Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem reparerar Sony förutom Infocare?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Min Sony RX10 mk3 hakade upp sig i zoomen och skickades in till Infocare som vill ha 9.500 kronor för att reparera den.
Det känns som jag vill ha en 2nd opinion, eftersom det känns saftig att betala nästan tio papp.
Finns det någon annan, privat eller annat som reparerar kameror?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl InfoCare vad jag vet. När mitt kamerahus var inne på koll senast så var det där det hamnade.

Men har du ingen garanti kvar? Den är ju hyfsat ny.

Du har min stora sympati. Med en föreslagen kostnad på nära 10 000 så är det väl frågan om den är värd att skicka in. Men det är ju ingen lockande tanke på att köpa en "engångsförpackning" för 13-14 000 som bara håller ett år. En "second opinion" vore ju bra men hur får man det om det föreligger ett service monopol (om det nu gör det).
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är väl InfoCare vad jag vet. När mitt kamerahus var inne på koll senast så var det där det hamnade.

Men har du ingen garanti kvar? Den är ju hyfsat ny.

Du har min stora sympati. Med en föreslagen kostnad på nära 10 000 så är det väl frågan om den är värd att skicka in. Men det är ju ingen lockande tanke på att köpa en "engångsförpackning" för 13-14 000 som bara håller ett år. En "second opinion" vore ju bra men hur får man det om det föreligger ett service monopol (om det nu gör det).
Jag köpte kameran i september 2016, så det finns ingen garanti att åberopa, tyvärr. Jag får tyvärr en känsla av att det föreligger, som du säger, ett monopol som vi inte har någon insyn i.
 

Curt L

Aktiv medlem
Även om tillverkarens garanti har gått ut har du fortfarande 3 års reklamationsrätt enl. Konsumentköplagen. (förutsatt att du köpt som privatperson)
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Jag köpte kameran i september 2016, så det finns ingen garanti att åberopa, tyvärr. Jag får tyvärr en känsla av att det föreligger, som du säger, ett monopol som vi inte har någon insyn i.
Sony har 2 års garanti vilket du kan åberopa om det inte är en skada på kameran typ stöt eller sand....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Även om tillverkarens garanti har gått ut har du fortfarande 3 års reklamationsrätt enl. Konsumentköplagen. (förutsatt att du köpt som privatperson)
Jag undrar bara om följande:

"De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar." (Du är i detta fall säljaren)

Den här skrivningen gäller ju typ om det är en DOA (dead on arrival) som det är skrivet men här har väl felet uppkommit efter ett tag.

Jag tycker att en del kring kameror är rätt luddigt. Jag hade ett kamerahus inne hos just Infocare och jag hade ingen garanti kvar men de bjöd ändå på kontrollen.

Jag tänker exv. på de som inte upptäcker ett fel som rimligtvis funnits från början men som man inte märkt förrän garantitiden gått ut. Man har ju som kund skyldighet att rapportera när fel upptäcks med exv. fokuseringsproblem, men sådana kan vara verkligt svåra att upptäcka för många användare. Även verkliga proffs som jobbat många år som yrkesfotografer har gått bet på det ibland och först långt efteråt fattat att de haft problem. Ett intressant fall som jag lagt på minnet var ju Lennart Aspmans och Micke Risedals fokusproblem med Canon 5D MK II i den s.k. fokustråden här på FS.

Jag tycker det är rätt hårt att kunder som dessa ska tvingas betala för åtgärd av fel som faktiskt ofta funnits från dag ett men av olika skäl inte upptäckts.
 

martinot

Aktiv medlem
Min Sony RX10 mk3 hakade upp sig i zoomen och skickades in till Infocare som vill ha 9.500 kronor för att reparera den.
Det känns som jag vill ha en 2nd opinion, eftersom det känns saftig att betala nästan tio papp.
Infocare har ju upplevet har ett mycket dåligt rykte. Kanske inte just gällande kameror, utan allmänt (har hört en del från de som som jobbat där för några år sedan), men förhoppningsvis så har de förbättrat sig. Så jag skulle, iaf. för reparationer som debiteras mig som kund, vänt mig någon annan stans.

