Annons

Fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör numera med externa kamerablixtar. För mig fungerar dem smidigast då jag även använder dem utomhus och ibland på kameran, vid macro mm. Fler användningsområden.
jag har en sån där blixt jag kan sätta på min kamera men då är frågan, vart riktar jag blixten så jag inte bländar mitt motiv? Har vitt tak. Funkar det att köra en sån kamera man sätter direkt på kameran tror du?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det låter vettigt. Dock använder jag aldrig blixt är alltså helt ny på det. kanske lättast att gå en kurs då hur man hanterar studioblixt?
Kolla på Youtube och på Moderskeppet.se.. Är övertygad om att du kan hitta någon pedagogisk video. Det är faktiskt inte så svårt att få grepp om principerna om hur ljus och studioblixtar fungerar.
 
Jag jobbar med Elinchrom, tycker de är bra och prisvärda prylar med stort utbud av tbh.
https://shop.aifo.se/svSE/Shop/Studio/Studioblixtar/Kompaktblixtar
Har provat många andra märken, billigare och dyrare, men Elin funkar för mig.
Problemet är väl bara att jag är helt ny på blixtrar och har faktiskt inte använt mer än den jag sätter på kameran, dvs en blixt som bara smäller av då jag inte ställer in något särskilt när jag fotat med den. Hur lär man sig ställa in rätt, har läst om några blixtrar men allt verkar väldigt avancerat!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag har en sån där blixt jag kan sätta på min kamera men då är frågan, vart riktar jag blixten så jag inte bländar mitt motiv? Har vitt tak. Funkar det att köra en sån kamera man sätter direkt på kameran tror du?
Det går bra att använda en sådan blixt. Du kan rikta blixten i ett stor vit skiva som reflekterar ljuset mot motivet.

Det kan finnas billiga tillbehör som gör att du kan använda blixten separat. Då kan blixten utlösas med sladd, ljus- eller radio-signaler.
 

Janne H

Aktiv medlem
jag har en sån där blixt jag kan sätta på min kamera men då är frågan, vart riktar jag blixten så jag inte bländar mitt motiv? Har vitt tak. Funkar det att köra en sån kamera man sätter direkt på kameran tror du?
Det finns ju några huvudfördelar med studioblixtar jfr kamerablixtar.
1. Inställningsljuset gör att du ser vad du gör.
2. Det finns en massa olika ljusformare för att ge olika karaktär på ljuset.
3. Snabb uppladdning tack vare nätanslutning.
4. De är inte bundna till något enskilt kameramärke.

Visst går det att blanda studioblixtar med kamerablixtar om man vet vad man gör, men det blir inte helt enkelt eller bra.
 

lonian

Aktiv medlem
jag har en sån där blixt jag kan sätta på min kamera men då är frågan, vart riktar jag blixten så jag inte bländar mitt motiv? Har vitt tak. Funkar det att köra en sån kamera man sätter direkt på kameran tror du?
Jag har 3st kamerablixtar. Sätter dem på blixtstativ och kör med softbox eller paraply. De är ju inte riktigt lika starka som studioblixtar men för mig gillar jag att kunna kontrollera blixtljuset mer. Har en del olika tillbehör som snoot till exempel. Eftersom blixten avfyras så otroligt snabbt hinner man inte bländas direkt om man inte slänger blixten rakt i ögat. Tycker man får ett mjukare ljus om man har softboxen rätt nära. Kör du blixten direkt i taket så kommer du få liknande effekt som på bilden.

Den här videon visar 5min vad man kan göra som exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=Xc0vyC9Uy5c
 

Bilagor

Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
Jag har 3st kamerablixtar. Sätter dem på blixtstativ och kör med softbox eller paraply. De är ju inte riktigt lika starka som studioblixtar men för mig gillar jag att kunna kontrollera blixtljuset mer. Har en del olika tillbehör som snoot till exempel. Eftersom blixten avfyras så otroligt snabbt hinner man inte bländas direkt om man inte slänger blixten rakt i ögat. Tycker man får ett mjukare ljus om man har softboxen rätt nära. Kör du blixten direkt i taket så kommer du få liknande effekt som på bilden.

Den här videon visar 5min vad man kan göra som exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=Xc0vyC9Uy5c
Helt rätt! Visst blir ljus o skuggor mjukare ju närmare du har softboxen.
 

PerKr

Aktiv medlem
gråa väggar borde fungera fint, förmodligen handlar det om fastljus och auto WB, för lång slutartid.

