Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
En så dyr kamera som inte tål kyla; är det ingen förutom mig som reagerar på det? Användningsområde 0-40 grader enligt Nikon. Riktigt dåligt och för de som vistas i skog och mark i kyla bådar det inte gott.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker iofs inte att "inte ge sämre" är det krav man ska ställa på IS men bra att de skärpt sig :)
Nu tolkade du mig fel. Vid första försöket med gammal firmware i adaptern blev det sämre med IS påslagen. IBIS i kameran krockade troligen med IS.

Med den nya firmwaren i adaptern fungerar det felfritt. IS jobbar snällt ihop med IBIS.
Att slå av IS och sätta kameran på stativ ger inte skarpare bilder.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
3. G-kanske inte har mer fördelar än enklare konstruktion och tätare. Därmed aningen lättare. Är inte autofokusen bättre? Trodde det, det kanske bara sammanföll med införandet av "G".

2. För de som kör med adapter blir detta inget problem men varför skulle Nikon lägga ner Z? Alla är överens om att fattningen är bättre och att spegellöst är framtiden? Vi kan väl måla fan på väggen när det finns åtminstone antydan till ett problem. Lite som de som klagar på att den kanske möjligen inte kommer ha vädertätning och att den kanske inte kommer klara låga temperaturer...innan specarna är släppta. Håll i hästarna lite.

1. Sony var väl pressat eftersom de inte hade ett objektivutbud som Nikon och Canon har. Tycker de gjorde rätt. Gällde det alla fattningar? Canon då? Har de också släppt specarna?
3. G har inte med AF att göra.
2. Lyfte bara betänkligheten att det finns risker med Nikons beteende senare år
1. Det finns två system som delat med sig en del. Att alla inte gör det är synd. Vad har Canon med det att göra? Säger bara att vara mer öppna skulle vara bra för kunden och sannolikt öka kundkretsen även om det minskar objektivförsäljningen. Nikon får göra som de vill men för kunden är det ju bra med mer öppen standard.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
3. G har inte med AF att göra.
2. Lyfte bara betänkligheten att det finns risker med Nikons beteende senare år
1. Det finns två system som delat med sig en del. Att alla inte gör det är synd. Vad har Canon med det att göra? Säger bara att vara mer öppna skulle vara bra för kunden och sannolikt öka kundkretsen även om det minskar objektivförsäljningen. Nikon får göra som de vill men för kunden är det ju bra med mer öppen standard.
Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
Det där var ett konstigt påstående. Du verkar vara lik räven som ansåg rönnbären säkert var sura när de hängde för högt.

Jag tänker inte köpa någon Nikon men tycker ändå de verkar skapat en verkligt intressant kamera.
Kanske kommer den lida av en del barnsjukdomar när den hamnar i händerna på kunderna fast så är det ju med de flesta kameror.
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Foto och Bildteknik" ägnar sig bara åt att hålla på och provocera. Det är också känt sedan tidigare att idealsystemet verkar anses vara m4/3, vilket förklarar en del inlägg i den här tråden. E-M1 MK2 har t ex spec ned till -10, men jag skulle tro att i verkligheten så ger den upp för t ex D5 som inte är specad under noll den heller. Och jag vet med säkerhet att ingen av min Nikon-kameror har gett upp bara för att temperaturen har gått under noll. Inte ens min lilla Ricoh GR, men den lär nog ge upp tidigare med tanke på att batteriet är rätt litet.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
"Foto och Bildteknik" ägnar sig bara åt att hålla på och provocera. Det är också känt sedan tidigare att idealsystemet verkar anses vara m4/3, vilket förklarar en del inlägg i den här tråden. E-M1 MK2 har t ex spec ned till -10, men jag skulle tro att i verkligheten så ger den upp för t ex D5 som inte är specad under noll den heller. Och jag vet med säkerhet att ingen av min Nikon-kameror har gett upp bara för att temperaturen har gått under noll. Inte ens min lilla Ricoh GR, men den lär nog ge upp tidigare med tanke på att batteriet är rätt litet.
Det finns inget idealsystem och det är bara småpojkar som blir provocerade av kritik mot en pryl. De tidigare Nikon jag haft har klarat kyla bra (omkring 15-20minus). En gammal mekanisk Hasselblad 500 ELM klarade det inget vidare. Olympus gör det bra också.

