odyl.

Har du kollat att du inte har någon egendomlig inställing
för Af ?
Högdagerprio ?
Flicker ?
Ställt driven på slow/silent ? Min standard för "normalt" foto.

Är vad jag just nu kan tänka mej.


//MW


har inte ändrat något och så var det inte så innan utan då kunde jag fota snabba bilder men ska kolla inställningar
 

Smw

Aktiv medlem
Då när jag skrev inlägget så fotade jag hemma med dåligt ljus men har upplevt det väven ute med bra ljus

nej precis ingen busy bara att den tar max en bild...


Tack har beställt nytt kort



Fast då är det meningslös med snabba hundar :)





har inte ändrat något och så var det inte så innan utan då kunde jag fota snabba bilder men ska kolla inställningar

Hej !

Minnet bleknar, hundarna har väl blivit snabbare . ....................


Minns jag rätt finns det en fabrikåterställning någomnstans, prova den,
har du inte gjort en massa personliga val så är det "ofarligt"

//MW
 

rahl

Aktiv medlem
Hej !

Minnet bleknar, hundarna har väl blivit snabbare . ....................


Minns jag rätt finns det en fabrikåterställning någomnstans, prova den,
har du inte gjort en massa personliga val så är det "ofarligt"

//MW
Nej har inte lagt något personlig men då testar jag denna
 

rahl

Aktiv medlem
fotade lite hemma idag och upptäckte att det på Av läge som det värst på M funkar det mycket bättre

något att göra åt?
 

Erik X

Aktiv medlem
Förresten, kan man inte välja på någon meny om kameran ska släppa ner spegeln och fokusera om mellan varje bild eller bara fokusera en gång för alla innan man startar sekvenstagningen? Funderade på det själv häromdagen på min 5D3 men har inte hunnit kolla i manualen
Att det går olika fort på Av och M borde väl tyda på att det är exponeringstiden som bromsar... eller möjligen exponeringsmätningen men den brukar väl gå blixtsnabbt?
Testa ute i bra dagsljus med fullt öppen bländare. I vintermörkret blir vi alla lite sega :-D
 
ANNONS