Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Era åsikter efterfrågas.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
En mer kvadratisk bild med en bild i bättre balans samt att mer framhäva de dramatiska klipporna i förgrunden kan vara något. Blåsticket är vackert.
Tack ser ganska bra ut. Testade själv med kvadratiskt utsnitt av ett ännu mindre område vilket blev riktigt bra men då räckte inte pixlarna. Kunde jag komma tillbaka till platsen i närtid skulle jag fokusera på en mycket mindre del av landskapet. Ursprungsbilden blev glättigare än vad jag förväntat mig. Återkommer med den.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har inte tid med några längre utläggningar eftersom jag har en bunt papper att ta mig igenom, men det som slår mig vid en snabb blick är att det känns som att det är som en början till ledande linjer som slutar i ingenstans. Antingen vattnet till vänster som bara slutar rätt ut i havets "ingenting" eller böjen från högra sidan mot vänster som bara tar abrupt slut. Sedan är det som att fortsättningen dyker upp igen längre bort.

En mer teknisk reflektion är om du inte får problem med att bilden blir mörk om du skriver ut den så att klipporna sotar igen? Svårt att avgöra när man sitter med en bärbar så här förvisso.
Har inte kommenterat ditt inlägg tidigare då risken för snävare diskussion ökat. Delar av det du tar upp är just det som en av oss här hemma har problem med. Det finns många linjer som pekar mot havet på höger sida men där finns inget. En tycker det känns fel och en tycker inte det spelar någon roll.
Bildtekniks kvadratiska utsnitt gör det problemet mindre uttalat.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Klipporna i förgrunden är det som gör bilden intressant, medan udden som sticker ut i bakgrunden inte tillför så mycket. Om det hade varit möjligt så hade jag försökt gå till vänster för att slippa få med udden och låta klipporna dominera bilden ännu mer. Den lilla gölen nere till vänster i bild hade kanske kunnat vara med lite mer då också.

Om bilden bör göras ljusare (eller kanske mörkare) är svårt att säga. Det beror på var den ska hänga och på vad man vill förmedla med bilden.
Jag har gjort en sådan beskärning som jag nämner i mitt svar till Erik. Skulle vara kul om du tog tiden att visa i min bild hur du vill ha det så jag kan jämföra, även om pixlarna inte räcker.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Klarar det inte :)

Tanken var att jag inte skulle lägga mig i så mycket men som rubriken säger....
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har gjort en sådan beskärning som jag nämner i mitt svar till Erik. Skulle vara kul om du tog tiden att visa i min bild hur du vill ha det så jag kan jämföra, även om pixlarna inte räcker.
Som jag skrev så skulle jag vilja ta om bilden från en annan position till vänster om där du stod. :)
(Om det vore möjligt att flytta sig till vänster, alltså.)

Men här kommer en snabb beskärning som visar ungefär halva den bild som jag skulle vilja att du hade tagit. ;-)
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
De svarta klipporna var huvudnummer och förgrunden var strandparasoller :). Sen har jag fotat på tok för lite landskap så dina tips är bra. Jag äger tyvärr inga filter men har flera gånger varit på väg att köpa. Jag tror det kommer bli mycket mer natur/landskap framöver och då kommer jag behöva köpa på mig utrustning som löser uppkomna problem.
Hade du väntat en liten stund till så hade du kommit in i (fönstret) för blå timmen, då får du mer crisp i det blåa på ett naturligt sätt samtidigt som skillnaden i ljusmängd mellan himmel o förgrund jämnas ut.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Wide

Den absoluta förgrunden tycker jag att man kan ta bort, den tillför inte så mycket.
Här har jag experimenterat med att beskära i 16x9 format.
Dessutom har jag höjt kontrasten i klipporna i förgrunden. Använder ett gammalt "Magic Trick" i photoshop, Unsharp mask USM 20-50-0. Detta trick är bara ett av många sätt att lyfta kontrasten .
Med lagermask kan man måla in effekten där den behövs i bilden.

Janne
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Som jag skrev så skulle jag vilja ta om bilden från en annan position till vänster om där du stod. :)
(Om det vore möjligt att flytta sig till vänster, alltså.)

