Annons

Köpråd för Baliresan

Produkter
(logga in för att koppla)

moxiga

Ny medlem
Hej!

Drar ner till Bali i höst och vill verkligen steppa ur fotograferandet under resan, har kollat runt en del och fastnat för Sony samt Canon. Har även kollat en del begagnat och konstaterat att det lutar åt det för att få mer av pengarna. Tänker mig spendera mellan 15-20 000.

Behöver era råd här, Tänker mig hus + 1-2 objektiv. Känner att en ganska wide prime lens och en zoom lens är det jag fastnat för men kanske är helt vilse, Förslag är mycket välkommet.

När det gäller huset är det där jag verkligen behöver hjälp, Vad är mest prisvärt? Foto är absolut primär då jag inte kommer filma alls mycket. Så det lägger jag lite år sidan för att minska utbudet en del.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Skall du ha fullformat, eller något av de andra (många) alternativen ? Kompakt (i formatet, alltså) ? Du får nog ge lite fler ledtrådar hur du tänker om vi skall kunna hjälpa dig.

Skulle jag själv satsa på ett nytt system idag, istället för den FF Nikon jag har med tillhörande gluggar, (Zeiss) hade jag nog satsat på någon av Fuji Sonys, eller Olympus mindre system, just för resefotografering.

Kvalitén på de bildfiler de flesta moderna systemkamerorna i de mindre sensorformaten levererar, är tillräckligt hög, för att det skall duga för mig, och dessutom till hälften av vikten jämfört med ett FF system.

Dessutom, om de mindre kamerasystemen duger till div. professionella fotografer, då duger de nog till gemene man...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan inte peka på en viss modell men vet ungefär vad jag hade letat efter.
APS formatet
En 24/1,8 eller 35/1,8
en billigare zoom typ 18-135 (det räcker inte i brännvidd om man skall plåta surfare men det gör ju inte jag)
Ngt att packa ner det i.
En godox 685 blixt.
Ett enbensstativ+tejp - nästan som ett trebensstativ.

+en vattentät kompakt
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vad ska du fota? Men jag tror starkt att på Sony. I Bali o de länderna tar man ju sig ofta runt på moppe o då är det ju fördelaktigt om kameran är lite mindre o lättare o bära runt på. Tycker jag iaf.

Ska du fota surfing skulle jag säga att det är värt o investera i ett 70-200 f/4. Annars ett alround objektiv och en ljusstark prime runt 35mm.

Sony A6300 är ett väldigt bra hus för ett bra pris enligt mig, speciellt begagnad.

Objektiv jag kan rekommendera är dessa: Alla från Sigma ART serien för Sony E, Sony’s 18-105 f/4, 70-200 f/4, 35 f/1.8 10-18 f/4, Zeiss tuit 12 f/2.8, Samyang 12 f/2

Vill man ha fullformat är en begagnad A7ii och ett Tamron 28-70 f/2.8 en utmärkt combo med bra prestanada som funkar till absolut allting i princip. Om man inte vill krongla med olika objektiv osv så mycket.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Läste nyligen att det säljs förgiftat hundkött till bl. a turister på Bali, så se upp med vad du stoppar i mun. Att sälja och konsumera hund är inte förbjudet i Indonesien, men behandlingen av hundarna som går till slakt är allt annat än etisk, om man säger så.

Sedan kan jag kort lägga till att Bali är en väldigt trevlig ö, var där själv under en månads tid för ~30 år sedan. Undvik gärna de typiska turistställena, för att få en upplevelse av det genuina Bali (om det fortfarande finns något sådant kvar).

Lycka till !!
 

smislo

Aktiv medlem
Jag skulle tagit:

Fujifilm X-T20
18-55/2.8-4
55-200/ 3.5-4.8
Blixt

med detta täcker du nästan alla dina behöv samt utrustningen väger inte mycket och verkligen levererar...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Pa Bali kommer du att fa mojlighet att fotografera storslagna landskapsbilder, men du kommer ocksa nara livet pa on. Jag tycker du ska satsa pa ett vidvinkelobjektiv samt ett litet, diskret och ljusstarkt normalobjektiv. Det gar att hitta modeller som staller upp pa tfp eller en liten ersattning och for det tar jag ett portrattobjektv och blixt.

Jag skulle ta med mig:

Nikon D750
Tamron SP 15-30/2.8 och 20/1.8G (nar jag vill anvanda filter)
35/1.4G eller 50/1.4D
Tamron 70-200/2.8 G2

stativ
cirkulart polarizationsfilter
6 stop ND
10 stop ND
blixtstativ
paraply (jag anvander oftast guld numera)
blixt
reflektor/diffusor (guld, silver, vit)

Eftersom din budget ar 15-20k sa rekommenderar jag:

Nikon D7200
10-20/4.5-5.6G
35/1.8
Tamron SP 90/.28
reflektor

Det blir ungefar 15k utan 90mm objektivet och strax over 20k med 90mm
 
Senast ändrad:

PerKr

Aktiv medlem
Om aps-c är viktigt hade jag nog satsat på Fuji i dagsläget, mest för att de faktiskt behåller fokus på det formatet medans Sony satsar mer på FF-sensor och därmed också större objektiv (ja, jag struntar lite i ekvivalens nu).
Canon och Nikon står väl lite vid ett vägskäl samtidigt som deras DSLR-kameror kan vara en aning stora att resa med (om man vill resa med liten packning). Å andra sidan råder ju ingen brist på begagnad utrustning som man kanske vågar vara lite mindre försiktig med.

Skulle jag välja något specifikt för att ha på semesterresan skulle Olympus ligga ganska högt i kurs, den mindre sensorn till trots. Storleken på utrustningen blir väldigt hanterar.
 

cango

Avslutat medlemskap
Olympus E-m5 mk2 med 12-100mm då får du sync-is (IBIS - objektiv IS i samklang) i de flesta fall blir stativ minne blott.
 
ANNONS