Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Han kände alltså till det problem, som enligt vissa Sonytalibaner inte är ett problem utan "by design" för att få snabbare och mer exakt AF och exponeringsmätning? :D

Om en Sonyambassadör är medveten om problematiken finns det ju gott hopp om att de som konstruerar sånt hos Sony faktiskt får veta om det, och gör något åt det.
 

"klick"

Aktiv medlem
Var idag på workshopen på Scandinavianphoto I Malmö. Väldig trevligt, fick känna på både A7RIII och A7III och 70-200/2.8GM som kändes inte så stort om man jämför med NIKON/ FUJI (50-140/2.8)...tyvärr fick inget svar på det ena eller andra...visade video klippet som KLICK gjorde från fotosidan, inget Johan (Sony ambassadör) kände till, däremot kände han det om problem med AF-C när man blandar ner...lovade återkomma, kanske någon i Göteborg/ Stockholm (workshop i veckan) frågar samma sak, då kommer svaret om fler uppmärksamma detta till SONY...
Tack för att du frågade ! :)

Det ramlade visst ner en A7iii i brevlådan idag..
Orkade inte vänta på svar från Sony. Nu kan jag iaf testa själv !
5-års Sony full coverage borde täcka eventuella fel tänkte jag.. Det ingår jue om man köper inom ett visst datum.

Då jag tänkt testa ordentligt tar det nog två dagar eller så. Får se om min har samma problem
Har inget Sony native objektiv ännu då den tog slut i lager så dröjer lite, blir ett annat men borde nog inte göra skillnad för test.

*edit*

Japp min har samma issue med blinkande streck. 4K 25fps ger detta är jag ganska säker på men får testa mera. 24fps klara sig nog utan streck skulle jag tippa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack.
Avvaktar på fler recensioner och vad jag ska göra med min A7R2.

/Stefan
Men A7r II är ju en annan grej. Den köper man väl för upplösningen också. Jag har ju en A7r och en A7 II och det är ju kameror med helt olika profil. Frågan är om du kommer att uppleva att en A7 III skulle tillföra så där jättemycket på marginalen annat än när det gäller AF förstås och 10 fps. Större batterier kan vara bra för en del men många fotograferar ju inte på ett sånt sätt att de ens får problem med de mindre batterierna.

Det är faktiskt skillnad på 42 MP och 24 när det gäller detalj. 24 räcker fin fint i de allra flesta fall men jag är glad åt mina 36 MP när man ska beskära. Jag har märkt också att om jag beslutat mig för att dokumentera något på allvar så gör jag det mesta med min gamla A7r och min 35:a och kompletterar med min A6300 som ju ger 24MP den med. Min A7 II:a har jag dedikerat till reprofoto f.n. och den sitter där på reprostativet för det mesta.

En A7 III känns lite lockande och skulle på pappret kunna ersätta både min A7 II och A6300 men jag vill faktiskt ha kvar en APS-kamera också och jag har alltid gillat formen bättre på A6XXX-serien och jag ser även den som en kompromiss för helst skulle jag velat att Sony hållit kvar formfaktorn från NEX 7. Den var mer optimal för mina fickorna än A7:eek:rna.
 

smislo

Aktiv medlem
Han kände alltså till det problem, som enligt vissa Sonytalibaner inte är ett problem utan "by design" för att få snabbare och mer exakt AF och exponeringsmätning? :D

Om en Sonyambassadör är medveten om problematiken finns det ju gott hopp om att de som konstruerar sånt hos Sony faktiskt får veta om det, och gör något åt det.
Kanske inte "problem" utan beteende :).

Det som jag märkte hur Sony Johan var villig att upp detta med Sony tekniker på förmiddag och eventuellt komma med svaret redan på eftermiddag tills han på eftermidag rekomenderade att gå via SP. Jag frågade om detta på workshope-en, mellan 11-13h och sedan skulle vara på Jesper Gronnemarks föreläsning mellan 17-18h, skulle han försöka få prata med någon på SONY och återkomma senare i eftermiddag. Naturligtvis hann han (Johan Sony) inte med tanke hur många människor var på Alpha dagar. Men sedan sa han att jag skulle prata med folk på Scandinavian Photo eftersom de på SONY får inte svara på frågor till kunder utan man måste gå via sin återförsäljare, dvs i detta fall med Scandinavian Photo i Malmö.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Efter en heldags event-foto där jag växlat mellan 24-70/4 och 85/1,8 måste jag säga att jag är grymt nöjd. AF med punkter över hela skärmen funkar mycket bra. Lättare och rappare än A99II med 24-70/2,8.
Har bara chimpat, men resultatet ser i mina ögon bra ut.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Han kände alltså till det problem, som enligt vissa Sonytalibaner inte är ett problem utan "by design" för att få snabbare och mer exakt AF och exponeringsmätning? :D