Men här kommer en snabb beskärning som visar ungefär halva den bild som jag skulle vilja att du hade tagit. ;-)
Ok sorry läste för dåligt. Det hade säkert gått att göra som du säger också med gott resultat.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den absoluta förgrunden tycker jag att man kan ta bort, den tillför inte så mycket.
Här har jag experimenterat med att beskära i 16x9 format.
Dessutom har jag höjt kontrasten i klipporna i förgrunden. Använder ett gammalt "Magic Trick" i photoshop, Unsharp mask USM 20-50-0. Detta trick är bara ett av många sätt att lyfta kontrasten .
Med lagermask kan man måla in effekten där den behövs i bilden.

Janne
Tack, spontant så föredrar jag i sådant fall mer panorama med mindre himmel som någon tidigare föreslog eller kvadratiskt.
Kul att många tycker och tycker olika. Ska den upp på väggen får det absolut bli lite handpåläggning i PS på klipporna innan tryck.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Här kommer dels det ursprungliga utsnittet och en bild med annan karaktär från samma fototillfälle. Vill säga att detta var ett litet försök till landskapsfotografering och dokumentation av semesterplatsen men betänk att jag staplade ut på svarta klippor i sandaler med en kamera och ett litet gorillapod och fotade tre olika vyer. Allt på 10 min med familjen tjatandes (KOM NU :). Inte optimalt men med mer vana och kunskap kunde jag gjort mer av situationen.


Bilden vi diskuterar fick i stunden sitt utsnitt med båten med i bild för att jag tycker många linjer pekar ut i vattnet och då vill jag ha något där. Jag tyckte också att vänsterkanten blev bättre men samtidigt tveksam gällande trädet. Helheten blev dock lite glättigare och semesteraktigt vilket fick mig att börja ändra utsnitt vid redigeringen när jag såg att bilden innehöll intressantare delar. Min fru tycker inte det spelar någon roll att vattnet är tomt. Hon kom när jag testat att beskära så som ni fick bilden presenterad från början och tyckte den var jättefin. Jag tycker också om den eftersom den ger en annan dovare och kargare känsla. Jag hade dock önskat lite svart klippa som stuckit upp ur vattnet. Nu verkar de flesta av er hålla med min fru på att det inte är problemet utan i sådant fall andra delar. Gjorde en liten utskrift och märker att ni med större vana av printar har rätt i att det blir svårt med så mycket svart. Det skulle kanske gå med en riktigt stor print och belyst. Det är inte aktuellt på denna bild dock. Då måste vi båda var 100% nöjda.


I ursprungsbilden är det för mycket oskarp klippa i förgrunden men blev lite lurad av höjdskillnaden i höger framkant jämfört med vänster. Tveksam om mindre bländare hade gjort jätteskillnad men mer åt rätt håll i alla fall.
 

