Annons

Fågelidentifikation

stenp

Aktiv medlem
Jomenvisst, att jag inte såg det. Har ju fiskqjusebo i skogen ovanför stugan vid Dalälven. Var bara så himla inställd på kärrhök eller nåt för den flög så lågt över markerna precis som kärrhöken brukar och "mina" fiskgjusar brukar mest ryttla över vikarna i älven. Tack!
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag har tidigare trott att detta är törnskata men börjar nu mer tro åt stenskvätta, är det stenskvätta alla tre?
Törnskata, stenskvätta, törnskata. Hanar alla tre. Men jag tycker den flygande fågeln på bild tre är mest intressant, den kan jag inte artbestämma så här på direkten.. får inte ihop det riktigt ..

Mvh Toni
 

pdahlen

Aktiv medlem
Törnskata, stenskvätta, törnskata. Hanar alla tre. Men jag tycker den flygande fågeln på bild tre är mest intressant, den kan jag inte artbestämma så här på direkten.. får inte ihop det riktigt ..

Mvh Toni
Tackar, så det var båda sorter! Tycker de är så lika. Den andra ser ut som en suddmes, nä jag vet inte :),
Edit, det kan inte vara skäggmes, har för mig jag fotograferade dessa precis efter denna bild
 

H_W

Aktiv medlem
Är detta en havsörn, eller kanske bara en underexponerad sådan? tycker inte den har den gula näbb och brunaktiga dräkt den brukar ha
En havsörn är det i alla fall.
Nära på adult eller adult dessutom så gul näbb har den.
Jag tippar på stark solljus. Det förstör mycket av färgerna.
 

matchis

Aktiv medlem
Okänd fågel 1.jpg
Okänd fågel 2.jpg
Trädgårdssångare.jpg
Några foton som jag inte är säker på. Först 2 stycken foto tagna i dag 20180518 vid Visingsborg på Visingsö.
Jag har letat efter vad som kan vara en fink av något slag men kan inte identifiera dessa foton. Jag tror dessutom att det är samma fågel på båda bilderna.
Tacksam för hjälp
Det 3:e fotot kanske kan vara en Trädgårdssångare, även detta från Visingsö idag, då någon i gruppen tycktes känna igen sången. Rätt eller fel??

Tacksam för all hjälp som ni duktiga på forumet kan ge oss noviser inom området.
Mats C
 

Tbirder

Aktiv medlem
Visa bilaga 145886
Visa bilaga 145887
Visa bilaga 145888
Några foton som jag inte är säker på. Först 2 stycken foto tagna i dag 20180518 vid Visingsborg på Visingsö.
Jag har letat efter vad som kan vara en fink av något slag men kan inte identifiera dessa foton. Jag tror dessutom att det är samma fågel på båda bilderna.
Tacksam för hjälp
Det 3:e fotot kanske kan vara en Trädgårdssångare, även detta från Visingsö idag, då någon i gruppen tycktes känna igen sången. Rätt eller fel??

Tacksam för all hjälp som ni duktiga på forumet kan ge oss noviser inom området.
Mats C
Hämpling på de två översta bilderna. Trädgårdssångare stämmer bra på tredje bilden.

Mvh Toni
 

matchis

Aktiv medlem
Okänd fågel.jpg
Hej
Här kommer ett foto som jag fick ikväll. Jag gissar på en Sävsparvshona eller möjligtvis en Videsparv.
Förmodligen en Såvsparvshona men önskan om en Videsparv.då jag inte har den tidigare i mitt fotoarkiv.
Hoppas att någon kan bringa klarhet i detta??
Hälsar
Mats C
 
ANNONS