Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skitig sensor på "nyköpt" kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
För en dryg månad sedan köpte jag en begagnad DSLR från en av de välkända fotobutikerna.
Ikväll när jag var ute och fotade solnedgången över Stockholm så såg jag att sensorn är "dyngskitig". Det är dammkorn överallt på sensorn vilket syns tydligt i solljuset. Detta har jag inte noterat tidigare då jag sällan fotar i solljus med en liten bländare.
Hur går jag nu tillväga? Kameran köptes ju begagnad. Får man då räkna med att sensorn kan behöva en rengöring, eller kan man kräva att den i alla fall ska vara hyfsat ren när man köper kameran?
Att rengöra själv är inte att tänka på då jag inte vill riskera att göra någon skada. Är det någon som har hyfsad koll på vad man får betala för att få den rengjord?

Edit: Jag ska prova med en blåsbälg imorgon, men jag betvivlar starkt att jag får bort all skit.
 

cardazio

Aktiv medlem
För en dryg månad sedan köpte jag en begagnad DSLR från en av de välkända fotobutikerna.
Ikväll när jag var ute och fotade solnedgången över Stockholm så såg jag att sensorn är "dyngskitig". Det är dammkorn överallt på sensorn vilket syns tydligt i solljuset. Detta har jag inte noterat tidigare då jag sällan fotar i solljus med en liten bländare.
Hur går jag nu tillväga? Kameran köptes ju begagnad. Får man då räkna med att sensorn kan behöva en rengöring, eller kan man kräva att den i alla fall ska vara hyfsat ren när man köper kameran?
Att rengöra själv är inte att tänka på då jag inte vill riskera att göra någon skada. Är det någon som har hyfsad koll på vad man får betala för att få den rengjord?
Börja med att prata med butiken - du kanske slipper fundera på prisbild helt och hållet om de fixar den för att behålla en nöjd kund.

Om du har sensorrengöring i kameran, se till att det är påslaget och kanske är bäst att avvakta svar från butiken innan du blåser runt i huset. Finns det mer damm där kanske du förvärrar det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var inte något i luften?
Jag testade min nyköpta (begagnade) kamera och blev chockad när jag såg bilderna i datorn. Såg ut som repor hit och dit över sensorn. Sedan kom jag på att det snöade lite vid fototillfället...

Som sagt, gå tillbaka till inköpsstället så får de bekosta en riktig rengöring.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Börja med att prata med butiken - du kanske slipper fundera på prisbild helt och hållet om de fixar den för att behålla en nöjd kund.

Om du har sensorrengöring i kameran, se till att det är påslaget och kanske är bäst att avvakta svar från butiken innan du blåser runt i huset. Finns det mer damm där kanske du förvärrar det.
Jo jag ska försöka. Ville bara höra vad ni andra säger om saken då jag är oerfaren på området.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det var inte något i luften?
Jag testade min nyköpta (begagnade) kamera och blev chockad när jag såg bilderna i datorn. Såg ut som repor hit och dit över sensorn. Sedan kom jag på att det snöade lite vid fototillfället...

Som sagt, gå tillbaka till inköpsstället så får de bekosta en riktig rengöring.
Det är tyvärr inte snö på mina bilder. Jag fotade panorama ikväll och hade då kameran lodrät, på stativ. Och fläckarna återfanns på samma ställe i varje bild.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Fler åsikter mottages tacksamt! Håller du inte med de tidigare inläggen så skriv gärna det också, gärna med en liten motivering.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man är misssnöjd med ett köp så är första åtgärden att prata med säljaren.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Precis som andra sagt; gå tillbaka till säljaren.

Jag ser många sådana här ängsliga trådar på flera forum. Har man fått en citron, ett måndagsexemplar, eller en produkt som inte lever upp till rimliga förväntningar så löser ju alltid en butik värt sitt namn problemet på mindre tid än vad det tar att skriva ett foruminlägg.

Ibland förpackas ju returnerade produkter fel, man missar göra en ordentligt inspektion, eller tillverkaren råkar ut för missöden där enstaka enheter sticker iväg till butik med problem. Inget har något intresse av att slutkunden drabbas av sådana missöden och både butik och tillverkare har ett investerat intresse av att smärtfritt lösa problemet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Ett vanligt fel kan ju vara att man fotograferar i många minusgrader och sedan tar kameran in i värmen så kan det komma imma på sensor och då fastnar smuts där.... Hoppas det är inte det som du råkat ut för.

Annars bra att veta vad man skall kolla vid köp av begagnat, ta bilder med minsta möjliga bländare och kolla efter fläckar.
 
ANNONS