Annons

Vidvinkel till d500

Produkter
(logga in för att koppla)

Apelq

Avslutat medlemskap
Har skaffat en ny kamera och Har tänkt uppgradera till ett bättre vidvinkelobjektiv från de jag har nu 18-55 kit objektiv som följde med när jag köpte en d80 för ca 10 år sedan, har tittat på sigma art 14-24 och nikon 14-24, zoom är ju ganska mångsidigt och håller ju relativt hög optisk kvalité, vad säger ni ? Mvh
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kan annars rekommendera Sigma 18-35/1.8 art. Kostar mycket mindre och väger även lite mindre än båda objektiven du kollat på. Det har också fin bildkvalité och så får du ju även F1.8 :) Fast du kanske vill ha ytterligare lite vidare vinkel?
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Har skaffat en ny kamera och Har tänkt uppgradera till ett bättre vidvinkelobjektiv från de jag har nu 18-55 kit objektiv som följde med när jag köpte en d80 för ca 10 år sedan, har tittat på sigma art 14-24 och nikon 14-24, zoom är ju ganska mångsidigt och håller ju relativt hög optisk kvalité, vad säger ni ? Mvh
Sigma har även ett 10-20 som var väldigt populärt innan FX-vågen kom :)
Borde gå att gitta billigt begagnat nu.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Har skaffat en ny kamera och Har tänkt uppgradera till ett bättre vidvinkelobjektiv från de jag har nu 18-55 kit objektiv som följde med när jag köpte en d80 för ca 10 år sedan, har tittat på sigma art 14-24 och nikon 14-24, zoom är ju ganska mångsidigt och håller ju relativt hög optisk kvalité, vad säger ni ? Mvh

Båda dessa går såklart men de är lite skräddarsydda för FF-hus. Sigma 10-20, tokina 11-16 eller sigma 8-16 är intressanta för Crop-hus. Och givetvis nikons egna inom samma range. Om du inte vill gå ner i brännvidd så är nikons egna 17-55 väldigt bra.
 

Apelq

Avslutat medlemskap
Har hittils klarat mig med 18-55, allt under 18 måste betraktas som nytt och ganska mycket "bredare" än tidigare ifall man skaffar tex 12 eller 8,
 
ANNONS