I ditt fall så skall det inte kosta något alls. Du har ju både reklamationsrätt (3 år) och garanti (2 år) kvar precis som andra påpekat i tråden.

Var lite märkligt att varken Sony eller Infocare upplyste dig om det, men du kanske inte nämnde hur gammal kameran var (och kanske inte heller framgick av serienummer).

Men som sagt; börja att ta den gratis på tillverkargarantin som ingår, och så har du sedan ytterligare ett år med reklamationsrätt ovanpå det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan vara missförstånd förstås.
Hur skickades kameran in och vem skötte ärendet?
Normala fall går man till butik om det är inom deras garantitid, därefter ringer man väl Sony som ger en ett ärendenr?!?! och i sista fallet går man direkt till serviceställe och gör man det så tror jag nog de förmodar att man själv ska betala för reparationen för den enda kontakt de har är ju med en själv.

/Stefan
 

hornavan

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig är Hornavan yrkesfotograf, och då gäller annat.
Pensionerad, men dock-:) Numer har vi bara enskild firma och då äger och ansvarar vi personligen för allt.
Två gånger har jag hänvisats av ScandinavianPhoto att det är min sak att själv skicka in kameror, Panasonic och Sony.

Ikväll råkade jag titta på Plus där en jurist förklarade att det är affärens sak att ta hand om reklamationer.
Kunden har avtal med affären, inte med dess leverantör.
Så när min kamera går sönder så är det säljarens ansvar att den repareras.
 

PMD

Aktiv medlem
Pensionerad, men dock-:) Numer har vi bara enskild firma och då äger och ansvarar vi personligen för allt.
Det är dock fortfarande så att om du har köpt kameran genom firman så gäller inte konsumentköplagen utan du är då hänvisad till tillverkarens/generalagentens/detaljistens garantivillkor. Butiken du har köpt av kan mycket väl hänvisa till generalagenten eller tillverkaren för ett garantiärende. Det är bara när man reklamerar enligt konsumentköplagen som man har laglig rätt att kräva att butiken tar hand om ärendet.

Om nu Sony har två års garanti på kameror så borde väl den gälla din kamera, såvida du inte har misshandlat den.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Vi använder många ord av gammal vana. Garanti är ett sådant ord och för mycket länge sedan när man köpte något i butik i Sverige så fick man en garantisedel eller skrivet på kvittot, Garanti 1 år!

Sedan tog man bort detta med garanti och sa att det skulle bli bättre för kunden med reklamationsrätt i 3 år.

Många företag/butiker har frivilligt ändrat detta till 3 års garanti, tex när du köper Sveriges vanligaste tv en Samsung då får du 3 års garanti utan snack eller problem.

Jag vet att en del butiker helt lämnar bort ansvaret att ta hand om sina kunder när de får problem med sin produkt och det tycker jag är moraliskt helt galet och fel mot kunden.

Ovanstående gäller privata kunder i butik.

Mvh Hasse
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Infocare har ju upplevet har ett mycket dåligt rykte. Kanske inte just gällande kameror, utan allmänt (har hört en del från de som som jobbat där för några år sedan), men förhoppningsvis så har de förbättrat sig. Så jag skulle, iaf. för reparationer som debiteras mig som kund, vänt mig någon annan stans.

I ditt fall så skall det inte kosta något alls. Du har ju både reklamationsrätt (3 år) och garanti (2 år) kvar precis som andra påpekat i tråden.

Var lite märkligt att varken Sony eller Infocare upplyste dig om det, men du kanske inte nämnde hur gammal kameran var (och kanske inte heller framgick av serienummer).

