Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

snap01

Aktiv medlem
om du däremot har stilla motiv så kan du ta en exponering som täcker högdagarna sedan en som täcker lågdagarna sedan öppnar du dom som smart objekt o lägger dom på varandra då får du full täckning o slipper få en trött HDR bild. Du tar bara en pensel o målar fram allt o det sker i raw konv.

Stefan Olsson lärde mig det på en privat kurs jag hade med honom.
 

snap01

Aktiv medlem
Mitt inlägg var förstås ironiskt. Det pratas så mycket om DR...och sen går fotografen ut och fotar med iso200-800, ...3200 "det brukar bli bra".

Jämför gärna med andra kameror än de nikonkameroena som ju är erkänt bra.

Det är ju inte så att Z7 är dålig för att den inte uppnår samma prestanda som D850.

Z7 är fortfarande bättre än det mesta som finns där ute.
Frågan är om Z6 är den nya DR kungen? verkar bättre än D850 o Z7. Inte för att jag är missnöjd med min D850 räcker till det mesta fast den ser jävligt tråkig ut o inte lika kul att plåta med som med fujis kameror.
 

iSolen.se

Guest
bracketing funkar inget vidare om det är rörliga motiv. Rörligt att kan vara allt i från träd/löv/vatten/människor som rör sig. Ställer du det mesta i raw konv så är det oftast bättre än att köra massa lager efter raw konv.
Sedan är DR oftast tillräckligt bra med vilken kamera du än använder men många väljer att inte dra för mycket i det utan tex pressfotografer kör med blixt som dom gjort i alla tider i dom flesta fall. Att köra utan blixt o lita på sitt DR hade i många fall gett sämre bilder.
Är du naturfotograf o det inte blåser för mycket kan du kanske köra lägsta iso men det får man anpassa efter dom omtändigheter som gäller vid fototillfället.
Jag skulle vara förvånad om Z7 skulle vara sämre än D850 säg mig någon gång en ny kamera varit sämre än föregångaren? Sitter mig veterligen samma sensor i dom.
Jag kör ofta bracketing på handhållet, det är inte så noga då det oftast antingen är himlen eller något hörn som behöver ljusjusteras och man kör på lite högre iso. Autoalign i photoshop. Om det är rörlig trafik eller träd i det justerade området blir det förstås svårt.

När man kör stativ är det lättare att få till, plus att man då brukar köra på iso64.

Z7 är aningen sämre på högre skugglyft, typ +6 pga AF-sensorerna.

Lyckligsvis är både Z7 och D850 lågisomonster.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kör ofta bracketing på handhållet, det är inte så noga då det oftast antingen är himlen eller något hörn som behöver ljusjusteras och man kör på lite högre iso. Autoalign i photoshop. Om det är rörlig trafik eller träd i det justerade området blir det förstås svårt.

När man kör stativ är det lättare att få till, plus att man då brukar köra på iso64.

Z7 är aningen sämre på högre skugglyft, typ +6 pga AF-sensorerna.

Lyckligsvis är både Z7 och D850 lågisomonster.
Men flera testare verkar tycka Z6 är vassare. Jag har svårt att tänka mig att Z7 skulle vara sämre än D850 möjligen likvärdig i bildkvalitet för när har en nyare kamera varit sämre än en äldre?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle vara förvånad om Z7 skulle vara sämre än D850 säg mig någon gång en ny kamera varit sämre än föregångaren? Sitter mig veterligen samma sensor i dom.
Z7 är marginellt sämre än D850, men det så lite att det nästan inte går att se i grafen. I bilder lär man inte se någon skillnad.

De båda kamerorna har inte samma sensor. Z7 har en modifierad variant med AF-punkter på sensorn. Dessa samlar inte ljus vid exponeringen. Canons Dual Pixel har inte det handikappet, men har sämre utgångsläge än Nikonkamerornas sensorer. EOS R hinner dock ikapp och om lite grann på höga ISO.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag väntar på DX0 och deras mätningar, så smidiga grafer att växla i mellan, eventuella skillnader tror jag saknar betydelse. Och för säkerhets skull, DX0 betyder absolut inte allt på något sätt eller behöver vara avgörande vid köp av kamera.

Intressant dock att så många gillar det mycket mindre formatet som Z7 har mot D850, den storleken har tidigare varit livsviktigt och verkligen signerat den ultimata Professionella kameran.
 

iSolen.se

Guest
Tänk på att den verkliga nyttan av DR är lägre än den matematiska uppmätta då den inte tar med bandningen i beräkningen.

/Stefan
Källa på det tack.

Bandning är en störning precis som brus, det är säkert så att det är svårt eller tom omöjligt att exkludera bandning från mätningarna.

(vad menar du med matematiskt uppmätta, du menar fysiskt uppmätta?)
 

