Annons

Visar RAW filerna för mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie79

Medlem
Hej!

När jag ska titta på mina RAW filer (.NEF) med den vanliga appen "Foton" i Windows 10 så visas den först korrekt men efter nån sekund så ändrar den bilden så att den blir alldeles för mörk. Samma sak när jag växlar bild eller byter tillbaka, efter en sekund så blir den mörk.

Vad kan detta bero på? Har jag råkat göra någon konstig inställning i kameran (D810) eller är det "Foton" eller någon Windows uppdatering som krånglar?

Mycket irriterande då jag tycker det är smidigt att grovrensa innan jag importerar till Lightroom. Jag har försökt hitta en lösning på nätet utan att lyckas, vore mycket tacksam för tips.

Jag har installerat de senaste Nikon Codex:en
RAW bilder från min Canon kamera visas däremot som de ska. Har tyvärr ingen annan Nikon kamera som jag kan jämföra med.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Hej!

När jag ska titta på mina RAW filer (.NEF) med den vanliga appen "Foton" i Windows 10 så visas den först korrekt men efter nån sekund så ändrar den bilden så att den blir alldeles för mörk. Samma sak när jag växlar bild eller byter tillbaka, efter en sekund så blir den mörk.

Vad kan detta bero på? Har jag råkat göra någon konstig inställning i kameran (D810) eller är det "Foton" eller någon Windows uppdatering som krånglar?

Mycket irriterande då jag tycker det är smidigt att grovrensa innan jag importerar till Lightroom. Jag har försökt hitta en lösning på nätet utan att lyckas, vore mycket tacksam för tips.

Jag har installerat de senaste Nikon Codex:en
RAW bilder från min Canon kamera visas däremot som de ska. Har tyvärr ingen annan Nikon kamera som jag kan jämföra med.
För ett par år sedan så upplevde jag att bilden först visades i JPG format ('inbäddat' i RAW-filen) och om jag då klickade på bilden för att den skulle förstoras så tog det någon sekund så växlades då bilden över till RAW-formatet och blev mörkare och gråare men med mycket mer skärpa och detaljer, när bilden klickades tillbaks till normalstorlek så var den rätt tråkig, så som RAW-filer brukar vara innan dom bildredigerats.. gick jag till en annan bild så var det samma process med den.. och gick jag tillbaks till den förra bilden så började det hela om med den..

Numera beter sig inte l längre 'Foton' på samma sätt.. Den visas troligen i JPG-format som tidigare, men sen sker det nån slags 'välvning' av bilden beroende på vilket objektiv man använt, ungefär som 'objektivkorrigeringen' i Lightroom också gör.. och det tycks ske även när man inte förstorat bilden! Och jag är inte säker på att man ser bilden i RAW-formatet så som jag upplevde att man gjorde tidigare.. Det kanske är JPG hela tiden nu.. även uppförstorat?


Andra kan säkert detta bättre än jag.. det här är bara egna tolkningar, jag har inte läst något om detta! Men det känns som jag bättre kunde sortera bilder förr, när bilden övergick till sitt RAW-format när jag förstorade den, det var enklare att se de bilder som var skarpa!
Hälsn!
 

alfin

Aktiv medlem
Kan du öppna bilden med Windows Fotovisare (heter på min engelska version Windows Photo Viewer) istf appen Foton? Ser det likadant ut? Windows 10 Foto är inte färghanterad, vilket den gamla Windows 7 visaren Windows Photo Viewer är, om det nu har någon betydelse i detta sammanhang.
 

Ronnie79

Medlem
Jan Ehrsson: Jag känner igen det du beskriver hände dig för några år sedan, så är Canonbilderna fortfarande för mig. Detta är helt okej tycker jag men .NEF bilderna från min Nikon kamera blir alldeles fel och på tok för mörka i "Foton" efter nån sekund mot hur de egentligen ser ut i t.ex. Lightroom.

Jag verkar inte ha Windows Fotovisare på min dator utan endast "Foton" en nyare med Windows 10 original men jag kanske kan se om jag kan installera denna äldre version och se om det hjälper. Jag ska även se om jag kan rota fram och sparka igång en äldre windows 7 dator och se om det funkar bättre där.

