Infocare har ju upplevet har ett mycket dåligt rykte. Kanske inte just gällande kameror, utan allmänt (har hört en del från de som som jobbat där för några år sedan), men förhoppningsvis så har de förbättrat sig. Så jag skulle, iaf. för reparationer som debiteras mig som kund, vänt mig någon annan stans.
I ditt fall så skall det inte kosta något alls. Du har ju både reklamationsrätt (3 år) och garanti (2 år) kvar precis som andra påpekat i tråden.
Var lite märkligt att varken Sony eller Infocare upplyste dig om det, men du kanske inte nämnde hur gammal kameran var (och kanske inte heller framgick av serienummer).
Men som sagt; börja att ta den gratis på tillverkargarantin som ingår, och så har du sedan ytterligare ett år med reklamationsrätt ovanpå det.
Men är det inte lite varningsflagg på att i andra hand hänga upp sin uppfattning om ett företag på folk som slutat där och kanske haft skäl att svartmåla företaget. Har de fått sparken, har de haft konflikter med arbetsledningen - vad vet du eller jag om vad dina "kompisar" haft för mellanhavanden med Infocare?
Vem säger vad åt vem och med vilket syfte Martain?
De kontakter jag haft med företaget har i alla stycken varit väldigt positiva. Jag tycker i allt att de bemött mig professionellt och vi har haft extensiv mailkontakt i långa skriftväxlingar där de engagerat sig för att jag ska förstå. Inte heller tog de betalt trots att min garantitid gått ut på mitt A7 II-hus. Vi kan väl egentligen inte bedöma deras kostnadsförslag eller hur??
Därmed inte sagt att mitt vittnesmål skulle vara mer värt än ditt bara att bilden uppenbarligen inte är entydig. Det enda vi vet M är faktiskt att vi inte sitter på någon helhetsbild någon av oss och att vi av det skälet bör vara lite försiktiga med att svartmåla Infocare eller något annta fotoföretag bara i rent glappande. För det här är rent glappande.
Men det man däremot kan ha en synpunkt kring är väl att många företag och organisationer ofta sluter avtal i upphandlingar som gör ett enda företag exklusivt. Man har då som kund ingen möjlighet att få en "second opinion" eller vända sig dit där priset är bättre. Men så är det även i exv. offentliga sektorn där man skänker bort tidsbegränsade monopol som Landstinget gjort till exv. företag som One Med, med resultat att ett par stödstrumpor kan få ett facilt monopolpris av 6000 skattespänn istället för att göra som exv. Dustin gjort i decennier att koppla ihop tillverkarnas distributörers prislistor på artikelnummer och relatera detta till deras lagersaldofiler. Då kan man som de alltid handla där det finns hemma till bästa möjliga pris. Genom detta konkurrerade just Dustin ut många konkurrenter.
Man slipper dessutom som de som satt sig i monopsonier att dessutom drabbas av slack i projekt p.g.a. väntan på grejor i mindre utsträckning än de som sitter fast i monopsonier.
På toppen av det slipper man anställa folk som ska kontrollera att monopolet inte missköter sig, vilket ju brukar vara offentliga sektorns ryggmärgsreflex som lösning på problemet. Om man istället skulle utsett enhandfull distributörer som fick konkurrera så kunde de besparat sig de utgifterna och sparat både dian och mina skattepengar. Så mer konkurrens säger jag vare sig det gäller Sony eller Landstinget.