Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av utrustning - familjetillfällen

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Har funderat till och från angående ett kompaktare alternativ till min Sony SLT för tillfällen när den större utrustningen känns lite för stor, t.ex. när man är på familjesammankomster eller besöker ett nöjesfält eller vad som helst där man ändå vill ha en vettig kamera med sig.

Nu har jag fått lite smak på Olympus om-d e-m10 mk2. Frågan är om jag verkligen ska göra slag i saken och köpa en begagnad sådan.

Det som talar emot är att jag vill hålla fast vid Sony/Minolta A... Och A77 med 50/1.4 är en ganska lätt och smidig kombination. Plus att det trots allt kostar några tusenlappar. Och att jag inte fullt ut litar på att jag inte handlar som en humörhöjare.

Det som talar för är väl egentligen storleken på m10 med kitzoom, tror att den kan gå ner i benfickorna på shortsen när den inte hänger i en liten rem runt halsen. Och att jag saknar ett diskret alternativ till min A77 (även om den inte är stor så märks den på ett helt annat sätt än kompaktkameror) samtidigt som jag inte är intresserad av kompaktkameror.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Funderat på ett spegellöst sony hus? Du kan ju köpa Sony’s egna adapter för A mount objektiv då. Och så är det ju lite mer vant kanske då menyer är någorlunda lika
 

PerKr

Aktiv medlem
Funderat på ett spegellöst sony hus? Du kan ju köpa Sony’s egna adapter för A mount objektiv då. Och så är det ju lite mer vant kanske då menyer är någorlunda lika
Jag kommer nog att få ta den vägen vad det lider. Problemet är att storleksvinsten blir såpass liten, åtminstone med A7-serien, och att A6300 (eller kan det ha varit a6000) inte kändes bra alls i händerna när jag kände på den sist. Vilket faktiskt m10:an gjorde (annars hade jag aldrig hamnat i de här funderingarna).

Vad gäller Sonys spegellösa modeller lockas jag lite av A7mk1 dels för sensorn, dels för designen, dels för att jag tror att A-mount kommer att dö svältdöden. Samtidigt saknar den elektronisk slutare och de A7-modeller som har det ligger utanför mitt budgetutrymme för primärkamera. Men jag ska ändå ta en ny titt på A7:an.
 
ANNONS