Annons

Varför tycker så många att sol är det bösta vädret för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Jag tycker sol generellt sett är det bästa vädret att fota i, dock så kan det såklart bero en del på vad man ska fota och vad man vill uppnå. Sen beror det också på när på dagen man fotar. Som tidigare nämnts i tråden så undviker även jag oftast att fota mitt på dagen då man tenderar att få ett lite för starkt/hårt ljus och väldigt mörka skuggor. Lite senare på eftermiddagen eller kvällen är betydligt mer optimalt :) Att fota i motljus kan ofta ge mycket fina resultat :)
Annars är ju även soluppgång och solnedgång väldigt bra tider att fota vid då man får ett väldigt varmt och mjukt ljus vid de tidpunkterna.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag tillhör de extrema soldyrkarna som anser att en dag utan sol är en skitdag. Ändå så är dimma mitt favoritfotoväder, när man kan gå 150 meter från ytterdörren och få bilder som verkar vara tagna mitt i vildmarken.
Men sol är inte så dåligt fotoväder det heller. Sämst är gråväder och regn, enligt min åsikt.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag hör det vädlogt ofta ifrån olika personer.

*Tur att det är sol idag så himla att fota ute.
*perfekt väder att vara ute med knallsol och klack är 12.
* vi får hoppas på sol inför fotograferingen i morgon.



Jag tycker sol kan vara bra men inte kontorstid mitt på sommaren.

Vad är det för bilder dessa personer sett som är så himla bra med sol?

Ser ju rent ut sagt förväligt ut med sol mit i ansiktet men vissa kansle gillar det?
Bland de vanligaste kommentarerna jag hör från andra fotografer. Tror det beror på att man genuint är övertygad att det är framgångsreceptet. Ungefär som att man sällan fotograferar under vintern och att de flesta landskapsbilder är i solnedgången. De flesta fotografer är vanemänniskor och har svårt att tänka utanför boxen.

De flesta stannar inne i snöstorm, åskväder och tät dimma. Det är mycket sällan jag möter andra fotografer ute under sådana förhållanden.

Själv har jag inga väder- eller årstidsbegränsningar. Fotograferar i alla ljusförhållanden och ungefär lika mycket hela året.

/Terje
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bland de vanligaste kommentarerna jag hör från andra fotografer. Tror det beror på att man genuint är övertygad att det är framgångsreceptet. Ungefär som att man sällan fotograferar under vintern och att de flesta landskapsbilder är i solnedgången. De flesta fotografer är vanemänniskor och har svårt att tänka utanför boxen.

De flesta stannar inne i snöstorm, åskväder och tät dimma. Det är mycket sällan jag möter andra fotografer ute under sådana förhållanden.

Själv har jag inga väder- eller årstidsbegränsningar. Fotograferar i alla ljusförhållanden och ungefär lika mycket hela året.

/Terje
Kan inte påstå att jag fotar lika mycket under vintern i Göteborg. Vädret är för grått och deprimerande för det. Ofta blir det knappt något ljus alls. Det är bara grått och inte ens hunden känner för att gå ut.
Nu skall hunden och jag ut och segla från Kroatien till Sverige. Det lär ta oss några månader.
Det är klart jag kommer fotografera och videofilma en hel del. Det kommer bli från alla tider på dygnet.
Fast mitt på dagen när det är 35 grader och solen står som högst är inte den tid man väljer. Det är för varmt och solen är extremt stark. Det behöver inte vara the golden hour eller blå timmen men bäst bilder runt medelhavet tar man inte mitt på dagen.
Det är betydligt skönare att fota tidigt eller före solnedgången när temperaturen har sjunkit 5-10 grader.
Fast är det inte trevligare när man har ett fint sidoljus och en dramatisk himmel?
Har själv On1 som jag gillar skarpt. Fast I USA verkar det helt OK att byta ut en tråkig himmel mot en mer dramatisk. Ser jag sedan hur de tar en raw-bild till färdig bild så är man långt borta från det fotografen kunde se på plats.
Med tanke på att jag skall ut och segla långt och länge har jag senaste året följt många seglingsvideos på you tube.
De ger en underbar bild av fantastiska platser och sköna seglatser. Samtidigt vet den som läst på att grejor ständigt går sönder och to do listan aldrig blir kortare.
En båt är en mer komplex miljö än ett hus. Det är ständigt en mycket lång lista på saker att fixa.
Vi förskönar ständigt vår verklighet både när det gäller bilder och beskrivningar av vår seglats runt jorden.
Det blir någon form av Disney world.
Jag vet inte vad din uppfattning är om det hela?
 