Bengf

Aktiv medlem
Photographylife har nu kommit med sin fullständiga test av Z7. Återfinns här om någon är intresserad:)

Oj vad omfattande, 6 st testare, tre i labbet, tre ute på fältet. Märklig sak att nästan alla hade svårt att nå Fn knapparna nära greppet, skribenten säger att han hade inga problem att nå Fn knapparna dock. dom mesta tester man läst hittills är det omvända att Fn knapparna kunde ha varit mindre också med tanke på att kunna använda handskar.
 

Staffan

Aktiv medlem
Firmwareuppdatering mot bandningsproblemen ?

Avstod Z7 och avvaktar Z6.
Jag är inte beredd att köpa en kamera med bandning i skuggorna.
Är det någon som vet om Nikon är på väg att rädda situationen?

Staffan
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag ska inte svara för Ola men det här är ju i första hand ett ”internetproblem” som inte har så mycket med verkligheten och hur man normalt bearbetar sina bilder att göra.

Jag har hunnit ta en hel del bilder med min Z7 nu varav ett antal med stort dynamiskt omfång där jag lyft skuggorna en hel del men aldrig sett några spår av bandning. Visst, jag har inte lyft skuggorna 5 steg eller liknande men det behövs ju inte i 99% av fallen om man klarar av att exponera rätt
 

iSolen.se

Guest
Enligt dpreview är Nikon Z7 ISO-invariant över ISO 400 så frågan är väl om det syns någon bandning om man pressar till ISO 6400 (från ISO 400). Det vore tråkigt, men med tanke på ISO-invariansen så borde det i så fall bli samma sorts bandning om man ställer in ISO 6400.
Jag förstår ditt resonemang men det är just skugglyft och 4-6 steg som nämnts, inte högiso. Vore det högiso borde det upptäckts tidigt.
 

iSolen.se

Guest
Jag ska inte svara för Ola men det här är ju i första hand ett ”internetproblem” som inte har så mycket med verkligheten och hur man normalt bearbetar sina bilder att göra.

Jag har hunnit ta en hel del bilder med min Z7 nu varav ett antal med stort dynamiskt omfång där jag lyft skuggorna en hel del men aldrig sett några spår av bandning. Visst, jag har inte lyft skuggorna 5 steg eller liknande men det behövs ju inte i 99% av fallen om man klarar av att exponera rätt
Att exponera 5 steg fel är knappast något man gör av misstag och inte ens jag som redigerar mycket kan komma på något fall där jag lyft skuggorna 5 steg. Typ ökat ljuset från 3% till 100%.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej!

Jag kikar på om Z7 kan vara något för mig. Har inte fotat med Nikon förut så mina frågor är säkert dumma för en van Nikonfotograf. Jag hittar inget i användarhandboken om följande. Tacksam för hjälp!

1. När jag vill använda Auto-ISO och ställer in detta så blinkar A-ISO på övre displayen, samt Auto-ISO på bakre displayen och i EVF så fort ISO blir ett annat än grundisot jag ställt in. Det pockar på min uppmärksamhet som att något skulle vara fel.

Är det något som är fel? Om inte hur stänger jag av blinkandet?

2. Betr U1, U2 och U3. Jag har försökt att programmera dessa för olika fotosituationer. Jag lyckas få till vad jag önskar när det gäller AF-metod, AF-område, tid, bländare mm. Men när det gäller seriebildslägena lyckas jag inte få dessa att ta, jag skulle vilja ha enbildstagning på U1, 3 b/s på U2 samt H på U3.

Går detta inte att göra? Eller hur ska jag bära mig åt?
Hej

1. Auto-ISO. När du ställer in Auto-ISO så anger du också en övre gräns t.ex Auto 400 som kameran försöker hålla sig under när den justerar ISO (och eventuellt tid/bländare beroende på hur kameran är inställd). Det är när kameran inte klarar det som den börjar blinka för att markera/varna att ISO är för högt. Så enklaste sättet att få bort blinkandet är att sätta denna gräns till ett så högt värde som du finner acceptabelt. Testa med att öka på gränsen så kommer blinkandet minska eller försvinna helt.

2. Allt går inte att konfigurera och spara under U1-U3 och detta verkar vara en av dessa inställningar. Jag vet inte riktigt varför men du gör inget fel.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår ditt resonemang men det är just skugglyft och 4-6 steg som nämnts, inte högiso. Vore det högiso borde det upptäckts tidigt.
Det gör att det finns anledning att vara skeptisk till vad som har nämnts. Jag avvaktar med omdöme tills jag har sett en demonstration av fenomenet.

Om man "lyfter" från ISO 64 till ISO 1024 så arbetar man inte i det ISO-invarianta området, med uppenbara följder.
 
ANNONS