Men som sagt; börja att ta den gratis på tillverkargarantin som ingår, och så har du sedan ytterligare ett år med reklamationsrätt ovanpå det.
Men är det inte lite varningsflagg på att i andra hand hänga upp sin uppfattning om ett företag på folk som slutat där och kanske haft skäl att svartmåla företaget. Har de fått sparken, har de haft konflikter med arbetsledningen - vad vet du eller jag om vad dina "kompisar" haft för mellanhavanden med Infocare?

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte Martain?

De kontakter jag haft med företaget har i alla stycken varit väldigt positiva. Jag tycker i allt att de bemött mig professionellt och vi har haft extensiv mailkontakt i långa skriftväxlingar där de engagerat sig för att jag ska förstå. Inte heller tog de betalt trots att min garantitid gått ut på mitt A7 II-hus. Vi kan väl egentligen inte bedöma deras kostnadsförslag eller hur??

Därmed inte sagt att mitt vittnesmål skulle vara mer värt än ditt bara att bilden uppenbarligen inte är entydig. Det enda vi vet M är faktiskt att vi inte sitter på någon helhetsbild någon av oss och att vi av det skälet bör vara lite försiktiga med att svartmåla Infocare eller något annta fotoföretag bara i rent glappande. För det här är rent glappande.

Men det man däremot kan ha en synpunkt kring är väl att många företag och organisationer ofta sluter avtal i upphandlingar som gör ett enda företag exklusivt. Man har då som kund ingen möjlighet att få en "second opinion" eller vända sig dit där priset är bättre. Men så är det även i exv. offentliga sektorn där man skänker bort tidsbegränsade monopol som Landstinget gjort till exv. företag som One Med, med resultat att ett par stödstrumpor kan få ett facilt monopolpris av 6000 skattespänn istället för att göra som exv. Dustin gjort i decennier att koppla ihop tillverkarnas distributörers prislistor på artikelnummer och relatera detta till deras lagersaldofiler. Då kan man som de alltid handla där det finns hemma till bästa möjliga pris. Genom detta konkurrerade just Dustin ut många konkurrenter.

Man slipper dessutom som de som satt sig i monopsonier att dessutom drabbas av slack i projekt p.g.a. väntan på grejor i mindre utsträckning än de som sitter fast i monopsonier.

På toppen av det slipper man anställa folk som ska kontrollera att monopolet inte missköter sig, vilket ju brukar vara offentliga sektorns ryggmärgsreflex som lösning på problemet. Om man istället skulle utsett enhandfull distributörer som fick konkurrera så kunde de besparat sig de utgifterna och sparat både dian och mina skattepengar. Så mer konkurrens säger jag vare sig det gäller Sony eller Landstinget.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Pensionerad, men dock-:) Numer har vi bara enskild firma och då äger och ansvarar vi personligen för allt.
Två gånger har jag hänvisats av ScandinavianPhoto att det är min sak att själv skicka in kameror, Panasonic och Sony.

Ikväll råkade jag titta på Plus där en jurist förklarade att det är affärens sak att ta hand om reklamationer.
Kunden har avtal med affären, inte med dess leverantör.
Så när min kamera går sönder så är det säljarens ansvar att den repareras.
Skumt. De har fixat allt åt mig. 500 spänn för ett kostnadsförslag är allt jag betalt. De skickade in huset och det var allt jag betalade. De kollade det gratis trots att garantitiden gått ut.

De skickade dessutom in mitt 24-105mm objektiv gratis eftersom det omfattades av Sonys Servicebulletin för 24-105mm och det trots att jag inte köpt det av dem utan av Kameradoktorn. Jag var helt öppen med det. De gnölade lite när de felaktigt blev fakturerade av InfoCare (800 spänn) för objektivet men tog dessutom den smällen eftersom de accepterat objektivet och caset.