Terje H

Aktiv medlem
Kan inte påstå att jag fotar lika mycket under vintern i Göteborg. Vädret är för grått och deprimerande för det. Ofta blir det knappt något ljus alls. Det är bara grått och inte ens hunden känner för att gå ut.
Nu skall hunden och jag ut och segla från Kroatien till Sverige. Det lär ta oss några månader.
Det är klart jag kommer fotografera och videofilma en hel del. Det kommer bli från alla tider på dygnet.
Fast mitt på dagen när det är 35 grader och solen står som högst är inte den tid man väljer. Det är för varmt och solen är extremt stark. Det behöver inte vara the golden hour eller blå timmen men bäst bilder runt medelhavet tar man inte mitt på dagen.
Det är betydligt skönare att fota tidigt eller före solnedgången när temperaturen har sjunkit 5-10 grader.
Fast är det inte trevligare när man har ett fint sidoljus och en dramatisk himmel?
Har själv On1 som jag gillar skarpt. Fast I USA verkar det helt OK att byta ut en tråkig himmel mot en mer dramatisk. Ser jag sedan hur de tar en raw-bild till färdig bild så är man långt borta från det fotografen kunde se på plats.
Med tanke på att jag skall ut och segla långt och länge har jag senaste året följt många seglingsvideos på you tube.
De ger en underbar bild av fantastiska platser och sköna seglatser. Samtidigt vet den som läst på att grejor ständigt går sönder och to do listan aldrig blir kortare.
En båt är en mer komplex miljö än ett hus. Det är ständigt en mycket lång lista på saker att fixa.
Vi förskönar ständigt vår verklighet både när det gäller bilder och beskrivningar av vår seglats runt jorden.
Det blir någon form av Disney world.
Jag vet inte vad din uppfattning är om det hela?
Förstår vad du menar med Disney World och håller med dig. Däremot har jag blivit bättre på att skrolla och hittar alltmer sällan fotoböcker att köpa.

Annars stör det mig inte, då andras problem är just andras problem... Hehe!

/Terje
 

Ventures

Aktiv medlem

Astroscapist

Aktiv medlem
Men soligt väder är ju fantastiskt väder att fota i om man får bestämma omgivningen och motiv själv.

/Stefan
 

Erik X

Aktiv medlem
Argument #4 (i dag fick jag äntligen min teori bekräftad)
Fåglar och insekter har inte 'färg' i egentlig mening utan mikroskopiska strukturmönster som fungerar som reflektionsgitter på samma sätt som en cd-skiva skimrar i regnbågens alla färger. Men för att detta ska fungera bra (precis som på cd:n) krävs riktat ljus, under diffuserat ljus blir det inte alls samma effekt.
Åkte förbi en tofsvipa som satt vid vägkanten i dag och mycket riktig så gnistrade det blågröna färgbandet längs vingen till just när vinkeln på infallande solljus hade optimalt värde. Bild dock från tidigare tillfälle.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/377957/3561218.htm
En vanlig blomfluga gnistrar i guld och orange i rätt belysning..
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3393677.htm
 

lonian

Aktiv medlem
Det var en ovanligt fånig video. Avsaknad av skuggor kan förekomma av helt andra anledningar än att solen står i zenit. T.ex. att det är mulet. Inte sjutton blir vi förvirrade och tycker att världen ser ut som "fake and like a bad photoshop job" bara för att det är mulet väder.
Nej jag har då aldrig blivit förvirrad av mulet väder, kanske snarare att jag hade tyckt det var förvirrande att se skuggan ligga skarp och tydlig rakt under mig i stället samtidigt som man ser solen rakt upp. För det är man ju inte så van vid.
 

Makten

Aktiv medlem
Finns inget tråkigare än en molnig dag med platt ljus.
Jag tycker precis tvärtom. Vid mulet väder har man full kontroll över motivet och slipper hårda skuggor och alldeles för stort omfång som kameran inte kan fånga. Solsken är för min del ett bra recept för skitbilder:))

Som vanligt bero allt på tycke och smak, samt vad man fotograferar.
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag förstår inte att man kan bråka om, att solen eller moln är bäst, det är dagisnivå. Likaså kan ni diskutera om, om händerna är mera användbar än fötter. Det är ju så klart beroende på vad man vill göra. Världen är inte bara svart / vit. Det finns oändligt många möjligheter och inte bara ett sätt som är bäst.
 
ANNONS