Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra sekundär canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

BJolja

Ny medlem
Hej,
Jag har idag en Canon 7D II och använder den primärt. Har full uppsättning objektiv som jag älskar. Dock fotar jag väldigt mycket under vattnet, och då har jag min 7D i kamerahus. Vill slippa ta upp den mellan dyken för att fota ovanför ytan. Jag är inte ute efter 7D-kvalitet men gärna någon kamera som gör ett 24-70 rättvisa när man fotar folk och dyl på ytintervallet. Har klämt och känt på en 1300 men den är för liten/ogedigen. Budget runt 10'
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej,
Jag har idag en Canon 7D II och använder den primärt. Har full uppsättning objektiv som jag älskar. Dock fotar jag väldigt mycket under vattnet, och då har jag min 7D i kamerahus. Vill slippa ta upp den mellan dyken för att fota ovanför ytan. Jag är inte ute efter 7D-kvalitet men gärna någon kamera som gör ett 24-70 rättvisa när man fotar folk och dyl på ytintervallet. Har klämt och känt på en 1300 men den är för liten/ogedigen. Budget runt 10'
En beg 6D av första generationen vore väl perfekt!?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
En beg 6D av första generationen vore väl perfekt!?
Men 7D II är ju APS-C sensor medan 6D är FF så objektiven kanske inte passar ?

Skulle säga lätt begagnad 80D, 77D eller 70D om du har en objektivuppsättning som kräver APS-C sensor och som du vill återanvända.
 

AFJ

Aktiv medlem
Men 7D II är ju APS-C sensor medan 6D är FF så objektiven kanske inte passar ?

Skulle säga lätt begagnad 80D, 77D eller 70D om du har en objektivuppsättning som kräver APS-C sensor och som du vill återanvända.
Håller med dig men eftersom TS skrev

men gärna någon kamera som gör ett 24-70 rättvisa när man fotar folk och dyl


så tycker jag det låter som han har ett objektiv som är just anpassat för FF och därför rekommenderade jag 6D.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
UV-hus är ju oftast väldigt dyra. Kostar ofta lika mycket som kameran.
Så kan du hitta ett hus som också kan klara din andra kamera?
Husen är ju ofta anpassade för en kameramodell.

För fotografering under vatten skulle jag valt en FF-kamera. Här vill man ju gärna använda mycket vidvinkel och ofta högt ISO.
Vi vet att vattnet förändrar perspektivet med 30% och ger ungefär vad en APS-H kamera gav.
Så jag skulle använda en 7D MKII på land och en FF för UV-fotografering.

Hälsningar
Gammal röjdykare
 

BJolja

Ny medlem
Tack för alla svar

Nu har jag ju redan en 7D II med undervattenshus och plöjt ner nästan 100.000 i den riggen så den byter jag inte :) När jag köpte 7D för UW gjorde jag väldigt mycket efterforskning så där är jag helt 100 på att jag valde rätt.

En baggad 7DII tänkte jag inte på. Det är ju ingen dum idé. Jag har canon orginalgluggar på allt utom min Tokina-glugg till UW-vidvinkel, så en FF borde fungera lika fint som andrakamera. 24-70/2.8 med 6D eller 7DII, vad skulle ni välja?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För det angivna ändamålet som ffa innefattar 24-70 så gör det objektivet sig bättre på FF för allmänfoto då man får mer vidvinkel. Därför skulle jag föreslå en beg 6D eller nyare beg 5D II. Har man en massa APS-C objektiv slm man däremot vill använda är 7D II beg ett bättre val men som här då det ämnas användas med just 24-70 skulle jag föreslå FF. Canon har ändå ganska homogen hantering mellan kamerorna så det borde inte bli så svårt att köra med olika hus.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag körde en tid med 5D2 och 7D2. Använde 7D2 som telekamera och 5D2 till landskap och vidvinkelfoto.
Jag tyckte att 7D2 hade ett tråkigt brus på låga isotal. 5D2 var bättre på det. Men känslig för att lyfta skuggorna.
Så en 6D beg, tror jag är ett bra komplement till din 7D2. 6D ska vara bättre än 5D2. Finns fortfarande nya 6D kvar enligt prisjakt för under 13000. Under förutsättning att du inte har samlat på dig många aps-c objektiv.
Din 24-70 passar fint till en 6D.
Annars så verkar 80D vara en mycket bra aps-c kamera. Som går att få ny för en bit över 10000 spänn (prisjakt).
 

rronnbac

Aktiv medlem
En begagnad 6D borde väl vara perfekt. Delen enda anledningen att köpa 5Dmk ii är för att spara ett par tusenlappar men det är en äldre kamera i allt och det märks.

Ska du köra APS-C som andrahus så skulle jag personligen ha valt EOS M5 eller kanske ännu hellre nya EOS M50 med adapter. Det ger en mer flexibel uppsättning att ha en spegellös som komplement, kan jag tycka.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ska du köra APS-C som andrahus så skulle jag personligen ha valt EOS M5 eller kanske ännu hellre nya EOS M50 med adapter. Det ger en mer flexibel uppsättning att ha en spegellös som komplement, kan jag tycka.
Varför blir det mer flexibelt med en spegellös kamera? TS har ju ett ganska specifik användningsområde för detta sitt andra kamerahus. Han har ratat 1300 som "för liten/ ogedigen". Då förefaller det inte som M-serien har någon att bidra med.
 

Olof R

Aktiv medlem
Tack för alla svar

Nu har jag ju redan en 7D II med undervattenshus och plöjt ner nästan 100.000 i den riggen så den byter jag inte :) När jag köpte 7D för UW gjorde jag väldigt mycket efterforskning så där är jag helt 100 på att jag valde rätt.

En baggad 7DII tänkte jag inte på. Det är ju ingen dum idé. Jag har canon orginalgluggar på allt utom min Tokina-glugg till UW-vidvinkel, så en FF borde fungera lika fint som andrakamera. 24-70/2.8 med 6D eller 7DII, vad skulle ni välja?
Här faller det tillbaka på vad andrakameran ska användas till. Fördelarna med FF har redan berörts här. Men något jag själv älskar med 7DII är snabbheten. Är snabbheten viktig så är 7DII alltid ett mycket starkt alternativ.
 

BJolja

Ny medlem
Lite återkoppling;
Det blev en beggad 7D II eftersom den faktiskt kan användas som backup om det värsta skulle hända. Jag köper väldigt sällan begagnade saker över lag så tänkte inte ens i de banorna. Men tack för ALL input. Jag är ny på sidan men er kunskap här är ovärdelig!
 
ANNONS