Kan jag på något sett utesluta om det är kamerans inställningar eller datorn (Foton/ codec) som spökar?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jan Ehrsson: Jag känner igen det du beskriver hände dig för några år sedan, så är Canonbilderna fortfarande för mig. Detta är helt okej tycker jag men .NEF bilderna från min Nikon kamera blir alldeles fel och på tok för mörka i "Foton" efter nån sekund mot hur de egentligen ser ut i t.ex. Lightroom.

Jag verkar inte ha Windows Fotovisare på min dator utan endast "Foton" en nyare med Windows 10 original men jag kanske kan se om jag kan installera denna äldre version och se om det hjälper. Jag ska även se om jag kan rota fram och sparka igång en äldre windows 7 dator och se om det funkar bättre där.

Kan jag på något sett utesluta om det är kamerans inställningar eller datorn (Foton/ codec) som spökar?
Kan nog inte svara helt på detta.. Men för mig så var det tidigare så (Windows 8 tiden..) att när jag via 'Foton' tittade på mina RAW-filer så öppnades dom bilderna antagligen i den 'inbäddade' JPG-version av bilden som finns i varje RAW-fil.. det är den JPG-versionen man ser på kamerans lilla skärm när man tittar på en nyss tagen bild. Samma JPG-version ser man i 'Foton', men när jag sedan dubbelklickade på en bild i 'Foton' så att den förstorades, och låter det gå nån sekund eller två så förändras plötsligt bilden, mer skärpa och detaljer kommer fram, samtidigt som bilden blir ganska färglös och 'grå', kanske lite mörkare dessutom, det är då som det verkar vara den riktiga RAW-bilden som visas.. det var då som jag kunde se om skärpan fanns där, däremot var färgerna inte rättvisande, bilden måste ju sedan redigeras och göras till en färdig JPG-bild för att bilden ska bli bra! Om jag i programmet 'Foton' dubbelklickade igen på den uppförstorade bilden så att den blir mindre igen, så såg den fortfarande konstig ut med sina minimerade färger, så det var fortfarande RAW-versionen som visades då.. Gick du sedan till nästa bild så var det samma procedur med den, och backade du tillbaks till bilden du nyss tittade på i RAW-version så visades den då i sin JPG-version.. och man måste börja om igen med att förstora upp den för att det skulle bli RAW-versionen återigen..

Men, för två år sen när Windows 10 kom så betedde sig inte 'Foton' likadant längre.. jag tycker inte att jag numera ser den här förändringen när JPG-versionen övergår till RAW-versionen.. det tycker jag är synd! Däremot så ser jag nån sorts 'vrängning' av bilden, där programmet 'Foton' tycks kompensera för den ev. förvrängning/distorsion som de flesta objektiv har, beroende på brännvidden, den informationen finns ju i bildfilen.. Men jag är ingen proffs på detta, jag bara tolkar det jag ser hända med bilden i 'Foton' nu för tiden.. Jag gillade 'Foton' bättre när jag hade Windows 8 versionen.. Det kändes som det var lättare att sortera och snabbgranska och slänga bilder då.. det gick snabbare!
Hälsn!
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Om du öppnar en jpeg-fil i något annat program, tex Chrome och det ser rätt ut kan du nog utesluta kameran.
Kameran kan man utesluta helt då TS frågar om RAW och det är ju ren sensordata som finns inuti detta format.

Ronnie79:
Har du provat att avinstallera Nikons RAW format drivisar och sedan ladda ner senaste versionen och installera den. Gör så och kolla om problemet återkommer/finns kvar.
 

alfin

Aktiv medlem
Kameran kan man utesluta helt då TS frågar om RAW och det är ju ren sensordata som finns inuti detta format.

Ronnie79:
Har du provat att avinstallera Nikons RAW format drivisar och sedan ladda ner senaste versionen och installera den. Gör så och kolla om problemet återkommer/finns kvar.
Det enda Nikons codec gör är visar den inbäddade jpeg-filen. Någon rådata konverteras inte, då behövs andra program.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För mig är det likadant. Jag kör Canon.
Det är inget fel på din kamera, eller dess inställningar. Det är något i fotovisaren (eller vad den heter) som inte gör rätt.

