Annons

Bygga egen STOR softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Hmm, ja. Min skall hänga permanent i en bilhall där vi fotar bilar så den behöver vara relativt "ok" att se även när man inte fotograferar bilar.

Jag behöver ingen direkt bakgrund (har redan en vit vägg) det jag är ute efter är en stor ljusspridning för att få ett acceptabelt ljus över hela bilen och som framhäver formerna lite mer.

Jag är bara orolig att det inte skall ge tillräkligt mycket ljusspritning om jag skjuter upp ljus på en vit skärm av tyg..
Du vet kanske precis vilken typ av ljus du vill ha, men för mig låter det som att ett extremt diffuserat ljus tvärtom kommer att framhäva bilens former mindre. Tänk dig världens största reflektor, en jämnmulen himmel, ger det verkligen den sortens ljus du vill ha? För mig förefaller det som ett mer riktat ljus, reflektioner etc är det som framhäver bilens former, liksom former i allmänhet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En tanke bara: 14 löpmeter trä bara för ramen...det blir ganska tungt. Kan det inte funka att använda plaströr istället, typ elrör. Borde bli lättare. [...].
Det finns få material med samma styrka och styvhet per vikt som trä har. PVC-rör är inte ett av dessa. Men helt klart enkelt att bygga ihop PVC-rör med skarvar och böjar.
 
ANNONS