Bilagor

gorred

Aktiv medlem
Reagerade på bilden innan jag läst kommentarerna i tråden:
Jag ser en bild med två element eller områden, nere till vänster diagonalt mörka klippor men ändå så man kan urskilja detaljer. Ovanför till höger och (nästan) diagonalt ljusare område med himmel och hav. Horisonten ligger på en för mitt öga behaglig höljd, och det är tillräckligt mycket diagonal för att det inte ska skava (om du förstår vad jag menar. Just att det inte är helt ljust eller helt mörkt – detaljerna är kvar – blir det inte så tvär övergång heller.
Jag tycker bilden balanserar både i ljus – mörker och vad som finns i de olika fälten. Det blir lite yin – yangkänsla eftersom det också finns en liten kurvatur. Sen balanserar den lilla viken i nedre vänstra hörnet den utskjutande klippformationen ovanför, så det inte blir för kompakt. Vitbalansen är OK i mina ögon, gillar blåsticket.
Jag kan titta länge på den här bilden, låta ögat följa med de olika linjerna och hitta nya sätt att se den hela tiden.
Så jag gillar den som den är. Behöver inte ytterligare element eller saker med. Kompositionen är bra, liksom färgerna och övergången ljus till mörker. Gillas som den är. Skulle gärna haft den på nån vägg här hemma.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Reagerade på bilden innan jag läst kommentarerna i tråden:
Jag ser en bild med två element eller områden, nere till vänster diagonalt mörka klippor men ändå så man kan urskilja detaljer. Ovanför till höger och (nästan) diagonalt ljusare område med himmel och hav. Horisonten ligger på en för mitt öga behaglig höljd, och det är tillräckligt mycket diagonal för att det inte ska skava (om du förstår vad jag menar. Just att det inte är helt ljust eller helt mörkt – detaljerna är kvar – blir det inte så tvär övergång heller.
Jag tycker bilden balanserar både i ljus – mörker och vad som finns i de olika fälten. Det blir lite yin – yangkänsla eftersom det också finns en liten kurvatur. Sen balanserar den lilla viken i nedre vänstra hörnet den utskjutande klippformationen ovanför, så det inte blir för kompakt. Vitbalansen är OK i mina ögon, gillar blåsticket.
Jag kan titta länge på den här bilden, låta ögat följa med de olika linjerna och hitta nya sätt att se den hela tiden.
Så jag gillar den som den är. Behöver inte ytterligare element eller saker med. Kompositionen är bra, liksom färgerna och övergången ljus till mörker. Gillas som den är. Skulle gärna haft den på nån vägg här hemma.
Tack för tydlig beskrivning av din upplevelse av bilden, även om det talar för att min kära fru har ett bättre bildsinne än jag😉. Det fina med alla spretande kommentarer är att det tydliggör hur viktigt det är att presentera något du själv gillar och inte nedslås av att inte alla tycker lika. Jag har sedan några år tillbaka kommit till den slutsatsen men bilddiskussioner av den här typen förstärker den slutsatsen ännu mer. Trots detta har jag inte vågat lägga ut en bild där hela min själ och hjärta finns med som säkert framgår i mina svar. Skulle nog fortfarande bli lite sur och nedslagen över omdömen som går stick i stäv mot min egen uppfattning just kring de bilderna. Får träna vidare på detta och hoppas fler här på FS vill visa och öppna upp för diskussion kring deras bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag gillar kompositionen, men tyvarr ar forgrunden oskarp. Det kommer att markas annu tydligare om du hanger den pa vaggen. Sorry!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag gillar kompositionen, men tyvarr ar forgrunden oskarp. Det kommer att markas annu tydligare om du hanger den pa vaggen. Sorry!
Tack för synpunkter. Ja i den högra sidan på ursprungsbilden håller jag med dig men tycker inte det stör i beskurna bilden, Inte det jag ser när den fyller skärmen iallafall. Utifrån ditt första meddelande innan du ändrade förstår jag dock att det är helt avgörande för dig vilket är intressant.
 

lonian

Aktiv medlem
Utan att ha läst hela tråden så beskärde jag bilden enligt mitt eget tycke.
Tycker om hur skärpedjupet framtill är lite luddigt så man får lite av ett djup i bilden.
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Utan att ha läst hela tråden så beskärde jag bilden enligt mitt eget tycke.
Tycker om hur skärpedjupet framtill är lite luddigt så man får lite av ett djup i bilden.
Tack. Ligger nära min beskärning och jag kunde likaväl ha hamnat så också. Hade nog låtit den lilla vattensamlingen till höger nära havet få förbli hel dock.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för synpunkter. Ja i den högra sidan på ursprungsbilden håller jag med dig men tycker inte det stör i beskurna bilden, Inte det jag ser när den fyller skärmen iallafall. Utifrån ditt första meddelande innan du ändrade förstår jag dock att det är helt avgörande för dig vilket är intressant.
Ja, for mig ar det helt avgorande. Jag hade nog kastat bilden direkt, men jag respekterar givetvis om du tycker annorlunda. Min erfarenhet ar att det syns annu tydligare i print och att det blir en distraktion.
 

