Annons

Vilket objektiv till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

auroraphoto

Medlem
Som nybörjare blir man lite avskräckt av priserna på objektiv, vill ju ha allt men inser att drömvinsten på Lotto ligger långt borta :)

Jag saknar en guide för vilket objektiv som är lämpligt för vad. Skall jag ha ett 50mm eller 135mm för porträtt? Vad behöver jag om jag vill fotografera landskap i Abisko Nationalpark? Varför skulle jag vilja ha ett fisheye objektiv? Vad jag förstår är det användbart till skateboardfotografering, men annars? Finns det någon bra guide för detta? Vad använder ni till:

1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att komma nära månen behöver du en rymdraket. Men du kan få månen att bli större på din bild på några olika sätt.
- beskär bilden och gör en delförstoring. Ger ofta inte ett häpnadsväckande resultat
- använd ett objektiv med lång brännvidd. Ju längre desto större blir månen.

Blommor och bin kräver att du kan komma ganska nära om du vill att de ska fylla en stor del av bilden. Speciella Marco-objektiv eller tillsats i form av mellanringar gör tricket.

Landskap och stora berg är svårare att svara kategoriskt på. Vidvinkel kan ge upplevelsen av hissnande vyer, längre brännvid kan ge ett utsnitt som ingen annan såg. Det är upp till dig att välja.

Porträtt. Samma som landskap. Vidvinkel ger rymd och sammanhang, Tele ger närstudie. Det är du som väljer. Att gå nära med vidvinkel kan ge effekter som inte alltid uppskattas. Näsan kan exempelvis upplevas oproportionerligt stor i bilden.

Turistbilder är väl klassiskt tagna med moderat vidvinkel. Men återigen är det upp till dig vad du vill skapa.

Mörker i stad och trafik kan behöva ljustarkt objektiv. Alltså stor största bländare. Men bildstabilisering är också bra när slutartiderna blrjarbli långa. Och stativ.

Ett ganska lämpligt startpaket av objektiv täcker in brännvidderna 24, 50, 80, 135 och 200 mm (för FF, eller motsvarande ekvivalent brännvidd för annan sensorstorlek).

Månen blir dock inte mycket mer än en prick med 200 mm.
 

Brix

Aktiv medlem
Själv så fotar jag främst landskap och makro(blommor och insekter) och till landskap är ju oftast ett bra vidvinkelobjektiv att föredra, men även längre brännvidder kan funka utmärkt till landskap i en del situationer. Till blommor och insekter använder man makroobjektiv :) Det går t.ex även att använda mellanringar på "vanliga" objektiv så att man får större förstoringsgrad, men ett makroobjektiv är det mest optimala för ändamålet.

Till porträtt så funkar ju oftast runt 50mm till 135mm bra, men även lite längre teleobjektiv kan funka fint till det. Till stads/arkitektur-foto så är väl en ganska vid vinkel oftast att föredra.
För att fota månen måste man använda teleobjektiv. Skulle väl tro att åtminstone 300-400mm behövs(på APS-C då).
När det gäller att fota i mörker så är ju ett objektiv med stor bländare bra att ha och/eller att man använder stativ och kör med längre slutartid, det handlar ju om vad man vill uppnå.

Sen får man ju också tänka på att synfältet blir olika beroende på sensorstorlek. Brännvidderna utgår ju ifrån fullformat. T.ex med APS-C får man 1,5x crop vilket betyder att om man t.ex kör med ett 35mm objektiv på APS-C så måste man köra med ett 50mm objektiv på fullformat för att få samma synfält.

Man köper ju objektiv efter vad man ska fota och efter vilka krav man har på bildkvalité, autofokus, byggkvalité osv. Man behöver dock inte alltid spendera nån jättesumma för att få ett bra objektiv :) Finns t.ex flertalet ljusstarka 35mm och 50mm på marknaden som inte kostar särskilt mycket, men som ändå har fin bildkvalité för priset :) Det är objektiv som går att använda till mycket.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Mina förslag, du har inte skrivit vilken kamera du har, jag utgår i bildvinkel såsom fullformat

1. Porträtt
50-135

2. Landskap, exempelvis stora berg
14-24

3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
20-30

4. Månen, hur kommer jag nära månen?
400-600

5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
Ljusstarkt, något F1,4 eller 1,8

6. Insekter och blommor
Makro runt 90mm, men det fungerar ofta bra med tele 200-500 också

7. Vad har jag missat?
Köp begagnade objektiv och provade dig fram, ta många bilder jag ligger nog nu på 50.000 per år. Köper du begagnat kostar det inte så mycket att byta, jag har tex haft 7-8 makroobjektiv på lika många år
 

