Annons

Sony A7r version ett och MC-11

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enl flera länkar på internet skall MC-11 med Sigma Art 24/1,4 för Canon ge AF på Dony A7r version ett trots att den saknar PDAF. Jag har uppdaterat mjukvara i MC-11 och objektivet till det senaste men får vare sig till DMF eller AF-S eller AF-C. Det dyker upp meddelanden i EVF att inställningen inte fungerar. Kan det vara kamerans firmware? Någon som har tips? (Kan tillägga att det inte funkar med Sigma 24-105/4 Art men denna hittar jag inga kommentarer som bekräftar att det skall funka så tar inte upp det här).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Läste slarvigt. Trodde det var Canon EF.

Du skriver att du uppdaterat objektiv och adapterns firmware. Har du senaste på A7R också?
Sigma 24-105/4 Art testade jag på A7R2. Funkade bra i affären iaf.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om någon vet huruvida detta är en FW fråga (funkar om detta uppdateras på A7r eller inte) då både objektiv och MC-11 har senaste FW.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om någon vet huruvida detta är en FW fråga (funkar om detta uppdateras på A7r eller inte) då både objektiv och MC-11 har senaste FW.
Har du inte senaste firmware så tycker jag du ska uppdatera. Sista firmware skedde före de två länkarna var publicerade. Jag antar de testade med senaste men man kan ju aldrig veta helt säkert.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, då vette 17. Har du några andra objektiv att testa ifall det är nåt fel på adaptern.

/stefan
Har testat med två objektiv på adaptern utan resultat. Har testat på en A7 och då funkar det gallant. Ett av objektiven ger AF på A7R med metabones III men inte det andra. Med andra ord direkta fel på objektiv och adapter är uteslutna då de funkar på annat hus samt direkt fel på A7R ter sig osannolikt då A7R ger AF med åtminstone ett objektiv med adapter av anmat märke. Har ingen åtkomst till Sony E objektiv att testa.
 
ANNONS