Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

iSolen.se

Guest
Ingen som förbokat den, men tycker att batteritiden är sådär? Är väl i samma nivå som min A7R2 som är ska klara 290 resp 340 enligt CIPA beroende på om man använder EVF eller inte. Det var ett stort klagomål på det ju.
Jag har för mig att A7rii inte ens klarar så många.

Jag håller med, det är för dålig batteritid. Vi får se vad det betyder i verkligheten. Nu kommer jag som vanligt köra med vertikalgrepp så det löser sig men många kör utan.

Är väl ingen separat försäkring? Men hemförsäkring är guld värd. Plötsligt händer det heter det ju.

/Stefan
Den täcker inte utrustning över 50 000, sen ska du teckna tilläggsförsäkring.
 

iSolen.se

Guest
Du har givetvis helt rätt. Fuji har gjort det mesta fel. De kanske borde ta in dig som konsult som vet hur det skall vara.
Sedan är världen full av idioter som gillar dessa felkonstruerade Fuji kameror. De bör givetvis få behandling så de inser sitt eget bästa och byter kamera.
Den här idioten gillar Fuji, fick prova en i maj och föll direkt. Kan mycket väl tänka mig en sån i födelsedagspresent.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ingen som förbokat den, men tycker att batteritiden är sådär? Är väl i samma nivå som min A7R2 som är ska klara 290 resp 340 enligt CIPA beroende på om man använder EVF eller inte. Det var ett stort klagomål på det ju.
Det är lite mystiskt, för jag har tittat på kapaciteten på själva batteriet av ren nyfikenhet tidigare. Sorten är ju densamma som sitter i Nikons större spegelreflexer utan inbyggt grepp, och kapaciten på det är klart större än på Fujis batterier och Sonys äldre sort. Det är inte riktigt lika stort som det som sitter i de allra senaste kamerorna som A7R III dock.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den här idioten gillar Fuji, fick prova en i maj och föll direkt. Kan mycket väl tänka mig en sån i födelsedagspresent.
Jag själv måste också få en gå en intensivbehandling. Äger både en X-PRO2, X-T2 och en X-H1 samt en hel drös objektiv.
Tur att Jonas vet hur det skall vara så vi kan inse att vi har blivit lurade att köra med fel kameramärke.
Skönt att det finns smarta personer som Jonas som vet hur det skall vara.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju där man ändrar AF-inställningarna, exempelvis AF eller manuell fokus, AFS eller AF-C, 3D-följande fokus, 9/21/51 punkters hjälpfokus vid enkel punkts fokus, autoval av fokus punkt. Ganska användbart litet reglage som vips försvunnit eller bytt plats.
Jag läste fel, jag tolkade det som MF/ AF-knappen på objektivets sida.

Jag ändrar dock väldigt sällan på AF-inställningarna. Gissningsvis finns de lätt tillgängliga på skärmen, eller som funtion på någon annan knapp.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har för mig att A7rii inte ens klarar så många.

Jag håller med, det är för dålig batteritid. Vi får se vad det betyder i verkligheten. Nu kommer jag som vanligt köra med vertikalgrepp så det löser sig men många kör utan.



Den täcker inte utrustning över 50 000, sen ska du teckna tilläggsförsäkring.
Inte utan tillägg. Hemförsäkring har man liksom ändå. Tillägget är det riktiga priset man bör tillägga.

CIPA är en standard som gör att man kan jämföra mellan olika modeller. Sen hur man använder kamerorna personligen varierar och gör det omöjligt att jämföra mot nån annan än sig själv. Därav en standardiserad modell.
Men detta är deras första modell. Helheten är bra och vi förstod nog alla att det skulle finnas barnsjukdomar.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ingen som förbokat den, men tycker att batteritiden är sådär? Är väl i samma nivå som min A7R2 som är ska klara 290 resp 340 enligt CIPA beroende på om man använder EVF eller inte. Det var ett stort klagomål på det ju.

...
Fotosidan skriver:

"Men du får definitivt långt mycket mer än 330 bilder på ett batteri."
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad har du hittat för några fel / sjukdomar då?