Det ligger ju i ett allmänintresse av hur ett kostsamt kamerasystem klarar kyla i det klimat som är i Skandinavien. (Varför skriver Nikon 0-40 grader?).
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Nu är du väl en riktig dysterkvist. Detta måste vara en plan och lansering de lagt ner enorm tid på.

Denna lansering är ju början på en stor del av deras framtid.
Precis, det är ju Z-fattningen som är den stora nyheten här! Kameror kommer och går, men fattningen tror jag kan ge Nikon fördel gentemot övriga kameratillverkare på sikt.
 

iSolen.se

Guest
Det finns inget idealsystem och det är bara småpojkar som blir provocerade av kritik mot en pryl. De tidigare Nikon jag haft har klarat kyla bra (omkring 15-20minus). En gammal mekanisk Hasselblad 500 ELM klarade det inget vidare. Olympus gör det bra också.

Det ligger ju i ett allmänintresse av hur ett kostsamt kamerasystem klarar kyla i det klimat som är i Skandinavien. (Varför skriver Nikon 0-40 grader?).
Du är väldigt (väder? och) temperaturintresserad. Ok, temperaturexperten.

Vilka temperaturer är D810 och D850 specade för så vi får lite jämförelsetal.

Hur är det med vädertätningen jämfört med den kamera som liknar mest, dvs A7riii.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
Det har jag inte sagt. Systemet verkar väl genomtänkt och fattningen smart och är säkert bra. Det kortaste registeravståndet och största diametern är mest flexibel. Jag lyfte bara betänkligheter kring framtiden (OM de lägger ner), kostnader p g a sannolikt behov av nyare märkesegna objektiv och egna protokoll mm för fattningen som försvårar för tredjepartstillverkare (likt situationen med F fattningen idag).
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
Du skriver saker med stor säkerhet. Saker som också råkar vara märkliga och i fallet ovan fullständigt främmande verkligheten. Jag får känslan av att du har ett visst öra för andra tvärsäkra tekniskt okunniga lekmän såsom Ken Wheeler, "den arge fotografen". Det du skriver känns som något han skulle hävt ur sig ur några av sina källarfilmade psykotiska skall.

En stor objektivfattning, särskilt med kort registeravstånd ger objektivtillverkarna större frihet. På sin höjd kan man mena på att en för stor bajonett skulle resultera i mer använt material för objektivtub, så glas och sensor hamnar i linje, så att säga. Men jag är övertygad om att Nikons tekniker och optiska ingenjörer hellre arbetar med för stort svängrum, slarvigt formulerat, än med kraftiga och tydliga begränsningar.

Helt irrelevant. (Dina ständiga motfrågor är ju väldigt underliga om du är trygg i vad du köpt). Det är ett nytt system som ska bekänna färg. Men du kanske inte tål kyla själv. Där vi jagar varg och annat vintertid måste ju grejerna tåla det...
Den nämnda operativa temperaturen kan ses som ett riktvärde för vad tillverkaren ansett vara testade och lämpliga temperaturer, med en hel del klausuler då både temperatur, temperatursvängningar, luftfuktighet och annat spelar roll. Det är lite som de angivna ungefärliga slutarlivslängderna. En kamera kan få en trasig slutare på nästan inga exponeringar alls medan andra fortsätter en miljon exponeringar över tillverkarens ungefärliga skattning.

Att låsa upp sig på 0-40*c operativ temperatur tycker jag känns märkligt. Som tillverkare är man medvetet försiktig i sina uttryckta förväntningar och tar höjd för en god marginal mot vad som är en påtaglig risk. Jag ser ingenting som skulle peka på att Nikons spegellösa kamera skulle vara mer köldkänslig än någon annan liknande spegellöst kamera.
 

iSolen.se

Guest
Helt irrelevant. (Dina ständiga motfrågor är ju väldigt underliga om du är trygg i vad du köpt). Det är ett nytt system som ska bekänna färg. Men du kanske inte tål kyla själv. Där vi jagar varg och annat vintertid måste ju grejerna tåla det...
Om du skriver saker i forum tycker jag du ska hoppa över de saker som du inte vill eller kan förklara, och definitivt de punkter du inte vill diskutera.