Eftersom de varit så schysta mot mig så ska jag vara schyst mot dem för InfoCare har faktiskt gjort fel här. Jag har letat upp servicebulletinen hos Sony Japan och översatt den och serienumret på mitt nya objektiv (jag fick ett defekt först) ligger inom det spann av 6500 objektiv drygt som omfattas av erbjudandet om kontroll. Det finns en kontrollsnurra som de också hänvisar till som möjligen fungerar på annat sätt. Att jag skickade in mitt objektiv berodde på att InfoCare indirekt uppmanade mig genom att informera om att det inte bara handlade om felfokus i största allmänhet utan om felfokuserande AF efter nedbländning och vid användning av MF. Jag ville ha en koll av det och den gjorde de. Jag ville inte upptäcka ev. fel när garantitiden gått ut och behöva betala för det senare om jag kunde få det gratis nu.

Smart av Scandinavian faktiskt, för de är min huvudbutik. Jag har köpt massor av grejor av dem under åren.
 

nivas

Aktiv medlem
Ett tips är ju att kolla om du kan ta reparationen på hemförsäkring/drulleförsäkring.
Då blir ju din kostnad lika med självrisken.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det man däremot kan ha en synpunkt kring är väl att många företag och organisationer ofta sluter avtal i upphandlingar som gör ett enda företag exklusivt. Man har då som kund ingen möjlighet att få en "second opinion" eller vända sig dit där priset är bättre. Men så är det även i exv. offentliga sektorn där man skänker bort tidsbegränsade monopol som Landstinget gjort till exv. företag som One Med, med resultat att ett par stödstrumpor kan få ett facilt monopolpris av 6000 skattespänn istället för att göra som exv. Dustin gjort i decennier att koppla ihop tillverkarnas distributörers prislistor på artikelnummer och relatera detta till deras lagersaldofiler. Då kan man som de alltid handla där det finns hemma till bästa möjliga pris. Genom detta konkurrerade just Dustin ut många konkurrenter.
De flesta organisationer i den offentliga sektorn måste göra så. Annars bryter de mot lagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi använder många ord av gammal vana. Garanti är ett sådant ord och för mycket länge sedan när man köpte något i butik i Sverige så fick man en garantisedel eller skrivet på kvittot, Garanti 1 år!

Sedan tog man bort detta med garanti och sa att det skulle bli bättre för kunden med reklamationsrätt i 3 år.

Många företag/butiker har frivilligt ändrat detta till 3 års garanti, tex när du köper Sveriges vanligaste tv en Samsung då får du 3 års garanti utan snack eller problem.
Garantier är något som tillverkare/säljare alltid har ställt ut på egna villkor.
Konsumentlagens regler om 3 års reklamationsrätt är helt fristående från tillverkarens eventuella garantier.

Ibland kan det vara fördelaktigt att utnyttja tillverkarens garanti istället för den treårikga reklamationsrätten. Samsungexemplet ovan skulle kunna höra dit. Om man reklamerar enligt konsumentköplagen så bör man vara medveten om att bevisbördan för att felet är ursprungligt (dvs fanns redan när man köpte varan) skiftar stegvis under de tre åren från säljaren till köparen.

Jag vet att en del butiker helt lämnar bort ansvaret att ta hand om sina kunder när de får problem med sin produkt och det tycker jag är moraliskt helt galet och fel mot kunden.
Det bryter dessutom mot konsumentköplagen. Dustin försökte med det mot mig en gång för länge sen, men när jag påpekade att jag inte åberopade tillverkarens garanti utan reklamerade enlitg konsumentköplagen (och förklarade vad det innebar) så ändrade de sig och tog hand om ärendet själva (och gjorde det mycket bra dessutom).

Ovanstående gäller privata kunder i butik.
För tydlighetens skulle vill jag tillägga att som butik räknas även postorderfirma ("näthandel").

Ditt påpekande om att konsumentköplagen bara gäller privatpersoner är ett mycket viktigt påpekande. Folk med enskild firma måste tänka på det när de handlar. Om man har ett aktiebolag eller ett handelsbolag så är skillnaden mellan ett privat inköp och ett företagsinköp mycket tydligare.
 
ANNONS