Än så länge är jag positivt överraskad, den verkar mer komplett än A7riii trots att Sony haft flera generationer på sig.
Tänker jag inte svara på än förrän de riktiga modellerna kommit ut och fler recensioner på den riktiga varan kommer.
Jag bara läser och observerarar vad andra stora influenser på nätet säger.
Vet heller inte vad du menar med helt komplett mot A7R3. Vad jag kan se på hands on så är ju A7R3 mer komplett. Men där slutar jag med att skriva mer. Vill inte låta som.en fanboy där jag skriver hur mycket bättre Sony är än Nikon och där du gör motsatsen.
För en Nikonist är valet enkelt.



Fotosidan skriver:

"Men du får definitivt långt mycket mer än 330 bilder på ett batteri."
Det får man ju med A7R2 med. Jag tror knappast Fotosidan fotar enligt CIPA när de gör sin jämförelse.

/Stefan
 

sodaboy

Aktiv medlem
Har plåtat yrkesmässigt digitalt sedan typ 2001. I alla möjliga klimat, och världsdelar samt i krig och fred med konstant flygplatsscanning av utrustning. Aldrig har jag haft något som helst problem med vare sig CF- eller XQD-kort. Mycket annat har genom åren gett upp men aldrig ett minneskort. För mig är en kortplats i Z7 absolut inget problem. Nu kommer jag nog inte att införskaffa (tror jag) kameran men det är av helt andra orsaker än att den bara har en kortplats.
 

iSolen.se

Guest
Tänker jag inte svara på än förrän de riktiga modellerna kommit ut och fler recensioner på den riktiga varan kommer.
Jag bara läser och observerarar vad andra stora influenser på nätet säger.
Det var du som tog upp barnsjukdomar och kan man ju förvänta sig att du hade några du kände till.

Vet heller inte vad du menar med helt komplett mot A7R3. Vad jag kan se på hands on så är ju A7R3 mer komplett. Men där slutar jag med att skriva mer. Vill inte låta som.en fanboy där jag skriver hur mycket bättre Sony är än Nikon och där du gör motsatsen.
För en Nikonist är valet enkelt.





Det får man ju med A7R2 med. Jag tror knappast Fotosidan fotar enligt CIPA när de gör sin jämförelse.

/Stefan
Det handlar inte om Sony eller Nikon är bäst, jag har tittat närmare på Sonyn eftersom jag var intresserad av att köpa den och även Fuji. A7riii har inte nått fram i ergonomin men det är inte den vi ska tala om nu.

Hur många bilder får du ut från a7rii som jämförelse? Jag hörde ett par hundra, men det var rätt kallt ute då, inte minusgrader dock.

Läs gärna fs artikeln på förstasidan som tar upp batteritiden, det är den som citatet kommer från.
 

snap01

Aktiv medlem
Du har råkat ut för totalförlust, hur många gånger? Du fotar ju rätt mycket.
Hade faktiskt fel på ett lexar kort efter det kör jag bara sandisk. Har lyckats kortsluta 1 cf kort när stiften i kortläsaren inte var helt raka. Alla bilder krashade på kortet som tur var det på jobb i sverige fick plåta om dom. Däremot har mina SD kort funkat utan bild förluster. Jag tycker det är lite underligt att dom inte gjort två platser ett för SD kort ett för nya minneskort. Tar ingen större plats i kameran o ända sättet att backa bilderna om du inte har en dator med dig.
Även om risken är liten att korten går sönder så kan det hända annat bla att du blir rånad. Kör du dubbla kort kan du lägga undan (dubletterna). I dom flesta prokamerorna är det dubbla platser har inte sony det i sina små spegellösa kameror? kan dom få in det borde väl nikon lyckats med det.

