Annons

Sälja filer

Produkter
(logga in för att koppla)

olsson814

Medlem
Om jag ska sälja en bild som mailas till en person som sen målar av motivet ( typ fåglar ) vad kan jag ta betalt för en sådan fil.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är nog upphovsrätten som är det kluriga, jag vet inte reglerna här, förändrar man i en bild i en viss mängd så behövs inget godkännande, det är väl konstnärlig prägel eller avbild. Han behöver troligen ingen högupplöst bild och ligger din bild på nätet så kan ju bara måla av den, så upphovsrätten och priset för det är väl frågan?
 

olsson814

Medlem
Det är nog upphovsrätten som är det kluriga, jag vet inte reglerna här, förändrar man i en bild i en viss mängd så behövs inget godkännande, det är väl konstnärlig prägel eller avbild. Han behöver troligen ingen högupplöst bild och ligger din bild på nätet så kan ju bara måla av den, så upphovsrätten och priset för det är väl frågan?
Bilderna ligger inte ute på nätet, utan jag väljer fritt från mitt arkiv, personen i fråga vill betala 40:- för varje mailad fil ska jag vara nöjd med det? Med tanke på att hen kan välja och vraka bland miljontals bilder som ligger ute på nätet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om jag ska sälja en bild som mailas till en person som sen målar av motivet ( typ fåglar ) vad kan jag ta betalt för en sådan fil.
Det enkla svaret är att du kan ta betalt det som köparen är beredd att betala.
Hur mycket det är vet bara köparen.

Du får försöka sätta dig in i köparens situation. Hur ska målningen publiceras? Hur mycket kan den tänkas kosta?
Är det en amatörkonstnär som gör en tavla att ha på väggen hemma, eller är det ett beställningsjobb som ska hängas offentligt?
 

Visom

Aktiv medlem
Jag tyckte väl lite så också, bilderna målas på duk och säljs på ram, alltså inte med tavelram utan att duken viks runt ramen, har sett priser på 1500:- i storlek ca 30x40.
Jag tror man får vara nöjd med det man får, åtminstone om det inte är en exceptionell bild. Finns ju miljontals bilder på nätet att välja på, så det är ju rätt hård konkurrens.

Angående upphovsrätt så ligger väl porträttet av Christer Pettersson nära till hands som referens:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6635968
(Dvs konstnären har ganska fria händer om det inte blir en ren kopia av fotot.)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror man får vara nöjd med det man får, åtminstone om det inte är en exceptionell bild. Finns ju miljontals bilder på nätet att välja på, så det är ju rätt hård konkurrens.
[...]
Om man verkligen behöver de fyrtio kronorna för att få gröt på bordet så håller jag med. Men jag gissar att så lite för de allra flesta inte har någon avgörande betydelse för försörjningen. Då får man istället fundera på var man sätter sin egen gräns. Hur lågt är man beredd att gå? Och vad betyder bilden för dig själv?

Man kan ju också tänka sig en helt annan uppgörelse. Exempelvis att man får sitt namn på baksidan av tavlan: ”efter ett fotografi av ...”. Kostar inget för målaren. Men kan ge fler affärer till fotografen.
Eller att man får en lite större slant/andel ifall tavlan faktiskt blir såld.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ni kanske kunde göra ett byte, han får x antal filer och du får en tavla, på en av dina fåglar, det hade ju varit kul att ha
 

Visom

Aktiv medlem
Om man verkligen behöver de fyrtio kronorna för att få gröt på bordet så håller jag med. Men jag gissar att så lite för de allra flesta inte har någon avgörande betydelse för försörjningen. Då får man istället fundera på var man sätter sin egen gräns. Hur lågt är man beredd att gå? Och vad betyder bilden för dig själv?

Man kan ju också tänka sig en helt annan uppgörelse. Exempelvis att man får sitt namn på baksidan av tavlan: ”efter ett fotografi av ...”. Kostar inget för målaren. Men kan ge fler affärer till fotografen.
Eller att man får en lite större slant/andel ifall tavlan faktiskt blir såld.
Håller helt med, siffran är så låg att det mest handlar om principer och i slutändan kan det mycket väl vara så att man kan göra en bättre deal om man, som du skriver, får lite cred för fotot på något vis.
Disclaimer: Är det ett riktigt bra foto eller om du eller konstnären är kända så kan det förstås bli större summor....
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tyckte väl lite så också, bilderna målas på duk och säljs på ram, alltså inte med tavelram utan att duken viks runt ramen, har sett priser på 1500:- i storlek ca 30x40.
Man undrar ju vad det är gör en filur som vill köpa bilder för fyrtio kronor och sedan göra tavlor som han säljer. Låter lite ”industri” i mina öron.

Kanske något liknande det här (fast med en annan affärsidé):
https://www.europic-art.com/article-13.html
 
ANNONS