gorred

Aktiv medlem
Tack för tydlig beskrivning av din upplevelse av bilden, även om det talar för att min kära fru har ett bättre bildsinne än jag😉. Det fina med alla spretande kommentarer är att det tydliggör hur viktigt det är att presentera något du själv gillar och inte nedslås av att inte alla tycker lika. Jag har sedan några år tillbaka kommit till den slutsatsen men bilddiskussioner av den här typen förstärker den slutsatsen ännu mer. Trots detta har jag inte vågat lägga ut en bild där hela min själ och hjärta finns med som säkert framgår i mina svar. Skulle nog fortfarande bli lite sur och nedslagen över omdömen som går stick i stäv mot min egen uppfattning just kring de bilderna. Får träna vidare på detta och hoppas fler här på FS vill visa och öppna upp för diskussion kring deras bilder.
Alla tycker olika. Det finns inte en sanning. Jag tycker och tror att det också är viktigt att lita till sin egen magkänsla, även om många inte håller med. Och det handlar inte om "bättre" bildsinne, eller "sämre". Man ser saker olika.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det verkar vara slut på tankar kring bilden så gör ett försök till sammanfattning av det jag fått med mig:

Viktigaste lärdomen är nog att lita till sin magkänsla, men varje val fotografen gör kan vara avgörande för om någon gillar bilden eller vill ha den i papperskorgen. Tydligast har det varit gällande skärpa över hela bilden eller lite soft förgrund som hjälper till att leda ögat mot områden i skärpa. Skulle jag försöka sälja printar och bilden funkade på båda vis så hade jag valt att presentera bilden med skärpa hela vägen efter denna tråd.

Jag kommer personligen vara försiktigare med stora mörka partier i bilder om jag tänker mig att printa dom och inte vill rigga belysning. Samtidigt så var det just de svarta klipporna i denna bild som triggade mig att fota så....

Regler för komposition är bra att veta men någon/några har oftast prioritet före andra. Jag upplevde balans i bilden när jag beskurit den men började noja angående linjer i bilden. Hade gärna sett att även det varit på plats men de flesta som svarat verkar se linjerna som underordnade andra delar. Har någon kloka tankar kring prioritering i dessa sammanhang så berätta gärna.

Några av era förslag på utsnitt har mognat efterhand och några gillar jag mindre nu än precis i början vilket tyder på att de kreativa valen bör ske lite långsamt. Gillar dock fortfarande mitt eget utsnitt bäst med en marginell minskning av det softa i höger framkant.

Tack alla som bidragit.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det verkar vara slut på tankar kring bilden så gör ett försök till sammanfattning av det jag fått med mig:

Viktigaste lärdomen är nog att lita till sin magkänsla, men varje val fotografen gör kan vara avgörande för om någon gillar bilden eller vill ha den i papperskorgen. Tydligast har det varit gällande skärpa över hela bilden eller lite soft förgrund som hjälper till att leda ögat mot områden i skärpa. Skulle jag försöka sälja printar och bilden funkade på båda vis så hade jag valt att presentera bilden med skärpa hela vägen efter denna tråd.

Jag kommer personligen vara försiktigare med stora mörka partier i bilder om jag tänker mig att printa dom och inte vill rigga belysning. Samtidigt så var det just de svarta klipporna i denna bild som triggade mig att fota så....

Regler för komposition är bra att veta men någon/några har oftast prioritet före andra. Jag upplevde balans i bilden när jag beskurit den men började noja angående linjer i bilden. Hade gärna sett att även det varit på plats men de flesta som svarat verkar se linjerna som underordnade andra delar. Har någon kloka tankar kring prioritering i dessa sammanhang så berätta gärna.

Några av era förslag på utsnitt har mognat efterhand och några gillar jag mindre nu än precis i början vilket tyder på att de kreativa valen bör ske lite långsamt. Gillar dock fortfarande mitt eget utsnitt bäst med en marginell minskning av det softa i höger framkant.

Tack alla som bidragit.
En stor pappersbild/utskrift kan ju mycket väl ha oskarpa partier. Men dit ögat leder, där ska det vara skarpt. Balansen/harmonin i en bild är bland det mest avgörande för en bra bild, om du inte medvetet vill skapa en speciell känsla hos betraktaren. Jag har kopierat många stora bilder och man får ta i beaktande att de inte ska betraktas på för nära avstånd. Mörka partier/detaljfattiga kräver en bra bildbehandling/kopist.

Träning och åter träning är det som gäller samt att låta en erfaren fotograf, bildbehandlare/kopist ge kritik på bilder och eventuella egna utskrifter/pappersbilder.
 
ANNONS