Fotar mycket typ 150000-200000 exponeringar per år. Sandisk har garanti på sina kort brukar dom krångla så byter jag in dom omgående.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det var du som tog upp barnsjukdomar och kan man ju förvänta sig att du hade några du kände till.
.
Var nog fel ordval av mig. Kanske inte barnsjukdomar som buggar, men kanske saker man hade förväntat sig vara bättre eller finnas.
Visserligen är Sony på sin 3e generation, men Nikon är ju inga nybörjare på FF och vad folket önskar sig samt att de har ju sett vad andra kameratillverkare har i sina. Man hade kanske förväntat sig mer.


batteritiden gillar jag som sagt kolla CIPA då dessa eliminerar olikheter mellan användingen.
Hur många jag fått på ett batteri på A7R2? Några tusen.
Men ibland under 100...
Beror som hur man använder den.
 

iSolen.se

Guest
Hade faktiskt fel på ett lexar kort efter det kör jag bara sandisk. Har lyckats kortsluta 1 cf kort när stiften i kortläsaren inte var helt raka. Alla bilder krashade på kortet som tur var det på jobb i sverige fick plåta om dom.
Det var Lexar som pajade för mig också.

Däremot har mina SD kort funkat utan bild förluster. Jag tycker det är lite underligt att dom inte gjort två platser ett för SD kort ett för nya minneskort. Tar ingen större plats i kameran o ända sättet att backa bilderna om du inte har en dator med dig.
Det går som sagt att göra det med wifi till eller via telefonen nuförtiden vilket borde vara ännu säkrare.

Även om risken är liten att korten går sönder så kan det hända annat bla att du blir rånad. Kör du dubbla kort kan du lägga undan (dubletterna).
Då ryker väl bägge korten. Har man hunnit ta dem ur kameran har man väl två kopior, i dator och backup.

Blev som sagt rånad och förlorade kamera, dator och en backup. Hade lyckligtvis en backup till eftersom det var viktiga bilder.

I dom flesta prokamerorna är det dubbla platser har inte sony det i sina små spegellösa kameror? kan dom få in det borde väl nikon lyckats med det.

Fotar mycket typ 150000-200000 exponeringar per år. Sandisk har garanti på sina kort brukar dom krångla så byter jag in dom omgående.
Jo jag hade för mig det, du är en av de få som tar mer bilder än jag.
 

iSolen.se

Guest
Var nog fel ordval av mig. Kanske inte barnsjukdomar som buggar, men kanske saker man hade förväntat sig vara bättre eller finnas.
Visserligen är Sony på sin 3e generation, men Nikon är ju inga nybörjare på FF och vad folket önskar sig samt att de har ju sett vad andra kameratillverkare har i sina. Man hade kanske förväntat sig mer.


batteritiden gillar jag som sagt kolla CIPA då dessa eliminerar olikheter mellan användingen.
Hur många jag fått på ett batteri på A7R2? Några tusen.
Men ibland under 100...
Beror som hur man använder den.
Problemed med CIPA är ju att man inte använder olika kameror lika. Tex har D850 och Z7 inte blixt och jag kommer inte fota samma motiv och situationer med dem. Jag får ut långt fler bilder ur D850 och D810 än jag borde trots att jag inte använder seriebildtagning.
 

lonian

Aktiv medlem
Härligt!

Hmmm, det öppnar nya möjligheter. Jag kommer nog ställa in den på "ta bra bilder" och dra reglaget i botten.
Då kommer du fråga dig själv sedan, fungerade verkligen ringen som den skulle när du blev nöjd med dina bilder eller kunde du ta bra bilder innan du drog reglaget i botten? ;)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har plåtat yrkesmässigt digitalt sedan typ 2001. I alla möjliga klimat, och världsdelar samt i krig och fred med konstant flygplatsscanning av utrustning. Aldrig har jag haft något som helst problem med vare sig CF- eller XQD-kort. Mycket annat har genom åren gett upp men aldrig ett minneskort. För mig är en kortplats i Z7 absolut inget problem.
Man slutar ju inte betala sin hemförsäkring bara för att det inte har brunnit på ett tag...

Jag förstår dock resonemanget för en mer hobby-orienterad målgrupp. Frågan är bara vem Nikon tror skall köpa en spegelfri kamera för 40 lakan? Kameran är garanterat heeelt fantastisk på alla sätt och vis men att skippa dubbla kortplatser på den här nivån kan inte vara något annat än ett brutalt misstag. Jag vet många bröllopsfotografer med Nikon som sett fram emot denna men som troligen skippar - just av denna anledning (och möjligen att man inte har Eye-AF men det kan säkert styras upp i en FW uppdatering)
 
ANNONS