Ska du köpa blixtar/strobbar rekommenderar jag hjärtligt godox system då det är extremt prisvärt och kompetent (deras senaste PRO modell är lika bra eller bättra än de dubbelt så dyra etablerade märkena). En annan stor fördel med godox är att om du skulle byta kamera märke så fungerar systemet fint ändå, du behöver bara köpa en ny sändare istället för att behöva bygga upp en helt nytt blixtsystem.
Fast det sista gäller ju alla märken om vi pratar "manuellt" blixtläge och det stora flertalet om vi pratar TTL. Blixttillverkarna gillar inte heller att ha ett system per kameramärke utan nöjer sig med märkesspecifika sändare (för TTL, annars är det universal).

Värt att tänka på är blixtarna konstruktion i allmänhet. Äldre elinchrom d-lite, före "it" och "RX", har en lite kass infästning av stativfästet mot blixtkroppen som gärna spricker om man inte är försiktig. Annars är det bra grejer men som inte har samma support från tredjepartstillverkare som produkter med Bowens S fäste.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara visa vad man kan fixa hemma mellan kök och vardagsrum.
Jag använder mig av 3 yongnu blixter med fjärrutlösaren på kameran. Det är jätte smidigt, då kan man tar ett foto och sedan ändra inställningar på en gång och tar nästa bild.

nedan är belysningen markerad med "1"
reflektorer (Vita eller grå pvc skiva eller vilken papp som helst) "2"
och bakgrunden är markerat med "3"

Jag skulle alltid välja vita väggar i en fotostudio för det är enklare att minska ljusstyrkan om man behöver det mörkare. men det gör inte att öka ljusstyrkan hur mycket som helst (fotot med grå bakgrund är fotat mot vit vägg. bakgrunden på den mörka bilden är svart)
 

Bilagor

PerKr

Aktiv medlem
Små kamerablixtar har ju fördelen att de är just små så att de alltid kan följa med och smidigt kan placeras ut. Plus att de är batteridrivna så man behöver inte fundera över sladdar. Det finns många med inbyggda slavceller, annars använder man radiosändare. T.ex. Phottix Stratos Ii är en variant som visserligen säljs som märkesspecifik men där sändaren fungerar på alla kameror (i mitt fall en Sony) och mottagaren köps efter märke på blixt (i mitt fall en Canon).
 
Blixt

Äger som sagt två softbox 50x50 cm, med 75W
Sedan två stycken softbox 40x40 cm med 40W

Jag funderar nu på att invenstera i en blixt, behöver jag fler än en? Någon sa att jag skulle släcka alla softbox om jag ska ha blixt men då blir det ju mörkt i rummet & jag kommer inte se något då blixten inte lyser fören jag trycker av?!
Jag köper gärna saker från Kaffebrus av fler anledningar, undrar då om jag ska köpa ett blixtpaket eller om jag bara ska köpa en "lös" blixt som jag sedan sätter i en softbox jag redan äger. Vet inte riktigt om det går därför jag frågar här.

Här är deras blixtpaket, vad rekommenderar ni?
Jag jobbar som fotograf så vill gärna ha bra saker så korten blir perfekta =)

https://kaffebrus.com/kategori/blixtpaket
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag funderar nu på att invenstera i en blixt, behöver jag fler än en?
Det går att åstadkomma mycket med en blixt, men de flesta köper två.

Någon sa att jag skulle släcka alla softbox om jag ska ha blixt men då blir det ju mörkt i rummet & jag kommer inte se något då blixten inte lyser fören jag trycker av?!
Det blir svårt att blanda ljus från blixt och lampa, främst för att de har olika färgtemperatur, men också för att problemet med suddiga bilder kommer att kvarstå.

Men du kan ändå ha belysning i rummet och studioblixtar har som regel inställningsljus för att visa hur blixtljuset kommer att falla. Men då handlar det inte om att blanda ljus från olika ljuskällor utan att din blixt ger så mycket starkare blixtljus att det blir helt dominerande i bilden. Det är bara om du ska fotografera med supersvag blixt för att kunna använda stor bländare för att få kort skärpedjup som belysningen i rummet och från inställningsljuset kan bli ett problem.


Jag köper gärna saker från Kaffebrus av fler anledningar, undrar då om jag ska köpa ett blixtpaket eller om jag bara ska köpa en "lös" blixt som jag sedan sätter i en softbox jag redan äger. Vet inte riktigt om det går därför jag frågar här.
Blixtpaketen med softbox brukar vara prisvärda. Sen är det ju inte säkert att dina softboxar har fästen för just dessa blixtar.

Här är deras blixtpaket, vad rekommenderar ni?
Jag jobbar som fotograf så vill gärna ha bra saker så korten blir perfekta =)
Jag har inte testat deras prylar, men många verkar nöjda med Godox som Kaffebrus säljer.

Som yrkesfotograf är tillförlitlighet viktigt och ett märke som verkligen är kända för att hålla är Elinchrom. Dessutom kan de servas här i Sverige vilket gör att man snabbare kan få tillbaka sina blixtar om olyckan är framme. Elinchromes D-Lite-blixtar ligger inte så långt ifrån Godox i pris.
 

lonian

Aktiv medlem
När jag fotograferar med blixt ställer jag in i kameran så det blir kolsvart, alltså så lampan inte syns på bilden. Det blir blixten som målar fram motivet.

