Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visar ett litet svaghetstecken tycker jag från Canon och Nikon, som att de inte själva helt tror på dessa spegellösa husen som seriösa redskap.
Jag kan hålla med om att det är synd att kamerorna inte har dubbla minneskort. Men ur Canons och Nikons perspektiv är inga av kamerorna pro-modeller vilket antagligen är en förklaring till prioriteringen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tycker det är en klar miss av både Canon och Nikon att bara går för en kortplats, medans många DSLR.er, och även spegellösa konkurrenter som Sony och Fuji, har dubbla kortplatser i kamerahusen på dessa prisnivåer.

Visar ett litet svaghetstecken tycker jag från Canon och Nikon, som att de inte själva helt tror på dessa spegellösa husen som seriösa redskap.
Jag tror inte du behöver ta till så djuppsykologiska förklaringar :)

Svaret är liksom ganska enkelt och konkret - de har valt bort en andra kortplats tillsammans med en del andra saker (som PC-synk-kontakt) för att det gör det enklare att bygga en kompakt kamerakropp.

Rätt eller fel prioritering kan vi debattera tills korna går hem, men faktum är att de gjort det valet. Ett minus, självklart, men själv har jag lite svårt att förstå den ibland lite hysteriska reaktionen på det.

För min del är frånvaron av vertikalavtryck på batteripacken till Z7/Z6 eller frånvaro av IBIS i Eos R mycket större minus.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, att Nikon endast vill erbjuda ett gimpat batteripack, istället för ett riktigt vertikalgrepp med avtryckare, är en annan klar strategi att de inte ser Z6 och Z7 som seriösa fotografiska redskap, utan endast lite svagare och mer amatörmässiga sådana.

Klar skillnad för Nikon hur det ser ut på DSLR:sidan; samtliga småbildshus, från billiga D610 och uppåt, har både dubbla kortplatser och riktiga vertikalgrepp med avtryckare. Detta på hus som kostar bra mycket mindre än både Z6 och Z7!

Visar att de fortfarande inte tar spegellöst, eller dess presumtiva köpare, lika seriöst som de som fotar med DSLR.

Här har istället både Fuji och Sony gått från klarhet till klarhet, med både fler modeller med dubbla kortplatser, riktiga vertikalgrepp, och allt mer pro-funktioner på sina spegellösa hus.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Visar att de fortfarande inte tar spegellöst, eller dess presumtiva köpare, lika seriöst som de som fotar med DSLR.
Eller så är det så enkelt att de redan anser sig täcka de målgrupper som tycker sådana funktioner är viktiga, med sina DSLR-modeller, och väljer att göra lite annorlunda med de spegelfria för att vända sig till delvis andra målgrupper som kanske inte tycker sådana saker är så viktiga och heller håller nere storlek och vikt - något som ju faktiskt ibland används som argument för spegelfritt ...

Det är ju inte så att Canons och Nikons DSLR-modeller upphör att existera bara för att de också introducerar spegelfria entusiastmodeller. Alla tillverkare har olika modeller med olika utbud av funktioner för att locka olika målgrupper. Fuji/Olympus/Panasonic/Sony har ju satsat på att täcka så många målgrupper som möjligt enbart med spegelfria modeller (Ok, Sony säljer ju fortfarande A99 och A77 :) medan Canon och Nikon täcker in urvalet av olika målgrupper med en blandning av spegelfria modeller och DSLR-modeller. De har ju strängt taget gjort så sedan 2011/2012, nyheten nu här är ju att de till slut också har börjar mer uppenbart entusiastinriktade spegelfria modeller (med småbildssensorer) som en del av sin mix.

Igen, jag tycker också att det är lite synd att de utelämnat en del saker. Men jag tycker också att reaktionen på det känns märkligt överdriven. Som att hävda att det handlar om att de inte tar spegelfritt eller köpare av spegelfritt på allvar. Det är för mig en lite absurd och framför allt överdriven tolkning av vad de gjort.