Om en Sonyambassadör är medveten om problematiken finns det ju gott hopp om att de som konstruerar sånt hos Sony faktiskt får veta om det, och gör något åt det.
Nu får du väl kamma till dig lite i alla fall Anders! Det är ju faktiskt jag personligen som lyft det här problemet på allvar i den här ankdammen och problematiserat den på allvar och det borde ju du komma ihåg eller hur? Jag kan inte göra så mycket åt att du inte verkar orka läsa alt. har nöjaktig läsförståelse men jag skriver inte detta för dig utan för de som kan och förstår att läsa.

Det blir ju lite konstigt om du och ditt entourage tror att Sony inte gjort en mogen avvägning av alternativkostnaderna för att välja den AF-, bländarhanterings- och slutardesign som man valt. Varför skulle Sony inte känt till den alternativkostnad deras valda design har? Varför tror du att det här skulle vara något som vi skulle varit de första att komma på och inte de tekniker som utvecklat tekniken. Ibland förvånar du t.o.m. mig Anders.

Sony interview: 'If cameras are going to develop, manufacturers have to develop mirrorless technologies'

Published Mar 16, 2018 | Barney Britton

https://www.dpreview.com/interviews/1178102988/sony-interview-if-cameras-are-going-to-develop-manufacturers-have-to-develop-mirrorless-technologies

"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."

Vad står det här Anders? Det jag läser i detta är att Sony valt sin design utifrån att de vill ha möjlighet att låta HUVUDSENSORN mäta både AF och exponering kontinuerligt och inte bara intermittent. För det krävs att det inte finns denna spegel som enligt denna Kenji Tanaka, Senior General Manager of Sony's Digital Imaging Business Group är "blacked out" 90% av tiden.

Funderar du lite till kring detta så inser du också att DSLR:er som inte är öppna konstant måste sätta AF tidigare än en spegelfri vilket alltså med snabbrörliga motiv leder till att det uppstår ett större tidsglapp mellan när bilden faktiskt tas än med spegellöst. Detta påverkar AF-precisionen menligt eftersom en DSLR är blind under detta tidsglapp och helt enkelt inte vet vad som händer under tiden.

"So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies."

Sonys kameror är "by" denna "design" som du raljerar över designade så att de prioriterar fokusprecisionen och det är därför bländaren är nedbländad till vald bländare. Fördelen med denna design är också att man kan köra precis så fort resten av kameran klarar av att hantera dataströmmarna. Slutaren är ju också digital. Man blir oberorende av mekaniska begränsningar både när det gäller höga frekvenser och den varierande precision mekaniska lösningar alltid ger i jämförelse med digitala. De nya Sony-husen har heller inte de begränsningar tidigare hade när det gäller serietagningshastigheten. Min A6300 tar bara tre fps med elektronisk slutare (silent mode) medan den mekaniska klarar 11.

Sony har valt att prioritera dessa faktorer. Från början gällde det säkert mest kraven video ställde men ju snabbare man vill köra med traditionell seriebildtagning som i A9, så blir det allt viktigare att man slipper ifrån både de intermittenta störningar både en fladdrande spegel och en intermittent nedbländad bländare ger.

Priset Sony fått betala för möjligheten till bättre AF-kontroll och precision samt möjligheten till mycket höga serietagningsfrekvenser (som en DSLR inte klarar idag) är att man inte kan gå längre ner än till bländare 11 med AF-C, utan att riskera att drabbas av problem med följande AF. Därför har nyare kameror en spärr där (de äldre som min A6300 saknar det). Men vi har också sett att det drivit sensorutvecklingen så att sensorerna blivit bättre på att hantera dåliga ljusförhållanden och det är en utveckling som minskat desa problem. Det är inte alls säkert att Sony skulle fortsatt det arbetet lika outtröttligt som de gjort om de inte sett att det kunde motverka de problem den valda designen trots allt har.

Det är ju så exkvationen ser ut och jag säger bara "lycka till" med projektet att få Sony att ändra principen för hur man hanterar bländaren. Det är ju själva den principen som gör de övriga möjligheterna möjliga och det är ju detta vägval man gjort för att uppnå de fördelar en DSLR inte klarar av att ta tillvara. Ni kommer ha ett avsevärt problem dessutom att nå fram över detta massiva brus från alla dessa Youtube-videotestare som i princip unisont är lyriska över just AF i de nya kamerorna. Någonting är storknas här - det är svårt uppenbart.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
!

