Annons

Fågelidentifikation

Tbirder

Aktiv medlem
Denna fågel fotades i dag vid 5-tiden mellan Lekeryd o Huskvarna.
Jag går bet på att hitta denna i Fågelguiden och uppskattar om jag kan få hjälp med detta.
Vid denna årstid finns många juveniler ute i våra marker och kanske är det en sådan jag skådat??
Storleksmässigt fick jag intrycket att den var större än en gråtapp, kanske som en Domherre men jag kan mycket väl vara helt snett ute.
Tackar på förhand
Mats C
Du har helt rätt i att det är en juvenil fågel, en stenskvätta närmare bestämt.

Mvh Toni
 

matchis

Aktiv medlem
Du har helt rätt i att det är en juvenil fågel, en stenskvätta närmare bestämt.

Mvh Toni
Tack Toni för ett oerhört snabbt svar.
Kul ändå att jag var inne på rätt spår att det var en juvenil av något slag även om jag inte kunde identifiera ungfågeln.
Jag lever efter devisen "Frågar man inte får man inga svar" och då lär man sig inget så då kommer naturligtvis frågan om det finns dokumenterat hur juveniler ser ut innan de utvecklat "färdig dräkt"?? Eller är det Empirisk kunskap som gäller??

Hälsar
Mats C
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Vadare, Norge

Vem är detta?
En vadare fotograferad vid Fokstumyra (Dovre) i Norge för några veckor sedan.
På marken under fanns en kull ynglingar och jag trodde detta var en förälder. När jag tittar på bilderna tycker jag mig se en ungfågel.
Med vänlig hälsning
Eva
 

Bilagor

matchis

Aktiv medlem
Okänd Rovis

Okänd rovis.jpg
Här kommer en rovis som jag blir lite tveksam till. Tycker den är för liten för en Ormvråk och fel tecknad för en Brun Kärrhök. Kan det möjligtvis vara en juvenil?? av någon sort
Fotades den 11/7-2018 i Höreda strax öster om Huskvarna
Hälsar
Mats C
PS Stort avstånd därav dålig bild.DS
 

matchis

Aktiv medlem
Tack

Stort tack till Kjelle o Benny!!
Det är "gött" att ni finns för att bringa klarhet i våra frågor.
En tacksam
Mats C
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej! Efter en fjällvandring har jag svårt att placera denna rovfågel. Tack på förhand!
Adult jaktfalk!

Var det i svenska fjällen så rapportera observationen med datum och så exakt lokalangivelse som möjligt hit:

http://www.jorf.se/?page_id=16

gyrfalco@gmail.com

Jaktfalken är en av våra mest sällsynta och hotade fågelarter. För att undersöka populationens utveckling och vilka hot som finns mot jaktfalken inventeras Jämtlands- och Härjedalsfjällen årligen av Projekt Jaktfalk.

Projektet drivs av Sveriges Ornitologiska Förening (SOF) och Jämtlands läns Ornitologiska Förening (JORF) sedan 1994. Observationer av jaktfalk rapporteras till projektledaren Ulla Falkdalen. Adress: Frösö-Berge 110, 832 96 Frösön. Mobil: 073-8200044. E-post: gyrfalco (at) gmail.com Hemsida: www.jaktfalk.se
Var det inte i Jämtlands län kan de säkert hänvisa vidare till rätt forskningsgrupp.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Eftersom jaktfalken är akut hotad i Skandinavien och dessutom attraktiv för både äggplundrare och falkenerare är det också bra att inte i övrigt nämna för någon utom projektgrupperna var det finns jaktfalkar i häckningstid, t ex skriva var bilder publicerade på nätet är tagna osv.
 

BMT

Aktiv medlem
Eftersom jaktfalken är akut hotad i Skandinavien och dessutom attraktiv för både äggplundrare och falkenerare är det också bra att inte i övrigt nämna för någon utom projektgrupperna var det finns jaktfalkar i häckningstid, t ex skriva var bilder publicerade på nätet är tagna osv.
Stort tack för hjälpen! jag misstänkte att det kunde vara en hotad art så därför skrev jag inte var bilden var tagen. Jag rapporterar in den!
 

rannug

Avslutat medlemskap
Artbestäming

Behöver hjälp att fastställa vilken art den nedre dessa två är.
En tanke (och förhoppning) är att det kan vara en Taigasångare.
 

Bilagor

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Behöver hjälp att fastställa vilken art den nedre dessa två är.
En tanke (och förhoppning) är att det kan vara en Taigasångare.
Är bilden tagen i Sverige i dagarna?

Min gissning är att den övre fågeln är en buskskvätta och den undre en lövsångare. Att en taigasångare skulle dyka upp i Sverige nu är minst en månad för tidigt.
Avståndet är stort, men både vingband och ögonbrynsstreck borde varit kraftigare på en taigasångare.
 
ANNONS