Canon och Nikon har presenterat var sitt nytt spegelfritt system för småbildssensorer, och gjort det med en respektive två modeller i vardera systemet. Plus en del riktigt intressanta nya objektiv. Plus att bägge verkar ha lyckats göra de här kamerorna mycket väl kompatibla med sina tidigare objektiv och tillbehör. Jag skulle nog hävda att både Canon och Nikon med stort eftertryck visar att de tar spegelfritt seriöst.
 

martinot

Aktiv medlem
En extra SD-plats, eller i värsta fall microSD-plats, hade knappast ökat vikten eller storleken på ett praktiskt märkbart sätt.

Extragrepp, är ju just extra, och inget man måste köpa/montera, om man vill just hålla nere storleken och vikten.

Jag köper därför inte alls storleksargumentet eller viktargumentet. De är inte helt enkelt inte praktiskt hållbara.

Enda orsaken är en medveten produktsegmentering genom att ta bort funktioner för att göra deras spegellösa modeller till mindre seriösa verktyg.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En extra kortplats tar volumeriskt utrymme och extra arbetssteg.
Den kräver tunnfilmskabel, strömförsörjning, processorkraft, minnesbuffert, styrkrets och licenskostnader.

Den tillför också ett värde till slutprodukten för konsumenten.

Canon och Nikon verkar dock ha vridit och vänt på det men kommit fram till att en kortplats räcker eller i alla fall passar dem bäst.
Canon tyckte en SDXC var tillräcklig medan Nikon kör med den dyrare och högre presterande XQD/CFExpress.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är väl det att man blivit starkt påverkad genom åren av både Svenska och utländska testare, toppdisplayen och dubbla kortplatser har klart signalerat starka pluspoäng, här har tillverkaren gjort ett jäkla bra jobb liksom. På sätt och vis är du lite skyldig Martin utan att missförstå mig.
 

Bengf

Aktiv medlem
En extra kortplats tar volumeriskt utrymme och extra arbetssteg.
Den kräver tunnfilmskabel, strömförsörjning, processorkraft, minnesbuffert, styrkrets och licenskostnader.

Den tillför också ett värde till slutprodukten för konsumenten.

Canon och Nikon verkar dock ha vridit och vänt på det men kommit fram till att en kortplats räcker eller i alla fall passar dem bäst.
Canon tyckte en SDXC var tillräcklig medan Nikon kör med den dyrare och högre presterande XQD/CFExpress.

Jag tror att priserna på dom nya modellerna spelar en stor roll över upprördheten, plussa på med ett bättre objektiv till husen så tvekar nog amatören en hel del, och entusiasten som kanske glatt betalar 35000 Kr tycker nog dubbla platser borde ingå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror att priserna på dom nya modellerna spelar en stor roll över upprördheten, plussa på med ett bättre objektiv till husen så tvekar nog amatören en hel del, och entusiasten som kanske glatt betalar 35000 Kr tycker nog dubbla platser borde ingå.
Precis. Med ett lägre pris sänks kraven. Man kan även dela upp köpsegment enl vilket pris man är villig att betala. Då faller både Z7 och EOS-R prismässigt i nedre proffssegmentet d v s nära D850 och 5D IV. Z6 ligger under detta men har ändå ett pris i nivå med D800 då den kom. Hade den kostat 15000kr tror jag snarare reaktionen på flera brister hade varit, lite synd med missarna men det är OK. För 10000kr hade man inte brytt sig alls utan bara tyckt att Z6 och EOS-R var otroligt mycket för pengarna. Nu tror jag inte på alvar att de någonsin skulle kostat 10000kr och 15000kr är även det lite väl optimistiskt men min poäng är relaterat till priset - det är priset som avgör vad som är en alvarlig miss eller inte eftersom det är det som till syvende och sist avgör målgruppen inte vad tillverkaren tycker den borde vara.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja så är det, jag själv har varit irriterad över Sony A7 serien, man gör flera saker riktigt bra ( samma med C/N nya nu ) sedan dyker det upp lite märkliga missar. Här ger jag nog en eloge till Fuji som mera färdiga kameror och putsar till det med ännu bättre med FW, men tyckte nog och förväntade mig ett större batteri till X-H1, varför, varför, jätteläge för att fixa det hade dom.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag laddade ner råfilen och provade att dra i reglagen.

