Annons

Uppgradera till Fullformat, Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennyosd

Medlem
Planerar att uppgradera mitt kamerahus, har 70D nu med Canon 70-300 f4-5.6l & Irix 15mm. Upplever mycket brus vid astrofoto samt att jag skulle vilja ha fullformatets bildvinkel. Samt att jag skulle vilja ha ett bättre dynamiskt omfång och tåligare vädertätning.

Fotar landskap och Astro.
Vilken skulle ni rekommendera, funderar på 5DIV.
Säljer mina foton som prints.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Planerar att uppgradera mitt kamerahus, har 70D nu med Canon 70-300 f4-5.6l & Irix 15mm. Upplever mycket brus vid astrofoto samt att jag skulle vilja ha fullformatets bildvinkel. Samt att jag skulle vilja ha ett bättre dynamiskt omfång och tåligare vädertätning.

Fotar landskap och Astro.
Vilken skulle ni rekommendera, funderar på 5DIV.
Säljer mina foton som prints.
6d mark 2 eller 1. det räcker gott och väl :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
6d mark 2 eller 1. det räcker gott och väl :)
Visst får man lägre brus med dessa och även lite bättre DR men för ett rejält kliv uppåt i DR i en fullformatskamera bör man titta på 5D IV eller EOS-R då dessa har en ny generation sensor som är ett rejält kliv upp. Sensorn i 6D eller 6D II är teknikmässigt en uppskalning av samma sorts sensor som sitter i 70D.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Planerar att uppgradera mitt kamerahus, har 70D nu med Canon 70-300 f4-5.6l & Irix 15mm. Upplever mycket brus vid astrofoto samt att jag skulle vilja ha fullformatets bildvinkel. Samt att jag skulle vilja ha ett bättre dynamiskt omfång och tåligare vädertätning.

Fotar landskap och Astro.
Vilken skulle ni rekommendera, funderar på 5DIV.
Säljer mina foton som prints.
5dMKIII, utmärkt begagnatpris nu...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du har 70D och efterfrågar bättre DR. Då tycker jag inte 5DIII är ett bra alternativ, det blir för snarlikt. Jag skulle gå på ditt huvudspår 5DIV eller kolla in nya Eos R. Den tror jag skulle passa perfekt så kan du köra din (begagnade) normalzoom med adapter. Och på sikt skaffa objektiven som hör till. Så får du mycket detaljer och en bra DR.
 

martinot

Aktiv medlem
Planerar att uppgradera mitt kamerahus, har 70D nu med Canon 70-300 f4-5.6l & Irix 15mm. Upplever mycket brus vid astrofoto samt att jag skulle vilja ha fullformatets bildvinkel. Samt att jag skulle vilja ha ett bättre dynamiskt omfång och tåligare vädertätning.

Fotar landskap och Astro.
Vilken skulle ni rekommendera, funderar på 5DIV.
Säljer mina foton som prints.
Skall du köra astro så behövs kanske inte spegel behövs (mest nytta där man behöver riktigt snabb AFC, som tex. sport och action), så kanske skall kika på spegellöst nu när du ändå byter?

Har för mig att du ändå inte kan använda dina gamla APC-C-objektiv på Canon (till skillnad från tex. hos Nikon och Sony), så du måste förmodligen skaffa allt nytt ändå.

Nu är jag själv ingen astroexpert, men finns ju vissa kamerahus som är optimerade för astrofoto genom att de har filter som släpper igenom IR (som man gärna vill ha i vissa fall gällande astro). Kan kanske vara värt att undersöka tänker jag mig.

Hur viktigt det är låter jag dock andra experter svara på.
 
ANNONS