Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Bra att ha fel ibland :)

Det går tyvärr inte med P4P, men det löser sig nu när jag köper Mavic Pro 2 :) Om det nu går med den, har du kollat det iSolen?
 

iSolen.se

Guest
Vart har du läst det? Tror inte det stämmer.



Läs mer här:
https://mavicpilots.com/threads/vertical-photos.45921/
Straight from DJI's Mavic 2 FAQ Page....

Q: Why can't the Mavic 2's gimbal shoot vertically as the Mavic Pro does?
A: The Mavic 2's gimbal structure is optimized for increased stiffness, meaning that the camera is unable to rotate the full 90° needed to shoot vertically. However, you can choose the Vertical Mode in Panorama to get a stitched vertical photo.

Hmm, jag tror du har rätt, det är portrait, inte vertical, de hade bara dåligt ordval.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Straight from DJI's Mavic 2 FAQ Page....

Q: Why can't the Mavic 2's gimbal shoot vertically as the Mavic Pro does?
A: The Mavic 2's gimbal structure is optimized for increased stiffness, meaning that the camera is unable to rotate the full 90° needed to shoot vertically. However, you can choose the Vertical Mode in Panorama to get a stitched vertical photo.
Står väl ingenting där att den inte kan fota rakt ned? Det står bara att den inte kan rotera kameran 90 grader vertikalt, som jag förstår det, men vad jag förstår ska du kunna fota 90 grader rakt ned.
 

iSolen.se

Guest
Från deras sida.

https://www.dji.com/mavic-2/info

Om den kan tilta 90 grader så kan du fota rakt ned, eller missförstår jag vad du menar?
Saken är utredd, M2P kan fota rakt ner men den kan inte vrida kameran till portrait som MP kan.

Plus för panoreringen, undrar hur man kontrollerar den. Ska kolla om MP kan panorera också, mekaniskt kan den men om man kan styra detta själv.

Min MP flyger nämligen inte rakt, fråga inte varför :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Använder Phantom 4 Pro, och när jag sålde vanliga 4:an och gick över till Pro så har det blivit mycket roligare att fota med drönare. Spänt den på ryggsäcken och haft med den på flertalet trippar med foto som prio.
Så jag kommer absolut skaffa Nya mavicen (den fasta opticen), inte för att ersätta utan för att kompletera 4:an som jag fått för mig klarar vind bättre och stabilare (?)
Kör min Pro i vind där den knappt orkar hem i blåsten, medans jag tvekat göra samma med lånad Mavic.

Vad är era erfarenheter där?
 

iSolen.se

Guest
Använder Phantom 4 Pro, och när jag sålde vanliga 4:an och gick över till Pro så har det blivit mycket roligare att fota med drönare. Spänt den på ryggsäcken och haft med den på flertalet trippar med foto som prio.
Så jag kommer absolut skaffa Nya mavicen (den fasta opticen), inte för att ersätta utan för att kompletera 4:an som jag fått för mig klarar vind bättre och stabilare (?)
Kör min Pro i vind där den knappt orkar hem i blåsten, medans jag tvekat göra samma med lånad Mavic.

Vad är era erfarenheter där?
Ph4 är stabilare, helt klart och det är inte så konstigt, större och mer massa.

Man kan ju flyga normalt först och sen hem i sportläget så ökar man marginalen.

Jag sänkte just batterivarningen från 30% till 25%, det räcker gott och väl.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Mavic Pro. Skall i framtiden använda den mest från min båt. Tycker drönaren är ganska känslig för vind. Vid 7-8 sekundmeter börjar den varna för stark vind och ha svårt att hålla sin position.
Byig vind är givetvis värst.
Upp till 10 meter per sekund kan man kalla det fin segelvind. Skulle gärna se att drönaren kunde klara upp till kuling. Alltså 14 meter per sekund.
Det är också den gräns där man ställer in tävlingar för små jollar.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Mavic Pro. Skall i framtiden använda den mest från min båt. Tycker drönaren är ganska känslig för vind. Vid 7-8 sekundmeter börjar den varna för stark vind och ha svårt att hålla sin position.
Byig vind är givetvis värst.
Upp till 10 meter per sekund kan man kalla det fin segelvind. Skulle gärna se att drönaren kunde klara upp till kuling. Alltså 14 meter per sekund.
Det är också den gräns där man ställer in tävlingar för små jollar.
14m/s är väl 50km/s, dvs rätt nära drönarens maxfart. Du måste förstås ha lite marginaler för att kunna flytta runt den dit du vill ha den. Och sen ska du kunna filma stabilt, väldigt svår utmaning. Du kan förstås flyga i sportläge men då syns propellrarna plus att den blir mindre stabil. Tror du om någon skulle ha nytta av en större drönare.
 

ArneB

Aktiv medlem
Vind är en viktig faktor att ta hänsyn till. En god strategi för att kunna hantera framför allt batterikapacitet är att börja med flygning mot vinden, och vända tillbaka i medvind. Det omvända kan bli ödesdigert.
 

iSolen.se

Guest
Idag överraskades jag av en regnskur. Jag landade så fort som möjligt men min Mavic Pro blev genomblöt. Full funktionalitet, inget hände, men det var stressigt, flög dessutom över vatten så någon nödlandning var inte att tänka på.

Vad har ni råkat ut för?

Hur känsliga är dom egentligen?
 

Third eye

Aktiv medlem
Fastnade i en regnskur över en bergsslänt ner i fjorden i Narvik nu i sommras. Drönaren har dock inte så många öppningar mot elektroniken och propellernaven skyddar motorerna hyggligt skulle jag tro så jag var inte supernojjig. I sinnet försökte jag dock klura ut om regnvattnet skulle nå batterikontakten eller inte och jag körde in i en båge av växtlighet mrd kameran nedåt så den skulle kunna dyka lite mjukare om det skulle behövas.
Flugit kanske ett tiotal ggr i lätt duggregn och fukt.
Flög bl, a genom Tennfallets (Åre, häfftigt fall) stigande vattenånga i 15 minusgrader och hörde ljudet från drönaren ändra karaktär pga frost/is på propellrarna.

Däremot så är jag alltid nervös när jag flyger över öppet vatten då jag flyger så lågt jag kan för effektens skull. Om jag krashar någon drönare så är det sannolikt i vatten :)
 
ANNONS