Fördelen med just studioblixtar är ju då att du kan ha en inbyggd lampa och se hur ljuset kommer att falla.
Men med träning i manuellt läge på kamerablixtar så listar man tillslut ut hur blixtljuset kommer falla. Det öppnar verkligen upp en helt ny spännande värld. Tillslut kan man se på fotografier, analysera och lista ut hur folk har belyst sina bilder.

Jag känner personligen att jag utvecklats mest genom att använda manuella kamerablixtar.

Jag funderar nu på att invenstera i en blixt, behöver jag fler än en?
Skulle rekommendera 2st. En blixt kan absolut vara tillräckligt beroende på hur du vill bilden skall se ut men med två får du fler valmöjligheter.
 
Blixt

Köpt en paraplyblixt & en softboxblixt, detta paket alltså
Paketet innehåller
Paraply Vitt (transparent) 84cm (med 8mm stång) 1 st Paraply Vitt (transparent) 84cm (med 8mm stång)
2.2 meter (max belastning 6 kg) 1-pack 2 st 2.2 meter (max belastning 6 kg) 1-pack
Softbox kraftig för Bowens 90 x 90 cm inkl. löstagbart raster (grid) 1 st Softbox kraftig för Bowens 90 x 90 cm inkl. löstagbart raster (grid)
Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Set med 1 sändare och 1 mottagare 1 st Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Set med 1 sändare och 1 mottagare
Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Endast mottagare 1 st Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Endast mottagare
Studioblixt Kaffebrus 300Ws GS 2 st Studioblixt Kaffebrus 300Ws GS

Men när jag har kortare slutartid för att slippa oskärpa vid rörelse så blir det så här på min bild, se nedan. Skit i att ljuset ser fel ut & vitbalansen är konstig. Jag hade inte fixat det just då. Vill bara visa vad som händer, de blir liksom en svart rand längst ner. Ju kortare slutartid, ju mer svart blev bilden över. Jag försökte höja ljuset på softboxblixten men blev ingen skillnad förutom att bilden som ännu syns blev ljusare. Vad händer? Provade att använda bara softbox blixt och även dom båda tillsammans. Inga andra lampor tända!
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du ska inte köra korta slutartider, utan slutartider runt 1/125s. Blixtljusets brinntidbär så extremt kort att rörelserna fryses ändå.

Det är bara med tider längre än ordinarieblixtsynktid som hela sensorn är blottad samtidigt. Det du ser på bilden är att en slutarlamell skymmer sensorn.
 

Lahn

Aktiv medlem
Köpt en paraplyblixt & en softboxblixt, detta paket alltså
Paketet innehåller
Paraply Vitt (transparent) 84cm (med 8mm stång) 1 st Paraply Vitt (transparent) 84cm (med 8mm stång)
2.2 meter (max belastning 6 kg) 1-pack 2 st 2.2 meter (max belastning 6 kg) 1-pack
Softbox kraftig för Bowens 90 x 90 cm inkl. löstagbart raster (grid) 1 st Softbox kraftig för Bowens 90 x 90 cm inkl. löstagbart raster (grid)
Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Set med 1 sändare och 1 mottagare 1 st Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Set med 1 sändare och 1 mottagare
Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Endast mottagare 1 st Radiokit med USB-anslutning FT16 (för Witstro samt DE, GS, QS-serien) Endast mottagare
Studioblixt Kaffebrus 300Ws GS 2 st Studioblixt Kaffebrus 300Ws GS

Men när jag har kortare slutartid för att slippa oskärpa vid rörelse så blir det så här på min bild, se nedan. Skit i att ljuset ser fel ut & vitbalansen är konstig. Jag hade inte fixat det just då. Vill bara visa vad som händer, de blir liksom en svart rand längst ner. Ju kortare slutartid, ju mer svart blev bilden över. Jag försökte höja ljuset på softboxblixten men blev ingen skillnad förutom att bilden som ännu syns blev ljusare. Vad händer? Provade att använda bara softbox blixt och även dom båda tillsammans. Inga andra lampor tända!
Det är kamerans slutare du ser som en svart rand. Standard exponeringstiden med blixt är 1/160 sekund. Med blixten kan det väl inte blir oskärpa vid rörelse?
 

Lahn

Aktiv medlem

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du tittar på handen till vänster i bild, den är ju oskarp?
Det kan vara två orsaker:

1. Du har så stark effekt inställd på blixten att brinntiden blir relativt lång, ex 1/500 s. Prova att sänka effekten på blixten.

2. Du har befintligt ljus i studion som är så starkt att det blandas med blixtljuset.
 
ANNONS