Verkligen knas var rätta ordet...


(Men nu avser jag inte AFE, Ola, PMD, Stefan, etc. som alla har normala argument, utan vissa mer märkesreligiösa talibaner med storhybris och en grandios självbild.)
Jag håller med dig. Tycker det är trist att det gång på gång antyds av vi som inte håller med S-Å är mindre begåvade. Det är synd att nästan alla tekniktrådar där Sony är inblandade förstörs av dessa romanlånga inlägg där samma argument upprepas i all oändlighet, gärna med lite syrliga kommentarer om att vi som säger emot inte hör hemma i gruppen, inte kan läsa och liknande.
 

smislo

Aktiv medlem
Undrar om någon har varit på SONY Workshop i Göteborg/ Stockholm och ställt samma frågan angående AF-C beteende och "störning" i video som jag gjorde i Malmö?
 

"klick"

Aktiv medlem
Undrar om någon har varit på SONY Workshop i Göteborg/ Stockholm och ställt samma frågan angående AF-C beteende och "störning" i video som jag gjorde i Malmö?
Tyvärr inte men jag bad återförsäljaren skicka vidare all info om "strecket" till Sony direkt inklusive en video där en person visar nogrant var och hur strecket uppstå. Bara att vänta och se vad Sony säger. .

Är dock sjukt nöjd med kameran i övrigt och känner mig ändå trygg med 5-års garantin man fick.
Väldigt hög kvalité på både bild och video. Enda negativa är väl att det är så brutalt mycket inställningar i menyerna haha. Lär väl ta en vecka innan man fattar vad allt gör ;) (inte haft Sony innan).
 

PMD

Aktiv medlem
Sonys kameror är "by" denna "design" som du raljerar över designade så att de prioriterar fokusprecisionen och det är därför bländaren är nedbländad till vald bländare. Fördelen med denna design är också att man kan köra precis så fort resten av kameran klarar av att hantera dataströmmarna.
Men Sten-Åke, Martin Agfors har ju redan förklarat att det inte är ett problem att mäta fokus vid helt öppen bländare med de bildfrekvenser som det handlar om. För Sony A9 (och ännu mera troligt för Olympus E-M1 II) kan det kanske bli problem vid högsta fart. Men då kan man ju låta fotografen välja om fokus ska mätas vidöppet eller vid arbetsbländare, eller hur?
 

afe

Aktiv medlem
Men Sten-Åke, Martin Agfors har ju redan förklarat att det inte är ett problem att mäta fokus vid helt öppen bländare med de bildfrekvenser som det handlar om. För Sony A9 (och ännu mera troligt för Olympus E-M1 II) kan det kanske bli problem vid högsta fart. Men då kan man ju låta fotografen välja om fokus ska mätas vidöppet eller vid arbetsbländare, eller hur?
Just så! Jag förstår faktiskt inte riktigt heller hur precisionen skulle kunna bli bättre om man ställer fokus nedbländat; när jag ställer skärpan manuellt tycker jag det är klart bäst att ha så kort skärpedjup som möjligt i den elektroniska sökaren så jag ser att skärpan faktiskt hamnar precis där jag vill ha den, och inte där skärpedjupet gör att det också blir hyfsat skarpt.

Det borde inte vara såå svårt att låta oss välja hur kameran ska bete sig, eller hur? ;)
 

afe

Aktiv medlem
Är dock sjukt nöjd med kameran i övrigt och känner mig ändå trygg med 5-års garantin man fick.
Väldigt hög kvalité på både bild och video. Enda negativa är väl att det är så brutalt mycket inställningar i menyerna haha. Lär väl ta en vecka innan man fattar vad allt gör ;) (inte haft Sony innan).
Vänta bara till du gjort första firmwareuppgraderingen som återställer alla dina inställningar ;) Sånt har orsakat många svordomar hos de flesta fotografer tror jag (oavsett kameratillverkare).
 

iSolen.se

Guest
Vänta bara till du gjort första firmwareuppgraderingen som återställer alla dina inställningar ;) Sånt har orsakat många svordomar hos de flesta fotografer tror jag (oavsett kameratillverkare).
Jag brukar spara undan inställningarna i en separat fil. Bra om man har flera kameror, eller lånekamera, också.
 

torbeno

Aktiv medlem
Nu har dxo testat den och där får den väldigt bra resultat. Högsta poäng på ISO: 3730 vilket är högst av alla FF-kameror (över 1000 poäng mer än D850)
Totalt 96 poäng, 4 under A7rIII och D850
 
ANNONS