Borde gå att lösa med något tillägg i Windows. Men jag har inte orkat bry mig om att leta efter en sådan. Jag använder bars fotovisaren för att sortera bort de uppenbart misslyckade bilderna.
 

Ronnie79

Medlem
Tack för alla era svar! :)

Jag testade att avinstallera och installera om Nikon drivrutinerna nu. Det gjorde tyvärr ingen skillnad, mina bilder blir alldeles för mörka efter nån sekund.

Jag testade nu att ladda ner några olika exempelbilder .NEF från nätet.
En bild från okänd äldre Nikon och en från en D700 gav samma för mörka resultat.
Sen laddade jag ner exempelbilder från en D850, den kan jag inte se alls!

Testade även med Windows fotovisare också nu istället, ingen skillnad.

Sen sparkade även igång en gammal Windows 7 dator, efter att ha installerat Nikon Codecs där så visades alla bilder perfekt, inkl den från D850 som jag inte kunde se på min nyare Acer win 10 dator. Förövrigt samma fel på sambon likadana dator.

Fram till för en månad sedan så var detta var inte något bekymmer och det fungerade som det skulle.
Kan det vara så att det är någon windowsuppdatering som lagt in några andra codecs som prioriteras över Nikons?

Bilder från min Canon fungerar, där ändras den bara lite grann efter nån sekund precis som det alltid har gjort.

Några andra idéer? :(
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan du öppna bilden med Windows Fotovisare (heter på min engelska version Windows Photo Viewer) istf appen Foton? Ser det likadant ut? Windows 10 Foto är inte färghanterad, vilket den gamla Windows 7 visaren Windows Photo Viewer är, om det nu har någon betydelse i detta sammanhang.
Egentligen är ju detta rent märkligt faktiskt för hela grejen med en plattform som Windows är ju att man ska installera skrivare- och skärmdrivrutiner och samt ICC- och ICM-profiler i själva plattformen och sedan är det ju tänkt att alla program ska utnyttja dessa resurser. Men tyvärr gör ju inte alla program detta och mest anmärkningsvärt är det väl att Microsofts egna applets inte gör det konsekvent och särskilt då de fotorelaterade programmen. De har gjort det lätt för sig Microsoft och onödigt svårt för oss. Men vem vet det kanske blir den heta nyheten i Windows 11 :)
 

alfin

Aktiv medlem
Egentligen är ju detta rent märkligt faktiskt för hela grejen med en plattform som Windows är ju att man ska installera skrivare- och skärmdrivrutiner och samt ICC- och ICM-profiler i själva plattformen och sedan är det ju tänkt att alla program ska utnyttja dessa resurser. Men tyvärr gör ju inte alla program detta och mest anmärkningsvärt är det väl att Microsofts egna applets inte gör det konsekvent och särskilt då de fotorelaterade programmen. De har gjort det lätt för sig Microsoft och onödigt svårt för oss. Men vem vet det kanske blir den heta nyheten i Windows 11 :)
Mest anmärkningsvärt tycker jag är att Windows 7 hade en färghanterad fotovisare redan för snart tio år sedan, medan Windows 10 får en foto app som inte klarar att ens läsa inbäddade färgprofiler. Jag tror det beror på att då 2009 skulle Windows vara lika bra som OSX med egen Color Management, men att man konstaterat att de allra flesta Windows-användare inte ens vet vad färghantering innebär och de som gör det använder andra applikationer än Windows inbyggda.

En väldigt bra och snabb råfilsvisare är FastRawViewer, som demosaikerar råfilen och som visar ett riktigt råhistogram, så man kan bedöma klippning och annat innan man importerar bilderna till Lightroom och Capture One. Justeringar, framför allt vitbalans och exponering kan göras direkt i programmet och skrivs till en XMP-fil som kan läsas av Lightroom och Adobe Camera Raw.

https://www.fastrawviewer.com/

Har dessutom 25% rabatt just nu. 13,50 euro plus VAT borde bli runt 170 kr.
 

Ronnie79

Medlem
Tack för era tips!

Jag gav upp igår och installerade Nikons egen fotovisare View NX2 och kör så att alla .NEF filer öppnas med den i fortsättningen. Verkar funka till grovraderingen som jag ville ha det till.

Annars byter jag till någon av dem andra som ni tipsat om.
 
ANNONS