Ventures

Aktiv medlem
Som nybörjare blir man lite avskräckt av priserna på objektiv, vill ju ha allt men inser att drömvinsten på Lotto ligger långt borta :)

Jag saknar en guide för vilket objektiv som är lämpligt för vad. Skall jag ha ett 50mm eller 135mm för porträtt? Vad behöver jag om jag vill fotografera landskap i Abisko Nationalpark? Varför skulle jag vilja ha ett fisheye objektiv? Vad jag förstår är det användbart till skateboardfotografering, men annars? Finns det någon bra guide för detta? Vad använder ni till:

1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?
Välkommen till forumet!

7 Svar: Googla.

Det låter som ett taskigt svar men mitt förslag är att leta upp bilder du gillar (t.ex. här på fotosidan) och ta reda på vilka objektiv som använts. Det går att ta porträtt t.ex. med allt från fisheye till långa telen med olika resultat. Inget behöver vara fel.

Om man ska lista vad andra använder får du nästan lika många olika förslag som svar.

Är du väldigt intresserad och vill lägga ned mycket tid på utrustning så har du redan fått förslag om att leta på begagnatmarknaden. Skaffa ett kamerahus, om du redan inte har, begagnat och som klarar så många olika tänkbara äldre (och nyare) objektiv som möjligt. Instegskameror går då vanligen bort. Udda fabrikat kan det bli svårare att hitta objektiv till. Ta reda på hur mycket objektiv som du vill prova brukar säljas för och sedan är det bara att vänta på att de dyker upp. När du provat klart kan du sälja vidare för samma pengar om du inte väljer att behålla. Efter några år har du så bra koll att du inte behöver fråga andra vad du behöver och kanske har hittat din favorituppsättning. När ekonomin tillåter kan man uppgradera till bättre versioner av favoritbrännvidderna (skarpare och ljusstarkare).

Snabbväg: Vinn på lotto och köp det dyraste av alla brännvidder. Kan inte gå fel. :)

Lycka till!
 

Marteric

Aktiv medlem
Jättekul med nya objektiv men något jag lärde mig efter ett par år var hur grymt mycket nytta och glädje jag har med en normal-zoom.. Inte bäst på allt, men bäst på vissa delar och bra till annat...
 

PMD

Aktiv medlem
Blommor och bin kräver att du kan komma ganska nära om du vill att de ska fylla en stor del av bilden. Speciella Marco-objektiv eller tillsats i form av mellanringar gör tricket.
En försättslins av god kvalitet kan också vara ett bra alternativ. En sådan är enklare att använda än mellanringar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tillbehör man har stor nytta av är ett stativ. Köp ett rejält stadigt stativ med ett robust stativhuvud. Bra stativ är inte billiga, men om man köper ett riktigt bra så håller det hela livet.
Ju yngre man är desto mindre blir alltså kostnaden per år. :)

Speciellt vid fotografering med långa teleobjektiv (månfotografering, t.ex.) och fotografering i mörka miljöer har man mycket stor användning av ett bra stativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Försättslins vs. mellanringar

Men hur menar du att en sådan är enklare att använda?
En försättslins monterar man framtill på objektivet (antingen direkt i filtergängan eller på en hållare som man oftast kan låta sitta kvar i filtergängan när man inte använder försättslinsen).

För att montera mellanringar måste man ta bort objektivet från kameran, sätta dig mellanringarna och sen sätta tillbaka objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu skriver jag exempel på vad jag kunde tänka mig att använda. Fast då är det till fullformatskamera, så det blir lite annorlunda på din.

1. Porträtt EF 85 mm f/1,4L IS USM
2. Landskap, exempelvis stora berg EF 24 mm f/1,4L II USM
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland) EF 35 mm f/1,4L II USM
4. Månen, hur kommer jag nära månen? EF 800 mm f/5,6L IS USM, om jag hade haft något. Nu blir det nog EF 300 mm f/2,8L IS II USM & EF Extender 2X III
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på? EF 35 mm f/1,4L II USM och skruva upp ISO.
6. Insekter och blommor EF 100 mm f/2,8L IS macro USM
7. Vad har jag missat? Vilken väska du ska ha dem i?
 

lonian

Aktiv medlem
Ska man börja på ett objektiv kan man ju skaffa tex ett Tamron 18-400mm till aps-c kamera och sedan leka runt för att se vilka brännvidder man gillar och därefter börja köpa gluggar efter det.

