Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Studio-bilder på Imaging Resource

"Still-life" taget med 50mm objektivet finns nu hos IR.
Ser man jpg på rött så är det något bättre för Sony. Man får dock gå till höga ISO typ över ISO 3200 för att se detta.
 

iSolen.se

Guest
Märkligt att min lilla telefon har plats för både microSIM och microSD, men att en kamera med extremt mycket större volym och vikt inte klarar det?

Nej, det tar i princip (iaf. i kamerasammanhang) ingen som helst plats, vikt eller kostnad. Det är argument som inte håller.

...
Hur snabba microSDkort finns det?

Varför kör inte alla kameratillverkare 3-4 microsdkortplatser om det nu varken är plats-, kostnads- eller viktproblem?

De ska strömmatas, man behöver styrkretsar, kablar, drar ström. Och några rader kod till, det ska testas...nog är det inte gratis.
 

martinot

Aktiv medlem
Hur snabba microSDkort finns det?
Vet inte. Men inget som jag har problem med. Köper normalt alla mina kamerakort i micro-SD-versioner. Då ingår normalt SD-adapter med i paketet, och jag kan använda samma kort i alla mina kameror, telefoner, datorer och plattor som har kortplats (normalt micro-SD om inte just kameror).

Jag kör oftast med Samsungs Evo Pro+ och andra i deras Pro- och Evo-serie.

https://www.samsung.com/se/memory-storage/memory-cards/

De är exakt lika snabba som deras SD-kort. Faktum är att de flesta kort säljs i både microSD och i SD-format (men med exakt samma innehåll).

Har även ett par från SanDisk (fick ett par UHS-II-kort till bra pris).

https://www.sandisk.com/home/memory-cards/microsd-cards/extremepro-microsd-uhs-ii

Detta testas här (samma kort som jag kör med, men i förpackning med SD, istället för i micro-SD med adapter):

https://www.cameramemoryspeed.com/reviews/sd-cards/sandisk-extreme-pro-300-mbs-uhs-ii-32gb-sdhc-memory-card/

Du kan läsa hela testet, men här är ensammanfattning:

"The Extreme Pro 300MB/s UHS-II 32GB SDHC was tested in various card readers with UHS-I and UHS-II support. The maximum sequential read speed measured 306.8 MB/s, while write speed reached 250.4 MB/s. The read speed is above the 300 MB/s rating, but the write speed is about 10MB/s short of the 260 MB/s write speed claimed by SanDisk."

Sedan behöver inte alla kortplatser vara lika snabba. Tex. för att spara JPEG så går det normalt mycket snabbare än stora RAW-filer, och då klarar man sig ofta fint med vanliga UHS-I-kort och UHS-I-kortplatser.

De ska strömmatas, man behöver styrkretsar, kablar, drar ström. Och några rader kod till, det ska testas...nog är det inte gratis.
Inte gratis, men i praktiken nära nog (vi pratar om under en 10:a).

Finns tex. i kompletta telefoner med laddare för 69 spänn.

Gällande varför kameratillverkare inte ger oss det som en extraplats i alla kameror? Det får du fråga de om. Jag tycker däremot att det är en mycket berättigad fråga.

Gissar själv på produktsegmentering (precis som med AF-ON-knappar som lyser med frånvaro på vissa modeller).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
Håller med om att vi inte bör skriva om minneskortsplatser i denna tråden (missade det när jag svarade på Olas inlägg, sorry).

Låter trevligt! Skönt att de även fått till greppet.

Hur är AF-C jämfört med DSLR-sidan hos Canon skulle du säga? Ungefär som en 5DmkIII?
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z6. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
Jo Mr Frödeberg SONY sensorn kom för 1 år sedan och är en betydligt mordernare sensor med bakbelysning, tyvärr...................ligger SONY (för Canons del) 3-4 år före Canon i utveckling av sensorer. Inte för att Canons sensorer är dåliga (suveräna i dåligt ljus) men när det gäller färgåtergivning ligger dom en bit efter..............................
 

torbeno

Aktiv medlem
För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
Har du testat videofunktionen något? Hur 4K-läget är, drar det mycket batteri?
 

PMD

Aktiv medlem
Kan man 10-dubbla bildprestandan i en rymdzond miljoner kilometer bort kanske det är möjligt att dubbla prestandan ändå?
Vilken sond var det? Hur lång tid gick det mellan urpsrungsprestanda och den tiofaldigade prestandan? (Dvs hur mycket forskning och utveckling på området hade skett under tiden?)

Om de vill är förstås en annan femma.
Jo, det kan ju handla om marknadsstrategier, men jag tror att det inte finns så stora kvantsprång att göra inom signalbehandling (på kort tid). Det är nog snarare batteriet som sätter gränserna (och man har antagligen valt elektroniska kretsar efter det).
 

iSolen.se

Guest
Vilken sond var det? Hur lång tid gick det mellan urpsrungsprestanda och den tiofaldigade prestandan? (Dvs hur mycket forskning och utveckling på området hade skett under tiden?)


Jo, det kan ju handla om marknadsstrategier, men jag tror att det inte finns så stora kvantsprång att göra inom signalbehandling (på kort tid). Det är nog snarare batteriet som sätter gränserna (och man har antagligen valt elektroniska kretsar efter det).
Få man effektivare processning och kanske mindre bildformat är det inte otroligt att man får ut dubbelt från en existerande processor. Jag lyckas ofta optimera kod och det är inte några % bättre utan i regel stora mångdubbla prestandahöjningar.

Men det krutet lägger nog tillverkarna på nästa modell.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad är det med AF-C som "alla" handikappar. Förstår de inte att det är AF-C som alla använder?
Vad menar du med alla handikappar.
Sony har ju haft en utmärkt sådan under lång tid. Fuji har också haft det ett tag men inte lika bra som Sony. Nu lär det med X-T3 komma upp i Sony-nivå enligt ryktena.
Tror det finns hos fler. Det underlättar mycket för video med människor fast också när man till exempel fotar porträtt, lekande barn eller sportande vuxna och en hel del till.

Har lite svårt att förstå att Canon missat på den punkten.
Det och en del annat man hört om EOS r får mig tro att de har en ganska svag processor i kameran.
 
ANNONS