Bilden har bandning i skuggorna när man ljusar upp rejält på ett sätt som 5D Mark IV inte brukar ge. Bruset i skuggorna ökar också markant.

Det får mig att undra över två saker:
- Är det inte on-chip A/D-omvandling som i 5D Mark IV? (Canon borde inte göra om misstaget från 6D Mark II).
- Exemplaret kanske inte är helt produktionsklart? Vid pressvisningen av 5D Mark IV fick jag prova ett exemplar som gav liknande bildfel, vilket de riktiga produktionskamerorna inte ger.
Plus att det är en DNG fil som konverterats via en beta-version som kanske inte riktigt kan tolka Canons CR3 komprimering? Teorier bara förstås.

Magnus, kan ni konvertera några råfiler till DNG och lägga upp så vi kan ladda ner? De från Martins test? Vore riktigt intressant med lite fler bilder att "leka" med.
 

PMD

Aktiv medlem
Enda orsaken är en medveten produktsegmentering genom att ta bort funktioner för att göra deras spegellösa modeller till mindre seriösa verktyg.
Segmenteringen syftar nog inte till att göra Canons spegelfria kameror i allmänhet till "mindre seriösa verktyg" (vilket EOS R förstås inte är ändå; den tycks vara en mycket kompetent kamera).

Segmenteringen tror jag snarare syftar till att göra det intressant att köpa en dyrare R-modell som antagligen kommer om EOS R-systemet tas emot hyfsat bra av marknaden. Vem vill köpa en dyrare modell om den billigare har alla finesser man vill ha?

EOS R är ju instegsmodellen i småbildsegmentet så Canon vill nog spara lite till kommande entusiast- och pro-modeller.

F.ö. så är inte avsaknaden av en extra minneskortsplats något som stör mig. Avsaknaden av IBIS är däremot en show stopper.
 

PMD

Aktiv medlem
min poäng är relaterat till priset - det är priset som avgör vad som är en alvarlig miss eller inte eftersom det är det som till syvende och sist avgör målgruppen inte vad tillverkaren tycker den borde vara.
Det tror jag är en rimlig hypotes. Målgruppen torde primärt vara folk i medelklassen i USA, (delar av Europa) och en del länder i Asien (tigerekonomierna). Stora delar av den gruppen har starkare ekonomi än svensk medelklass och den svenska marknaden är dessutom rätt liten. Plus att den svenska valutan har blivit svagare på sista tiden. Jag tror alltså att svenskar är lite mer irriterade av prisnivån på nya kameror än många andra i världen.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon och Nikon verkar dock ha vridit och vänt på det men kommit fram till att en kortplats räcker eller i alla fall passar dem bäst.
Märkligt att min lilla telefon har plats för både microSIM och microSD, men att en kamera med extremt mycket större volym och vikt inte klarar det?

Nej, det tar i princip (iaf. i kamerasammanhang) ingen som helst plats, vikt eller kostnad. Det är argument som inte håller.

Svaret är, som du är inne på, att de har vridit och vänt på det hos Canon och Nikon, men hur de skall positionera dessa MILC efter deras marknadsstrategi och produktportfölj.

Detta är för att maximera värdet för deras hela kameraportfölj (skyddar deras nuvarande DSLR för fotografer som är mer krävande), och inte för att maximera nyttan för oss kunder.

Säger inget om att de inte har rätt att göra så (är kapitalist själv till 100%), men samtidigt så är det naivt att tro att de gör så för att det gagnar oss kunder mest. De vill maximera hela deras portfölj och undvika för mycket internkonkurrens.

Jag tycker de är trist och tråkigt att de väljer att göra så, men de har absolut sin fulla rätt att göra så. Är jag inte nöjd, eller beredd att köpa deras val, så kan jag köpa från konkurrenter som Sony eller Fuji istället.

Det är fritt val och en fri marknad. Som det skall vara.
 

torbeno

Aktiv medlem
Noterat en underlig sak till. I 120 fps fungerar inte autofokus. Det kan vara bra för spekulanter att känna till.
Men vem vet, detta kanske fixas till med ny firmware?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att det handlar om bristande processorprestande, vilket inte så lätt kan avhjälpas med ny programvara.
 
ANNONS