När jag började leka med systemkamera köpte jag hela tiden nya objektiv för att det var så kul att testa och förstå hur man gör olika bilder. Men då är tipset att köpa begagnat. Det kan vara en lång resa och köper man splitternytt och sedan säljer för att ha råd vid nästa köp, inte vidare ekonomiskt. Vid begagnat köp kan det mer vara som att man bara hyr objektivet vid försäljning.


Samma gris olika brännvidder. :)
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
För att montera mellanringar måste man ta bort objektivet från kameran, sätta dig mellanringarna och sen sätta tillbaka objektivet.
Jaså, det var inget värre än så du menade.

Komparativer ”enklare” är ju helt formellt korrekt i sammanhanget, men särskilt o-enkelt är ju inte den beskrivna proceduren för montering av mellanring heller. Och mellanringen har inga glasytor att putsa, så på totalen kanske den är enklast i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jaså, det var inget värre än så du menade.

Komparativer ”enklare” är ju helt formellt korrekt i sammanhanget, men särskilt o-enkelt är ju inte den beskrivna proceduren för montering av mellanring heller. Och mellanringen har inga glasytor att putsa, så på totalen kanske den är enklast i alla fall.
En försättslins känns mindre meckig att hålla på med. Det är en grej som ska på och av jämfört med tre grejer som ska av och på när man använder mellanringar.

Jag har makroobjektiv, mellanringar och försättslins. Mellanringarna har jag inte använt på ett par decennier. Makroobjektivet använder jag när jag har bestämt mig för att (nästan) bara fotografera makro under en längre stund. Försättslinsen får ofta hänga med i fotoväskan ifall makro-andan skulle falla på. (Den tar mycket liten plats).
 

MichaelB

Aktiv medlem
Efter många inköp & byten av objektiv till min Canon 5DmkIII är det idag följande 5 objektiv jag använder till 99% av allt jag fotar.

Vidvinkeln när det är trångt eller till landskap Canon EF 17-40 f/4 L USM

Normal Zoomen som nästan alltid sitter på Canon EF 24-105 f/4 IS L USM.
Trevlig zoomomfång med stabilisering.

Tele Zoom används mest till sport & porträttfoto. Canon EF 70-200 f/2.8 IS L USM II
Snabb & trevlig zoom med bra ljusstyrka har även en 1.4 converter så blir zoom
objektivet motsvarande 98-280 f/4

Macro objektivet Sigma EX 150 f/2.8 DG HSM Macro mycket bra & skarp macro.
Har även ett antal mellan ringar om man vill komma närmare.

Teleobjektivet Canon EF 400 f/5.6 lätt & smidigt teleobjektiv dock svag
ljusstyrka men det vägs upp av att det är lätt & alltid följer med.
Detta sitter dock oftast på en Canon 7DmkII för att få motsvarande 560mm

En sak som jag lärde mig i byteskarusellen är man kräsen på kvalite
& känsla i objektiven köp proffsobjektiven direkt
så slipper man köpa en massa man inte är nöjd med.
Köper man beg behöver det inte bli så dyrt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som nybörjare blir man lite avskräckt av priserna på objektiv, vill ju ha allt men inser att drömvinsten på Lotto ligger långt borta :)

Jag saknar en guide för vilket objektiv som är lämpligt för vad. Skall jag ha ett 50mm eller 135mm för porträtt? Vad behöver jag om jag vill fotografera landskap i Abisko Nationalpark? Varför skulle jag vilja ha ett fisheye objektiv? Vad jag förstår är det användbart till skateboardfotografering, men annars? Finns det någon bra guide för detta? Vad använder ni till:

1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?
Jag fotar mest porträtt. Jag använder brännvidder från 20mm till 200mm. För en nybörjare tror jag att ju längre desto bättre. 50mm är billigt men 200mm är mycket bättre. 85mm verkar vara en bra kompromiss och därför kallas det porträttobjektiv.

Landskap funkar bäst med ultravidvinkel, t.ex. 14+17mm. Tänk på att skapa en stark förgrund, mellangrund och bakgrund

I stan tror jag 28mm eller 35mm fungerar bra, men om du vill fotografera gatustil kanske 50mm

Månen, 600mm

Morker i stad, se ovan, 28mm eller 35mm

Insekter och blommer, macroobjektiv, samma som porätt, ju längre desto bättre, 200mm är bäst. Om du handhåller kanske 105mm är bättre

Fisheye kan du skita i!

Du har missat att det enda du inte behöver en massa linser. Om du tränar dig att se de rätta motiven så kommer du långt med 50mm
 
ANNONS