Du kritiserar en spec värde...men har inte koll på vad tidigare och konkurrerande kameror är specade för. Seriös kritik.

Jag är van att fota i kyla, just Nikon brukar gå att fota med handskar på.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns inget idealsystem och det är bara småpojkar som blir provocerade av kritik mot en pryl. De tidigare Nikon jag haft har klarat kyla bra (omkring 15-20minus). En gammal mekanisk Hasselblad 500 ELM klarade det inget vidare. Olympus gör det bra också.

Det ligger ju i ett allmänintresse av hur ett kostsamt kamerasystem klarar kyla i det klimat som är i Skandinavien. (Varför skriver Nikon 0-40 grader?).
Vad jag vet brukar Nikon alltid speca sina normala kameror från 0-40C.

J1, V3, D850, D3S etc. alla anges till 0-40C.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den där temperatur angivelsen har jag sett på en hel del elektroniska prylar.
Har för mig att Canon också angav detta.I verkligheten är vi ju många som använt dessa kameror i minus 30 eller lägre. Det enda som händer ar att batterierna dras ur extra snabbt.
För Nikon Z är det förmodligen på samma vis.
Verkligen inget att hänga upp sig på.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du skriver saker med stor säkerhet. Saker som också råkar vara märkliga och i fallet ovan fullständigt främmande verkligheten. Jag får känslan av att du har ett visst öra för andra tvärsäkra tekniskt okunniga lekmän såsom Ken Wheeler, "den arge fotografen". Det du skriver känns som något han skulle hävt ur sig ur några av sina källarfilmade psykotiska skall.

En stor objektivfattning, särskilt med kort registeravstånd ger objektivtillverkarna större frihet. På sin höjd kan man mena på att en för stor bajonett skulle resultera i mer använt material för objektivtub, så glas och sensor hamnar i linje, så att säga. Men jag är övertygad om att Nikons tekniker och optiska ingenjörer hellre arbetar med för stort svängrum, slarvigt formulerat, än med kraftiga och tydliga begränsningar.



Den nämnda operativa temperaturen kan ses som ett riktvärde för vad tillverkaren ansett vara testade och lämpliga temperaturer, med en hel del klausuler då både temperatur, temperatursvängningar, luftfuktighet och annat spelar roll. Det är lite som de angivna ungefärliga slutarlivslängderna. En kamera kan få en trasig slutare på nästan inga exponeringar alls medan andra fortsätter en miljon exponeringar över tillverkarens ungefärliga skattning.

Att låsa upp sig på 0-40*c operativ temperatur tycker jag känns märkligt. Som tillverkare är man medvetet försiktig i sina uttryckta förväntningar och tar höjd för en god marginal mot vad som är en påtaglig risk. Jag ser ingenting som skulle peka på att Nikons spegellösa kamera skulle vara mer köldkänslig än någon annan liknande spegellöst kamera.
Nikons grejer fungerar ju i kylan, men varför skriver man inte det? Fegt. En annan tillverkare skriver -10 till - 40 grader. Avståndet är ju jättebra för att minska vinjetteringen. Nu har ju Nikon endast släppt relativt ljussvaga budgetobjektiv av någon märklig anledning. När de ljusstarkare kommer, vilket är det som är intressant i och med småbildssensorn då ska det bli spännande att se resultatet. Dock blir det tunga grejer att hänga på det ganska lätta huset...

För egen del har jag bara min gamla fotoutbildning i botten och jobbar idag i ett mycket tekniskt yrke, med en annan teknisk utbildning. Men lekman är jag definitivt inom kamerakonstruktion.

Vem är den psykotiske Ken som du brukar titta på i källaren?
 

lofling

Aktiv medlem
Om jag fattar det rätt så vid 9b/s låses exponeringen men följande AF fortsätter. Vill man ha kontinuerlig mätning/justering av exponeringen så går det ner till 5.5b/s för Z7.
9 bps får man bara om man fotar med 12-bit, för 14-bit ger det 8 bps. Hastigheten 5,5 bps verkar vara om man vill ha uppdaterad live view. Har själv inte sett något om kontinuerlig mätning. EDIT: Imaging resourcing verkar nämna detta.

En sak att anmärka på är den lilla bufferten hos Z7; 23 st 12-bit RAWs eller 18 st 14-bit RAWs.
 
ANNONS