Annons

Dubbel hästskofattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Jag vill kunna använda både blixt och min fjärrkontroll. Vart kan jag hitta en adapter med 1 till 2 fäste som jag kan ha för att montera båda på?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det ar svart att hjalpa dig for du ger for lite information. Det har ar en djungel. Jag forsokte en gang trigga blixt med radio fran min Hasselblad 503cx och jag larde mig att det var inte bara att kopa nagot som sag ut att fungera.
 

gliz68

Aktiv medlem
Vad händer om du googlar ”hot shoe splitter”?
Massor av eBay anonnser tomtop och några till med splitters. Ska kolla om någon är ok pris på. eBay går inte att köpa billiga saker på längre. Postnord tar en avgift på 75kr + moms meden t.ex wish har ett avtal med dom utan extra kostnader för sina kunder. Dyrare saker är fortfarande lönsamt att köpa på eBay bland anndra. Ska solla så får jag se vart jag handlar sedan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Intressant. Hur kan en sån alls fungera? Hade det bara gällt att tända två blixtar, då OK, men blixtarna pratar ju tillbaka till kameran också. De borde störa ut varandra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag känner inte till protokollet. Det är det väl bara Canon själva, samt de som analyserat det för att bygga tredjepartsblixtar, som vet någorlunda väl.
Det är därför jag är intresserad av hur det fungerar. Numera kan ju kameran ställa in nästan allt som går att ställa in i blixten. Hur vet den vilken blixt den pratar med? Eller är det en förutsättning att man inte har två blixtar där uppe?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Normalt löser man det med att sätta blixten ovanpå triggern.
Googla yougnou 622.
Sen finns triggern som triggar blixtar som då sitter ensam på kameran, 622-tx
 

PMD

Aktiv medlem
Jag känner inte till protokollet. Det är det väl bara Canon själva, samt de som analyserat det för att bygga tredjepartsblixtar, som vet någorlunda väl.
Det är därför jag är intresserad av hur det fungerar. Numera kan ju kameran ställa in nästan allt som går att ställa in i blixten. Hur vet den vilken blixt den pratar med? Eller är det en förutsättning att man inte har två blixtar där uppe?
TTL-protokollet borde ha med ett ID som talar om vilken blixt som svarar. Annars skulle trådlös TTL-blixt fungera rätt dåligt. Frågan är väl då om man har lagt ett lager ovanpå det trådburna protokollet eller om man tänkte rätt från början.
 

gliz68

Aktiv medlem
TTL-protokollet borde ha med ett ID som talar om vilken blixt som svarar. Annars skulle trådlös TTL-blixt fungera rätt dåligt. Frågan är väl då om man har lagt ett lager ovanpå det trådburna protokollet eller om man tänkte rätt från början.
Jag skulle snarare tro att det är blixten som känner av vilken kamera det är den kommunicerar med än att det är kameran som vet vilken blixt det är. Blixten kan anpassa sig men inte kameran.
Blixten trigger igång kamerans signal och väljer sedan bland många alternativ som finns i blixten skulle jag gissa. Kameratillverkare värnar nog om sitt varumärkes suveränitet eller hur man ska uttrycka sig.
 

apersson850

Aktiv medlem
Trådlösa blixtar är en helt annan sak. De har sitt eget protokoll, mellan masterblixten (eller sändaren) och slavarna. De äldre optiska gick dessutom bara på ett håll, från mastern till slavarna. Ingen information kom tillbaka.

Det jag syftar på är dock mellan kamera och blixt. I sitt enklaste utförande finns det exempelvis en signal tillbaka till kameran som säger att blixten är uppladdad. Har man två parallellkopplade ser man i bästa fall bara när den ena är uppladdad. I sämsta fall börjar det ryka, beroende på hur signalutgången ser ut.

Men det är nog så att en sån där förgrening är tänkt till en blixt och en annan pryl. Om den andra prylen inte har stöd för att kommunicera alla sina inställningar med kameran, som Canons blixtar numera har, så blir det ingen konflikt där.

När det gäller Canons kameror så känner kameran av vad det är för blixt som sitter monterad, och anpassar sig därefter. Det är på det hållet anpassningen sker.
 
ANNONS