Annons

Undring

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Du får nog vara lite mer specifik i din frågeställning om du vill ha något vettigt svar, men det funkar.
Tänkte att folk förstod att jag vill fota med det på objekt som är lite längre bort med tanke på att det är 600mm.

Skärpa kontra förstoring.
Priset på det jag funderar på att köpa är 8600kr.
Har det någon "akilleshäl"
HELT ENKELT PLUS OCH MINUS.
 

larsol

Aktiv medlem
Tänkte att folk förstod att jag vill fota med det på objekt som är lite längre bort med tanke på att det är 600mm.

Skärpa kontra förstoring.
Priset på det jag funderar på att köpa är 8600kr.
Har det någon "akilleshäl"
HELT ENKELT PLUS OCH MINUS.
Test av objektivet finns hos CyberPhoto.
 

gliz68

Aktiv medlem
Läst nu och gillade det jag fick reda på.
Det va mest plus.
Minus är stor och tung.
Lite sämre skärpa på 600mm vid full öppning.
Vinjetterar mer än väntat.
Ljusstyrkan är f/6.3.
Men overall ok. Då får man nog se det som ett bra objektiv. Testet gjort av en erfaren och säkert till viss del lite petig testpilot.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det va mest plus.
Minus är stor och tung.
Lite sämre skärpa på 600mm vid full öppning.
Vinjetterar mer än väntat.
Ljusstyrkan är f/6.3.
Men overall ok. Då får man nog se det som ett bra objektiv. Testet gjort av en erfaren och säkert till viss del lite petig testpilot.
Fundering: Funkar autofokus på f/6.3, jag hade för mig att på enklare Canon kameror kräver autofokusen f/5.6 eller större ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, AF fungerar även med objektiv som, i längsta änden, kryper lite förbi f/5,6.

En rubrik som beskriver frågan bättre är önskvärd.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag hade Sigma 150-600 Sport till en D7200 tidigare. Har du en kamera med lite mindre sensor vet jag inte om jag skulle rekommendera ett så extremt telezoom. Men! Går du in med förväntningarna att du kommer behöva väldigt bra ljus för skarpa och fina bilder - och vet om att de längsta brännvidderna antagligen inte kommer imponera så är det värt pengarna att prova.

Du låter som en nybörjare. Du vill inte ha det objektivet. Skaffa ett 50mm f/1.8 för tusen spänn och utveckla dig till en fantastisk fotograf...
Varför inte rekommendera ett pinhålsobjektiv istället när man ändå är igång?
 
Hur är detta objektiv ihop med en
EOS 550D?

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports
Jag har det "enklare" 150-600 och är väldigt nöjd med det med tanke på priset.

För mig har det krävts minst f/8 för att få maximal skärpa i 600-läget. Då är det imponerande skarpt. Du får räkna med att gå upp i ISO många gånger och din kamera har ju några år på nacken, så det kan kanske synas.

Hur som helst är det ett bra objektiv för det priset, om det är den långa brännvidden du vill åt.



www.bilderavmig.se
 
ANNONS